American Dreamz (2006)

Drama / Komedie

geregisseerd door Paul Weitz
met Hugh Grant, Dennis Quaid en Mandy Moore

Martin Tweed (Hugh Grant) presenteert het immens populaire Amerikaanse Idols-achtige tv-programma American Dreamz. De van zelfliefde én zelfhaat vervulde Tweed is altijd op zoek naar nieuwe idolen. Hij doet er alles aan om de kijkers aan zich te blijven binden. Zijn vasthoudendheid staat op het punt om alles te overtreffen. Voor dit seizoen heeft Tweed een verrukkelijke groep kandidaten waaronder Sally, een konkelende, charmante bitch met een trouwe, suffe oudere vriend, en Omer, een klunzige terrorist in spe met een voorliefde voor show tunes. Als Tweed de president van de VS (Dennis Quaid), wiens populariteit wel 'n zetje kan gebruiken, weet te strikken als jurylid, is alles gereed voor een programma dat de natie nooit meer zal vergeten.

avatar van ILDIB
Geinig, onderkoeld maar beetje simplistisch. Quaid is fabuleus.

avatar van HarmJanStegenga
Huh? Waarom heeft deze film zo'n laag gemiddelde? Niet dat het zo'n geweldige film is, maar ik vond 'm toch zeker erg geslaagd. Volgens mij zijn velen ietwat té serieus, terwijl het gewoon duidelijk is dat de film dat niet is... Hmm, of ze vinden het gewoon niet grappig, kan ook nog natuurlijk.

Ik vond deze American Dreamz erg vermakelijk en bij vlagen erg grappig. De casting is uitstekend verzorgd. Hugh Grant, Mandy Moore, de Irakezen etc. etc. Maar vooral Dennis Quaid (en ook zijn sidekick Willem Dafoe) waren erg leuk. Erg leuk verhaaltje, waar het één en ander lekker scherp op de hak genomen wordt. De talentenjacht, maar vooral ook de ongelovelijke president, geweldig!

Het is uiteraard allemaal erg stupide, maar tegelijkertijd gewoon erg leuk. De ontwikkelingen naar het einde toe zijn erg geestig. Moore die betrapt wordt met Grant, haar vriend draait door en vind de bom die bedoeld was voor de Irakees die de president van de US op zou moeten blazen, heerlijk. Die Irakese homo is erg fout, maar wél grappig met z'n studiotje en de drie ''terroristen'' op het einde, op het podium zijn erg grappig om te zien. Het gaat nergens over, maar het werkt en is leuk. Makkelijke voldoende voor deze film.

avatar van Awake78
Ja dit gemiddelde is wel érg laag idd. Vreemd, want minder dan 3 of 2,5 ster kun je hem moeilijk geven. Hij verdient toch wat meer symphatie inderdaad.

Dat einde is inderdaad het leukst van de film, kwestie van goed over nagedacht, met plezier geschreven, vrolijk geregisseerd en uitstekend uitgevoerd.
En Mandy Moore is een lekker ding

avatar van Katharina
Grappige film, die je niet te serieus moet nemen.
Ik vond het einde trouwens erg goed! Alles werd mooi opgelost!

Dramatisch slechte film.

Een film die niks te bieden heeft, op geen enkel vlak.
Gewoon een dom verhaaltje met domme, irritante personages en een nog belachelijker einde.

0,5 *

avatar van evadege
Wat een absurd einde zeg.. Ik vond het een aparte film, het is niet een 'normale' film in mijn ogen. Wel vermakelijk op sommige vlakken, meer niet.

avatar van rep_robert
En dan een 0,5???? Beetje krom lijkt me?

avatar van Awake78
Kijk, ieder z'n mening hoor - maar zoals ik al zei vind ik dat deze film toch wel wat waardering verdient en is het misschien wat makkelijk om deze film zo de grond in te boren. Als je er een beetje bij stilstaat zit eea toch wel briljant in elkaar (voornamelijk het einde!). Niet zo zuurpruimen een ieder!

