Pressure Point (1962)

geregisseerd door Hubert Cornfield
met Sidney Poitier, Bobby Darin en Peter Falk

Een jonge psychiater (Peter Falk) heeft moeite om tot een nogal agressieve patient door te komen. Hij vraagt advies aan zijn mentor (Sidney Poitier). Deze vertelt hem het verhaal waarbij hij zich in een soortgelijke situatie bevond. Hij had indertijd te maken met een zeer gewelddadige nazi sympathisant (Bobby Darin).

Nogal langdradig en erg psychologisch met naar het einde toe toch meer dimensie en meer duidelijkheid.
Sidney Poitier en vooral Bobby Darin doen dat goed.
Absolute merkwaardigheid in deze wit-zwart film, met toch ook veel nadruk op racisme, is dat geen enkele personage een naam krijgt.

avatar van EIGER3970
Als je iets van psychoanalyse weet, is dit echt een aanrader!

avatar van Querelle
Wat betreft het onderwerp psychoanalyse is de film redelijk geloofwaardig inderdaad, zeker vergeleken met vergelijkbare films uit de jaren 50 en 60. Los daarvan vond ik ook de analyse van nationaal-socialistische sympathieën, spot on. Dat komt voornamelijk door het spel van de zanger Bobby Darin, die me in Too Late Blues ook al verraste. Helaas had ik veel moeite met de boter-kaas-en-eieren scene.
Veruit het mooist gefilmd, maar te hysterisch en te onherkenbaar om er in mee te gaan.
Verder kan ik niet goed beoordelen in hoeverre de autoriteit van Sidney Poitier (vooral in het gedeelte dat zich in de jaren 40 afspeelt) geloofwaardig is. Maar dat beïnvloed verder m'n beoordeling niet.
Sidney Poitier is zoals altijd zeer sterk.