The Veil (2016)

Horror

geregisseerd door Phil Joanou
met Jessica Alba, Lily Rabe en Thomas jane

Dertig jaar geleden hebben de leden van een religieuze cultgroep massaal zelfmoord gepleegd. De enige overlevende was de toen 5-jarige Maggie Price. Nu ze volwassen is, besluit ze samen met een stel documentairemakers terug te keren naar de locatie in een poging haar innerlijke demonen de baas te worden. Dit blijkt een grote vergissing.

avatar van tattoobob
Als Alba in een film zit is het voor mij een must see.....maar dat is vooral omdat ik haar bloedmooi vind buiten dat heeft zei toch wel een redelijke naam gemaakt in het acteerwereldje,dus ik dacht dat dit wel wat zou wezen.
Drie keer niets dus.....een slappe horror.
Het verhaal is opzich wel aardig maar het is veel te tam en te makkelijk.
Acteerprestaties zijn wel oke voor een film als deze....wie wel een film wil kijken met dit onderwerp die WEL goed is kan beter de topfilm The Sacrament (2013) opzetten.

Lekker later liggen deze film.

avatar van apolicum
Haalt het jammer genoeg niet van The Sacrament, maar toch een leuk tussendoortje.

avatar van Daan258
Binnenkort is opzetten, ben wel benieuwd.

avatar van mcdaktari
Inderdaad, het enige mooie aan deze film is Jessica Alba.
Toen ik haar naam zag staan had ik stiekem toch hoop dat het een spannende film zou worden maar dat was dus niet het geval. En als je de film enkel voor Jessica Alba wil kijken dan kun je beter Sin City opzetten. Daar ziet ze er nog lekkerder uit

mcdaktari schreef:
Inderdaad, het enige mooie aan deze film is Jessica Alba.

Of in "Honey"......

avatar van mcdaktari
Vind ik ook al best

Als tussendoortje was deze Horror film eigenlijk nog best goed te doen en ik heb me er dan ook redelijk mee vermaakt.

In deze film draait het om een massale zelfmoord, gepleegd op 23 maart 1995, van 47 leden van de sekte "Church of Heaven's Veil" met een dodelijke drug (toegevoegd in suikerklontjes) gemaakt door sekteleider Jim Jacobs (gespeeld door Thomas Jane). De enige overlevende van dat drama was de destijds 5 jarige Sarah Hope (gespeeld door Lily Rabe) en nu volwassen 30 jaar later besluit ze om samen met een stel documentairemakers, onder leiding van Maggie Price (gespeeld door Jessica Alba), terug te keren naar de locatie "The Veil" waar de massale zelfmoord plaatsvond om daar haar innerlijke demonen de baas te worden. Dat blijkt echter een grote vergissing te zijn en daar draait het dan om in deze film.

Opzicht vond ik het verhaal wel aardig gevonden en wist het verhaal me zelfs wat te boeien en ook te vermaken. Ook de uitvoering (vrij sober gefilmd, met nauwelijks kleur) van het verhaal was best aardig en de film bevat ook een paar goede schrikmomenten en soms gaat het er ook wat hard aan toe. Naarmate het verhaal vordert kom je erachter hoe de vork in de steel zit (zeker m.b.t. Sarah Hope en Maggie Price) en het einde vond ik best leuk gevonden en goed. Dat deze film best te doen is, komt mede ook door de cast waarin zeker niet de minste acteurs en actrices in meespelen zoals de eerder genoemde Jessica Alba en Thomas Jane. Jessica Alba speelde eerlijk gezegd dramatisch slecht (wat ze overigens vaak doet in films), maar ze is natuurlijk wel nog leuk om naar te kijken. Thomas Jane in de rol van sekteleider Jim Jacobs, speelde best overtuigend en goed. Omdat de film ook maar iets van 90 minuten duurt, kijkt hij verder lekker weg.

