Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 134 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Ang Lee
Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Heath Ledger en Anne Hathaway
IMDb beoordeling:
7,7 (413.411)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 16 februari 2006
Beleef deze film nu bij Pathé! (re-release) TIPOn Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vanaf 8 februari in 73 bioscopen (re-release)
Plot Brokeback Mountain
"Love is a force of nature."
Twee jonge mannen ontmoeten elkaar in de zomer van 1963 en komen tot een onverwachte band. Ze hoeden samen schapen op Brokeback Mountain. Als de klus er op zit gaan ze ieder hun weg en brengen langzamerhand orde in hun bestaan. Een hernieuwde kennismaking, jaren later, brengt alles aan het wankelen. De gevolgen van de diepe band, die nog steeds blijkt te bestaan, dreunen door. De kracht van de liefde wordt danig op de proef gesteld.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,7 / 413411)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Brokeback Mountain (BoekMeter)
- Brokeback Mountain (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Ennis Del Mar
Jack Twist
Alma Beers
Lureen Newsome
Joe Aguirre
Cassie Cartwright
Lashawn Malone
Randall Malone
Jack's Mother
Alma Del Mar Jr. (age 19)
Reviews & comments
Juutje
-
- 4 berichten
- 0 stemmen
Jammer van de maar 3 oscars. Ze hadden best meer verdiend! Zeker die voor beste acteur! Weet iemand wanneer de oscars herhaald worden op tv?
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Wie wil er nu een film zien over 2 homofiele cowboys... 
Pepito
-
- 56 berichten
- 142 stemmen
Weet iemand wanneer de oscars herhaald worden op tv?
Het is überhaupt niet uitgezonden op de televisie hier in Nederland. Geloof wel een radioverslag bij de NCRV ofzo.
Waarschijnlijk zullen er nog wel (korte) samenvattingen te zien zijn op diverse zenders.
zoutzak
-
- 1047 berichten
- 6997 stemmen
Gelukkig dat een film met deze goedkope succesformule niet beloond wordt. Bespaart ons hopelijk de komende jaren opnieuw die misselijke gaypubliciteit.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Beetje onzinnig vind ik. De film handelt over een gay-onderwerp en de media maken daar een hele toestand van. Niet echt een vooropgezette succesformule.
zoutzak
-
- 1047 berichten
- 6997 stemmen
Ik ervaar het als storend, dat deze film juist omwille van het onderwerp veel aandacht krijgt. En dat het filmtechnisch ook goed is, lijkt minder belangrijk. Vandaar ook goed dat Lee als best director de film krijgt ipv best film.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Ach ja, sensatie werkt natuurlijk altijd (zie Moore). Tis een beetje als eurovisiesong: Hoe meer je opvalt, hoe meer kans je maakt om in de prijzen te vallen (en dan verwijs ik maar al te graag naar die travestiet die daar eens gewonnen heeft). Verder is het allemaal 1 grote opgekopte boel uiteraard. Daarom vallen de oscars ook onder de noemer show.
AmazingPP
-
- 2524 berichten
- 1859 stemmen
Ik vindt deze film erg de moeite waard, maar sommige van jullie hebben wel gelijk als het gaat om het opgeklopte gebeuren erom heen. Het verhaal had net zo goed tussen een man en een vrouw kunnen spelen, of tussen een vrouw en een vrouw. De homosexualiteit speelt niet de grootste rol in deze film. Dat de pers daar zoveel aandacht aan besteed is mijn inziens een ietwat overdreven. Maar ja, het werkt wel.... Mooie film, mooi liefdesverhaal, nergens klef, wel iets teveel uitgesponnen.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
of tussen een vrouw en een vrouw.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Dat de pers daar zoveel aandacht aan besteed is mijn inziens een ietwat overdreven.
Dat heeft volgens mij veel te maken met het feit dat deze homo-relatie zich afspeelt in een cowboycultuur die in het conservatieve Amerika een toonbeeld is van macho, mannelijk, stoer...
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Natuurlijk. Homofilms liggen sowieso moeilijk in het puriteinse America, laat staan dat ze dan nog eens 2 cowboys figureren als nichten. In dat opzicht vind ik het best wel goed gevonden. Ik vrees overigens dat veel van die bekrompen "rednecks" Ang Lee nu wel rauw lusten...
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Om even compleet van de inhoud af te wijken;
ik ben ervan overtuigd dat men over 100 jaar het net zo belachelijk vindt, dat homo's niet dezelfde rechten hebben als hetero's (ik noem trouwen), als pak-hem-beet de slavernij (om lekker te overdrijven).
hoe meer je erover nadenkt, hoe dommer het is. waarom zouden deze mensen dit nu niet mogen...?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
waarom zouden deze mensen dit nu niet mogen...?
Je hebt volkomen gelijk, maar dat is weer zo'n eeuwigdurende discussie met eeuwige voor- en tegenstanders.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Oei, nu begeef je je op glad ijs MB. Dit gaat niet meer over de film. Voor de rest heb je gelijk: Who cares als homo's nu trouwen of niet? Dat ze maar doen. Kinderen adopteren is dan weer iets anders...
Bobske
-
- 9 berichten
- 1 stemmen
