Eragon (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije
Actie / Fantasy

geregisseerd door Stefen Fangmeier
met Edward Speleers, Jeremy Irons en Robert Carlyle

Wanneer Eragon een glimmende blauwe steen vindt, denkt hij het geluk op zijn hand te hebben; misschien kan hij hiermee eten voor zijn familie kopen. Maar wanneer de steen een draak laat verschijnen, realiseert hij zich dat hij een schat heeft gevonden, die wel eens net zo oud kan zijn als het Koninkrijk. Van de een op de andere dag is zijn leven compleet veranderd en wordt hem een eeuwenoud geheim toevertrouwd. Met een zwaard en de raadgeving van Brom die hem moet beschermen, moeten Eragon en de draak een koning met duistere krachten zien te stoppen voordat hij het Koninkrijk in gevaar brengt. Kan Eragon de kracht van de legendarische Drakenridders op zich nemen? Het lot van het gehele koninkrijk ligt in zijn handen...

686 BERICHTEN 32 MENINGEN
geplaatst: 14 december 2006, 23:35 uur [permalink]
Dus de film is mooier als je het boek niet gelezen hebt? Had ik eigenlijk al een beetje verwacht, jammer.

avatar van Slater
geplaatst: 15 december 2006, 00:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als je naar de lengte van de film kijkt is het wel standaard dat de reis heel erg verkleind is en erg weinig mensen kennis maken met Eragon en Brom.
Voor de mensen die de film al gezien hebben, wordt Roran nog een beetje uitgediept? Aangezien hij een grote rol heeft in het 2e deel. Zo dacht ik soms dat hij de hoofdpersoon was en niet Eragon, vanwege het feit dat hij hielp met het beschermen van het dorp en die ook helemaal vervoeren naar de Varden . Daarnaast is het een erg leuk personage met zijn 'eigen' liefdes problemen tijdens de 'donkere' tijden, maar in dit deel zal hij waarsschijnlijk een even grote rol hebben als Koning Galbatorix die eigenlijk in het 1e boek maar net in een soort van visoen benoemd wordt

geplaatst: 15 december 2006, 11:51 uur [permalink]
Ik was gisteravond voor het eerst naar deze film geweest.
Had ook nog nooit het boek gelezen en het enige wat ik wist was dat het fantasy met een draak moest zijn.

Opzich vond ik het begin wel makkelijk te begrijpen hoe je als complete leek geintroduceerd werd met het verhaal.
Niet al te moeilijk.
Wat mij opviel was dat deze film als een van de weinige fantasy's die begint met namen van de acteurs in beeld.
Was wel een beetje jammer vond ik zelf.

Voor de rest was het een leuk vermakkelijk verhaal moet hardstikke mooie beelden en vooral de scenes vanaf het oogpunt van de draak leek het net alsof je in een achtbaan zat.
Supergaaf!

Wa ik wel apart vond is dat je het gevoel krijgt dat Durza meer machtiger en enger is dan de Koning, die maar een beetje rond zit te schreeuwen.
Maar zal wel aan mij liggen ^^

Al met al, vond ik het een leuke film (:

avatar van Co Jackso
geplaatst: 15 december 2006, 18:11 uur [permalink]
Ik heb het boek niet gelezen.... en ik vond het een draak van een film. Op een of andere manier kwam ik nooit echt in de film en kon het me na een tijdje echt niet meer schelen wat er ging gebeuren. Ik hoopte op verandering maar het bleef voorspelbaar. De meeste acteurs waren volledig misplaatst en de hoofdrolspeler lijkt wel net zo houterig als Hayden Christensen. Verder mist deze film de grootsheid wat noodzakelijk is om overtuigend over te komen. Al met al is het zonde dat er geen concurrentie is in dit genre en is het te hopen dat Sam Raimi de boeken van Terry Goodkind gaat verfilmen en daar verandering in gaat brengen.

geplaatst: 16 december 2006, 13:26 uur [permalink]
zeer vette film, wel voor de liefhebber, t verhaal van jonge draak ging wel erg snel maar dat was wel ff een keer lekker, niet dat langdradige gezeik,....

zeker een aanrader!!!

