Money Monster (2016)

Drama / Thriller

geregisseerd door Jodie Foster
met George Clooney, Jack O'Connell en Julia Roberts

Lee Gates, een bekende televisiepresentator, staat dankzij zijn beleggingstips bekend als de geldgoeroe van Wall Street. Maar als Kyle Budwell door een tip van Lee al zijn geld en dat van zijn familie verliest, besluit hij om Lee en zijn complete team te gijzelen. De gijzeling wordt live uitgezonden op tv en de enige die Gates in de studio kan helpen is zijn producent Patty. In een spannende race tegen de klok proberen Lee en Patty de waarheid te achterhalen over het complot binnen de internationale financiële wereld.

Opzicht vond ik dit best een leuke Drama / Thriller film, die me eigenlijk vanaf de eerste tot de laatste minuut (duurt 90 minuten) wist te vermaken en het deed me ook denken aan de gewapende indringer bij de NOS-redactie (waardoor o.a. het NOS Journaal om 20:00 niet doorging) in januari 2015.

In dit verhaal draait het om televisiepersoonlijkheid en financieel adviseur Lee Gates (gespeeld door George Clooney) die beursadvies geeft in zijn televisieshow "Money Monster". Tijdens één van deze live uitzendingen, wordt Lee Gates en zijn team gegijzeld door een ontevreden kijker, te weten Kyle Budwell (gespeeld door Jack O'Connell), die al zijn spaargeld (60.000 dollar) verloor, nadat hij een van de adviezen (kopen van aandelen "Ibis") van Lee Gates opgevolgd had. Kyle Budwell dreigt Lee Gates te vermoorden, als hij hem niet kan uitleggen waarom de waarde van het aandeel "Ibis" binnen één dag is verdampt. In een spannende race tegen de klok proberen Lee Gates en zijn producente Patty Fenn (gespeeld door Julia Roberts) de waarheid te achterhalen over het complot binnen de internationale financiële wereld.

Het verhaal zit best leuk in elkaar en is zowel boeiend als luchtig, waardoor het verhaal op het ene moment spannend is en je op het andere moment zit te (glim)lachen. Dat laatst is vooral van toepassing als men de zwangere vrouw van Kyle Budwell, te weten Molly (gespeeld door Emily Meade), erbij gaat betrekken en deze haar man de wind van voren geeft tijdens de live uitzending en hem daarbij volledig afkraakt en vernedert. Zo zegt ze o.a. tegen hem:

"Je huilt als we neuken, slappe zak"

Zowel met de opbouw als de uitvoering van het verhaal zit het goed, maar naarmate het verhaal vordert, wordt het wel steeds ongeloofwaardiger (met name als men de live studio verlaat en men met de bom begint te lopen door de straten van New York) en ook flauwer en dat geldt ook voor het einde (waarbij Kyle Budwell genoegen neemt met horen van "het was verkeerd" van "Ibis" eigenaar Walt Camby, waarna hij wordt doodgeschoten). De ontknoping waarom het aandeel "Ibis" opeens gekelderd is, vond ik wel leuk gevonden (het verdampte geld ter waarde van 800 miljoen dollar, werd namelijk gebruikt om een tweeweekse staking te betalen voor de kopermijnen van Zuid-Afrika, zodat men daar zeer goedkoop aandelen van kon kopen en na het beëindigen van de staking weer voor veel geld kon verkopen).

Dat deze film mede weet te vermaken komt ook door de cast, die het gewoon goed en leuk deden en dan vooral natuurlijk de hoofdrolspelers George Clooney en Julia Roberts. Jack O'Connell deed het opzicht ook wel aardig, maar als gijzelnemer was hij niet bepaald overtuigend. Al met al gewoon een leuke en vermakelijke Drama / Thriller film, die zich lekker wegkijkt.

avatar van Captain.janek
Aangenaam, spannende film die geen moment verveeld e snel gesneden is.

Clooney en Roberts leveren beiden een verdienstelijke prestatie en tillen de film naar een hoger plan.
Jodie Foster -altijd een van mijn favorieten is -a natural talent- in menig op zicht.

Jammer dat ze het de laatste jaren rustig aan doet.

hoe noemen ze dat een thriller? drama kan ik dat noemen want voor thriller te zijn is de film te stom
de acteurs kunnen niet acteren of ze hebben het verleerd. er zit niet echt veel spanning in de film om hem in het plaatje te zetten van de thrillers de opbouw en alles wat er mee te maken heeft van de eerste minuten tot de laatste minuut was het meer een drama dan thriller.

avatar van RebbelDebbel
Na alle recensies hier, was ik behoorlijk sceptisch... Maar ik werd positief verrast. Robert en Clooney zijn allebei op hun plek in hun rol en spelen met verve. Natuurlijk is niet alles even geloofwaardig, maar dat hoeft voor mij ook niet altijd. Ik vond m overtuigend en ook best spannend.

avatar van jippie2010
Met mijn voorganger eens! *3,5

Noch vis noch vlees.

En natuurlijk Foster, die steeds maar weer opnieuw bewijst eigenlijk helemaal geen goeie regisseuse te zijn. Ook deze film, op zich iets wat zich vanzelf naar een vermakelijk film regisseert, weet ze niet of nauwelijks amusant te maken. Da's al bijna een prestatie op zich.

Nu is het onderwerp ook wel wat uitgekauwd. We kunnen de beursfilmpjes ondertussen wel, ook die met een slinkse knipoog. Er zijn er al een aardig aantal gepasseerd, wanneer je knipoog dan wat hapert val je al redelijk snel door de mand. De kritiek in deze film is eerder goedkoop, de satire mist echt scherpte. De film verliest zich ergens tussenin.

Acteerwerk is oké maar personages zijn saai en voorspelbaar. De combinatie van een vlotte Clooney en doodse Roberts onderstreept het halfbakken karakter van de film alleen maar meer. Visueel valt er ook bitterweinig te beleven, de film verloopt uitermate traag (ondanks de best korte speelduur) en uiteindelijk voelt het als iets wat je al eerder gezien hebt, maar dan echt veel beter.

Mnee, dit moet sappiger, leuker, grotesker. Of je moet het een keer met wat meer serieux proberen brengen. Deze halfslachtige aanpak verveelt vooral en toont dat Foster maar beter voor de camera was gebleven (al zit ik daar verder ook niet echt op te wachten).

avatar van Toontje G
Geen hoogvlieger, had er iets meer van verwacht,

avatar van IH88
“The name is Lee Gates, the show is Money Monster. Without risk, there is no reward. Should I sell? Should I a loan? GET SOME BALLS!”

Prima film die lange tijd zeer vermakelijk is en sterke acteerprestaties heeft. Clooney, O'Connell, Roberts en Balfe zijn uitstekend, en Jodie Foster heeft met Money Monster een vlotte thriller gemaakt die bijna nergens inzakt qua niveau en tempo. De combinatie van humor, spanning en ook nog een maatschappijkritische boodschap werkt niet altijd (zeker tegen het einde), maar door het acteerwerk en de regie van Foster komt Money Monster een heel eind.

spannende ongeloofwaardige film