Money Monster (2016)

Drama / Thriller

geregisseerd door Jodie Foster
met George Clooney, Jack O'Connell en Julia Roberts

Lee Gates, een bekende televisiepresentator, staat dankzij zijn beleggingstips bekend als de geldgoeroe van Wall Street. Maar als Kyle Budwell door een tip van Lee al zijn geld en dat van zijn familie verliest, besluit hij om Lee en zijn complete team te gijzelen. De gijzeling wordt live uitgezonden op tv en de enige die Gates in de studio kan helpen is zijn producent Patty. In een spannende race tegen de klok proberen Lee en Patty de waarheid te achterhalen over het complot binnen de internationale financiële wereld.

Ga ik kijken, Jack O'Connell was erg goed in Starred Up en '71!

Vanaf 12 mei in de bioscoop (Universal)

avatar van Jusstinb
Oeh gaaf plot en leuke cast! Ben benieuwd naar deze!

avatar van jpbosch
Leuk concept, waardeloze uitwerking met belachelijke plotgaten. Een realistische benadering moet geloofwaardig zijn, bah.
Onbegrijpelijk dat George Clooney zich hiervoor leent.

avatar van Rvdz
Wel aardig. Helaas is Foster niet echt een geschikte regisseur voor dit materiaal. Ze haalt prima werk uit de acteurs, maar ze weet de spanning nooit echt op te voeren, waardoor het allemaal een beetje vlak blijft. De zwarte humor die er in verwerkt zit is best grappig, maar slaat op momenten ook gewoon dood. In de handen van (ik noem maar wat namen) de Coens of Fincher had het allemaal wat beter uit de verf gekomen denk ik.

Desondanks zijn alle acteurs in prima vorm, dus blijft het constant kijkbaar. De climax is zelfs voor het grootste deel bijzonder vermakelijk, maar helaas gaat het einde op de sentimentele tour en slaat het daarin de plank nogal mis.

avatar van mjk87
Best aardig, maar nergens spetterend of ook maar met iets nieuws onder de zon. Spannend wil het nergens worden en de maatschappijkritiek die tussendoor komt is eerder storend dan dat het punt wordt gemaakt. Dat komt misschien ook een beetje door het gekunstelde script. Als geheel is het allemaal wel vermakelijk maar daar blijft het bij. Clooney is prima als altijd en ook Roberts doet haar ding, maar vooral O'Connell is een zwakke schakel. Het probleem is nu net dat hij ook een loser is, met zijn ongeschoren baardje en vies jack aan waar ik geen enkele sympathie voor kon hebben. Je hebt gegokt en verloren, jammer. Toen zijn vriendin eenmaal los mocht gaan was dat nu juist het meest hilarische stuk. Een gijzelnemer met iets meer klasse (of juist een hoge mate van intelligentie) had de film voor mij beter gemaakt. 3,0*.

avatar van cordiacovens
Door foute investeringen, vaak door het snel winst willen maken, raken sommige mensen alles kwijt. Ze kozen het verkeerde aandeel, vaak op aanraden van vrienden of iets gelezen op internet. Maar wat nou als een ‘groot’ bedrijf ineens 800 miljoen in waarde daalt en er velen zijn die hun hele spaargeld verloren hebben? Dan kan het goed zijn dat er iemand doordraait en gaat eisen om antwoorden. In het geval van de film Money Monster gebeurd dit live op televisie met een bomvest en een pistool. Het levert een goed gemaakte thriller op die gemaakt is om te entertainen en dat ook zeker weet te doen.

'Money Monster' Recensie - Filmtakers

avatar van Shinobi
"It always sounds so simple and yet so moronic."

Dit doet me op de één of andere manier denken aan het gebeuren rondom Tarik Z.

Enfin, 'Money Monster' richt zich op de fluctuerende wereld van de beurs en een populair beursprogramma dat je nauwelijks serieus kan nemen; de presentator doet rare dansjes en de meest onzinnige uitspraken. Des te opmerkelijker dat een gemiddelde arbeider het programma komt gijzelen.

De film moet het meer hebben van het sterke begin en de situatie die zich afspeelt tijdens de uitzending. Door te kiezen voor een real time benadering word je als kijker al gauw ondergedompeld in de hectiek die er ontstaat. Helaas wordt er net iets te veel geschakeld naar de buitenwereld waar personages en hun motieven niet kunnen boeien. Wat mij betreft had de focus enkel en alleen mogen liggen op de tv-studio.

De cast doet het naar behoren, met voorop George Clooney en Julia Roberts. Desondanks kunnen ook zij niet verhullen dat de film langzaamaan moet inboeten aan geloofwaardigheid. Het is te zien dat Jodie Foster dieper wil gaan door een stukje maatschappijkritiek en een - geforceerde - moralistische boodschap erin te verwerken, maar het mag allemaal gewoonweg niet baten. Bovendien is de humor misplaatst te noemen.