avatar van Sasja
geplaatst: 16 december 2006, 22:21 uur [permalink]
Ik heb em net gezien en 1 woord WOW!!!!!!!!!! Dit is echt een vette film. Alles aan de film vond ik fantastisch. Echt een aanrader. Deze krijgt van mij een 5

geplaatst: 17 december 2006, 11:27 uur [permalink]
Ik ben afgelopen vrijdag naar de film geweest en ik vond hem wel oké, maar er klopte HELEMAAL NIKS van in vergelijking met het boek.
Om te beginnen zijn er een aantal belangrijke personages uitgeknipt, zoals Solumbum en de Tweeling, en een paar belangrijke gebeurtenissen zijn er weggelaten. En hoe kan het dat Brom en Eragon al vrijwel meteen naar de Varden gaan, terwijl ze in het boek eerst nog langs een miljoen steden komen? En is het ook niet zo dat Murtagh in het boek niet naar de Varden wil? In de film staat hij te popelen om erheen te gaan!
Voor de verdere rest was het een goede film, en vooral de casting van Jeremy Irons als Brom was een uitstekende keuze! Ook vond ik dat Durza geweldig was gedaan, en ook Saphira was geweldig gemaakt! Daarvoor mijn complimenten.
Maar ik denk inderdaad dat de film leuker is voor mensen die het boek niet gelezen hebben.
Nog een vraag als afsluiting: weet iemand wat er met Durza's gezicht gebeurt is? Wanneer hij met het leger van Urgals de Varden aanvalt, is zijn gezicht ineens heel anders...

Nou, dat was het wel zo'n beetje.
Doei!

geplaatst: 17 december 2006, 23:22 uur [permalink]
ik ben het boek alweer aan het lezen ... dus misschien... staat daar wat in? misschien die ontmoeting met Eragon ofzow... in het boek..

geplaatst: 18 december 2006, 11:59 uur [permalink]
vond het een fantastische film, saphira was prachtig ,als baby,tje was ze echt cute . ga meteen het boek ff lezen .

geplaatst: 18 december 2006, 16:46 uur [permalink]
Hele mooie film echt super geweldig gewoon en idd ze is echt super lief als saphira uit het eitje komt maar ook als ze groot is is ze super geweldig gemaakt

geplaatst: 18 december 2006, 19:13 uur [permalink]
Het was inderdaad een geweldige movie. Het is enigzins niet zoals het plot van het boek neergezet, maar toch is het een topfilm. Jammer voor de lezers van het boek, waaronder ik, maar de film op zich is wel een superfilm. Hij is uniek in zijn soort. Ik ken geen vergelijkbare movies! Iemand die het boek heeft gelezen of niet, je moet hem zien!

_Raven_ heeft verder wel gelijk kwa personages en plot betreft. En inderdaad Jeremy Irons is wel een superfiguur voor Brom. Jammer inderdaad dat Solembum en de Tweeling eruit zijn geknipt en ook jammer dat ik weinig mee heb gekregen van de dwergen noch andere steden. Isidar Mithrim zat er ook niet in verwerkt wat toch wel tekenend is voor de dwergen.

Al met al de film verdiend een hoge score, maar als je het op het plot gaat baseren een gemiddelde..

nokkie335
geplaatst: 18 december 2006, 22:32 uur [permalink]
echte een aanrader onder de fantasie films niet zo goed als lord of de rings maar dat is ook echt leuk. lekker snal verteld alleen een open einden dus er komt een vervolg

zeker heen gaan als je tijd hebt

geplaatst: 20 december 2006, 20:13 uur [permalink]
Hij viel mij zwaar tegen, het ging teveel van hot naar her.. En ik vond dat er teveel anders was dan het boek, tuurlijk blijft het boek anders maar hier zat teveel verschil in. Saphira was wel mooi geworden, en was grappig als kleintje zijnde. Maar al met al viel hij me zwaar tegen dus een 2,5 van mijn kant.

geplaatst: 20 december 2006, 21:52 uur [permalink]
Mooie film mooie omgeving en erg schatige draak in het begin. Later toen ie groot was ook heel goed "uitgevoerd" ook makkelijk te volgen had het boek nog niet gelezen maar dat ga ik nu zeker doen!!!

avatar van thomzi50
geplaatst: 20 december 2006, 22:19 uur [permalink]
Erg matige film.

