Money Monster (2016)

Drama / Thriller

geregisseerd door Jodie Foster
met George Clooney, Jack O'Connell en Julia Roberts

Lee Gates, een bekende televisiepresentator, staat dankzij zijn beleggingstips bekend als de geldgoeroe van Wall Street. Maar als Kyle Budwell door een tip van Lee al zijn geld en dat van zijn familie verliest, besluit hij om Lee en zijn complete team te gijzelen. De gijzeling wordt live uitgezonden op tv en de enige die Gates in de studio kan helpen is zijn producent Patty. In een spannende race tegen de klok proberen Lee en Patty de waarheid te achterhalen over het complot binnen de internationale financiële wereld.

avatar van Flat Eric
Alsof je naar die ene uitzending van het Nos-journaal kijkt.
De aandachtspanne is aan het begin direct aanwezig omdat de gijzeling vrijwel meteen begint en je de beweegredenen van de gijzelnemer wilt doorgronden. De hele financiele blabla eromheen kon mij ook niet boeien. Beleggen neemt risico's met zich mee, er zijn altijd sluwe lui die er beter van worden en jij bent daar meestal niet een van. Soit.
Halverwege de film wordt het allemaal dus wat slepend en komisch. Ik weet niet of dat laatste nu echt de bedoeling was. Voor mij werkte het in ieder geval niet.

Matige film met een dom script met misplaatste sympathie voor de gijzelaar, die het natuurlijk allemaal bij het rechte eind heeft en eigenlijk ook een hele lieve en betrokken man is, en matige rollen. Met name Clooney is miscast en komt knullig over. Grappig is de climax waarbij de gemene slechterik, die ook nog eens vreemdgaat, alles opbiecht waarna alles goed is. Dat dit gebeurt met een pistool op zijn gezicht en een bomgordel om is dan niet relevant blijkbaar.
De financiele crisis is een dankbaar onderwerp de laatste jaren in Hollywood en het heeft ook een paar aardige films opgeleverd, dit is er niet een van.

avatar van IH88
“So what the hell kind of show are we going to do next week?”

Matige film die te veel tegelijk wil zijn en daardoor nergens indruk maakt. Money Monster wil grappig zijn, spannend, met wat drama en ook nog een maatschappijkritische boodschap erbovenop. De eerste drie kwartier heeft de film nog wat spannende momenten maar daarna wordt het steeds ongeloofwaardiger.

De kritiek op Wall Street is een bekend onderwerp maar is hier te opzichtig en weinig subtiel. We kennen de verhalen zo onderhand wel en regisseuse Jodie Foster komt niet met iets nieuws of een ingenieuze invalshoek. De acteurs doen hun best en vooral Roberts is erg sterk. Clooney is als gladde en gekke talk show host op zijn best maar valt als gijzelnemer door de mand. Clooney als gijzelnemer voelt op één of andere manier niet echt natuurlijk aan. O’Connell, West en Balfe (Outlander!) halen het maximale uit hun rollen. Money Monster wil te veel zijn maar is uiteindelijk een film die piekt in het begin en langzaam als een nachtkaars uitdooft.

avatar van Insignificance
Grillige film. De toon schiet alle kanten op. Niks mis met een dosis humor en die is er volop. Soms wat gemakkelijk, dan weer zwart en zelfs waanzinng (het vriendinnetje die eventjes schreeuwt waar het op staat!), maar een tel later schakelt Foster net zo gemakkelijk weer naar serieus met Clooney en Roberts die elkaar ernstig aankijken en een gijzeling die af en toe toch echt spannend probeert te zijn. Mij wat te wispelturig, ik haakte halverwege een beetje af. Met hetgeen dat volgt, het wordt wat betreft de 800 mio dollar vraag steeds een grotere bende, had Foster misschien beter vol kunnen gaan voor een écht opgeblazen karakter. Van een ferme thriller is tegen die tijd sowieso niks meer over, maar wat nog wel lollig had kunnen zijn, is nu eerder potsierlijk.

avatar van jeuletaxi
Een enorme meevaller gezien de vele negatieve recensies hier.
Vond de 3 hoofdrolspelers heel goed spelen, en Julia Roberts kan me altijd wel bekoren.
Misschien soms wat ongeloofwaardig maar het is film en ik heb me prima vermaakt en film wist mijn aandacht vast te houden van begin tot eind.
Dus daardoor een dikke aanrader en zeker een dikke 7, net geen 4 sterren.

