The Brother from Another Planet (1984)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door John Sayles
met Joe Morton, Daryl Edwards en Steve James

The Brother, een slaaf van een buitenaards ras, steelt een ruimteschip en vlucht naar de aarde. Gelukkig valt The Brother niet zo heel erg op, want behalve het feit dat hij uitzonderlijk grote voeten heeft en niet kan praten, lijkt hij verdacht veel op een mens. Helaas blijkt het voor hem een moeilijke klus om zijn plaats te vinden binnen de harde Amerikaanse maatschappij.

avatar van ewalk
Opmerkelijke film. Eigenlijk wel vaag maar toch vermakelijk. Origineel verhaal. Joe Morton(Terminator 2) zet een goede rol neer als wereldvreemde alien die verdwaasd kennisneemt van de Amerikaanse Westerse samenleving.

avatar van ewalk
ik ben benieuwd of hij nog wel ergens verkrijgbaar is.

avatar van brucecampbell
Lijkt me wel iets speciaal.

avatar van ewalk
Is het ook wel, hele aparte film. Joe Morton speelde trouwens in Terminator 2 als de wetenschapper die Cyberdyne systems op heeft gericht.

avatar van Gish
In 1984 ging de ruwe versie van deze film in wereldpremiere tijdens Film International te Rotterdam. Grappige film.

avatar van Donkerwoud
Fijne feel-good film over een alien die Harlem bekijkt als een outsider en zo deel wordt van de maatschappelijke problemen in die wijk. Wat deze wat warrige film redt is het intens sympathieke acteerwerk van Joe Morton, die zonder ook maar één woord te zeggen toch overtuigend de emoties van zijn karakter weet over te brengen. Ook sterk is de manier waarop geluid in wordt gezet om die sfeer van vervreemding mee te vangen.

Scherpe blik op het Haarlemse straatleven via een science fiction story.
Joe Morton zet een merkwaardige act neer in een film die m.i. wil meegeven hoe vreemde ogen vaak toestanden verrassend goed kunnen analiseren en zodoende de vinger op de wonde leggen.
Mistroostige en eerder grappige scènes wisselen elkaar af maar het geheel viel toch iets te langdradig uit en mist hoe dan ook wel spankracht.

Zet je aan het denken over hoe dingen er hier uitzien vanuit andere ogen. Dat is het sterke punt.