Had toen ik naar de bioscoop ging niet echt een idee van wat er te verwachten viel, ik had gerekend op een losjes op LOTR-geïnspireerd verhaal, met een beetje dezelfde doelgroep. Het bleek al gauw dat Eragon met een kleiner budget te maken had (want het zag er behalve de landschappen niet mooi uit), de acteurs (vooral de hoofdpersoon) waren ondermaats (Jeremy Irons was de beste wat mij betreft) en het verhaal stelde niet veel voor. Het was al duidelijk dat zoals ik al zei LOTR-invloed te verwachten viel, maar het was ongelofelijk schokkend te zien hoeveel elementen van de oude Star Wars films terugkwamen. De dialogen waren daarbovenop nog tenenkrommend slecht en cliché.
Nee, deze film is absoluut niet aan te raden; er draaien op dit moment tig leukere films en iedere avond is er op t.v. een minimaal gelijkwaardige film. Dus mijn advies: lekker vergeten en ontzien dit filmpje.
Nipte 2*

geplaatst: 20 december 2006, 22:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb hem nu net gezien.
Ik denk dat je alleen van de film geniet als je het verhaal nog niet kent, als je de boek al hebt gelezen dan erger je aan de film. Te veel dingen komen totaal NIET overeen met elkaar.
Voorbeelden:
Saphira word in een flits alweer volwassener.
Brom gaat veelste vroeg dood.
Ze blijven veel langer in Daret in de boeken dan in de film.
Eragon is 15 en geen 17, omdat ie zo jong is maakt ie meer fouten.

Het enige wat ik wel duidelijk vond is de band tussen Eragon en Saphira.
Verder vind ik het heel jammer dat de film maar 104 minuten duurt, terwijl hij makkelijk in 2 en een half tot 3 uur te doen is. Zo bergijp je als niet-kijkende lezer nog meer van het verhaal, en gaat het je nog meer interesseren.

Al met al kun je, als je het niet als verfilming gaat zien!, de film opzich wel oké beoordelen. Saphira zag er goed uit, en ook de stem past precies bij d´r.

Ik geef hem een 3,5. Als film is oké, maar als verfilming totaal niet.

geplaatst: 20 december 2006, 23:54 uur [permalink]
Kinderachtig verhaal!
Een draak met veren?
Zeker niet met het prachtige LOTR te vergelijken, dat is heiligschennis.

geplaatst: 21 december 2006, 15:41 uur [permalink]
Er had volgens mij meer in kunnen zitten.

- De film voelt aan als een schraapsel van knip en plakwerk.
(te kort voor de inhoud > zoals LOTR in één film)
- Acteerwerk is te verwaarlozen.(weinig relevant dialoog)
- Special effects zijn goed. (mooie draak)

Niettemin ben ik erg fan van dit genre en kan ik deze film zeker waarderen.

avatar van bioscoopzaal
geplaatst: 21 december 2006, 16:51 uur [permalink]
Tamelijk onzinnig en slecht uitgewerkt fantasy-rommeltje. Zoals wel vaker in dit soort ondingen heeft ook Eragon een aantal interessante ideeën, maar er wordt zo weinig meer gedaan dat het wel lijkt alsof je naar een uitgebreide samenvatting van het boek zit te kijken. Eragon barst van de verwijzingen naar mytische personages, epische gevechten en eeuwenoude wijsheden, zonder dat daar ook maar een moment dieper op wordt ingegaan.

Ook de uitwerking van de personages is totaal ondermaats. Het personage van Eragon zelf (gespeeld door de onnoemelijk fletse Speelers) krijgt alles in de schoot geworpen en moet (in de film toch) nauwelijks iets opofferen om zijn doel te bereiken. Ook de eeuwenoude wijsheden krijgt hij zonder veel bedenkingen ingefluisterd. Sterker nog, Eragon lijkt de magische elfentaal in een mum van tijd onder de knie te hebben, en lijkt ook zonder noemenswaardige training altijd op het juiste moment de juiste kreet te hebben klaarstaan.

Ook de relatie tussen de draak en Eragon wordt niet echt verder uitgediept. Saphira lijkt toch vooral een handige sidekick met een aantal nuttige snufjes aan boord. En zeker niet de imposante draak uit de legendes.