(veronica magazine gaf deze film zelfs 4* - niet dat dat een graadmeter is, maar wou het toch even aangeven )

tja, wat zal ik eens zeggen over deze film. Ik vond hem nogal flauw en voorspelbaar, maar toch heb ik hem uitgekeken en dat zegt ook wel iets. Geen grootse film maar op de late avond kijkt het wel lekker weg.

avatar van DVD-T
Niet een heel bijzondere film, maar ergens nog wel erg vermakelijk.

Leuke satire op oa. Amerika en talentenjachten. Laat de gekste gewoon meedoen en succes gegarandeerd. De audities zorgen voor veel leuke momenten, maar daarnaast is er ook nog genoeg ruimte over voor veel humor, vooral die vent die superfreak zingt vond ik een leuke vondst. Ook Dennis Quaid heeft een aantal idiote momenten. Ook herkende ik Willem Dafoe bijna niet. Verder ook erg veel momenten die gewoon niet werken. De film vindt dan ook niet helemaal een goede balans in de humor en de afwisseling met de wat serieuzere momenten. Die werken dan niet en dan blijf je echt met een gevoel van juist.... achter. Leuke liedjes dat wel, maar verder erg standaard werk.

avatar van missl
hugh grant speelt flauw, mandy moore kan gelukkig wel zingen en mister president maakt dit nog enigzins prima. niet heel grappig maar ook niet heel dramatisch.

melvddonk
Een 1 omdat Mandy Moore cute is. Voor de rest is deze hele film helemaal niks.

avatar van moviemafketel
Ondertiteling loopt niet synchroon met de tekst. Dat gaat hem dus niet worden vanavond voor mij.

avatar van s0njaa
Wat erg is dit, heb deze film al eerder gezien dan vanavond..

Dat Grant zich hiervoor heb laten strikken..

avatar van the new guy
Nou dat viel zeker mee. Vond het een prima filmpje, niet te flauw, niet te serieus. Prima verhaallijntjes en leuke acteurs. Snap niet zo goed wat mensen hier nou zó slecht aan vinden.

avatar van brielen
De aanval op de Amerikaanse president steekt er wat slapjes af, maar is toch goed voor een gulle lach!!!3!

avatar van juliegirlxoxo
Ik had er veel meer van verwacht ook is het allemaal zo rommelig en aandacht er bij houden in is ook niet zo makkeljk,het begin is wel leuk maar na een kwartier begint het vervelen toe te slaan

avatar van tplstrltj
Ik zou deze film nooit uit mezelf kijken, maar ik zapte toevallig langs en het interesseerde genoeg om te blijven hangen. Er zit weinig origineels in maar de mix van "slechte" komedie en het toch wel serieuze verhaal maakt deze film toch origineel. Ik heb nog nooit iets dergelijks gezien in ieder geval. Ook Hugh Grant verraste mij in deze film, nooit gedacht dat hij rollen als dit speelde. De president vond ik ook best cool, beetje Leslie Nielsen achtig. Dikke meevaller.

De film heeft me zowat nooit geboeid. Het komedie gehalte lag enorm laag waardoor ik jammer genoeg niet heb kunnen lachen. Gelukkig heeft het versassende einde dit alles een beetje goed gemaakt en krijgt het van me een nipte 2*

avatar van MBMTx
Gewoon het slechtste einde ooit. Wat een saaie film. Nog een nipt sterretje voor Mandy Moore.

avatar van xMilennx
Ik had eerst alleen het einde van deze film gezien, en vond dat wel grappig.
Toen heb ik dus besloten om hem nog eens helemaal te kijken, maar eigenlijk was het einde zowat het enige echt grappige in de film, de rest viel maar wat tegen.

Ze hadden zo veel meer uit dit concept kunnen halen, maar hebben dat dus niet gedaan... Jammer.
De filmbeelden die de indruk geven van een realityshow zouden een origineel gegeven moeten zijn, maar geven toch niet echt een treffend effect.

De personages(/acteurs) stonden mij nu ook niet zo erg aan, behalve dat ik Hugh Grant wel graag zie spelen en ik Omer en vooral zijn neef en nicht ook wel grappig vond overkomen.

