Revolution (1985)

Verenigd Koninkrijk / Noorwegen
Oorlog / Drama

geregisseerd door Hugh Hudson
met Al Pacino, Donald Sutherland en Nastassja Kinski

18de eeuw. Amerika is in handen van wereldgrootmacht Engeland, maar probeert zich middels een Onafhankelijkheidsverklaring te bevrijden van het juk van de Engelse overheersing. Een zware strijd ontbrandt tussen het goed georganiseerde en getrainde Engelse leger en de rebellen, mannen uit de werkende klasse die een provisorisch leger vormen. Wanneer pelshandelaar Tom Dobb zijn zoon Ned even uit het oog verliest in New York, blijkt hij zich bij de rebellen te hebben aangesloten. Uit liefde voor zijn zoon besluit Tom dit voorbeeld te volgen.

Aardige film geen hoog standje maar best aardig
***

Het verhaal is erg boeiend en mooie donkere beelden worden afgewisseld met geweldige oorlog scènes. Pacino speelt sterk maar maar de regie is erg zwak en ik stoorde me soms aan het script. Ook had ik het gevoel dat de film te snel afgelopen was. Volgens mij wilde Hugh Hudson gewoon zo snel mogelijk een einde aan de film breien omdat er van alles misging (slecht weer, zieke crewleden etc.)

De film is erg slecht ontvangen en Pacino kreeg hele slechte reviews. Daarnaast kwam Pacino's carrière bijna aan een einde omdat hij pneumonie kreeg. REVOLUTION wordt beschouwd als één van de slechtste films ooit gemaakt. Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, reviewers kunnen erg goed overdrijven.

Ik vind de film niet onaardig maar het had allemaal veel beter gekunt.

3.0/5.0

Overdonderende film.
Pacino is overtuigend en zet een sterk personage neer.
Ik snap totaal niet waar de slechte kritieken vandaan komen. De flink wat later uitgekomen Patriot met Mel Gibson heeft veel weg van deze "Revolution". Echter is dat verhaal wat spectaculairder gebracht. Deze Revolution
is authentieker.

veron35
Ik vind dit een hele goede film.

avatar van rondh
Aardige film, maar erg afgeraffeld. Beeldkwaliteit is ook niet al te best. Al Pacino was ook niet in topvorm maar nog wel acceptabel. Alleen wanneer Al Pacino net zijn zoon heeft bevrijd van de Engelsen, en bij de indianen zit met zijn zoon in zijn armen, dat vond ik dan weer topacteerwerk. Daarentegen waren Donald Sutherland en Nastassja Kinski erg slecht. Maar gelukkig was het verhaal wel goed.

De slagvelden zijn wel goed gefilmd; jammer dat er erg weinig in zaten.
Ik geef hem 3 magere sterren

Spartaan
Ik hoorde 2 geruchten over deze film

- Al Pacino kreeg bijna een longontsteking na constant doorweekt te zijn door de aanhoudende regen op de set.

- Deze film werd een flop in de VS waardoor Al Pacino´s carriere in gevaar kwam.

Klopt dit ?

avatar van PaulieWalnuts
Ik kon er echt niet naar kijken. Het leek wel een soort homevideo.

Spartaan schreef:
Deze film werd een flop in de VS waardoor Al Pacino´s carriere in gevaar kwam.

Dat klopt volgens mij ja. Met Sea Of Love (4 jaar later pas) werd zijn imago weer enigszins opgevijzeld.

veron35
Ik snap die negative berichten niet hoor. Ik moet hem toch maar eens herzien.

desteven007
veron35 schreef:
Ik vind dit een hele goede film.

4.5 ? Je geeft hem een 3.5 knul

avatar van josseheijmen
Na 1e ziening van Revolution was ik geschokt: “Al Al Al......
Hoe kun je zo-ongelooflijk-afzakken naar dit niveau, na Godf I en II te hebben gemaakt.
Dit is gewoon vloeken in de kerk. De Grote Al Pacino! Werden er verdorie in die midden jaren '80 slechts baggerfilms gemaakt zodat Al dit wel moest accepteren om zijn boodschapjes te kunnen betalen?
Bijna niets is er terug te vinden van de geniale Michael Corleone, of de gewiekste Bobby in 'Needle Park'. Om maar te zwijgen van The King Tony Montana. Natuurlijk, 't is 'm toch echt, je kan Pacino niet compleet doen struikelen, maar mijn god ....”
Nu, na de 2e, realiseer ik me dat Pacino een totaal andere rol
(die van de kleine man) speelt dan voornoemde karakters en dat het eigenlijk appels met peren vergelijken is.

De scène waarin Al zijn zoon neerhoudt zodat de Indianen diens voet kunnen behandelen is bijvoorbeeld inderdaad prachtig. Fantastisch ‘method-geacteerd’ door Al.

Aftands. Dat is het woord wat bij mij naar boven kwam bij de openingsscène van deze film. En dan heb ik het vooral over de tinten waarin is gefilmd. Die zijn overwegend zo grauw, allerminst strelend voor het oog.
Wel zitten er, contradictoir genoeg, een paar mooie shots in de f. Zoals die in het bloemenveld, waarin Pacino en zoon liggen bij te komen van hun eerste veldslag. Bijna sprookjesachtig.
Het verhaal kon mij maar zeer matig boeien. Van de hak op de tak. De ontknoping vond ik daarentegen mooi.

Ik vind dat Donald Sutherland een eervolle vermelding verdient.

avatar van streeter
Ik had Revolution nooit gezien maar het is pas uit op DVD als 'Revolution - Revisited'
Nieuw is narration van Al Pacino (in 2007 of 2008 opgenomen) en ongeveer 5 minuten zijn eruitgeknipt (inclusief het originele einde).
Ik vond het een uitstekende film en ben eigenlijk benieuwd hoe het origineel was.
****

avatar van 606
Snap ook de slechte kritieken niet, zeker wel een aardige film.
Mooie setting en kostuums.
Goed geacteerd en verhaal dat ook leuk is.

3,5 ster

redelijke film,daar is alles mee gezegt ,als al pachino nie meespeelden was het helemaal niks apart

avatar van Goodfella_88
2,0 sterren voor Pacino

Al Pacino en Donald Sutherland in één film, dat kan niet slecht zijn toch ?
Maar neen hoor, dit is een grote teleurstelling, het slechtste wat ik van beide heren ooit heb gezien.
Sutherland komt amper in beeld en je merkt ook duidelijk dat dit niet Pacino's genre is.
Neen, geen goede film dit

toen gezien maar kom me de film niet meer goed herinneren .
echt een topfilm is het echt niet maar gewoon matig en niet boeient is.
setting en kostuums zijn goed maar het verhaal word slecht verteld
en zeker na dat Hugh Hudson Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes gemaakt had.

avatar van de grunt
Hoe speelt Al Pacino hierin? Ben een groot fan van de man. Wil misschien de Blu-ray van BFI kopen, maar de score stemt niet echt hoopvol; is de film echt niet te doen?

avatar van John Milton
Je mag mijn Dvd gratis hebben als je wilt, still sealed I think.