Gewoon een aardig tussendoortje deze Horror film en meer ook niet.

avatar van bjerik76
wat een blabla.
een huis wat door de politie niet gevonden han worden, maar gewoon recht tegenover het meer van het plaats delict was.
Ik vond de groenige filter waarmee de hele film was geschoten ook niet bij deze tijd passen.
( wel in de geschiedenis beelden ,maar anno 2016 waar de film zich afspeelt is die filter onnodig.

de decors ( vervallen huizen en omgeving) kwamen ook niet erg spooky over.
En de beelden van de oude videotapes, daarin was het huis net zo vervallen als nu, dus die scenes zijn gewoon op hetzelfde moment opgenomen, het lijk mij dat het vroeger allemaal netjes was, en na 25 jaar...dan ziet het er idd vervallen uit.

Maggie die 5 jaar was, weet nog de namen van iedereen ?
Maggie weet ook in 1 zin te benoemen wat welk medicijn is en de werkzame stoffen?

Alles gebeurt op perfecte timingen en toevalligheden,
ik haakte steeds meer af, oke de schrikmomenten waren soms wel oke, maar het hele verhaal en de omstandigheden, toevalligheden en acteerprestaties...

avatar van DragQueen
Vanwege de lage score hier waren mijn verwachtingen niet al te hoog. Toch is het me behoorlijk meegevallen, en is de film best vermakelijk. Hoewel de film zijn tekortkomingen kent, is de algehele uitvoering toch onderhoudend. Het verhaaltje stak goed in elkaar, de settings waren sfeervol, en er werd prima geacteerd. Thomas Jane deed het goed als sekteleider. 3 Sterren.

avatar van AmazingPP
Ik vond het een middelmootje. Wilde het wel uitkijken, dus dat zegt veel over de film. Acteerwerk is soms wat over de top (vooral de sekte-leider, maar dat zal wel zo horen), camerawerk is in orde, maar het script rammelt hier en daar. 3 *

avatar van 606
DragQueen schreef:
Thomas Jane deed het goed als sekteleider. 3 Sterren.
Eens, bezorgde me af en toe rillingen, wow creep was het.

avatar van james_cameron
Ik schrok me één keer werkelijk kapot, maar dat is dan ook het enige memorabele aan deze nogal rommelige en dik aangezette horrorfilm over een sekte die in de jaren '80 collectief zelfmoord pleegt. Dertig jaar later blijkt er nog activiteit te zijn op de plaats delict. Thomas Jane doet het goed als de verknipte sekteleider, maar de rest van de cast is volstrekt anoniem. De gebeurtenissen zijn ook niet bepaald boeiend. Tegen het einde wordt alles steeds vager en slapper, tot de boel finaal van de rails gaat in de stupide climax.

avatar van Gi-Force
Zoals Bjereik76 al meldde klopte er een aantal dingen niet :
Locatie die niet gevonden is.
Het verval van het huis.
Maar de kennis over het medicijn kan ze goed later vernomen hebben uit autopsierapporten.
Ook de generator die er roestvrij uitziet en waarvan na 25 jaar de "diesel" nog werkt??
Voor de rest vind ik het een goede horror/thriller.
Zeer vermakelijk.
Ook al had de laatste minuut eraf gekund.

avatar van Rickyman
Matig horrorfilmpje, een traag mager verhaaltje met een paar schrikmomentjes, een beetje saai.
Die sekte leider deed het nog wel aardig, nou ja... maar wat is Alba toch afgedaald zeg, zonde hoor. Dit wil je toch niet op je cv hebben na Sin City.

avatar van Kuwiel
Zeer matige film. Bij een hoop dingen plaats ik vraagtekens ( zie ook Gi-Force).
Verder weinig spanning , rommelig einde.

avatar van Collins
"It's a deathless reality. Souls aglow with the ever-real eternal life!"

