'G' Men (1935)

Alternatieve titel: G-Men

Drama / Misdaad

geregisseerd door William Keighley
met James Cagney, Margaret Lindsay en Robert Armstrong

In de eerste dagen van de FBI werken federale agenten voor de afdeling rechtspraak. Ondanks dat ze geen wapen dragen en de lokale politie eerst moeten inschakelen voordat ze iemand arresteren. Een jonge advocaat besluit zich aan te melden en op een eerlijke manier zijn beroep uit te oefenen bij de G Men.

neo (crew)
veel vuurgevechten, maar erg boeien wil het niet. de rol van james cagney is daarentegen erg goed, wat de film voor mij stukken beter maakt. 3 sterren

avatar van Mischa
Typische J. Edgar Hoover-propagandafilm. Wie iets van de levenswandel van dit heerschap weet, gaat een film als deze toch met andere ogen bekijken.

Hoezo dan ? Loopt de hele mannelijke cast dan in lingerie rond of zo ? James Cagney met suspenders, gotta see that !

avatar van Mischa
ElMeroMero schreef:

Allez, zal er een jaar (!) later toch maar eens op reageren

Ik doelde niet zozeer op 's mans vermoedelijke cross dress-praktijken, maar op zaken als corruptie (zijn contacten met de georganiseerde misdaad), hypocrisie (voor de buitenwereld zette hij bijvoorbeeld 3 dollar in op een paardenrace, terwijl één van zijn mannen enkele duizenden dollars voor hem inzette), en chantage (beste voorbeeld: zijn dossiers over de affaires van JFK, RFK en LBJ).

Aardige maar niet overtuigende film met Cagney (altijd goed) eens als een goed guy, een G-man, een FBI agent. De actie is te voorspelbaar en mist karakter-diepgang. Wel onderhoudend, want snel en genoeg actie. Net * * * 1/2.

avatar van PaulieWalnuts
Lekker vlotte film. Maar toch zat ik af en toe met krommende tenen te luisteren naar die verschrikkelijke propaganda die werd uitgekraamd (zogemaand rechtmatig geleuter). James Cagney was natuurlijk weer erg goed bezig, altijd leuk om hem te zien in een film. Toch best een leuke film al met al. Ik had totaal niet het idee naar een film uit 1935 te kijken.

rick@themovies
Redelijke film met James Cagney dit keer aan de goede kant van de wet.
Ik heb de re-release uit 1949 gezien waar een intro van drie minuten aan is toegevoegd. Dit intro maakt ook duidelijk dat deze film inderdaad een hoog propaganda gehalte heeft. Dat is op zich niet zo erg, want in vrijwel alle Hollywood films uit die periode winnen uiteindelijk de 'rechtvaardigen', en deze wijkt daar niet zo gek veel van af. Sterker, de film geeft een aardig inzicht in ondermeer het politieke gekonkel dat nodig was om een federale politiedienst op te zetten. Zo United waren de States toen blijkbaar ook weer niet.

Er zit voldoende intrige in het plot om de film onderhoudend te houden. Karakters zijn ook regelijk goed uitgediept, waarbij in sommige gevallen wat meer diepte mee is gegeven dan we in veel andere jaren 30 gangster movies zien.

Wat mij betreft zit het probleem vooral in James Cagney. Hij slaagt er niet goed in zijn eigen rol voldoende diepte mee te geven. Op sommige momenten begint hij zelfs te schmieren en heb ik het gevoel dat hij ook in deze film liever een gangster had gespeeld. Tijdens enkele vrij dramatische momenten kan hij het niet laten zijn beruchte grijns te laten zien, waardoor hij bijna karikaturaal aandoet.

Overigens, in eerste instantie was Hoover helemaal niet te spreken over deze film. Hij vond het helemaal geen reclame voor de FBI. Pas toen de film een commercieel succes was en hij de positieve reacties van het publiek opmerkte ging hij overstag.

avatar van 606
James Cagney is weer de held van de film, wat is dat een top acteur.
Voor een film uit 1935 zag het er ook behoorlijk goed uit,
Verhaal was boeiend en de vuurgevechten prima.
James als politie agent is toch anders als badguy.