avatar van filmkul
Redelijk drama/thriller. Het verhaal is best origineel en wordt goed uitgewerkt door Foster. De opbouw is goed. Na een korte introductie van de hoofdrolspelers wordt het redelijk spannend en ben je benieuwd wat er uiteindelijk gaat gebeuren. Het niveau van de film is met name te danken aan de acteurs. Clooney, O'Connell en met name Roberts laten een prima staaltje acteerwerk zien. Het einde is wel erg Amerikaans, maar wat kun je anders verwachten. Prima film. 3.5

avatar van m1chel
Na het wat vreemde The Beaver komt regisseuse/actrice Jodie Foster met de op het eerste oog zenuwslopende thriller Money Monster. Het verhaal gaat over de graaicultuur die op de Amerikaanse aandelenmarkt heerst en hoe dit effect kan hebben op de gewone man. In de hoofdrol zien we George Clooney, die geknipt is voor de rol van de arrogante en zelfingenomen presentator Lee Gates. Naast Clooney is Julia Roberts te zien als Patty, de producer en regisseuse van het programma Money Monster. Twee bekende gezichten en voorop natuurlijk sterke acteurs die vrijwel altijd goed werk leveren en ook dit keer weten zij de film naar een vermakelijk niveau te trekken. Het is alleen spijtig dat dit redelijk teniet wordt gedaan door het voorspelbare verhaal.

Op het moment dat de gijzeling begint krijg je direct het gevoel dat dit weer eens een film is die je met regelmaat naar het puntje van je stoel zal brengen. Helaas zijn de motieven van de gijzelnemer te doorzichtig en krijg je ook vrij snel door dat de naïeve gijzelnemer vooral een held op sokken is. Op het moment dat Lee het bomvest krijgt aangetrokken wordt deze op zich spannende wending dan ook direct weer teniet gedaan door het feit dat er nergens serieuze dreiging van uit lijkt te gaan. Als de gijzeling vervolgens wereldwijd op televisie komt krijg je een reeks beelden uit landen te zien waar werkelijk geen touw aan vast te knopen is. Het duurt zeker vijf minuten voordat je als kijker doorkrijgt dat dit te maken heeft met de grote zwendel die stukje bij beetje ontrafeld wordt.

Als de politie zich uiteindelijk met de gijzeling gaat bemoeien ebt de overgebleven spanning ook nog weg. En helaas wordt deze nergens nog opgevoerd, daarvoor nemen de agenten de meest onlogische beslissingen. Het plan dat de politie namelijk beraamd om de gijzeling met een sisser te laten aflopen is vooral onrealistisch en ondenkbaar en zorgt er zelfs voor dat Lee een band opbouwt met de gijzelnemer. Waarom er voor dit scenario wordt gekozen is een raadsel, want dit had een stuk beter uitgewerkt kunnen worden. Een ander voorbeeld is de slappe verklaring voor de verdwijning van de baas van de aandelen van het verlies draaiende Ibis stocks. Het maakt gijzelnemer Kyle enkel bozer en helaas niet dreigender. Toch wordt het nergens slecht, de film is zelfs vrij vermakelijk, daar zorgt de prima cast wel voor. Maar door verkeerde keuzes weet de film zich echter nergens te onderscheiden.

Money Monster is een dertien in dozijn thriller geworden, die veel meer in zijn mars had kunnen hebben. Gelukkig zijn daar de prima acteerprestaties van George Clooney en Julia Roberts die een hoop verdoezelen, maar ook zij kunnen niet voorkomen dat de film met regelmaat voorspelbaar of zelfs onrealistisch is. Ook de keuze van regisseuse Jodie Foster om een ogenschijnlijke willekeurig aan loze beelden los te laten gooit roet in het eten. Wat we overhouden is een thriller die de nodige potentie heeft, maar die dat helaas niet benut. Er gaat namelijk geen enkele dreiging van het geheel uit. Als de gijzeling zich uiteindelijk verplaatst naar de straten van New York is het helemaal gedaan met de film en zal de aftiteling uiteindelijk vooral aanvoelen als een verlossing.

avatar van GGG
GGG
Goede film die me bleef boeien....

avatar van fatshark
Goede film!

avatar van clubsport
redelijk gijzelingsdrama die ook probeert uit het humorvaatje te tappen wat niet echt goed uit de verf komt , de scene met de tirade van zijn zwangere vrouw vond ik zeer ongeloofwaardig , alsof de politie dat zou toelaten met iemand die de vinger op de bomknop heeft .