Al met al een redelijke thriller waar meer mee gedaan had kunnen worden.

Dikke 2,5 sterren.

Zeer matige film, 1,5 ster. Een van de mindere films die ik de laatste jaren heb mogen zien.
Idee van de film is nog wel aardig aangezien er tegenwoordig toch wel vaker vraagtekens bij de zakenwereld worden geplaatst vanuit de maatschappij. Desondanks heb je bij deze film geen enkel gevoel van realiteit, het is allemaal zo geforceerd. Het acteerwerk van George Clooney en Julia Roberts is niet zoveel mis mee, echter kan Jack O'Connell niet overtuigen in zijn rol als gijzelnemer. De film wordt ook op geen enkele wijze spannend. Het eindelijke plot waarin bekend wordt dat Budwell de boel heeft lopen frauderen wordt er ook zeer vluchtig en kinderlijk eenvoudig doorheen gedrukt bij de kijker.

avatar van Walter S.
Geen topper maar wel vermakelijk genoeg.

Bélon
mjk87 schreef:

Grotendeels mee eens. Het probleem met deze film is inderdaad dat het niet echt spannend wil worden. Hadden ze bijvoorbeeld de gijzelnemer meteen iemand dood laten schieten dan zet je meteen een serieuze toon Clooney is m.i. niet de juiste man voor de hoofdrol (te suave) . Verder wat flauwige grapjes met name met de producer peniscreme en rondgeren en een nogal voorspelbaar einde. Stukje met de vriendin was inderdaad grappig (meer tragikomisch eigenlijk). Redelijk vermakelijk maar hier had duidelijk meer ingezeten.

avatar van Zeriel
Film met boodschap, iets te nadrukkelijk zoals dat vaak gaat.
De film loopt niet echt lekker, erg geloofwaardig is het allemaal niet, wel vermakelijk.
Echte spanning ontbreekt omdat Clooney Altijd een beetje richting clowny neigt, moeilijk om hem echt serieus te nemen, terwijl hij het zij tegenspelers per definitie lastig maakt door zijn charisme.
Jack O'Connell doet wel zijn best, maar maakt toch te weinig indruk om de film spannend te maken. Dat ligt evenzogoed aan de rol die hij krijgt, zoals mjk87 al terecht opmerkt, te simpel karakter waar je weinig sympathie voor kunt opbrengen.

avatar van Montorsi
Slecht geschreven, nog slechtere personages. Verder gelukkig nog ergens wel wat luchtig dat het wel aardig kijkt.

Edit: dat Britse accent van dat joch was ook nogal out-of-place.

avatar van king-kevino
de film begint nog wel aardig het bekende "hostage-scenario" wordt weer van stal gehaald, en de wisselwerking tussen george clooney en julia roberts in de regiekamer werkt wel aardig.

echt spannend wordt de film nooit maar op een gegeven moment komt de film toch tot een soort climax (als de agent op clooney schiet) maar alles wat daarna gebeurt slaat werkelijk nergens op. de optocht door new york waarbij de politie er als makke lammetjes achterna loopt met een matig spelende Esposito op kop. en het publiek staat te juichen en schreeuwen. Ik vond het allemaal maar erg suf ogen.

toch redelijk vermaakt met deze film vandaar ook 2,5*

Dominootje
Hmm.. Ik vond het verrassend een goede film.. Maar misschien omdat ik er avond ervoor Jungle Book had gezien die me tegenviel?
Ach.. Goede film punt.

TMP
Redelijke film, die nergens in uitblinkt. Het acteerwerk is voldoende en het plot onderhoudend genoeg. Hoogstaand wordt het echter nergens, ondanks dat er toch best een aardige cast op de been is gebracht met onder meer George Clooney en Julia Roberts. Het plot is te vlak om de film naar een hoger niveau te tillen en echt spannend wordt het ook nergens, wél bevat de film een paar geslaagde grappen.

lowiekeke
Ff wat tegengas: ijzersterke film. Krankzinnige aandelenwereld word mooi verbeeld met een krankzinnige TV show. Hele boodschap die er achter zit spreekt mij bijzonder aan, ik probeer me (en mijn mening) er alleen altijd ver van weg te houden. Maar door deze film voelde ik het voor het eerst persoonlijk. De casting of acteerwerk van Kyle Budwell is super. Waan me werkelijk in een New Yorker die het heft in eigen hand neemt.

Plot gaat wel degelijk meerdere kanten op. Sterkste voorbeeld is de (mijn) angst dat Kyles vriendin op zijn emotie gaat inspelen en hem stuurt naar een emotie lulverhaal maar hem vervolgens de huid vol scheld. Tranen stonden me nog net niet in de ogen.

