The Doom Generation (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Gregg Araki
met Rose McGowan, James Duval en Jonathon Schaech

Jordan White en Amy Blue, twee ontspoorde jongeren, pikken een lifter genaamd X op. Als die een supermarkt-eigenaar door het hoofd schiet, volgt een uitzinnige roadtrip door psychopathisch Amerika. En ontstaat er een driehoeksverhouding tussen Jordan, Amy en X met alle fatale gevolgen van dien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zit weer eens heen en weer te gaan tussen 3.5* en 4.0*. Toch maar een kleine 4 sterren, al moest in het begin wel wennen. De film was een stuk meer over de top dan ik verwacht had eigenlijk en ik moest wennen aan de acteerstijl en dialogen. het is allemaal dik aangezet, maar tegelijk een overtuigende film die teen angst (zo heette de productiemaatschappij) en depressie te lijf gaat met maffe humor en overdrijving. Kind van zijn tijd (ik wordt oud..) en met geweldige muziek op de achtergrond beginnend bij Amerikaanse industrial en eindigend met Britse shoegaze, een feest der herkenning. Drie fijne karikaturen Amy knipoogt een beetje naar Pulp Fiction, Xavier is een soort archetype moderne outlaw en Jordan (die eruit ziet als een kind van Lukas Haas en Keanu Reeves) is de bedachtzame onschuld, die nog gedachten en gevoelens heeft die de rest al voorbij zijn.

Een film die eigenlijk hoe langer hoe leuker werd. Fijn dit.

4.0* dus.

avatar van funnyhow
zooooo fout ...dat hij goed is

avatar van Naomi Watts
Fijne Araki. Na het zwaar tegenvallende Mysterious Skin en het geweldige Kaboom mijn derde Araki en The Doom Generation vindt een prima middenweg wat betreft mijn andere ervaringen met de beste man.

Ligt wel wat dichterbij Kaboom door haar over the top inhoud, geweldige humor, leuke visual gags en fijne line plus delivery voor McGowan. Araki weet ook met succes een verdoemd universum te creëeren. Helaas wordt de film op een gegeven moment repetitief en duren zelfs de 80 minuten te lang. In het laatste kwartier gaat het dan wel goed fout en draaft Araki toch wel iets te ver door. Toch een vrij leuke road movie die alleen Araki kan maken.

avatar van Inland Rabbit
Op naar Nowhere, die zowaar nog meer over the top is, maar wel weer minder "extreem".

avatar van Naomi Watts
Nowhere en Splendor staan inderdaad ook op de rol .

avatar van Inland Rabbit
Nowhere, Splendor flikkert met goeie vaart van diezelfde rol af. Misbaksel.

kappeuter (moderator)
Vanaf 29 oktober te koop op dvd (Lumière)