• 11.285 nieuwsartikelen
  • 9.026.266 stemmen

Django Spara per Primo (1966)

Western | 95 minuten

Genre: Western

Alternatieve titels: Django Shoots First / He Who Shoots First

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Alberto De Martino

Met onder meer: Glenn Saxson, Fernando Sancho en Evelyn Stewart

IMDb beoordeling: 6,0 (608)

Gesproken taal: Italiaans

Plot Django Spara per Primo

Wanneer de vader van Django door zijn zakenpartner Clusker wordt bedrogen en vervolgens wordt vermoord neemt Django zijn vaders aandeel in het bedrijf over. Naast het runnen van de zaak wil hij tevens wraak nemen op Clusker.

logo tmdbimage

avatar van stephan73

stephan73

Roel Bos is een wereldster. In Italië en Duitsland, dat wel, maar toch echt een wereldster. Onder de naam Glenn Saxson speelde hij in een 15-tal pulp-films, waaronder de cult-serie Kriminal.

Ook speelde hij in deze "Django" film, die gemaakt werd na het succes van Sergio Corbucci's film.

Saxson heeft niet echt hetzelfde charisma als een Franco Nero, met zijn blonde haren en babyface, maar toch red hij zich aardig als pistoolheld.

Met de overbekende Spaghetti western stijl (veel close-ups en lage camerastandpunten) en een sterke soundtrack is dit alweer een heerlijk portie Spaghetti!

avatar van Wouter

Wouter

Beetje 13 in een dozijn spaghetti, maar best aardig.

Ook leuk om jonge George Eastman te zien (aan het einde van de film).

avatar van Brix

Brix

• 19306 berichten

Vannacht op TV.

ZDF 2:35 uur

avatar van Brix

Brix

• 19306 berichten

Een Django western zonder Django (een van de vele) waarin de dialogen dodelijker zijn dan de kogels.

Alleen al in de eerste 5 minuten heeft de hoofdrolspeler meer dialoog, of beter monoloog (!) dan alle Django acteurs in alle andere Django films films bij elkaar.

De hoofddeksels die in deze film voor westernhoeden door moeten gaan verdienen een bijzondere vermelding.

Zó slecht zie je het zelden in spaghettiwesterns, bedroevend.

Een aantal acteurs draagt hoeden die enkele maten te klein zijn, en anderen dan weer overmaatse modellen.

Hoofdrolspeler Saxson lijkt zijn hoedje zelfs af en toe achterstevoren te dragen.

Aan het begin van de film daagt er een bandiet op die een outfit draagt die nog 't meest doet denken aan de traditionele kleding van Bretonse boeren.

Waar de Italianen ook grote moeite mee hadden is met de insignes (sterren) die sherrifs dragen.

Het wilde maar niet lukken om die op een acceptabele manier na te maken.

Even mee laten brengen uit de USA kwam blijkbaar niet bij hen op.

De muziek is van het geijkte type.

Het verhaal eveneens.

De opnames zijn wel de moeite waard.

Saxson lijkt Giuliano Gemma als voorbeeld te hebben gehad, zijn actiescènes doen daar nogal aan denken.

Maar bij het origineel haalt hij het niet.

Geen film om twee keer te bekijken.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

een paar dagen geleden op een van de Duitse zenders gezien. Echt een tegenvaller en ik begrijp niet helemal waarom deze een Django titel heeft? - ik vermoed dat de originele titel iets anders was - He Who Shoots First misschien? En toen de originele Django film van Corbucci populair was geweest hebben ze dan deze een re-release gegeven een paar jaar later met de Django titel derbij?

Glenn Saxson (echte naam Roel Bos) is misschien wel de slechste hoofdrolspeler dat ik ooit heb gezien in een spaghetti western, en als ik zo kijk verbaasd het mij dan ook niet dat hij kort hierna de softporn industrie in ging, want Addio, Alexandra (1969) wordt aangekondigd als een komedie maar dat is het natuurlijk niet!

avatar van ipman-99

ipman-99

"Django Spara Per Primo." ... " !!!

Fantastische western !!! Wat een heerlijke spaghetti western !

Glenn Saxson speelt nu onze revolver held en doet dit vrij aardig !

De typische spaghetti ingredienten zijn weer volop aanwezig, net zoals de heerlijke close-ups.

De soundtrack is alweer geweldig ..., net zoals de gedoseerde actie !

avatar van dionj

dionj

Deze film is nu te zien op de spaanse betaal tvzender: Paramount Channel, in hd kwaliteit!!!

Volgens mij zijn er een aantal sets uit The Good, the bad and the ugly hergebruikt.

avatar van thunderball

thunderball

Deze zojuist zitten kijken.

Hoewel de hoofdpersoon "Django" genoemd wordt in de Engels ingesproken versie, die ik hier heb liggen, heeft het gelijknamige karakter, hier neer gezet door Glenn Saxon, totaal niets te maken met het originele door Franco Nero vertolkte personage. Het lijkt dan ook louter een slimme commerciële zet om hem zo te noemen en hierdoor extra bioscoopbezoekers te trekken.

Verhaaltje heeft zoals gewoonlijk niet veel om het lijf en deze film is weliswaar niet echt slecht en best vermakelijk om een keertje te bekijken, maar ook nergens bijzonder, of opmerkelijk. Doorsnee en middelmaat troef dus.

De score is van Bruno Nicolai en is niet onaardig, maar hij heeft beter werk afgeleverd.

Let ook op rolletje George Eastman in de laatste minuut van de film!

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

avatar van De specialist

De specialist

[quote]thunderball schreef:

Deze zojuist zitten kijken.

Hoewel de hoofdpersoon "Django" genoemd wordt in de Engels ingesproken versie, die ik hier heb liggen, heeft het gelijknamige karakter, hier neer gezet door Glenn Saxon, totaal niets te maken met het originele door Franco Nero vertolkte personage. [quote]

Ook in de Italiaanse versie wordt hij Django genoemd.

avatar van De specialist

De specialist

Domme spaghetti western met en Nederlandse hoofdrol en een nog veel dommere slotscène. Glenn Saxon (Roel Bos) geeft Django het uiterlijk van een Friese boerenzoon en dat maakt hem totaal ongeschikt voor dit genre,. Het verhaal heeft niet veel om het lijf en draait zoals gewoonlijk om een tas vol met geld. En oh ja, Ennio heeft zijn trompetje uitgeleend voor de muziek. En met Django heeft deze film dus niets te maken.

Tarkus

Dat deze film geen topper is vermoedde ik wel.

Maar hij viel me toch best mee.

De vertolkingen zijn niet altijd schitterend, maar het verhaal viel mee, en heb me er niet met verveeld.

Zeker geen saaie film.

En de muziek helpt een handje.

avatar van thunderball

thunderball

Hier zo juist een goedkope Nederlandse dvd van bekeken, ditmaal in het originele Italiaans en dat scheelt nog al. Nog steeds geen topper, maar behoorlijk vermakelijk en naast Saxon, toch wel een aardige cast met, behalve Sancho als side kick, een tweetal mooie dames in de persoon van Evelyn Stewart (eigenlijke naam Ida Galli) en Erika Blanc (Enrica Bianchi Colombatto). Rolletje op het eind van genre held Eastman blijft vermakelijk.

Doe er een halfje bij!

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Geinig om eens te zien, maar ook niet meer dan dat. Goed vond ik de film niet, soms zelfs saai, niet heel geweldig geacteerd maar qua sfeer wel oké. Het is het allemaal net niet, waardoor ik me uiteindelijk wel begon te vervelen, en dat doet geen goeds in de score. 2,0*.