Voornaamste punt van kritiek vind ik het miezerige liefdesverhaaltje wat er door heen sijpelt.

Werkelijk een verademing tussen alle epische en/of superhelden films. In tijden niet zo vermaakt in de bios.

avatar van Metalfist
So what the hell kind of show are we going to do next week?

Money Monster leek me in eerste instantie niet zo'n interessante film. Het gaat te ver om het een acute allergie te noemen, maar Julia Roberts is niet meteen één van mijn favoriete actrices en George Clooney lijkt de laatste tijd toch ook wel serieus over zijn top te zijn. Een tijd geleden echter toevallig wat beelden van de film gezien, denk in The Graham Norton Show, die me wel leuk leken en ik had nog een gratis cinematicket vanwege mijn verjaardag. Dus dan toch maar voor deze gegaan.

Wat een goede keuze bleek te zijn. Money Monster is zo'n film die zich nagenoeg de gehele tijd op één locatie afspeelt en dat kan snel beginnen vervelen. Foster blijkt echter een begenadigd genoeg regisseuse te zijn, eerste keer eigenlijk dat ik iets van haar hand zie, en maakt gelukkig de keuze om niet te vervallen in de vertrouwde clichés. Zo'n scène als Lee die aan alle kijkers vraagt om aandelen te kopen (want wat is een mensenleven waard?) waarna het aandeel helemaal keldert.. Heerlijk! Bijvoorbeeld ook de aanwezigheid van de onderhandelaar of ook de toevoeging van de zwangere vrouw van Kyle blijkt nog een erg leuke zet te zijn en zorgt ook nog voor een geweldige scène. Mooi ook dat Foster dit niet langdradig laat worden, maar dat ze er na 90 minuten al een eind aan maakt. Moest niet langer duren, vond sowieso de stoet waar onder andere de producer wordt neergeschoten al iets te vergezocht worden, en juist door de beperkte speelduur behoudt de film zijn vermakelijke/spannende factor.

In het begin vreesde ik echt dat Clooney echt een gigantische miscast ging zijn. Als de van zelfvertrouwen blakende Lee is hij leuk, eenmaal hij onder schot wordt gehouden is de fun eraf. Clooney komt niet meer geloofwaardig over en het is pas wanneer zijn personage zijn zelfvertrouwen hervind dat ook de acteur terug beter en beter in de rol komt. Dat charmante en glibberige past toch perfect bij hem. Dan zit Julia Roberts er net iets beter voor, die is er van de eerste minuut boenk op en weet haar niveau met vrij veel eenvoud vast te houden. Jack O'Connell is wat wisselvalliger. Op momenten geloofwaardig als psychopaat en op andere momenten schmiert hij er meer op los en niet in de goede zin van het woord.

Heb me hier in ieder geval kostelijk mee geamuseerd. Foster weet over de gehele lijn de spanning vast te houden, vooral door bepaalde clichés niet te vermijden maar ze gewoon goed te verwerken, en met Clooney en Roberts heb je een deftig duo ter beschikking. Vraag me af of dit zo'n film is die een tweede keer ook nog overeind blijft staan, maar dat zien we dan wel weer.

Gemiste kans. Eerste stuk was zeker heel aardig en geloofwaardig. 2e stuk was echter totaal ongeloofwaardig helaas!

avatar van paul83
Of het een gemiste kans is weet ik niet. Het was sowieso een totaal ongeloofwaardig verhaal.

Het tempo zat er in en de spanning was goed. Al met al wel vermaakt en dat maakt het toch 3 sterren ipv 2,5.

In dit soort rollen is Clooney overigens totaal niet op zijn plaats. Clooney komt op mij nooit geloofwaardig over als hij moet acteren alsof hij in de penarie zit.

avatar van james_cameron
Niet helemaal geslaagde mengeling van komedie en drama, al is de film wel onderhoudend en bij vlagen intelligent uitgewerkt. De opbouw is in ieder geval spannend en intrigerend, maar naar het einde toe verzandt het script helaas in een reeks ongeloofwaardige ontwikkelingen, waarna de boel als een nachtkaars uitgaat. Degelijk maar oppervlakkig geregisseerd door Jodie Foster.

avatar van missl
Wat een goede O'Connell, ik ken hem helemaal niet. Deze film gaat over een televisiepresentator en een bedrijf die naar de beurs gaat. Er komt iemand de studio in en live op TV krijg je dat mee, best spannend met de nodige aandacht voor bedrijven en hoe zij om kunnen gaan met geld. Foster doet het degelijk. Weinig verrassingen.

avatar van Biosguru
Zonde, met wat meer inzicht in de materie had er echt een fijne thriller gemaakt kunnen worden. De schandalen op Wall Street met insider trading, ponzi schema's en quant fondsen die totaal onderuitgaan zijn een stuk kleurrijker dan deze film. Sneu, dit script had nooit groen licht mogen krijgen.

