Youth in Revolt (2009)

geregisseerd door Miguel Arteta
met Michael Cera, Portia Doubleday en Justin Long

'Youth in Revolt' is het verhaal van tiener Nick Twisp (Michael Cera), een lieve maar sullige braverik die z’n droommeisje Sheeni (Portia Doubleday) ontmoet tijdens een aparte familievakantie. Het enige probleem is dat Sheeni’s droomjongen letterlijk een droom is: een ingebeelde Franse gangster genaamd Francois. Hierdoor is Nick gedwongen om z’n eigen alter ego-versie van Francois te manifesteren en te rebelleren in naam van de liefde.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik ben benieuwd hoe lang Cera het nog vol kan houden om pubers te spelen. Het joch is ook al weer 21.

avatar van BoordAppel
Met zo'n babyface kan hij dat nog wel even blijven doen. Alhoewel... 14?

avatar van HarmJanStegenga
BoordAppel schreef:
Alhoewel... 14?
Leek mij ook een beetje vreemd idd. Maar omdat de synopsis op IMDb dit aangeeft heb ik het maar overgenomen.

avatar van Montorsi
zoveel ouder dan 14 ziet hij er ook weer niet uit, dus kan nog prima lijkt me.

avatar van kArIzMa_Movie
Hij speelt als het goed is een 16-jarige.

Nick Twisp (Michael Cera) is a cynical sex-obsessed 16-year-old who, while on vacation in a trailer park, meets Sheeni Saunders (Portia Doubleday), an intellectual. But the only things really standing in his way is Sheeni's ex-boyfriend Trent (Jonathan B. Wright) and his ignorant divorced parents (Steve Buscemi and Jean Smart).

Bron.

avatar van HarmJanStegenga
kArIzMa_Movie schreef:
Hij speelt als het goed is een 16-jarige.
Oké, direct aangepast. Bedankt.

avatar van kArIzMa_Movie
HarmJanStegenga schreef:
Oké, direct aangepast.
Da's wel heel snel! Was je maar bij alle films zo snel actief. .

Ik zie een 16-jarige Cera wel zitten, maar Buscemi is de reden dat ik de film ga zien.

avatar van JC.
JC.
Geweldige trailer!

Best geinig..

Hankieh
Dit zal wel een geinig filmpje worden!!

AHWA
Hoop dat Cera nu eindelijk kan laten zien dat hij meer kan dan de standaardrol die hij sinds Arrested Development speelt.

Die Francois Dillinger is erg grappig.

Leuke film, moest paar keer echt hardop lachen.

avatar van Hoodini
Je trouve ça un grand film, tres hilarant, Magnifique!
Uiteraard spreek ik zelf geen woord frans en heb ik deze vertaling via google translate Wat een geweldige en hilarische film! Als je hem niet nuchter kijkt kom je denk ik helemaal niet meer bij... Au Revoir!

Dit is een Aanrader,
Ik heb echt heel veel van deze film genoten.
Hoop dat jullie dit ook gaan doen.

Kokrys.

avatar van Minority_Check
ik had toch veel meer verwacht van deze film
michael cera's films vond ik over het algemeen wel leuk
maar behalve een paar leuke scene's kon het me voor de rest niet boeien

avatar van Rappie29
erg leuke film

Lurker ll
1 ster omdat ik 1 keer heb gelachen...
misschien meer geschikt voor jonge tieners deze flauwe amerikaanse "humor"

avatar van Mementos75
Lurker ll schreef:
1 ster omdat ik 1 keer heb gelachen...
misschien meer geschikt voor jonge tieners deze flauwe amerikaanse "humor"

Het is geen typische tienerfilm of flauwe amerikaanse komedie, ik was daar zelf wel bang voor, maar deze film heeft mij aangenaam verrast. Maar wellicht voor 65 plusser is deze film minder leuk, weet niet wat je leeftijd IRL is

avatar van Thomas83
Je zou hier misschien een echte tienerkomedie verwachten met de nodige seksgrappen of anders een wat meer gevoelige benadering, zoals we ook al in wat films hebben gezien. Aanvankelijk lijkt daar ook wel sprake van, vooral door de openingsscène, maar later blijkt de film toch nog wel aardig zijn eigen koers te varen. Het laatste gedeelte is eigenlijk heel anders en voelt daardoor bijna raar aan. Maar raar is niet per se slecht.

