• 8.352.733 stemmen

Genre: Actie / Drama

Geregisseerd door: John Singleton

Met onder meer: Ving Rhames, Jon Voight en Don Cheadle

Plot Rosewood

"In 1923, a black town in Florida was burned to the ground, its people murdered because of a lie. Some escaped and survived because of the courage and compassion of a few extraordinary people. This film is for them."

Deze film is gebaseerd op de gebeurtenissen in het stadje Rosewood uit het jaar 1923. Eind jaren 90 ontdekte men dat er in deze stad géén enkele zwarte persoon woonde. Door een leugen van een blanke vrouw die zegt dat ze verkracht is door een zwarte man ontstaat er een klopjacht op alles wat 'zwart' is.

imageimage

Sheriff Walker

Aunt Sarah

avatar van Noodles

Noodles

Een goede film die laat zien hoe "dom" een heel stadje kan reageren op een fabel van een blanke vrouw. Geeft een zeer goed beeld van de spanningen en verhoudingen die er toendertijd nog waren in de VS.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Vuile achterlijke klootzakken bij RTL5. Ze vinden een voetbalwedstrijd voor de engelse beker (dacht ik) belangijker dan een geprogrammeerde film. Ik zeg: allemaal tegen de muur die lui! Als ze m nu maar op een andere dag programmeren en dat ook ff van te voren laten weten zodat ik m niet mis.

avatar van Flexje

Flexje

rare aktie idd, maar voetbal kijken vind ik ook niet vervelend dus dat scheelt, had toch liever deze film gezien dat wel.

avatar van chrissie

chrissie

Heb hem wel kunnen zien dankzij VTM. Vond qua verhaal veel gelijkenissen met The Crucible, ook daarin zijn een hoop onschuldigen het slachtoffer van het verzonnen verhaal van één vrouw (of meisje). Als ik die twee films bij elkaar zet en ik voeg er dan nog The Magdalena Sisters aan toe, dan krijg ik het toch wel effe benauwd. Wordt de mens ooit nog wel eens echt beschaafd of blijven we gewoon primitieve beesten? Vindt iedere generatie weer opnieuw een reden om dit soort dingen te laten gebeuren? Normaal gezien hou ik niet zo van films over "waar gebeurde verhalen" maar van dit soort geschiedkundig bewezen spul krijg ik kippevel. Wat de film betreft, enkele mindere punten: waren er in die tijd al zo'n uitgebouwde fitness negers als Mr. Mann, waarom wacht de sheriff zo lang met iedereen met z'n neus op het feit te duwen dat de vrouw gelogen heeft, wie was de blanke burger die in de eindaftiteling vermeld wordt als getuige voor de negers? Was het het jongetje of één van de kinderen van de winkelier?

Vond dit trouwens een heel sterke rol van Jon Voight. Je voelt heel goed het dilemma waarvoor hij zich geplaatst voelt.

avatar van moviefreak#1

moviefreak#1

Is een hele mooie en belangrijke film . Is zonde dat er zo weinig mensen op hebben gestemt (en dus niet hebben gezien ?) Toch maar is gaan huren misschien ?

avatar van Beejeej

Beejeej

was zojuist op canal+, zogauw ik kon zien was dit een willekeurige film die voorlopig niet weer komt.

pfoeh... redelijk macabere film... niet prettig om zohard met de neus op de feiten gedrukt te worden. het blijft bizar dat het zo simpel blijkt om situaties zo gigantisch te laten escaleren. zeker in die tijd op die plaats, en nog steeds wat dat betreft.

avatar van cornelis

cornelis

Nachtje Canal+ gedaan?

avatar van Beejeej

Beejeej

soms moeten films enigszins zwart-wit zijn om het punt duidelijk te maken Wouter. dat komt niet over als je de waarheid minder echt durft neer te zetten dan het is...

Beejeej schreef:

Ik hou er niet van. Ik vind de film veel te simplistisch.

avatar van Tara

Tara

Vind dit echt een top film. Heel realistisch neergezet.

Weinig simplistisch, maar goed, dat is natuurlijk maar een mening.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

big-budget verfilming van een schandalige racistische heksen, of moet ik zeggen zwartenjacht. De film flopte in de bioscopen... is nochtans een kijkbeurt waard. De latente spanningen tussen blank en wit zijn pijnlijk voelbaar, en Singleton is vrij objectief gebleven, in de zit dat hij niet alle blanken stigmatiseert. Alleen is die zwartenjacht veeeeeel te lang, en rekt de film uit tot 2 h 20 minuten. Er kon gemakkelijk een half uur af.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

ik bedoelde dus blank en zwart in mijn vorige post hihihi

gauke

Grootschalige, solide, professionele, wezenlijke, maar ook manipulatieve film over deze schandplek uit de Amerikaanse geschiedenis, die aan produkties van Spielberg doet denken. Uitstekend spel vooral van Rhames, Cheadle en Voight.

