Anna and the King (1999)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Andy Tennant
met Jodie Foster, Yun-Fat Chow en Randall Duk Kim

Anna Leonowens, een Engelse lerares, reist in 1860 naar Siam om daar kinderen les te geven. Ze komt in contact met Koning Mongkut en raakt betrokken bij zijn politiek. Langzaam ontwikkelt zich een relatie tussen de twee.

avatar van Norma
Ik vond alle pracht en praal in deze film een beetje hoog Efteling-gehalte hebben; het ziet er allemaal wel kleurrijk en verzorgd uit maar je hebt nergens het gevoel dat het echt is.

Ondanks de lange duur vond ik de film wel aardig om te kijken, het verhaal bleef me wel boeien maar de uitvoering had voor mij toch iets realistischer gemogen. De accentjes, de maniertjes, het was allemaal net wat te nep.

avatar van drlina
Echt een mooie film! ik vond het heel erg goed geacteerd, maar dat is wel te verwachten als Jodie Foster erin speelt!!

Wa een mooie film zeg, er hangt echt een hele fijne broeierige en rustgevende sfeer in de film. En ik ben juist blij dat er weinig actie inzit, dat past helemaal niet bij de film en daarmee zouden ze het niveau ook erg omlaag halen. Ik snap dus ook niks van die lage waardering hier bij deze mooie film.

rose
Beetje ongeloofwaardig, maar toch, ik hou van zulk soort films...

avatar van lucdecoster
Zeer mooie film over het vroegere Siam en zijn koning Rama IV. Persoonlijk heb ik het paleis al eens gezien in Bangkok. Fantastisch om daar een film te maken. Jodie Foster, mijn lievelingsactrice, speelt perfect. Spijtig dat een Chinees als Thaise koning speelt, maar zijn Thais was volgens mij goed. Voor de rest prachtige landschappen, mooie boedha-beelden enz.

avatar van Julie
hoe mooi mooi mooi mooi mooi mooi ^^

avatar van Dries666
Mooi verhaal, mooie dialogen en een zeer goede Jodie Foster. Film beetje onderwaardeerd naar mijn mening. En blijkbaar op waargebeurd verhaal gebaseerd. Bij interesse zeker aanrader

avatar van Filmkriebel
Zelden een zo politiek correcte film gezien, zo braaf zelfs dat ze erin geslaagd zijn om geband te worden in Thailand. Is dat niet om van te huilen? En ik kan het begrijpen : het is net als een film over koning Boudewijn maken, met Ierse muziek op de achtergrond.

BANNED IN THAILAND

De zwakheid van deze epic is dat alles teveel geromanceerd is, zoveel dat het oogverblindend wordt. Kom zeg, de edele koning op zijn paard op die brug op het einde die een sigaar aansteekt , de invloed die men Anna Leonowens toeschrijft is zo opgeblazen als wat en de weergave van Thailand is bijna beledigend. Ik heb het hier nog eens gelezen... het is net een pretpark dat beperkt is tot het paleis en alles wat Thailand zo exotisch maakt buiten sluit. Nee, er is veel gebrek aan authenticiteit. En daardoor kwam er aan deze film geen einde. Deze film verdient het om door iemand herfilmd te worden die zich echt interesseert voor het onderwerp. Hier had ik niet het gevoel dat dit het geval was. Zwak. 2*

avatar van Filmkriebel
Waku schreef:
Goed geacteerde film met mooie plaatjes van Thailand.

Mooi hé Thailand. Het was volledig gefilmd in Maleisië.

avatar van Fran
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze film. Als je dit puur als een lekkere romantische film ziet dan zit je wel goed. De liefde tussen Anna en de koning vond ik erg sterk neergezet. Het was ontzettend mooi om te zien hoe de liefde tussen hen opgroeide en bleef sluimeren. Het was allemaal heel subtiel neergezet. Vooral de eindscène gaf me kippenvel.

Als je aan de andere kant denkt dat je naar een historische film zit te kijken dan kom je wel wat bedrogen uit. Ik vond dat de cultuur van het vroegere Siam niet zo goed weergegeven. Een beetje te overdreven eerlijk gezegd. Ook word de invloed die Anna op de koning had volgens mij ook erg overdreven. Ik kan me niet voorstellen dat die zo ver ging wat betreft de politieke kant. En ook het romantische is niet waarschijnlijk.

Ik heb de film maar als een romantisch verhaal beschouwd en heb me kostelijk vermaakt. Lekker mee zitten zwijmelen want qua romantiek zit het wel goed.

Min of meer een vrouwenfilm (niets ten nadele van dat) maar wel eentje die best mooi in elkaar zit en ook weet te boeien. Dat laatste komt natuurlijk vooral door de prima cast die best overtuigend speelt en dan heb ik het vooral over Jodie Foster (als Anna) en Yun-Fat Chow (als The King, niet te verwarren met Elvis ). Maar ook Bai Ling deed het goed.

Qua geloofwaardigheid moet je deze film met een korreltje zout nemen en historisch gezien wordt het allemaal te liefjes en te romantisch weergegeven.

De beelden zien er trouwens zeer fraai uit en de romantiek tussen Anna en The King wordt ook mooi weergegeven. De film duurt met bijna 2,5 uur behoorlijk lang maar eigenlijk verveelde de film me nergens. Het het einde was trouwens best goed.

avatar van david bohm
Best kijkbare en onderhoudende film die weliswaar niet geheel getrouw lijkt aan de historie maar alla. Beetje pathetisch hier en daar maar enfin een voldoende.

avatar van m1701
Leuke film, leuk verhaal
Het enige negatieve aan de film vond ik Jodie Foster
normaal groot fan van haar maar in deze film
acteerde ze als een krant!!! Geen enkele goeie emotie, heel vlak.
Jammer want dat had de film wel nodig!
3* leuk voor een x

avatar van J.Ch.
Een beetje ongemakkelijk, deze film. Ondanks het hoge sprookjes- en Mary-Poppins-gehalte lijkt deze film zich toch op een ouder publiek te richten door af en toe er wat geweld doorheen te gooien. Als er niemand onthoofd werd had dit een prima kinderfilm kunnen wezen.

Eigenlijk had ik hier wel meer van verwacht. De cultuurshock was in een mum van tijd voorbij en binnen drie kwartier leken Anna en de koning beste vriendjes. En toen duurde de film nog heeeel lang... Had er wat meer spanning in gestopt tussen hen beiden! De dreiging van de Birmezen zorgde nergens echt voor spanning en Anna's eventuele innerlijke conflicten (qua trouw aan Engeland of de koning van Siam) komen totaal niet naar voren. Sowieso vond ik Jodie Foster hier nogal tegenvallen.

Zoals gezegd heeft de film mijns inziens wel wat weg van Mary Poppins (of meer nog, The Sound of Music) maar dan met een mislukte poging om het geheel wat dramatischer te maken. Het enige dramatische moment dat mij überhaupt iets deed was toen het dochtertje van de koning stierf aan cholera. Dat was dan wel even mooi, maar snel genoeg was dat alweer voorbij. De chemie tussen Foster en Yun-Fat Chow voldeed helaas niet om dit tot een mooi romantisch en in de heel verre verte op feiten gebaseerd drama te maken. Gemiste kans. 2,5 ster, en dan ben ik nog mild.

avatar van m1701
J.Ch. schreef:

nou precies! ik moest ook al aan de sound of music denken! vrouw die lesgeeft aan kinderen, wordt verliefd op norse man......

avatar van aorsongmachine
Mooie en genietbare historische film met zowel Jodie Foster als Yun-Fat Chow in een glansrol.