De film start met een preek van de reverend. Een hoop retorische onzin met een bijbels tintje, maar daar gaat het nog niet eens om. Jane spreekt de teksten uit op een lachwekkend theatraal toontje met bijpassende gebaren, en ziet er uit als een kruising tussen Morrison en Presley. Je vraagt je af waarom de gemeente niet in lachen uitbarst. De gemeente is vreemd genoeg erg onder de indruk en luistert zeer gefascineerd.
Ik werd er echter niet door gegrepen. Het creepy sfeertje dat op deze manier blijkbaar de toon in de film moest zetten werkte bij mij niet. Ik raakte wel in een andere ban. De komische uitvoering van de preek werkte namelijk erg goed op mijn lachspieren. En gedurende de film is het blijvend genieten, want de reverend komt al prekend nog vaak voorbij. Heerlijk!
De groep filmmakers die na de massale zelfmoord van de sekteleden, op het terrein een docu maakt, is geen toevoeging die de film eng maakt. Veel hoofdeloos heen en weer gedraaf, paar gilletjes. Dat is het wel. Of nee, niet helemaal, want ik kreeg (niet op mijn hoede) toch nog één wereldschrik.
De filmsetting op het beboste terrein van de sekte en in het overwoekerde woonhuis van de sekteleider is trouwens best ok. Eng genoeg.
Het acteerwerk is middelmatig. Behalve Jane natuurlijk. Die is weergaloos!
Het einde van de film is fantastisch. Op het eind gaat de reverend nog even helemaal los. Heerlijk schmierend met bijbels klinkende teksten en veel theatrale gebaren. Magnifiek acteerwerk. Topcomedy. Onder de indruk!
Maar niet van de film. Comedy (ook al is het onbedoeld) is echt dodelijk voor de sfeer en de inleving in een horrorproductie. En dat geldt hier ook.

broncode
Nog net geen flut van een film maar alles bij elkaar is het niet best.
De ontdekking van de verborgen locatie is natuurlijk een grote dooddoener en totaal ongeloofwaardig.
Je hebt ook steeds het gevoel dat je al een keer eerder gezien hebt, en voor mij was evil dead dan ook steeds de terugkerende gedachte,ook al staan ze mijlenver uit elkaar.
Zal wel door de locatie komen en manier van filmen.
Vond overgins de clou van de film wel goed, en Thomas Jane de enigste reden om deze film te kijken.

avatar van DjFrankie
Niet geheel overtuigend. Dat mijn aand8 verslapte gaandeweg was daar debet aan.

Vond het geen hele slechte film, beetje saai inderdaad en de acteerprestaties konden er ook mee door. Snapte het uiteindelijk ook niet helemaal. Is hij nou goed of slecht? En het overlevende meisje? Ook erg voorspelbaar was het, telefoons die geen bereik hadden, mensen die in hun eentje ergens heen gingen. Leuk om een keer gezien te hebben maar geen enge horrorfilm

avatar van knusse stoel
Niet slecht maar ook niet geweldig. Vond hem bij tijd en wijle wel goed maar er zaten ook stukjes in waarbij het iets te rustig bleef. Maar als je de film hebt gezien (vond ik) blijf je niet zitten met een gevoel van....tijdverspilling, nee dat niet. De eerste en ook de laatste paar minuten hadden wat mij betreft wel in de "beeldprullebak" gekund. Het was tenenkrommend, die 'meneer de sekteleider' die dacht dat hij vroom bezig was.

Maar toch in zijn geheel wel voldoende en daarom 3* oftewel 6/10.

avatar van Jediron
Beetje veel saaie film, nergens echt overtuigend, je "zit" er ook helemaal niet in en daarom beneden de middelmaat. Acteerwerk ook al kwakkelig.

wel, dat gevoel van tijdverspilling kreeg ik dus wel en het het was een harde noot om de hele film uit te zitten. Vind het hem dus ook niet leuk om gezien te hebben, ben eerder blij dat ik ervan af ben.

avatar van Noodless
De film beschikt over een leuk concept waarbij het verhaal best interessant is om te volgen. Helaas verslapt het verhaal gaandeweg en verslikt de regisseur zich in heel wat onlogische scènes waarbij vooral de slotscène een afknapper is. Maar de sfeer van de film is wel top. De regisseur gebruikt weinig of geen opvallende kleuren. Grijs/donkere kleuren voeren de boven toon. Ook de locatie levert sfeervolle scènes op. Daarbij de videobanden van de sekte waarop vooral de theatrale religieuze uitleg van de sekteleider Thomas Jane een raar sfeertje weet weer te geven. De rest van de cast valt eigenlijk niet op. Hier en daar een schrikmoment, maar te weinig aanwezig en echt spannend is het helemaal niet. Gemiddeld. 6/10

avatar van m1701
De eerste helft was maar steeds verder naar het einde vond ik het steeds slapper en ongeloofwaardiger worden. Dat alba zich hier voor geleend heeft ..

