Captivity (2007)

Verenigde Staten / Rusland
Horror / Thriller

geregisseerd door Roland Joffé
met Elisha Cuthbert, Daniel Gillies en Pruitt Taylor Vince

Jennifer (Elisha Cuthbert) is een model dat, samen met een chauffeur, gekidnapt wordt door een seriemoordenaar en vastgehouden in een klein kamertje. Terwijl de psychopaat hen systematisch terroriseert, putten de slachtoffers kracht uit elkaar en worden ze verliefd.

avatar van lars-pixar
Het begin vond ik niet zo heel erg speciaal, het was allemaal nogal traag en de martelingen kwamen niet echt gore over. Voor mij werd het na de helft wat vermakelijker, waarschijnlijk door de wending die ik eerlijk gezegd niet had verwacht, maar wel voorspelbaar over had kunnen komen!
Volgens mij zijn er ook aardig wat films die op dit verhaal teren, zo herkende ik wat dingen uit de horror film Otis (2008) Als het op zulke verhalen uit komt, dan bevalt dat mij wel. In deze film kwam dat zo doende ook wat later op een vermakelijk manier op gang.

avatar van misterdhdh
Ik vind Saw eecht geweldig en hou wel af en toe van zo een sadistisch horrortje, maar deze Captivity is toch een bijzonder matig filmpje en toch een paar niveaus lager dan saw. Het verhaal op zich is niet zo origineel maar dat is vaak bij dit soort films, de uitwerking ervan is gewoon niet zo goed en lijkt meer een mislukte poging om een goed filmpje af te leren. Het acteerwerk is nog redelijk en het meisje is natuurlijk mooi om naar te kijken maar daar stopt het ook. Sommige scenes zijn echt belachelijk (seks hebben terwijl iemand kijkt en me ook niet het juiste moment lijkt, iedereen die is neergeschoten komt wel nog is tot leven al is het een uur later,...). Voor de rest was de gore nog redelijk maar het kon toch ook allemaal beter, bv. die lichaamsdelen dat ze moest drinken vond ik wel nog iets hebben, en daar hou ik wel van lekker goor en sadistisch. Voor de rest wordt het nooit echt spannend en het einde is toch ook maar gewoontjes en niet echt origineel. Al bij al een bijzonder matig en mager horrorfilmpje, eerder een b-filmpje lijkt mij. Echt overtuigen kon deze mij niet al was hij natuurlijk ook niet zo slecht. Heb wel al veel erger gezien, maar een aanrader vind ik dit nu toch ook weer niet. Misschien omdat ik dit allemaal al veel gezien heb in betere films. Iets beter van verwacht, staat er op de dvd-hoes meest controversiële horrorfilm van het jaar, lijkt me toch wat gelogen.
2.5/5

avatar van n00r
Ik heb deze ooit op DVD gekocht 2 weken geleden herzien en wauw wat vind ik dit een spannende film zeg. Ik snap daarom de lage score hier niet. Achja zal wel weer aan mijn 'aparte' smaakje liggen.

avatar van Bubblez
Buiten alles wat er al gezegd is over deze film, is het natuurlijk totaal onwerkelijk dat er tijdens de moord op de moeder ook nog iemand rondliep met een camera. Het werd in beelden op een televisie getoond, dus het is meer dan een herinnering. Ik ergerde me hier enorm aan, buiten het feit dat ik Daniel Gillies opvallend slecht vond acteren.
En je zou toch zweren dat daar Naomi Watts te zien is op de cover .

Leuk om een keer gezien te hebben, maar het slaat allemaal nergens op.

Tarkus schreef:
Deze film borduurt verder op de 'Saw'-serie. Ook hier zie je gelijkaardige scènes als in die serie.
Alleen zijn ze minder bloederig (hoewel er één scène bij is die ik bijzonder onsmakelijk maar des te meer geslaagd vind, en neen ik verklap niets, je moet zelf maar kijken), minder geraffineerd ook.
Ook het scenario is voorspelbaar naar mijn mening, maar toch vond ik de film best te pruimen en is een aanrader voor wie 'Saw' te ver gaan vind. Hier houdt men het nog een (beetje) proper...

Deze film is me nu wat minder bevallen dan de eerste maal, een beetje braaf allemaal als je het vergelijkt met wat er ondertussen al allemaal is verschenen.