Idiocracy (2006)

2,56

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Mike Judge
met Luke Wilson, Maya Rudolph en Dax Shepard

Joe, een doodgewone soldaat, wordt door het Pentagon uitgekozen om aan een geheim experiment mee te werken. Het is de bedoeling dat hij een jaar wordt ingevroren, maar hij wordt vergeten en ontwaakt pas in de 26e eeuw. Joe komt terecht in een samenleving waarin de bevolking op Aarde uit ontzettend domme mensen bestaat, zodat hij meteen de meest intelligente persoon op Aarde is...

206 BERICHTEN 24 MENINGEN
Domme amreikaanse humor???
Misschien begrijp je de film niet zo goed en ben je net zo simpel als het volk in de toekomst waar de film over gaat. Dit is top humor!!!
De film is zowaar behoorlijk maatschappij kritisch met zeer zeker een kern van waarheid en op een simpele absurde en voor mij heel grappige manier in beeld gebracht.
De degeneratie van de mens. En het is wel degelijk waar dat intelligenteren zich niet zo massaal voortplanten als de dommeren op deze toch al zo verrotte aardkloot.
Iets om over na te denken. Maar nu vooral om flink over te lachen.
Maybe I sound pompous and faggy right now but it's the truth.

avatar van rep_robert
Best een melige komedie die je moet liggen. Vooral in het begin weten de makers met af en toe idiote (visuele) grappen best te overtuigen. Het toekomstbeeld dat wordt neergezet is origineel en levert hier ook de meeste punten op. De inspiratie lijkt richting het einde een beetje op te zijn en daarna valt er niet heel veel meer te lachen, op het einde na.

avatar van nclo
Het begin was hoopgevend. Wanneer de proefkonijnen bekend werden gemaakt kwam er nog een flauw glimlach op mijn gezicht ook. Maar wanneer ze eenmaal in de toekomst zijn, stort de film compleet in. De grappen waren soms zo slecht uitgedrukt dat ik mij afvroeg wie er dommer waren: de personages of de scenario-schrijvers? Het kwam er dus op neer dat beide de film behoorlijk hebben verpest. Een schamele ster voor het eerste kwartier. Als de gehele film zo was dan vroeg ik mij af of 4 sterren nog wel voldoende was.

avatar van zxstyle
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Idiocracy is toch best een fikse tegenvaller. Na het ontwaken van Joe in een oerdomme wereld, lijkt het even de goede kant op te gaan. Maar al gauw wordt het saai eentonig en te gemakkelijk.
Ook het einde is een dikke tegenvaller, hij blijft in de toekomst.

Meneer Bungel
Ben het ermee eens dat het naar het einde toe wat te makkelijk en repetitief werd (die hele arena-show werd te lang uitgesponnen), maar de grappen waren (tot dan toe in ieder geval) vaak erg leuk en lekker hakkend op de US of A (van nú - toekomstbeeld, my ass); bv. het frisdrankfonteintje en aanverwante ziekenhuisgebeuren, de rechtszaak en bijbehorende lawyers, de geduldige klant van Rita, en ook waren er prachtige future landscapes te zien. Okay, het was veel van dik hout zaagt men planken, maar dat mag bij mij de pret niet drukken. En gelukkig had David Herman ook nog een rolletje, en dan is het bruggetje naar Futurama nog sneller gemaakt; hij blijkt daarvoor (naast een flink aantal andere animatie series) wat stemmen te doen.

Leuk, al met al: 3,0*.

Prima werk weer van Mike Judge

Bigger than the Dildozer, bigger than the Ass Blaster...

Bigger and huger than everything ever before in history...

The brand-new Assdozer!

En hoe ook haha.

Jah, ik heb wel genoten van deze film !

Best goede humor, maar vooral na het einde toe wordt het verhaal wel erg zwak.

Domme amreikaanse humor???
Nee dit is héle domme en bijzonder simpele humor. Althans, het moet humor voorstellen.

Het feit dat het heel erg maatschappij kritisch is maakt de film nog niet ineens goed.

Ja, maar dat maakt zoals gezegd de film nog niet goed of de 'humor' minder dom.

Iets om over na te denken.
Zeker!

Maar nu vooral om flink over te lachen.
Zeker niet!