avatar van Daan258
Teleurstellende horror film, voor zover je dit horror kan noemen.
Het verhaal kon er nog mee door maar was wel heel slecht uitgewerkt. Qua acteerwerk vond ik het ook allemaal behoorlijk matig en snap ik ook totaal niet waarom ze Jessica Alba voor deze film gecast hebben. :s
Spanning, schrikmomenten en eng was ook allemaal niet te vinden bij dit filmpje.
Al met al niet zo best.

avatar van Flat Eric
Sektes zijn best interessant. Hoe kan het toch dat er mensen zijn die blind achter een charismatische leider aanlopen?

Dat uitgangspunt is leuk maar komt in The Veil wat minder geslaagd uit de verf.
Ik bleef met mijn gedachten teveel hangen in de dingen die niet klopten (die hieronder al zijn benoemd) waardoor ik niet lekker geconcentreerd in de film zat.
Het laatste kwartier was ook echt een gevalletje ongeduldig naar de klok kijken met de hoop dat de film snel afgelopen zou zijn.
Dus nee, niet voldoende en niet aan te raden.

avatar van Left4Dead
Bespaar je de moeite!

avatar van Richard_Voorhees
De zoveelste Jason Blum productie van dit jaar.
Lily Rabe speelt Sarah Hope, de enige overlevende van een massale zelfmoord onder een religieuze sekte. Jessica Alba speelt Maggie Price, een jonge filmmaakster die de waarheid achter de vreemde gebeurtenis wil achterhalen. Samen met een filmcrew gaan ze naar de locatie waar alles gebeurde.
Helaas weet dit alles maar weinig impact te hebben en werken de schrik momenten niet.
De film is grotendeels in zwart/wit en grauwe kleuren opgenomen. Een interessante keuze die sfeer verhogend had kunnen werken als de film ook daadwerkelijk sfeervol was.
Wat er overblijft is het genieten van Thomas Jane's over-the-top acteer werk als de sekteleider Jim Jacobs. Hij is het enige personage uit de film dat mijn interesse wist te wekken.
Verder een slappe horror met platte personages en geen indrukwekkend acteer werk.
Wederom geen aanrader voor het 'horror jaar' 2016.

avatar van umbra
Niet al te best. Na enkele zalige horrorfilms in het creepy en spooky genre, toch ook veel slecht tot matig werk van het productiehuis BH. Deze krijgt alvast een onvoldoende, 4/10 max.

avatar van joolstein
Camerawerk was nog redelijk mooi in deze verder slappe film. Het verhaal waait naar alle kanten wraakDemon, ouija, spookhuis, bezeten moordenaar. En doordat het script zo belabberd is komen sommige teksten ook zeer beroerd over. Het acteerwerk was niet heel indrukwekkend, maar ach ze deden hun best. Thomas jane daartegen vond ik alleen maar irritant totaal geen charisma als sekteleider.

avatar van Elchapo
Ik Ben een fan van regisseur joanou sinds state of grace en de concertregistratie rattle & hum van U2.ook hier in deze film straalt zijn unieke manier van filmen er van af.thomas jane acteerd geweldig,natuurlijk rammelt het scenario nogal maar noem eens 3 horrorfilms waar dit niet het geval is.....ik vond de sfeer creepy en boeiend.net geen 4 maar zeker 3.5 stars.

avatar van Spartaan1986
Ongeveer 20 minuten weet de film boeiend te zijn, zo tussen minuut 55 en 75. Daarvoor was het een behoorlijk saaie film met veel blabla, weinig sfeer en weinig boeiende gebeurtenissen. Ook het einde vond ik nogal afgeraffeld en te dik aangezet. Het acteerwerk was niet veel mis mee, Alba is vaak wel degelijk en ook Lily Rabe doet het prima.

keimpeS
Zoals door een aantal hier gezegd, een leuk tussendoortje! Het is geen geweldige horror maar heeft zo zijn momenten.

slecht flauwe horror film