Who cares als homo's nu trouwen of niet? Dat ze maar doen. Kinderen adopteren is dan weer iets anders...
En dit is dus weer precies 1 van de redenen waarop blijkt dat homosexualtiteit ook hier in het zgn. tolerante Nederland niet door iedereen volledig geaccepteerd is.
Als kinderen geadopteerd worden is het belangrijkste dat ze in een harmonieuze omgeving opgroeien. En of dat een man/vrouw, man/man of vrouw/vrouw relatie is zou niet belangrijk moeten zijn. Het gaat erom dat een kind gewenst is. Een film als Brokeback mountain geeft de gevolgen van de intollerantie van homosexualiteit goed weer !
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
En dit is dus weer precies 1 van de redenen waarop blijkt dat homosexualtiteit ook hier in het zgn. tolerante Nederland niet door iedereen volledig geaccepteerd is.
Als kinderen geadopteerd worden is het belangrijkste dat ze in een harmonieuze omgeving opgroeien. En of dat een man/vrouw, man/man of vrouw/vrouw relatie is zou niet belangrijk moeten zijn. Het gaat erom dat een kind gewenst is. Een film als Brokeback mountain geeft de gevolgen van de intollerantie van homosexualiteit goed weer !
Dat ook, maar bedenk maar eens dat het heel normaal is als een kind zonder vader of moeder opgroeit... Maar met 2 vaders of 2 moeders is het opeens taboe.
En dan nog kan een kindje denk ik beter af zijn bij 2 homo's in NL dan een kansarm bestaan hebben in het buitenland.
Zeg nou zelf, wat heb je liever? Opgroeien in NL bij 2 homo's met alle luxe van dien of opgroeien in (ik noem maar wat) India in een vochtig huis zonder eten en goede gezondheid maar met kinderarbeid.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Jullie zijn het eens geloof ik 
Het was dan ook geen aanval maar een aanvulling 
Maar ik heb wel vaker de neiging om ietswat offtopic te gaan 
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Zeg nou zelf, wat heb je liever? Opgroeien in NL bij 2 homo's met alle luxe van dien of opgroeien in (ik noem maar wat) India in een vochtig huis zonder eten en goede gezondheid maar met kinderarbeid.
.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Ik vind het een vrij trieste vergelijking eerlijk gezegd.
Net zoals iets als : 'ben je niet liever homo dan dat je doof, blind en met 1 been je leven lang in de mijnen moet werken?'.
Zoiets.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Ik vind het een vrij trieste vergelijking eerlijk gezegd.
Net zoals iets als : 'ben je niet liever homo dan dat je doof, blind en met 1 been je leven lang in de mijnen moet werken?'.
Zoiets.
Leuk he, het idee van overdrijven om je gelijk te krijgen 
Maareh ik ging er van uit dat het geadopteerde kindje uit het buitenland kwam. En dan komen die kindjes zover ik weet toch echt uit gebieden en gezinnen waar ze het minder goed hebben.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Maareh ik ging er van uit dat het geadopteerde kindje uit het buitenland kwam. En dan komen die kindjes zover ik weet toch echt uit gebieden en gezinnen waar ze het minder goed hebben.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ouderschap voor homo's is in principe niet verwerpelijk. Maar de natuur wil nu eenmaal dat de rol van de moeder tijdens de eerste jaren van het kind biologisch gezien zeer belangrijk is. Ook de rol van de vader heeft specifieke invloeden op het kind dat hij/zij later nodig heeft.
Dus opgevoed worden door een homokoppel is niet zo gemakkelijk als het wel klinkt, ook al is de situatie heel harmonieus en dergelijke...
Volgens mij is het gewoon zo'n zaak die je geval per geval moet afwegen en niet zomaar kan standardiseren, spijtig genoeg.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Ik vind zeker niet dat het verwerpelijk is, maar voor hen die dat wel vinden zeg ik dus "dan nog doen ze dat kind een plezier"
Bobske
-
- 9 berichten
- 1 stemmen
Volgens mij is het gewoon zo'n zaak die je geval per geval moet afwegen en niet zomaar kan standardiseren, spijtig genoeg.
Dat moet je bij adoptie sowieso, zowel voor homo- als voor heterokoppels
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Voordat we alle voors en tegen van adoptie door homoparen gaan bespreken; svp weer ontopic bij de film houden svp.
j_u_u_l
-
- 207 berichten
- 1631 stemmen
Terecht dat er geen oscars naar deze film zijn gegaan voor 'beste film' en 'beste acteur'.... wiehoeoeooe
:)
overige oscars zijn zeer zeker wel terecht....
Misschien als Ledger die prop uit z'n mond had gehaald had ie nog een kans gemaakt....
Gerelateerd nieuws

'Brokeback Mountain' met Heath Ledger en Jake Gyllenhaal vanavond (11 januari) op televisie

Onder meer deze goede films verdwijnen deze maand van Netflix

De zes best beoordeelde films van de vandaag jarige Kate Mara (38)

Netflix voegde onder meer deze drie films aan het aanbod toe
Bekijk ook

Donnie Darko
Mystery / Drama, 2001
4.059 reacties

Walk the Line
Muziek / Biografie, 2005
731 reacties

The Notebook
Drama / Romantiek, 2004
1.261 reacties

La Vie d'Adèle
Drama / Romantiek, 2013
683 reacties

Huo Zhe
Drama, 1994
21 reacties

Baisers Cachés
Drama, 2016
5 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