Maar wat erger is: Eragon lijkt geboren uit pure gierigheid; een poging om nog wat munt te slaan uit de LOTR-hype. Maar wat de filmmakers even zijn vergeten, is dat het werk van Tolkien het genre overstijgt, meteen ook de reden waarom zijn epos nog steeds tot de verbeelding spreekt. Eragon daarintegen is een lui maakwerkje, zonder diepgang, zonder ziel. Kortom, alles wat het fantasygenre in de loop der jaren zo'n slechte reputatie heeft bezorgd: ernstig kijkende acteurs in achterlijke pakjes die de meest pompeuze dialogen uitbraken en zich daarbij onsterfelijk belachelijk maken.

1.5 sterren.

avatar van JoeCabot

geplaatst: 21 december 2006, 17:24 uur [permalink]
bioscoopzaal schreef:
...Kortom, alles wat het fantasygenre in de loop der jaren zo'n slechte reputatie heeft bezorgd: ernstig kijkende acteurs in achterlijke pakjes die de meest pompeuze dialogen uitbraken en zich daarbij onsterfelijk belachelijk maken.

Is ook zo bij LOTR. Typisch voor dit soort van bombastische fantasy. Moet het echt niet hebben van het genre. Snap niet waarom iedereen er zo weg van is.

geplaatst: 21 december 2006, 19:39 uur [permalink]
lijkt me een beetje op LOTR

we krijgen toch niet elke kerst een fantasyfilm zoals dit he

voorlopige oordeel: eragon =

geplaatst: 22 december 2006, 14:41 uur [permalink]
Het begin is errrg cliche, lijkt heel erg op Lord of the Rings, de karakters worden echter niet goed uitgediept en het geheel doet een beetje nep aan.

Na 3 kwartier tot een uur word de film beter, mooie plaatjes en actiescenes, en een redelijk verhaal, alleen erg veel voorspelbare momenten en een aantal scenes leken regelrecht gejat uit andere films, zoals het stuk waar eragon de vijandelijke bucht inloopt, deed me wel heel erg aan Return of the Jedi denken.

Daarbij had de film langer mogen duren, en hadden de karakters zoals al eerder beschreven dieper uitgediept mogen worden.

Het eerste deel krijgt 2.5*, het tweede 3.5, komt dus uit op 3* in totaal, maar ook zeker niets meer.

geplaatst: 22 december 2006, 16:06 uur [permalink]
Ik ga er zondag maar ff heen denk ik. Ik heb de boeken met plezier gelezen en wil zelf een oordeel over de film vellen.

Jullie verhalen doen mij overigens wel tot het ergste vrezen. Ik snap zoiezo niet waarom deze film zo kort duurt. Zelfs voor een vrij dun boekje als harry potter (deel 1) wordt ruim de tijd genomen.
Dit boek heeft zoveel diepgang dat je in een film heel mooi kan uitwerken. Ik vind mooie animaties geweldig maar als het ten koste gaat van het verhaal dan hoeft het van mij niet.

zondag hoop ik een beter oordeel over de film te kunnen geven, ik ga hem in ieder geval beoordelen zonder de recensies in mijn achterhoofd.

geplaatst: 22 december 2006, 19:03 uur [permalink]
Ik snap niet dat mensen kunnen/vinden zeggen dat Eragon op Lord of the Rings lijkt. Ten eerste is Lord of the Rings gewoon veel beter en mag je het niet mee vergelijken.
De enige overeenkomsten die ik kan maken met Eragon en Lord of the Rings is: Elfen, Dwergen, mensen.

Ik vind het eerder gwoon een typische Fantasy verhaal dan een na-maak Lord of the Rings!

avatar van dulcinea

geplaatst: 22 december 2006, 20:14 uur [permalink]
Lord of the rings is gewoon dé bekendste fantasy film (eigenlijk de enige in dat genre die ik ken) dus nogal logisch dat die 2 worden vergeleken. Uit meerdere commentaren kan ik wel afleiden dat de vergelijking daar ook stopt. Ik ging vandaag gaan met m'n man maar na bepaalde reviews gelezen te hebben hadden we toch ineens ni echt zin meer, dus 't zal voor later worden ofwel gewoon meteen op dvd