4 sterren

avatar van Metalfist
We're gonna make the word "government" poison to them if it's the last thing we do

Gisteren na Pat Garrett & Billy the Kid had ik nog wel zin in een korte film. Ik had deze 'G' Men nog liggen van een uitzending op TCM en de film leek me met zijn speelduur van 85 minuten perfect aan mijn eisen te voldoen. Ik was eerlijk gezegd ook wel benieuwd geworden naar dit politiekorps want in een aantal interviews met castleden van Gangster Squad wordt deze term toch redelijk veel gebruikt en wat daar gezegd werd kon in ieder geval dienen als een goede basis voor een geslaagde politiefilm.

En dat is 'G' Men ook geworden. Ik heb ook de nieuwere versie uit 1949 gezien waar een klein intermezzo aan het begin is toegevoegd waar een aantal nieuwe rekruten de opdracht krijgen om deze film over levende legende Brick Davis te kijken. Had voor mij niet gehoeven maar bon, hiermee weet je wel direct dat je met een propaganda film te maken hebt. Meer zelfs, J. Edgar Hoover had zijn goedkeuring gegeven aan het script maar bleek er uiteindelijk toch niet zo heel tevreden over te zijn. Althans, dat was zo totdat de film serieus winst begon te maken en hij erachter kwam dat dit erg makkelijke publiciteit was. Gelukkig blijft er naast alle propaganda nog altijd wel een degelijke film over die van het begin tot het einde weet te boeien. Af en toe een tikkeltje voorspelbaar, zo weet je vanaf het eerste moment dat Davis en Jeff McCord elkaar leren kennen ze dikke maatjes zullen worden, maar 'G' Men bevat een aantal erg geslaagde momenten die vandaag de dag nog altijd overeind blijven staan. Persoonlijke favoriet is sowieso de massale vernietiging van de bad-guys op Pinecrest.

James Cagney zal bij de meesten bekend staan als gangster. Terecht want die rollen zijn legendarisch maar doorheen zijn carrière heeft hij wel eens wat anders geprobeerd. Zo staat hij te zingen in Love Me or Leave Me en speelt met The Oklahoma Kid mee in een Western. In 'G' Men staat hij deze keer aan de andere kant van de wet dan dat we van hem gewoon zijn maar dat gaat hem nog altijd erg goed af. Het is natuurlijk ook een rol die hem op het lijf is geschreven doordat Davis even goed bij de gangsters terecht had kunnen komen, mocht zijn opleiding niet betaald zijn door McKay. Die geweldige kop past dan ook perfect bij tough guy mentaliteit van Davis. Sterke bijrollen ook met Barton MacLane die qua gangster gehalte niet moet onderdoen voor Cagney. Robert Armstrong neemt de rol van Jeff McCord op zich maar dat is jammer genoeg de zwakste rol die er tussen zit en Armstrong weet het ook niet echt veel beter te maken. Sterke bijrollen trouwens ook nog van Ann Dvorak en Margaret Lindsay. Ik verwachte niet veel input van de dames doordat dit mij een pure mannenfilm leek te zijn maar ze doen het erg goed.

Ik moet dringend toch eens wat meer van Cagney gaan zien want elke keer op nieuw weet hij me goed te amuseren. Een ware klassebak die vandaag de dag wat vergeten lijkt te zijn en dat is zonde. Het verhaal, hoewel het nogal propaganda getint is, verloopt vlot en de film zit vol met heerlijke confrontaties tussen gangsters en politie.

Klassiek misdaadfilmpje uit die tijd met de te verwachten afloop en met James Cagney nu eens als held bij de FBI en suksesvolle vrouwenversierder. Hij stond ook heel dikwijls in zijn films langs een totaal andere zijde en daar vond ik hem best in.