7 Seconds (2005)

Verenigde Staten / Zwitserland / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Simon Fellows
met Wesley Snipes, Tamzin Outhwaite en Martin Wheeler

Jack Tuliver (Wesley Snipes), een voormalige soldaat van de speciale eenheid met oneervol ontslag, is de afgelopen jaren woonachtig en werkzaam als een professionele dief in Europa. Zijn huidige klus omvat het bestelen van drie geldwagens die tezamen de opbrengsten van 20 casino's, zo'n $20 miljoen, vervoeren. De overval neemt een totaal andere wending wanneer een derde partij zich in de strijd mengt. Ternauwernood weet hij te ontsnappen waarbij hij, zonder dat hij het weet, iets waardevols meeneemt. Echter de criminelen willen het - koste wat kost - hebben, terwijl hij ook gezocht wordt door de Roemeense politie en zelfs door de NAVO.

avatar van Santucci
Ondanks alle negatieve berichten toch maar een kans gegeven gisteravond. Waarschijnlijk omdat ik zonder enige verwachting aan de film begon, viel het me allemaal nog best wel mee. Natuurlijk is het een flinterdun verhaal met matige acteerprestaties, maar het tempo van de film maakte veel goed. Als je van ongecompliceerde actie houdt is deze film best wel te pruimen. In tegenstelling tot vele andere berichten, vond ik de setting in Boekarest wel van toegevoegde waarde.

avatar van ILDIB
Heel wisselvallige film, mooie acties en stunts gecombineerd met simpelweg diepdroevige overbodige en nutteloze scenes. Het camerawerk met flashbacks is met momenten mooi en goed gepast, maar later in de film wordt het gebruikt om het te gebruiken zonder doel. Absoluut dieptepunt is de inbraakscene bij museum van het navovrouwtje, een porno film zo zich nog schamen voor zon flutstuk.

avatar van Ziggy007
Lekker wijf, actie was matig hoor, de titel slaat nergens op btw en acteerscenes waren ook maar matig. Wel lekker vlot, en op een of andere manier heeft het toch wel wat. Toch niet hoger dan een 2.

avatar van Spetie
7 Seconds is een typische dertien in een dozijn voorspelbare actiefilm. Hoewel de film een hoop actie en snelheid bevat en het er verder niet eens zo heel slecht uitziet, weet de film toch in zijn geheel lang niet altijd te boeien. Dat komt vooral doordat de karakters erg plat zijn en geen diepgang bevatten en doordat de film niet of nauwelijks humor bevat. Wesley Snipes acteert als een houten klaas en het verhaal heeft ook allemaal erg weinig om het lijf. Misschien voor sommigen leuk vermaak als je puur voor de actie gaat, maar verder heeft deze film weinig meer te bieden!

Een typische b-film, met alle bijbehorende ingredienten: 1.00 (1.20)
De prent is zoals de titel, totaal inhoudloos. Vrijwel de gehele speelduur lang rommelt men waar wat aan, waarbij men van een 'scriptgirl' blijkbaar nog nooit heeft gehoord. Het wemelt werkelijk van de continuiteitsfouten. Met name dat grijze botsautootje heeft vrijwel iedere scene een andere 'look'. Het was soms zelfs zo storend dat het de aandacht veelvuldig van de toch al zeer chaotische film wist af te leiden. Trucjes om dezelfde auto zo goed mogelijk 'in te plannen' om hem voor meerdere actiescenes te kunnen gebruiken, dat past bij het beeld van deze b-film. Maar zaken zoals een auto die in een eerste shot aan één zijde aan barrels wordt gereden maar in een volgend shot weer blinkend uit de strijdt komt, zijn onvergeeflijke fouten in de editing. Zelfs voor een b-film zijn dat soort zaken onaanvaardbaar. Het ergste is nog dat het niet om één scene gaat, maar minstens tien, als het er geen twintig zijn....

Dit soort grote amateuristische nalatigheden weerspiegelen echter wel prima het niveau waar 7 Seconds zich bevindt. Het script raakt kant noch wal waar we voor de zoveelste keer worden opgescheept met één van de meest onzinnige plottwist ever, weet regisseur Simon Fellows nauwelijks waar hij goed en wel mee bezig is; de film verkeert in een absolute onbalans, is het camerawerk bagger om over de onthutsend zwakke acteerprestaties nog maar te zwijgen. Iedere keer weer sta ik er van te kijken wat nu toch de toegevoegde waarde is van een film als 7 Seconds. De term 'bezigheidstherapie' lijkt hier meer op zijn plaats. En dan lijkt het me trouwens nog zeer onwaarschijnlijk dat men winst heeft gemaakt met deze film, ondanks het low-budget gehalte.