Geen film die ik nog eens ga zien, en alleen een aanrader als je toch niets beters weet en niet veel zin hebt in diepgang.

avatar van K. V.
Bij deze had 'k eigenlijk totaal geen verwachtingen, maar 'k ben toch aangenaam verrast geweest door deze. De film neemt het programma Idool op de korrel en het was wel goed gelukt. De film deed me af en toe lachen (vooral met die homo ).
De cast bestond uit een aantal bekende namen, die 'k eigenlijk niet direct in het genre had verwacht. Willem Dafoe had de grootste metamorfose met z'n kale knikker. Ze deden het allemaal wel goed.
Het verhaal is niet zo verrassend, al vond 'k het einde wel erg goed en verrassend .
De film keek vlot wel en boeide me eigenlijk de volledige kijkduur.
'k vond hem niet mis en blij dat 'k deze eens heb gezien.

avatar van JDSsmetje
Press here to explode yourself
Ben ik de enige die hier spontaan in de lach schoot?

avatar van Lof78
Wat een trut film! gewoon een erg en dan ook wel een ergUHHH flinterdun verhaallijntje... en de film schijnt nog in een bioscoop gedraaid te hebben ook! foei zeg. Alleen die homo punjabi en diegene die nog niet weet dat ie het is!! Omer ofzo... waren wel grappig.

* ster

avatar van tommykonijn
Herziening doet mijn mening niet veel veranderen. Enkele leuke scenes, goed acteerwerk en de film verveelt niet. Soms verliest de film een beetje de kracht, en vooral in na de eerste paar scenes wordt het wat minder interessant. Het leukste is eigenlijk het middenstuk van de film vind ik. Het einde is opzicht ook wel goed (omdat het erg onverwacht is), maar tegelijkterijd ook erg absurd. Best een vermakelijke film nog steeds, maar er zitten enkele minpunten in. 3 sterren blijven staan.

avatar van Sergio Leone
Meevaller.

American Dreamz is nog te gematigd en doorsnee om echt te boeien, maar enkele personages zijn geslaagde karikaturen en het einde zorgt ervoor dat dit niet in al het andere koren verloren gaat.

De op het eerste zicht saaie cast doet het ook beter dan verwacht. Vooral namen als Chris Klein, Hugh Grant en Mandy Moore - m.i. absoluut géén trekpleisters - overstijgen zichzelf in hun karikatuur. Zo'n rolletje van Willem Dafoe vind ik dan een flauwe toevoeging.

Verder sleept de film iets te lang aan, maar eindigt het met een knal, dus is dat ook weer goedgemaakt.

avatar van misterdhdh
Beetje twijfels over deze film. American Dreamz is niet eens zo een slechte film maar toch vond ik hem tegenvallen. Het verhaal stelt op zich niet zo veel voor en spreekt ook niet echt aan, de uitwerking is eerder aan de saaie kant. Een paar grappige stukken zaten er wel in, maar veel te weinig en echt plat gaan van het lachen deed ik nooit. De film mist ook een(grappige) scene die er echt bovenuit spring, film blijft voor het grotendeel van hetzelfde redelijk saaie niveau. Ook de personages waren niet voldoende uitgewerkt, echt interessant vond ik ze niet en mee meeleven zat er ook niet in. Vooral de president vond ik niet goed en eerder naar de vervelende kant gaan. Het acteerwerk was niet zo belangrijk in deze film, en is ook moeilijk te beoordelen omdat alles zo gespeeld was. De show zelf was nog goed neergezet en het laatste halfuur is zeker het beste deel van de film. Ook goed was het onverwachte einde, dat de presentator en het vriendje zouden sterven had ik absoluut niet zien aankomen. Al bij is dit zeker geen slechte film maar echt goed vond ik hem nu ook weer niet en zal hem zeker niet snel opnieuw bekijken. De humor ontbreekt of het is in ieder geval niet mijn soort humor.
2.5/5

avatar van john mcclane 2
leuke satire
net even anders,,,en het hele "idols"gebeuren is leuk gedaan