avatar van Riddick
geplaatst: 22 december 2006, 23:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kom net uit de bios.
Jammer genoeg verwachte ik wel meer van deze film, maar toch ben ik er positief over. Natuurlijk niet met LOTR te vergelijken, en die vergelijking zou er ook niet mogen zijn. Ten eerste wou Peter Jackson alleen maar LOTR maken als hij er een goed Budget zou krijgen en er 3 films van kon maken. Misschien lag het bij Eragon net wat anders. Al heb ik het boek niet gelezen, weet ik zeker dat er te veel miste in de film. Zoals de personages die matig zijn uitgewerkt. Te weinig gezien van Brom bijvoorbeeld. En dat verpest de film een beetje. De CGI is verbluffend goed Behalve het begin waar Durza door het vuur heen wandeld, Murtagh is geweldig gecast. Maar Eragon vond ik net iets minder. Maar toch als de verhalen hoort dat Eragon niet Imposant moet overkomen is Edward Speleers toch wel een goede keus. Al met al, zoals het bij IMDB werd gezegd; Good actors, Good special effects, Bad writing... Dan hoop ik dat bij de 2de film 'The Writing' wat beter word.. Teminste de film wat duidelijker laten lijken. Maar de film heeft hele goede positieve punten, die jammer genoeg beter moesten worden uitgewerkt. Jammer, want ik weet zeker dat je van het Boek een geweldige script zou kunnen maken, en daarvan een nog betere film uit zou kunnen brengen.
Toch ben ik fan van dit soort Genre's dus geef ik er een magere 4.5* voor.

geplaatst: 23 december 2006, 15:52 uur [permalink]

Op de eerste plaats beginnen ze beide in een boerendorpje, er is een voorwerp (in LOTR de ring, hier een ei) die zowel goed als kwaad willen hebben, de wezens die het ei op het begin gingen zoeken deden me ook erg aan de ringwraths denken(en dan heb ik het vooral over hun ROL in het verhaal, niet zozeer over het uiterlijk).
Of bijvoorbeeld het stukje waarin Eragon zich verstopt onder een stuk hout en een van die gasten eroverheen leunt, weer zo'n LOTR deja-vu momentje.
Verder speelt in beide films een ogenschijnlijk doodgewone jongen de hoofdrol, die later meer in zijn mars blijkt te hebben dan verwacht.

Verder natuurlijk de elfen, dwergen etc. maarja het is fantasy dus dat is ook te verwachten.

Dan het leger van de slechte koning (ben zijn naam even vergeten) deed me ook wel aan LOTR denken, zelfs hun naam leek op de Hurak Hai (Urgals).

Nu is het natuurlijk wel zo dat ik niets van het boek afweet, en of het daar allemaal ook zo op LOTR lijkt, maar vooral het eerste deel van de film vertoonde naar mijn mening wel erg veel overeenkomsten.

Wel wil ik zeggen dat LOTR natuurlijk met kop en schouders hierboven uitsteekt, Eragon heeft zeker zijn goede momenten, maar leek soms gewoon een slechte LOTR cloon, die soms nogal geforceerd overkwam, en dat is jammer, want er had meer ingezeten als de karakters verder waren uitgediept, en de acteerprestaties wat beter waren.

geplaatst: 23 december 2006, 16:24 uur [permalink]
Eragon is geschreven door een jonge auteur die van allerlei fantasygrootmeesters iets heeft "gepikt".

Invloeden van Feist, Tolkien en Hobb komen heel erg naar voren in het boek.

Uiteraard wordt elke fantasy film en boek met LOTR vergeleken. Net als elke maffia-film met the Godfather wordt vergeleken. Wat logisch is, want LOTR is de grondlegger van het fantasygenre.

avatar van thomzi50
geplaatst: 23 december 2006, 17:29 uur [permalink]
Vond de film inderdaad veel op LOTR lijken, maar ook héél veel op Star Wars

geplaatst: 23 december 2006, 17:53 uur [permalink]
Ik ben nu op de helft en het lijkt net alsof de wereld waarin het zich afspeelt gejat is van het boek 'Machten van Aardzee' van Ursula LeGuin... De manier waarop magie werkt in ieder geval wel precies.

Ik vind het best een vermakelijke film tot nu toe, alleen wel heel erg donker. Ik heb soms het gevoel dat ik de helft van de film niet kan zien.