The More the Merrier (1943)

geregisseerd door George Stevens
met Jean Arthur, Charles Coburn en Joel McCrea

De Tweede Wereldoorlog is in volle hevigheid aan de gang. Maar het front ligt niet in Europa of in de Stille Oceaan, maar in Washington DC. En de strijd gaat om het vinden van woonruimte in de overvolle hoofdstad. De regeringsambtenaar Constance (Jean Arthur) verhuurt de helft van haar appartement aan de industrieel Benjamin Dingle (Charles Coburn), die op zijn beurt de helft van zijn helft verhuurt aan de vliegtuigmonteur Joe Carter (Joel McCrea).

Aardige film, waarvan vooral het eerste deel erg grappig is. Jammer genoeg verliest de film met de intrede van de romantiek van lieverlee stoom. Niettemin goed voor anderhalf uur aangenaam vermaak. Een kolderieke Charles Coburn is in topvorm.

Wat een film. Arthur en Coburn in topvorm.

avatar van mrklm
Charles Coburn won een Oscar voor zijn uitstekende werk in deze screwballcomedy waarin Connie Milligan [Jean Arthur, eveneens in topvorm] haar bijdrage aan het tekort aan woonruimte levert door de helft van haar appartement beschikbaar te stellen. Zakenman Benjamin Dingle [Charles Coburn] ziet zijn kans schoon en weet op slinkse wijze de andere (vrouwelijke) kandidaten wijs te maken dat de kamer al is verhuurd zodat hij als enige overblijft. Connie zit eigenlijk helemaal niet op een man te wachten, maar voor ze het weet heeft Benjamin zijn intrek genomen. De zaken worden nog ingewikkelder wanneer Benjamin zijn deel van het appartement onderverhuurt aan vliegtuigmonteur Joe Carter [Joel McCrea].
De humor draait om de ongemakken die ontstaan wanneer drie totaal verschillende mensen min of meer gedwongen moeten samen leven. Het scenario bevat weinig verrassingen en de dialogen missen de scherpte van de screwballklassiekers, maar George Stevens regisseert met finesse en helpt Coburn, die vaak juist norse mannen speelde, aan één van zijn meest gedenkwaardige vertolkingen in een masterclass in komische timing.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vooral de eerste helft is op een lekker vlot tempo en de humor is tegen het slapstick aan maar weet toch vaak genoeg een lach op mijn gezicht te toveren.
Jean Arthur was duidelijk goed gecast, ik kwam er na de film pas achter dat ze 42/43 jaar was toen ze deze rol op der nam en dat had ik haar zeer zeker niet gegeven, de spontaniteit die ze haar karakter meegeeft is ook erg welkom.
De rol van Charles Coburn als Dingle is een inmiddels bekende rol als je vaker comedy filmpjes kijkt van rond deze tijd, maar zijn personage geeft de film wel een hoop feel-good mee.

De 2de helft heeft in mijn optiek helaas niet de zelfde frisheid dan de film in de eerste helft laat zien, maar al bij al is het zeker de moeite van de tijd waard geweest.

Goeie film waarin een appartement dubbel wordt onderverhuurd vanwege een woningtekort. Vermakelijke romcom met leuk uitgewerkte situaties en leuke personages, alhoewel het personage van Charles Coburn nogal bemoeiziek is (maar dit wordt door hem zelf goedgemaakt, want hij weet het fijn te brengen). Alleen het tempo is niet meer van deze tijd (vooral de eerste helft).