• 8.262.364 stemmen

A Bright Shining Lie (1998)

Drama / Oorlog | 118 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Geregisseerd door: Terry George

Met onder meer: Bill Paxton, Amy Madigan en Donal Logue

Plot A Bright Shining Lie

"In war as in life, the difference between truth and deception is what a man allows himself to believe."

Luitenant-kolonel John Paul Vann was één van de eerste Amerikanen die in Vietnam als adviseur werd aangesteld. Als snel realiseerde hij zich, dat zijn land aan de verkeerde kant vocht. Toch kweet hij hij zich als marinier volledig van zijn taak. En dat op zijn eigen zelfverzekerde wijze en met een haarscherpe visie. Vann groeide uit tot een ware held, die zijn mening niet onder stoelen en banken stak. Na 10 jaar van hevige strijd stapt hij gefrustreerd uit het leger. Hij kan zich niet langer verenigen met wat er allemaal gebeurt. Later keert hij als Amerikaans burger terug naar Vietnam, het land waar hij zoveel van houdt. Juist op dat moment moeten de zwaarste klappen nog komen!

image

Jordy

ja, HBO (zie voorkant) is een tv-zender

avatar van neo

neo (crew films)

paxton was in sommige scenes wel erg ongeloofwaardig, maar toch is de film wel erg de moeite waard door het te laten zien hoe de amerikaanse regering de mensen voorloog over de oorlog. 3 sterren

avatar van D-Lo

D-Lo

Zag deze film onlangs liggen in de Mediamarkt voor € 3,99. Ik had hem al eens eerder gezien, en omdat ik hem echt wel goed vond en omdat Paxton één van m'n favoriete acteurs is, besloot ik de DVD te kopen. Persoonlijk vind ik deze film één van de betere over de Vietnam-oorlog. Het geeft een goed (en vaak gruwelijk) beeld van hoe het daar werkelijk aan toeging. Echt een aanrader!

Paxton werd trouwens genomineerd voor een Golden Globe voor zijn rol. 4,5/5

avatar van nirvana

nirvana

vietnamfilm van een vrij laag niveau,. Kon me dan ook niet boeien. 2 sterren.

avatar van maurickcollege

maurickcollege

Ik vond dit een uitzondelijk goede film, goed acteerwerk en leuke verhaallijk.

4 sterren

avatar van 606

Wat een lage score voor deze toch wel aardige oorlogsfilm
Goed verhaal over John Paul Vann die gek genoeg niet in de oorlog omkwam maar tijdens een helikopter vlucht terwijl er een storm was, en de piloot waarschuwde nog
Mooie vormgegeven actie en acteurs zijn ook goed.

3,5 ster