Enige wapenfeit waar 7 Seconds het van moet hebben zijn de bij vlagen re-de-lijke actiescenes, al heeft het bijkans meer weg van een heftige wild west show dan ongecontroleerde actiescenes die een doel heiligen. Verder is Snipes een acteur die het vooral van zijn charisma en imago moet hebben, maar daar is in 7 Seconds nauwelijks een glimp van op te vangen. Daar verandert ook de als knap bedoelde Tamzin Outhwaite niets aan. Geen moment kreeg ik de indruk dat men met 7 Seconds serieus een poging wilde doen een aardige film neer te zetten, hetgeen iets nuanceert, maar niet verhuld dat de film een zeer plichtmatig nummer is in meerdere opzichten. Een producer die 'iets' in zijn bol kreeg en het graag uitgevoerd wilde zien worden met een chaotisch 7 Seconds als gevolg. Zoiets, i guess. Het is punten sprokkelen voor 7 Seconds, maar een zware onvoldoende is onvermijdelijk.

Script / Verhaal:................ 1,00
Acteerwerk:....................... 1,00
Regie / Speelduur:...........1,50
Realisme:......................... 1,00
Cinematografie:............... 1,50

Positie: 322/333
7 Seconds staat daarmee voor 'Open Water 2' en achter 'Jaws 4'

DaZtorm
Ik sluit me aan bij Weertenaar alleen wil ik nog wat aanvullen:

- De verhaallijn klopt van geen kant
- Flashbacks worden totaal niet goed gebruikt en zijn meerdere malen storend
- De film is door een dronken prutser in elkaar gezet, er is echt geen touw aan vast te knopen

Ik ga hier ook geen uitgebreide analyse op houden, want Weertenaar heeft alles goed verwoord. Toen de film afgelopen was, dacht ik even dat ik misschien te kritisch ben op films, maar als ik het zo lees is het niet meer dan terecht.

0,5* voor dit prutswerk

Offtopic verwijderd.

avatar van 606
Vermakelijke actie en verhaal is simpel en beetje dom.
Alleen actie is goed.
Acteerwerk is redelijk.

3 sterren

avatar van Lennert
Na de meeste DTV's van actiehelden Van Damme, Seagal, Lundgren en Daniels wel gehad te hebben waag ik me nu maar eens aan low-budget films van de toch beduidend succesvollere Wesley Snipes. 7 Seconds voldeed voor mij als nonchalante, lichtvoetige actiefilm prima: leuke achtervolgingen, shoot-outs, explosies en Snipes die zijn martial arts skills lekker gebruikt. Er mocht wat meer van dit alles in zitten, want bij vlagen probeerde men toch net teveel plotwending er in te stoppen ten koste van de actie, maar al met al heb ik het vele malen slechter gezien.

Snipes blijft zelf een zeer charismatisch acteur die hier voor mij in ieder geval geinteresseerd over kwam. Tamzin Outhwaite was een leuke verschijning, maar kwam met haar Britse accent temidden van de Amerikanen en ongeinspireerde Oost-Europese slechteriken soms wat vreemd over. De verdere cast was redelijk, maar het Spanky personage zie ik liever niet nog eens in een film voorbij komen.

Het script blijft echter een heikel puntje, maar bij dit soort DTV films ben ik geneigd eerder te letten op onderhoudendheid dan op consistentie. Als de andere Snipesfilms even leuk/beter zijn, ga ik nog een lekkere tijd tegemoet.

avatar van @quikfit
Verrassend...

avatar van Betamax
Matige film met zwaar overdreven effecten.
verhaal op zich wel spannend maar verder een slecht afwerking.'
één keer zien is meer dan genoeg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit pas in het rijtje van de vele B-actiefilms met bekende namen als JCVD, Stallone, Seagal, Schwarzenegger etc. Doorsnee verhalen, meestal vijanden die vroeger achter het ijzeren gordijn zouden geleefd hebben, een mooie sidekick en wat oneliners. Niets speciaal en zeker geen hoogstaande cinema. Maar wel entertaiment als je van het genre houdt. Snipes hoort wel in dit rijtje thuis en ondanks alles is het toch een leuke actiefilm geworden. Eén van 13 in een dozijn, maar er zijn veel slechtere films. Wat achtervolgingen, schietpartijen, mooi volk en enkele oerdomme agenten met een Oh-My-God-gehalte. Junkfoodcinema.