De alternatieve persoonlijkheid van Nick beviel me niet zo. Michael Cera met een rattensnorretje, bah. De rol was een uitgelezen kans voor Cera om met zijn imago van wat sullige en brave adolescent af te rekenen en wat typecasting in de toekomst te voorkomen, maar hij grijpt de kans niet met beide handen aan, helaas. Hij blijft vooral leuk als zijn vaste typetje. Zeker als zijn love interest een bepaald niet onaantrekkelijk meisje is.
Steve Buscemi heeft een klein rolletje als Nicks vader, niet de beste keuze, hoe fan ik ook van hem ben.Typische gevalletje van een grote naam willen casten. Wel leuk is het rolletje van Zach Galifianakis, de man die de show stal in The Hangover. Maar dan bedoel ik met leuk vooral dat het leuk was om hem voorbij te zien komen, hij heeft maar een heel klein en onopvallend rolletje.

De dialogen zijn af en toe ook wat flauw en te gemaakt leuk. Ik geloof vrijwel geen rol, dialoog of situatie in de film. Die stukjes met de poppen en montagetrucjes etc. bevielen me dan weer wel, net als de schattige akoestische soundtrack, die lichtelijk doet denken aan films als Juno. De film is ook wel echt indie, met weer eens een hoofdpersoon met een hippe en ietwat alternatieve smaak op het gebied van films en muziek en blablabla.

Gelukkig wordt het op dat vlak niet clichématig en blijkt de film heel onderhoudend en nog redelijk goed te zijn. Al vond ik hem nooit echt grappig worden, en het drama deed me ook niet al teveel. Maar je kunt het wel zien als een coming of age-filmpje over een puber die wat afzetgedrag begint te vertonen. Cera doet dat misschien ook wel door een rol op zich te nemen waarin hij wat afstand kan doen van zijn imago. Jammer alleen dat dat niet lukt. De rol lijkt wel voor hem geschreven te zijn. 3.0*.

had er wel meer van verwacht
enkele keer beetje kunnen lachen

avatar van Skrean
isn't love grand. Heerlijke feelgood movie met Cena die het niet kan helpen. Wou dat ik weer 16 was.

avatar van Zandkuiken
Youth In Revolt wil vooral quirky uit de hoek komen, heb ik de indruk. Maar zo bijzonder is het allemaal niet wat mij betreft.

Echt grappig vind ik deze prent nergens (heb mezelf amper luidop horen lachen). En ook op dramatisch vlak laat Youth In Revolt me volledig koud.

Toch kijkt de vierde worp van Miguel Arteta vlotjes weg en is het fijn om Michael Cera (als François) eens in een ietwat andere rol te zien. Van de vele cameo's zat er daarentegen geen enkele leuke bij, vond ik. 2,5 sterretjes dan maar.

avatar van leandero
Hij is zo geobsedeerd door ontmaagd worden terwijl hij pas 16 is? Hij heeft toch nog zat tijd!?
Voor de rest best leuke film, leuke cast en inderdaad zoals eerder aangegeven komt hij een beetje indie over.

leandero schreef:

zo geobsedeerd vond ik wel meevallen
klinkt nu namelijk alsof hij er alles aan deed ontmaagd te worden

maar dan nog, 16 is voor sommige/velen toch al hoognodig de tijd om er eens aan te beginnen

avatar van mer1973
2 keer moeten lachen. Alles wat je in de trailer ziet is ook het enige waar je om kunt lachen. Flauwe amerikaanse kinder humor.
Niet aan mij besteed. Tegenvaller.

ik vind het een beetje moielijk te beoordelen film, aan de ene kant vond ik het een apart en leuk verhaal en keek ie lekker weg en was het een leuk einde
aan de andere aknt misde ik een beetje meer humor erin

maar toch zeker waard te zien, middelmatige film... had meer in gezeten

avatar van james_cameron
Grappige, vlotte komedie die een aantal originele vondsten koppelt aan een nogal standaard verhaaltje. Cera is prima in de hoofdrol; de supporting cast is ook meer dan degelijk. Jammergenoeg wordt de film tegen het einde wat flauw, waardoor het veelbelovende eerste uur een beetje teniet wordt gedaan. Maar goed, het blijft een leuke film met een aparte visuele stijl

avatar van the new guy
Erg leuke film. Boven verwachting goed zelfs. Weinig simpele sex en drugs grappen maar toch grappig. Wel jammer dat de beste grap weer eens in de trailer zat.

Op het moment van kijken een IMDb (7,0 / 5188) en een (60 stemmen | gemiddelde 3,16). Dus dacht, daar gaan we eens voor zitten.

Vond het persoonlijk een erg flauwe komedie die eigenlijk helemaal nergens leuk wordt. Had moeite om de film helemaal uit te kijken.

Een 2* voor het acteerwerk.