The King of Kings (1927)

112 minuten (alternatieve versie) / 157 minuten (premiere versie)

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met H.B. Warne, Jacqueline Logan en Joseph Schildkraut

Gedurende de laatste weken van het leven van Jezus Christus (H.B. Warne) wordt Maria Magdalena (Jacqueline Logan) boos op Judas (Joseph Schildkraut), een bekeerde volgeling van Jezus, omdat hij niet naar het feest wil komen dat zij geeft. Daarop besluit Maria Magdalena om Jezus een bezoek te brengen en dan krijgt ze spijt van haar boosheid.

smetje
funny! niemand gestemt behalve ik

avatar van Purmerend
Heb je hem wel gezien dan?

avatar van Ganesha
smetje schreef:
funny! niemand gestemt behalve ik

Ben je niet in de war met King of Kings uit 1961?
(Bijna) dezelfde naam, maar een andere film
Als je deze uit 1927 wel gezien heb, ben ik wel benieuwd waarom je hem maar 0,5* geeft
Ik heb hem zelf niet gezien; maar hij krijgt op IMDB 7.6/10

rick@themovies
DeMille's spektakel over de laatste weken van het leven van Jezus ziet er in de Criterion release helemaal prachtig uit.

De openingsscenes en een gedeelte van de slotscenes zijn in 2 strip technicolor geschoten, en de kleuren spatten werkelijk van het scherm. Vooral de openingsscene aan het Romeinse hof met een sexy Jacqueline Logan zijn letterlijk en figuurlijk een lust voor het oog.

Het verhaal is natuurlijk bij iedereen bekend, maar DeMille weet er met fraaie mise-en-scene toch een mooi geheel van te maken. Veel scenes zijn daarbij geïnspireerd op klassieke schilderijen. DeMille laat zijn acteurs regelmatig posities en poses aannemen die zo lijken te zijn overgenomen van schilderijen van Rembrandt.

De finale is, zoals te verwachten van DeMille, echt spectaculair. Ontelbare figuranten in megasets met special effects om de vingers bij af te likken.

Zelfs voor niet-gelovigen is deze film dan ook zeer de moeite waard.

Verleden vrijdag deze film gezien in Cinematek met pianobegeleiding, en ik was danig onder de indruk.

Ondanks dat het hier om een film van 1927 gaat, heeft hij zeker geen verouderde indruk nagelaten. Er zat een mooi tempo in wat ervoor zorgde dat het verhaal dat iedereen nu wel kent, toch bleef boeien.

Wat mij wel opviel is dat de plotomschrijving die hier beschreven staat, niet overeen kwam met hetgeen ik in de film gezien heb. Maria Magdalena was helemaal niet aanwezig. Ook de tijdsduur verschilde met 132 minuten van de 2 voorgestelde tijdsduren.

Het Jezus Christus-verhaal vanaf de periode van de mirakels tot de verrijzenis.
Niet precies, zeker niet in het slot, zoals wij het kennen, maar cinematografisch een voor zijn tijd beslist indrukmakende film, naar verluidt bij het verschijnen enorm populair maar ook, vanuit bijvoorbeeld Joods standpunt, omstreden.
Niet de eerste massaproductie van DeMille. "The Ten Commandments" was er reeds aan voorafgegaan.
Pas gerestaureerde versie van twee en een half uur, best het beleven waard.