avatar van GuidO96
Gewoon een film die lekker wegkijkt. Wesley heeft inderdaad wel betere films gemaakt, maar dat zegt niet gelijk dat deze zo slecht is. Film is qua verhaal niet zo heel boeiend, maar als je van actie houd, maakt mij het acteren niet zo veel uit. Immers zijn er weinig echte actie helden van vroeger die goed kunnen acteren en toch heel bekend zijn..... Zeker weten wel een B-film, maar who cares ?

avatar van GuidO96
Een hele tijd geleden gezien, was voor mij een leuke film. Actie ontbreekt wel ene beetje, maar de spanning van een thriller kon ik wel goed herkennen, keek voor mij daarom toch wel lekker weg

avatar van Moviestar1979
Standaard actiefilm met een mager verhaal.
De actie was nog wel te pruimen, en de acteerprestaties zijn redelijk.
Ik vond Pete Lee-Wilson wel sterk in zijn rol als de geflipte Alexsie Kutchinov.
Gewoon eens bekijken op een luie regenachtige dag, en vervolgens weer vergeten.

2,5 *

avatar van lars-pixar
Matige actie film, waar geprobeerd wordt iets spectaculairs neer te zetten.
De achtervolg scene's met de auto's doet zich voor als een Luc Besson film,
maar juist hier kan je zien dat de montage niet al te best is.
Het simpelste van heel de film is nog wel de titel, die in de film niet terug is te vinden.
Deze drie sterren heb ik dan ook echt gegeven omdat het nog wel een vermakelijk filmpje is!

avatar van speliz
Wel mee vermaakt alleen zonde van de calibra,

Een Typische B-film, waarin het enkel en alleen om een aantal actiescènes leek te gaan; wat er tussenin zat had werkelijk niet som de hakken. Er was dan ook meer sprake van ingewikkelde omstandigheden dan van een goedlopend verhaal. Wesley Snipes als meesterdief beschikte over meer spieren dan acteertalent.

avatar van Kondoro0614
7 Seconds

Slecht was 7 Seconds niet. Toch speelt Snipes in deze B-Film en ik moet daarbij zeggen dat ik soms wel teleurgesteld was. Ik moet zeggen dat ik 7 Seconds al een tijdje in mijn 'wil-ik-zien-lijst' heb staan en ik had toch ietsjes meer gehoopt dan dat ik voorgeschoteld kreeg bij 7 Seconds. Het is niet zo dat ik het een donders slecht film vind maar, ik heb betere gezien, zeker in de B-klasse.

Het verhaal was leuk. Jack Tuliver (SNIPES) is eerste rang boef. Hij probeert het geld transport te overvallen met zijn team maar dat mislukt. Ze worden aangevallen, helft van de crew overlijd en de rest vlucht, onder andere Snipes. Ondertussen word zijn vriendin ontvoerd en hij doet er alles voor om haar terug te krijgen, dit gaat niet zonder slag of stoot.

Het verhaal was dus wel leuk maar het concept kon wel wat anders zijn. Ik vind dat er op het moment teveel bank-overval films zijn en ik denk ook dat deze bijna geen toevoegende waarde heeft. De film bevat soms wat michael Bay acties maar helaas kon mij dit ook niet echt meer vermaken dan waar ik nu ben. Jammes, had er meer van verwacht, helaas!

avatar van FunkStarr
Ook Wesley Snipes heeft zich, na enkele topfilms, vooral gericht op DTV materiaal. Een groot acteur is hij dan ook niet, maar als actieheld is hij soms nog wel prima te verteren. Ook vond ik zijn rolletje in Expendables 3 gewoon prima. In deze rommel valt er echter gewoon weinig te genieten, het is gewoon allemaal zo slecht dat ik met pijn en moeite zo'n flutfilmpje kan uitkijken, terwijl juist bij dit genre niet het gevoel moet opsteken dat je op de klok gaat zitten kijken hoe lang het allemaal nog duurt. Rommel dus en ook als fan van Snipes kun je deze bagger met gemak overslaan.

avatar van Mr. Chiel
Wat een rommel. Jongens toch! Ik heb de film binnen een half uur stop gezet. Hier kan ik gewoon niet van genieten... De promo jongens van rtl7 hebben er wél wat moois van gemaakt, dat moet gezegd.

avatar van Phantasm
Matige aktiefilm waarvan ik wel wat meer had van verwacht.