Als ik deze als gijzelingfilm met wat humor naast dog day afternoon leg dan is deze niet echt best .

avatar van hutsekluts
Op zich een aardig verhaal hoewel DE vraag uit de film "Waar is de 800 miljoen gebleven? zeer onbevredigend wordt beantwoord. Als Jodie Foster het doel heeft om de wittenboordencriminaliteit aan de kaak te stellen, da is ze daar slechts mondjesmaat in geslaagd. George Clooney kan mij in deze rol niet echt overtuigen. Het mankeerde er nog maar aan dat er geen Nespresso-apparaat in de TV-studio van presentator Clooney staat want van dat karakter heeft hij vrij veel weg. Al met al een aardige toch wat ongeloofwaardige film die net een voldoende scoort.

avatar van Barry83
Een onderhouden film, die spannend blijft ondanks er bijna geen actie in voorkomt. Verhaal is origineel en wellicht dat daarom deze film mij kon blijven interesseren. Alleen het einde is helaas matig, aantal cruciale antwoorden blijven onbeantwoord.

Zeer matige film. Wordt weinig spannend. Script lijkt nogal op de nieuwsuitzending waar Tarik binnen kwam gestormd, maar dan uitgekauwd.

Op zich wel vermakelijk, maar ik mag toch echt hopen dat de makers hier geen serieuze maatschappijkritiek mee willen bedoelen want dan is het wel echt hilarisch simplistisch.

En ik ben er nogal bang voor.

Knappe film, heeft mij tot het einde weten te boeien.

avatar van tronnie
Goede en leuke film over een gijzeling die begint in een nieuws studio . Clooney wordt gegijzeld door een gestrest persoon die geld heeft verloren met aandelen. Erg leuk vond ik het ook dat de politie de vriendin erbij ging halen en natuurlijk hopen dat ze de gijzelnemer wat zou kalmeren . Maaaar wat ging die vriendin tekeer zeg tegen hem tjongejonge geweldig . Je zag Clooney echt tegelijkertijd zo van ...oh my god wat is this... hahaha...Goede film van begin tot eind .

lezertje
Zeer over the top thriller, die ook niet spannend wil worden, eerder belachelijk. Foster slaat de plank deze keer behoorlijk mis met een film, die onmogelijk serieus te nemen is, door de absurde situaties. De veiligheidsmensen in Hilversum hadden de gijzelaar sneller uitgeschakeld met zijn tweeën, dan het YNDP met honderd man.

avatar van Rickazio
Matige film, wel erg over de top met veel ongeloofwaardige momenten.
Moest inderdaad ook aan de NOS denken ''Ik wil zendtijd!" haha.

avatar van Rodger
Wel aardig bedacht, maar niet wat je er van verwacht.
De film begin saai.. en rommelig..
en daarna wordt het redelijk goed.
2.5 **

avatar van Noodless
Wist mij niet zo te boeien. Het begin is chaotisch en heel druk. Naderhand komt er wel beterschap, maar toch verslapte mijn aandacht gaandeweg. 5/10

avatar van AmazingPP
Knappe, goed geregisseerde en intelligente thriller onder regie van Jodie Foster. Zo zie je maar wat een goed script kan doen. Jammer dat de film domweg te lang duurt en daardoor niet boeiend genoeg blijft. Met George Clooney in de hoofdrol! Weer eens wat anders dan die domme koffie reclame's. 3,5 *

Ik ben geen fan van George Clooney en dus altijd een beetje bang wanneer ik een film met hem ga bekijken.
Hij heeft me al meerdere keren teleurgesteld.
Maar deze film kon ik moeilijk aan me laten voorbij gaan, vermits de tegenspeelster van Clooney Julia Roberts heet, waar ik wel fan van ben en de regie van Jodie Foster is, waar ik een nog groter fan van ben.
En het is een uitstekende film, ook Clooney is me goed bevallen dit keer.
Prima scenario, spannend en dramatisch, maar ook met de nodige humor.
Toch wel een film die ik kan aanbevelen, ondanks dat hij zich afspeelt in de wereld van beleggingen en geld !!
Maar de film is verbazend goed....

