Rosewood (1997)

Actie / Drama

geregisseerd door John Singleton
met Ving Rhames, Jon Voight en Don Cheadle

Deze film is gebaseerd op de gebeurtenissen in het stadje Rosewood uit het jaar 1923. Eind jaren '90 ontdekte men dat er in deze stad géén enkele 'zwarte' woonde. Door een leugen van een blanke vrouw die zegt dat ze verkracht is door een neger ontstaat er een klopjacht op alles wat 'zwart' is.

Een goede film die laat zien hoe "dom" een heel stadje kan reageren op een fabel van een blanke vrouw. Geeft een zeer goed beeld van de spanningen en verhoudingen die er toendertijd nog waren in de VS.

avatar van BoordAppel
Vuile achterlijke klootzakken bij RTL5. Ze vinden een voetbalwedstrijd voor de engelse beker (dacht ik) belangijker dan een geprogrammeerde film. Ik zeg: allemaal tegen de muur die lui! Als ze m nu maar op een andere dag programmeren en dat ook ff van te voren laten weten zodat ik m niet mis.

rare aktie idd, maar voetbal kijken vind ik ook niet vervelend dus dat scheelt, had toch liever deze film gezien dat wel.

Heb hem wel kunnen zien dankzij VTM. Vond qua verhaal veel gelijkenissen met The Crucible, ook daarin zijn een hoop onschuldigen het slachtoffer van het verzonnen verhaal van één vrouw (of meisje). Als ik die twee films bij elkaar zet en ik voeg er dan nog The Magdalena Sisters aan toe, dan krijg ik het toch wel effe benauwd. Wordt de mens ooit nog wel eens echt beschaafd of blijven we gewoon primitieve beesten? Vindt iedere generatie weer opnieuw een reden om dit soort dingen te laten gebeuren? Normaal gezien hou ik niet zo van films over "waar gebeurde verhalen" maar van dit soort geschiedkundig bewezen spul krijg ik kippevel. Wat de film betreft, enkele mindere punten: waren er in die tijd al zo'n uitgebouwde fitness negers als Mr. Mann, waarom wacht de sheriff zo lang met iedereen met z'n neus op het feit te duwen dat de vrouw gelogen heeft, wie was de blanke burger die in de eindaftiteling vermeld wordt als getuige voor de negers? Was het het jongetje of één van de kinderen van de winkelier?
Vond dit trouwens een heel sterke rol van Jon Voight. Je voelt heel goed het dilemma waarvoor hij zich geplaatst voelt.

avatar van moviefreak#1
Is een hele mooie en belangrijke film . Is zonde dat er zo weinig mensen op hebben gestemt (en dus niet hebben gezien ?) Toch maar is gaan huren misschien ?

was zojuist op canal+, zogauw ik kon zien was dit een willekeurige film die voorlopig niet weer komt.

pfoeh... redelijk macabere film... niet prettig om zohard met de neus op de feiten gedrukt te worden. het blijft bizar dat het zo simpel blijkt om situaties zo gigantisch te laten escaleren. zeker in die tijd op die plaats, en nog steeds wat dat betreft.

Nachtje Canal+ gedaan?

soms moeten films enigszins zwart-wit zijn om het punt duidelijk te maken Wouter. dat komt niet over als je de waarheid minder echt durft neer te zetten dan het is...

Beejeej schreef:

Ik hou er niet van. Ik vind de film veel te simplistisch.

avatar van Tara
Vind dit echt een top film. Heel realistisch neergezet.
Weinig simplistisch, maar goed, dat is natuurlijk maar een mening.

avatar van Filmkriebel
big-budget verfilming van een schandalige racistische heksen, of moet ik zeggen zwartenjacht. De film flopte in de bioscopen... is nochtans een kijkbeurt waard. De latente spanningen tussen blank en wit zijn pijnlijk voelbaar, en Singleton is vrij objectief gebleven, in de zit dat hij niet alle blanken stigmatiseert. Alleen is die zwartenjacht veeeeeel te lang, en rekt de film uit tot 2 h 20 minuten. Er kon gemakkelijk een half uur af.

avatar van Filmkriebel
ik bedoelde dus blank en zwart in mijn vorige post hihihi

Grootschalige, solide, professionele, wezenlijke, maar ook manipulatieve film over deze schandplek uit de Amerikaanse geschiedenis, die aan produkties van Spielberg doet denken. Uitstekend spel vooral van Rhames, Cheadle en Voight.

Keiharde confrontatie met waartoe vooroordelen en/of waanideeën uiteindelijk kunnen leiden. Want... als het niet in m’n vooringenomen denkpatroon past, dan interesseert de waarheid mij niet.
De gebeurtenissen in Rosewood zijn een angstaanjagend voorbeeld van hoe ver mensen kunnen gaan in hun haat ten opzichte van andere bevolkingsgroepen. De film confronteert eenieder met de donkerste kanten van menselijk denken en menselijk gedrag.
Talrijke recente incidenten (o.a. Oslo) leren dat dat ook heden ten dage nog onverminderd actueel is. Schrijnend vind ik het dat deze inktzwarte bladzijde uit de Amerikaanse geschiedenis meer dan 70 jaar in de doofpot is gebleven.
Opnieuw een aangrijpende film trouwens van John Singleton (Boys N The Hood; Higher Learning) met prima vertolkingen van Ving Rhames, Jon Voight en Don Cheadle (een van mijn favoriete acteurs).

avatar van MASSIVE70
13 in een dozijn en erg zwart-wit.

Helaas gaan er ook 13 mensen in een dozijn met jouw verstand, die daardoor tot dit soort loze conclusies komen. Voor het geval dat het je ontgaan was, het betreft hier een waargebeurd verhaal. Rambo-fims wat wellicht meer jouw genre is, kun je als zwart-wit aanmerken.

Te triest voor woorden dat er zo'n mooie, aangrijpende film gemaakt kan worden van een walgelijke gebeurtenis. Heeft een onuitwisbare indruk gemaakt.

Schokkende gebeurtenissen natuurlijk die ge niet zonder emotie beleeft.
Filmisch evenwel vond ik de opbouw, zeg de opeenvolging van scènes, niet altijd logisch en duidelijk uitgewerkt, soms verwonderlijke sprongetjes in het script.
Inleiding, met een pak personages, is nogal langdradig, Jon Voight perfect in zijn rol.

avatar van comely
13 in een dozijn en erg zwart-wit.

Het leven is eenmaal erg zwart-wit. Moet je maar je medemensen er voor bedanken.

comely schreef:

Grappig. Ik kan me echt helemaal NIKS meer van deze film herinneren.

Trailer bekeken. Echt nul herinnering aan deze film