Rembrandt (2003)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk
Actie / Komedie

geregisseerd door Jannik Johansen
met Lars Brygmann, Jakob Cedergren en Nicolas Bro

Vier kleine criminelen, geleid door de doorgewinterde, maar realistische Mick, bedenken een plan om een schilderij uit het museum te stelen voor een zakenman die er een emotionele band mee heeft. Ze stelen per ongeluk het verkeerde schilderij: een Rembrandt die miljoenen waard is. Ze waren van plan om hun dagelijkse problemen even achter zich te laten, echter hun problemen worden alsmaar groter.

avatar van james_cameron
Aardige misdaadfilm, bevolkt met de maffe types die we inmiddels kennen van scriptschrijver Anders Thomas Jensen (Flickering Lights, The Green Butchers, Adam's Apples). Ditmaal is zijn script iets serieuzer van toon en helaas ook iets vlakker, zodat er weinig verrassingen zijn en er minder valt te lachen. Toch is de film best de moeite waard, vooral door de sympathieke hoofdpersonen.

avatar van ralfsjam
Ben helemaal gek van de Deense humor! (Old men in... in China they... Jalla Jalla, Flickering Lights, The Green Butchers, Adam's Apples) ook deze film is er weer 1 die er perfect tussen past. wel is dit de minst grappige qwa lag-salvo's. wel genoeg grinnikjes! ook is hij wat traag en zit je zeker het eerste uur erg te "wachten".
kortom niet de beste uit Denemarken maar wel de moeite waard als je van dit genre houdt. 3.5-je

avatar van nightbreed
Goede film met van die typisch Deense ultradroge humor.
Het is een soort humor waarvan velen denk ik niet eens weten dat het humor is.
Bijvoorbeeld, een absurde situatie wordt volkomen normaal gebracht waardoor je een seconde gaat twijfelen of het eigenlijk wel absurd is.
Het acteerniveau is, zoals ik dat van Deense producties gewend ben, hoog en de typetjes zijn ook nog eens geloofwaardig.
De film kent een goede opbouw en wordt naar het einde toe zelfs spannend.
Ik heb me meer dan vermaakt met deze film die ik trouwens eerder in het hokje Drama/Misdaad/Comedy zou stoppen ipv Aktie/Comedy waar hij hier onder staat.

avatar van Mads Smikkelsen
Lekkere film met de inmiddels bekende gortdroge humor van de Denen, heerlijk. Inderdaad, de acteurs zijn inderdaad bekend van ook regisseur (niet alleen scriptschrijver) Jensen en Paprika Steen (Open Hearts e.a.) (jammer dat Mads Mikkelsen er niet in zit!!) maar dat is mijn persoonlijke verslaving!!
Wat minder expliciete humor dus ook minder hardop lachen maar toch een 3,5 voor het bizarre verhaal, de acteerprestaties en regie.
Voor € 3,00 bij Wehkamp.nl

avatar van qwatje
Wij hebben ons prima vermaakt met deze film. Deense films zal niet bij iedereen helemaal in de smaak vallen, maar heb je wel wat met de scandinavische film moet je deze zeker een keer kijken.
Grappig verhaal, goed geacteerd en inderdaad gortdroge humor.

avatar van Rednas 2
Een goede en lekker lopende film met prima gecaste spelers en de nodige subtiele (zwarte) humor.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k vond het een aangename verrassing. Het verhaal was goed en qua genre zat er een beetje van alles in: misdaad, komedie, maar ook drama en de relatie tussen de vader en de zoon die niet altijd even vlot verloopt.
Het einde was wel geslaagd, maar 'k vond het wel wat sneu voor de vader en de zoon.
De film boeide me van begin tot einde en 'k leefde wel mee met de personages.
'k had deze voor een zacht prijsje gekocht (<3€) en het is zeker geen miskoop. Als je hem eens in de grabbelbakken vindt of als ze hem eens op tv tonen, kan 'k hem aanraden.
Oja, nog vermelden dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.

avatar van sinterklaas
Leuk Deens tussendoortje.

Ook weer heel typisch allemaal... De welbekende Deense droge humor, een paar klunzen als inzet voor, in dit geval een schilderijenroof, en vele drastische familiezaken. En hoe een Deense film ook wel niet mag wezen... er wordt altijd weer schitterend in geacteerd. Meestal door de welbekende Nicolas Bro, Kaas... en de acteurs die de vader en zoon op zijn naam hebben. Ook leuk om hierin Nicolaj Coster Waldau, na het zien van zijn optreden in Shot Caller, te zien.

Die overval in het museum.... En op die manier weten ze alsnog niet wie de daders zijn?

Conclusie: Leuk tussendoortje.