BBarbie

Keiharde confrontatie met waartoe vooroordelen en/of waanideeën uiteindelijk kunnen leiden. Want... als het niet in m’n vooringenomen denkpatroon past, dan interesseert de waarheid mij niet.

De gebeurtenissen in Rosewood zijn een angstaanjagend voorbeeld van hoe ver mensen kunnen gaan in hun haat ten opzichte van andere bevolkingsgroepen. De film confronteert eenieder met de donkerste kanten van menselijk denken en menselijk gedrag.

Talrijke recente incidenten (o.a. Oslo) leren dat dat ook heden ten dage nog onverminderd actueel is. Schrijnend vind ik het dat deze inktzwarte bladzijde uit de Amerikaanse geschiedenis meer dan 70 jaar in de doofpot is gebleven.

Opnieuw een aangrijpende film trouwens van John Singleton (Boys N The Hood; Higher Learning) met prima vertolkingen van Ving Rhames, Jon Voight en Don Cheadle (een van mijn favoriete acteurs).

avatar van MASSIVE70

MASSIVE70

13 in een dozijn en erg zwart-wit.

Helaas gaan er ook 13 mensen in een dozijn met jouw verstand, die daardoor tot dit soort loze conclusies komen. Voor het geval dat het je ontgaan was, het betreft hier een waargebeurd verhaal. Rambo-fims wat wellicht meer jouw genre is, kun je als zwart-wit aanmerken.

avatar van Tulsa

Tulsa

Te triest voor woorden dat er zo'n mooie, aangrijpende film gemaakt kan worden van een walgelijke gebeurtenis. Heeft een onuitwisbare indruk gemaakt.

avatar van Movsin

Movsin

Schokkende gebeurtenissen natuurlijk die ge niet zonder emotie beleeft.

Filmisch evenwel vond ik de opbouw, zeg de opeenvolging van scènes, niet altijd logisch en duidelijk uitgewerkt, soms verwonderlijke sprongetjes in het script.

Inleiding, met een pak personages, is nogal langdradig, Jon Voight perfect in zijn rol.

avatar van comely

comely

13 in een dozijn en erg zwart-wit.

Het leven is eenmaal erg zwart-wit. Moet je maar je medemensen er voor bedanken.

comely schreef:

Grappig. Ik kan me echt helemaal NIKS meer van deze film herinneren.

Wouter

Trailer bekeken. Echt nul herinnering aan deze film

avatar van Lebarron

Lebarron

Rosewood is een waargebeurd verhaal over de massamoord op zwarte inwoners uit het plaatsje Rosewood, Florida in 1923. Hoewel er officieel slechts 8 slachtoffers bekend zijn spreken ooggetuigen van 28 en 40 doden. Sommige bronnen zeggen zelfs 150 maar aantal dat is hoogst onwaarschijnlijk volgens historici. De aanleiding was de onterechte beschuldiging van een blanke vrouw dat ze door een zwarte man was mishandelt en hij richting Rosewood ging. Singleton neemt flink de tijd voor het verhaal met 2 uur en 20 minuten. Hij laat goed zien dat het racisme diepgeworteld was in die tijd maar ook dat slechts een enkeling een echte overtuigd racist is, in deze film met name de Hillbillystroper gespeeld door Bruce McGill. De rest zijn vooral domme meelopers of te laf om weerstand te bieden terwijl ze beter weten( de Sheriff). Helaas koos Singleton ervoor om een fictief persoon als hoofdpersoon/held op te voeren in de vorm van persoon Mann(Ving Rhames), een veteraan die zich in Rosewood wil vestigen maar al gauw midden in de ellende zit. Hierdoor gaan feit en fictie door elkaar lopen en ontaard de film zelfs in een soort van Die Hardachtige climax. De vlucht met de trein was echt maar de spectaculaire shoot-out waarbij Rhames de ene na de andere achtervolger neerschiet niet. Het dodental veroorzaakt door Ving Rhames in dat gedeelte is hoger dan de hoogste schattingen van de Rosewoodmassamoord. Daarmee ontspoort hij volledig en schiet Singleton ook zijn doel voorbij want de Rosewoodmassamoord is een zwarte bladzij in de geschiedenis die meer aandacht verdient maar dan moet de film die dit onder aandacht wil brengen niet ontaarden in een rare schietfilm met een fictieve superheld als redder in nood en tevens de vergelder van al het onrecht dat er plaats vond. SuperMann, the Avenger of Rosewood.

scorsese

Uitstekende film waarin een vrouw een man valselijk beschuldigd met alle gevolgen vandien. Helaas gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat zich een eeuw geleden afspeelde. Prima opgebouwd (waarbij de gemoederen explosief oplopen) en de gemeenschap waarin de film zich afspeelt wordt ook goed neergezet. Verder ziet het er allemaal prima uit.

Beetje een tv film maar op zich niet onaardig. Wel wat raar gecaste rollen van bvb Rhames en Voight