Far from the Madding Crowd (1967)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door John Schlesinger
met Julie Christie, Peter Finch en Terence Stamp

De jonge Bathsheba Everdene, erfgename van een grote boerderij in het Zuid-Engelse graafschap Dorsetshire, wordt door twee mannen aanbeden. Ze houden allebei echt van haar, maar Bathsheba trouwt met een rokkenjager, die haar vervolgens in de steek laat.

avatar van Querelle
Het camera werk van Nicholas Roeg rol en de prachtige pijnlijke rol van Peter Finch zijn de grootste verdiensten van deze redelijke film.

avatar van hdehoon
Prachtige film, een van mijn favorieten. Het verhaaltje lijkt een gewone streekroman, maar de uitwerking is geweldig subtiel. Je voelt dat de personages niet aan hun noodlot zullen ontsnappen. De natuuropnames zijn geweldig sfeervol en je leeft mee met de seizoenen en de hartstochten van de mensen.
Vier sterren.

avatar van TheGizkaEater
Een tijd geleden gezien op Canvas, mooie film.

Heeft iemand een tip waar ik hem in Nederland zou kunnen aanschaffen.

avatar van Querelle
Ik heb hem gezien in de velvet, Rotterdam.

avatar van wendyvortex
Adembenemend camerawerk van Nicholas Roeg en Terence Stamp in één van de hoofdrollen: genoeg reden om vanmiddag met dit prachtige weer voor de buis te gaan zitten ipv in de tuin.
En dat werd dus een fikse tegenvaller
De laatste jaren zijn we natuurlijk doodgegooid met films en BBC-series met dit soort literaire romantiek...en eerlijk gezegd als je er eentje hebt gezien dan heb je ze volgens mij allemaal wel gezien.
We hadden beter Roman Polanski's Tess kunnen herbekijken - dat vind ik nou een echte uitschieter in dit genre (ook een Thomas Hardy-verfilming).
Camerawerk is goed, maar niet dat we daar nou echt de hand van een Roeg is herkennen.
Zon is nou ook al bijna weg...zucht..

Nogal languitvallende romantische film met een pak uitstekende vertolkers en vooral een adorable Julie.
Het eerste gedeelte is wel het betere werk want hoe meer naar het einde toe wordt het toch wel erg melodramatisch. Jammer.
Niet te vergeten dat Schlesinger ook veel oog heeft voor het beeld, de kleuren, de kostuums, de natuur, de dieren....

avatar van 93.9
Prachtige film met lang Uitgesponnen (romantische) scenes.
Schitterende landschappen, oog voor details. Goede rollen, mooie personages.
Films die zelden meer gemaakt worden.

Vier sterren

Ik heb deze verfilming van het beroemde boek van Thomas Hardy en de versie uit 2015 vrijwel naadloos achter elkaar bekeken. Deze film wint het ruimschoots op bijna alle fronten.
Allereerst omdat regisseur Schlesinger de tijd neemt om de ontwikkelingen (met name in de karakters) op rustige wijze te schetsen. Daardoor krijgt het verhaal veel meer diepte. Het grootste verschil met de film uit 2015 zit ‘m echter in het acteerwerk. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want met een cast met toppers als Julie Christie, Peter Finch en vooral een weergaloze Alan Bates kan er volgens mij weinig mis gaan.

Een soap.
Een groots opgezette, prachtig gemaakte en goed gespeelde soap.
Maar het blijft een soap.