avatar van JJ_D
Dus in Hollywood zijn ze ondertussen gevoelig geworden voor de apenstreken die de bonzen in Wall Street met ons zuurverdiend geld uithalen? Ferm! ‘Money monster’ is alleszins een film met het hart op de juiste plaats. Een plot waarin iemand die deel uitmaakt van het systeem – de gewetenloze paria Lee Gates, door Clooney met twinkeloogjes neergezet – zich er plots tegen keert (waarna de vuile handen onder de façade van het maatpak tevoorschijn komen), is nogal ongewoon. Bovendien is Jodie Fosters vierde langspeler intelligenter dan die op het eerste zicht lijkt, want wat bijvoorbeeld denken van de link die wordt blootgelegd tussen entertainment en groot kapitaal? De hilarische dansjes, het bijna schandalig vermakelijke format van het programma, de sfeer van opgeblazen banaliteiten, … Enfin, verder is het verhaal nogal dunnetjes. Niettemin is ‘Money monster’ prettig voor een keer. De psychologie is dun, maar de kritische insteek komt goed binnen. Begrepen, heren en dames in Wall Street?

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond hem niet mis. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar vond het toch wel boeiend gebracht.
Ook de cast was goed op dreef en zag de film er prima uit. Verder was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
Toch wel de moeite om gezien te hebben.

avatar van Daan258
Geen onaardige thriller.

Toen de film begon had ik echt onwijs me twijfels. sowieso ben ik niet echt groot fan van Clooney en vooral bij de eerste 20 min wanneer die een beetje een lompe personages neerzet.
Gelukkig kwam hier snel verandering in moet ik zeggen dat ik Clooney later echt behoorlijk goed vond spelen. En helemaal het acteerwerk van Jack O'Connell (voor mij een heel onbekende acteur). echt een zeer sterke rol zet hij hier neer. Ik hoop echt meer van hem te gaan zien.

Daarnaast wist de film ook echt tot het eind de spanning erin weten te houden wat een heel groot pluspunt is. Het verhaal heb ik nog zo'n beetje me twijfels over. Vooral ook omdat het in het begin allemaal zo snel ging en vond ik het een beetje moeilijk om alles te volgen en erbij te blijven.
Maar gelukkig word later in de film meer duidelijkheid gegeven. Van zover ik alles begrijp van het verhaal vond ik het zeker niet slecht maar echt heel bijzonder vond ik het allemaal ook weer niet. Een beetje simpeltjes gedaan en kon je van het begin al ruiken dat Walt Camby ( Domminic West) er iets mee te maken had.

Helaas net geen 3,5* maar zeker wel een 3,0* van mij.

avatar van Corcicus
De film was oké, maar het verhaal erg doorsnee en soms werd het wat té Amerikaans naar m'n meug. In de tweede helft werd het zelfs op het randje van belachelijk, maar verveeld hebben we ons niet.

Toen ik begreep wat voor sterk personage Botox Julia moest spelen, dacht ik al dat Jodie Foster of een andere vrouw in de regiestoel moest zitten. Cuck Clooney zal daar wel geen graten in hebben gezien.

Goeie film over een presentator van een tv-programma die tijdens de uitzending gegijzeld wordt. Een goed verhaal dat met gemak gebaseerd zou kunnen zijn op een waargebeurd verhaal. Onderhoudend van begin tot eind en een paar spannende momenten. Het plot is wat voorspelbaar. Verder nog een fijne cast waarbij George Clooney prima gecast is.

De "onechtheid" van de personages is hetgeen mij het meeste stoorde in deze film, over een spectaculaire gijzeling, de waanzinnige trip door de straten van New York inbegrepen. Aan intensiteit geen gebrek maar aanneembaar en overtuigend vond ik het niet. Aldus onthou ik van deze film alleen dat niet enkel correcte economische redenen de koersschommelingen op de beurs bepalen en dat bij de Amerikanen een toch ernstig programma over financiële beleggingen, ook zonder gijzelneming, een commerciële show is.

Prima, onderhoudende film wat mij betreft. Door de onverwachte wendingen houd deze film je aandacht goed vast.

avatar van Decec
Een goede misdaad/thriller/drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur George Clooney en ook een bekende
actrice Julia Roberts...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...