Leuke film voor op zondagmiddag, zo bleek. Het begin is ijzersterk met een goede psychologische lading. Het onderwerp is op dit moment veelbesproken en kwam voor mij op een goed moment voorbij. Helaas glijdt de film naar het eind toe iets af, maar blijft nog van genoeg kwaliteit om uit te kunnen kijken zonder irritant te worden.

avatar van Pim1993
Origineel. Lekker voor tussendoor maar zeker geen hoogvlieger. Acteerwerk was op sommige momenten ook echt onder de maat. Actueel haakje was wel slim.

avatar van Pazmaster
Clooney en Roberts doen hun werk maar het verhaal is te simpel en mist echte spanning. Ook mij deed het gelijk denken aan de mislukte poging van Tarik Z bij de NOS, misschien komt hier wel het idee voor deze film vandaan? Anyhow, het is leuk geprobeerd maar de ontwikkelingen zijn te simpel en de film wordt daardoor helaas niet interessant of spannend genoeg. Het enige leuke moment is met de "yoda" hackers maar dat duurt slechts 3 seconden. Verder is het allemaal te braaf en kabbelt het zonder enige verrassing voort naar het einde. De boodschap dat beurshandelaren niet te vertrouwen zijn is ook niet echt briljant te noemen. Geen voldoende.

avatar van Thomas83
Dit klinkt als in potentie een leuke kleine thriller maar de lol wordt verpest door een wat prekerig complotverhaaltje dat er zo nodig bij moet worden gesleept en een script dat nogal ver van de realiteit staat. Ik geloof veel van de personages en hun motieven gewoon al niet. Af en toe weet de film wel te verrassen met kleine twists, maar die blijken uiteindelijk toch wel wat doelloos te zijn of flauw uit te pakken. Verder vond ik de film ook wat rommelig eigenlijk, en de humor (die vooral aan het personage van Denham wordt opgehangen) is dramatisch en voelt niet op zijn plaats.

Het personage van Roberts wordt ook zo geforceerd gepusht als de stabiele steunpilaar in alles, de regisseur binnen de studio én erbuiten. Roberts is een te goede en te charismatische actrice om er niet nog wat redelijks van te maken en dat lijkt haar ook makkelijk af te gaan, maar met dat verbouwde gezicht van haar kan ik haar toch niet meer helemaal serieus nemen.

O'Connell moet het type spelen waar we als kijker sympathie mee krijgen, en tot zekere hoogte lukt hem dat ook nog wel. Maar het personage blijft wat vlak en hij schreeuwt me teveel. Ook weer wat gekunsteld hoe hij soms ook stil is of in woede loopt te schreeuwen zodat we intussen de tijd hebben om te zien wat er elders gebeurt. Daarnaast ergerde ik me aan hoe we steeds het domme volk volgen en hoe ze reageren op de gebeurtenissen in de film en welke rol de (social) media spelen. Het punt zal zijn geweest hoe dom het is allemaal, maar god wat is het irritant.

Wel een leuke opzwepende soundtrack, en hoewel Clooney een wat standaard rol speelt zie je hem tegen het einde van de film in zijn element komen. Maar ja, typisch dan weer dat zijn personage op het einde nog even een klap moet verkopen aan Camby. 2.0*.

avatar van schumacher
Echt wel een goeie film.

Topcast met julia Roberts en George Clooney.Dat sowieso natuurlijk.Film zelf is ook best aardig , al wordt het richting slot beetje ongeloofwaardig. Had er wel meer van verwacht. 3*

Eens in de zoveel jaar krijgen we een maatschappijkritisch verhaal voorgeschoteld over een gedupeerde die mensen gijzelt om zijn punt te maken. Ik herinner me Mad City(Travolta/Hoffman), maar ook het nederlandse Off Screen.Tot een echt heel goede film heeft het naar mijn weten nog niet geleid. Ook deze film verdient hooguit het predicaat aardig.
Money Monster wordt, ondanks het intrigerende uitgangspunt, steeds rommeliger en ongeloofwaardiger naarmate hij duurt, met enkele nevenverhalen en peronages(West) die nauwelijks de interesse wekken. Lijkt me dat de regiseuse iets te veel wil. Als actrice heeft Jodie Foster me derhalve beduidend meer overtuigd dan in deze functie.
Clooney probeert er, in een ondankbare rol, het beste van te maken, en komt daar redelijk mee weg. Roberts oogt wat ongeïnspireerd en de sleutelrol van O'Çonnell had beter uitgewerkt moeten worden.
Al met al geen hoogvlieger, met deze sterren aan boord had je meer mogen verwachten.