The Queen (2006)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië
Drama / Biografie

geregisseerd door Stephen Frears
met Helen Mirren, Michael Sheen en James Cromwell

Een weergave van de veelvuldige contacten die koningin Elizabeth en premier Tony Blair met elkaar hadden, na de dood van Prinses Diana. Hoofdonderwerp was de balans die gevonden moest worden tussen het deel dat een privé-aangelegenheid van de Koninklijke familie was en de roep van het volk tot een openbare rouwceremonie.

avatar van arno74
Niet onaardig, met name vanwege de historische waarde. De gespannen sfeer is goed voelbaar, ook de dilemma's waar het koninklijk huis en Tony Blair met de dood van Diana voor staan komen goed over. Subtiele en bescheiden humor zorgt voor het evenwicht en voorkomt dat de film te droog wordt. Al eerder op DVD gezien en 3,5 ster aan toegekend, dat laat ik zo bij deze tweede kijkbeurt, al is dat wellicht een tikkeltje aan de ruime kant.

avatar van erik1677
eigenlijk verbazingwekkend goed. Miren speelt voortreffelijk. kan hier weinig aan toevoegen wat hier her en der al gezegt is. Gewoon een hele goeie film.

Tarkus schreef:
Prachtige film met een sublieme Helen Mirren, die hiervoor zeer terecht een Oscar voor heeft gekregen.
Het wordt goed weer gegeven hoe de relatie was tussen de Royals en Princes Diana, en hoe men reageerde in de week na het ongeval van de Princes.
Hoewel niet alle personages sterk lijken op de echte personen die ze uitbeelden, op Helen Mirren na, die echt wel heel treffend op Queen Elizabeth lijkt, doet iedereen aardig zijn best om het personage zo herkenbaar mogelijk te maken.
De film handelt natuurlijk over een van de belangrijkste gebeurtenissen en de nasleep ervan uit de Britse geschiedenis, namelijk de dood van Princes Diana, maar vooral hoe de koninklijke familie daarop reageerde.
En het mag verbazing wekken, dat de Royals er uiteindelijk nog goed zijn vanaf gekomen, gezien hun wel zeer bizarre reactie, die toonde van weinig medeleven.
De film heeft de AL-rating gekregen, en dat is het ook, een film voor jong en oud. Die zonder al te moeilijke politieke termen duidelijk weergeeft wat er in een week zoals kan gebeuren en hoe een volk een mens op andere gedachten kan brengen, zelfs al is dat The Queen.

De vertolking van Helen Mirren als de Queen, is een van de meest verbluffende die ik van haar ooit heb gezien, gewoonweg super indrukwekkend.

Ben het eens met Tarkus, de laatste poster. Prachtige rol van Helen Mirren als de koningin zelf.
Best een aardige film over een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van Groot Brittannië.
Een gebeurtenis die ik me zeker kan herinneren als de dag van gisteren, hoe geshockeerd ik was door het nieuws. Hoewel mooi gedaan in de film, originele beelden van Diana, vond ik het geheel toch ongeloofwaardig overkomen. Dat is toch wel een probleem als men een film maakt van een gebeurtenis die nog redelijk vers in de geheugens ligt van mensen. Acteurs die niet echt lijken en het is maar de vraag of het verhaal klopt met de werkelijkheid.
Direct na Diana's dood gingen er allerlei complet theorieën in het rond en zelfs nu nog, bijna 18 jaar later. Ik kan me de golf van verdriet van GB en heel de wereld nog goed herinneren en de radio stilte vanuit het koningshuis nog van destijds. En dat het toch uiteindelijk weer goed kwam. Dat het eea gebeurd is zoals in de film is gespeeld ligt in de lijn der verwachting maar wie zegt dat het zo is gegaan.
Gelukkig is ons koningshuis wat losser en niet zo verkrampt als die van GB

avatar van E. Zandman
Prachtige film. Geeft een goeie kijk hoe het er in Engeland bij de Royals aan toe gaat. De bijrollen en de 'echte' beelden maken de film compleet. Mooi neergezet.

Mooie film met een prachtige vertolking door Helen Mirren. De (innerlijke) strijd bij het verwerken van de dood van Lady Di is zeer sterk voelbaar.