Je bent sowieso niet zo'n lachebekje of wel thorak.
Je gaat meer voor de serieuzere films als ik je stemmen zo bekijk.
Natuurlijk was mijn commentaar op jou iets wat sarcastisch. In de trant van de film.
Humor is ook zeer persoonlijk en ik kan niemand verplichten en niet eens proberen te overtuigen hem goed te vinden.
Je vindt hem of geweldig of niet veel aan.
Ik zei ook dat hij voor mij heel grappig is.
Maar er is wel degelijk een correlatie tussen de perceptie van humor en intelligentie.
Je hebt natuurlijk hele intelligente mensen die totaal geen benul van humor hebben en dommere die het wel hebben maar over het algemeen hoort deze humor toch tot de meer intelligentere.
Ook series als extra's, the office of blackadder behoren tot de "intelligente" humor.
Typisch dat mijn dommere vrienden, die dit gelukkig toch niet lezen, daar niet om kunnen lachen en de met een hoger iq bedeelden weer wel. Dat zijn dezelfden die idiocracy ook goed vinden.
Nu ga ik mezelf niet op de borst kloppen over hoe goed ik het snap maar toch geef ik mezelf een klein schouderklopje.
Ik wijs er wel even op dat dit natuurlijk geen exacte wetenschap is maar ik ondervind het wel als zodanig in mijn eigen omgeving.
Er is waarschijnlijk niks mis met jou intelligentie, maar heb wel een reactie los gekregen.
De humor is zeker niet dom. Het is gewoon niet jou humor. Maar wel de mijne.

Het verhaal is fantastisch, maar het schort aan de uitvoering. Ik blijf het gevoel houden dat er meer inzat. Dat de film inmiddels een cultstatus heeft verbaast me niks. Er zitten meerdere grappen in over logo's en sommige quotes kunnen zo op een humoristisch tegeltje. De scène bij het tatoeëren is meesterlijk.

de kardinaal schreef:
Je bent sowieso niet zo'n lachebekje of wel thorak.
Je gaat meer voor de serieuzere films als ik je stemmen zo bekijk.
Klopt, de meeste films die als komisch bedoelt zijn vind ik inderdaad bijzonder flauw, op een paar zeldzame uitzonderingen na. Engelse humor kan ik daarentegen wel goed waarderen.

Er is zeer zeker een correlatie tussen perceptie en intelligentie, of dat nou om humor gaat of iets anders is niet van belang daarbij.

Dat is Engelse humor en is vaak inderdaad veel gevatter dan dat Amerikaanse humor is, maar om dat nou gelijk 'intelligente' humor te noemen...

De humor is zeker niet dom. Het is gewoon niet jou humor. Maar wel de mijne.
Dat het mijn humor niet is moge duidelijk zijn, maar los van het feit dat de film wel degelijk een 'diepgaand' thema heeft, is de humor verre van diepgaand en daardoor in mijn optiek toch echt domme en platte humor. De 'humor' overstijgt vrijwel nergens het basisschool niveau met letterlijke onderbroeken lol.

Er lijkt wel iets van maatschappijkritiek in de film te zitten. Zeker als je er na het zien van de film op gaat letten in het alledaagse leven, maar diepgaand zou ik de humor ook niet noemen.

avatar van Thorak
Terechte maatschappijkritiek ook zelfs. Maar ik meen me te herinneren dat het ook meer een gevalletje per ongeluk was dat het zo uitkwam, maar dat kan ik mis hebben. Mike Judge kennende zou hij gewoon een flauwe film hebben willen maken en het pakte gewoon toevallig zo uit.

avatar van Olifantenstaart
Domme amreikaanse humor???
Iets om over na te denken. Maar nu vooral om flink over te lachen.
Maybe I sound pompous and faggy right now but it's the truth.

Exact. Idiocracy is allesbehalve simpele humor. Maatschappijkritiek in een modern jasje, gebaseerd op een idee (degeneratie) waarover vooralsnog geen wetenschappelijke consensus over bestaat. Als de humor achterlijk overkomt, dan kan je erop aan dat dit de bedoeling was.

avatar van wihu61
Het uitgangspunt leek me heel aardig, de film zèlf vond ik bijzonder flauw. Ik weet, dit is mijn persoonlijke mening, maar ik kon er gewoon niet om (glim)lachen.

hoeven echt geen 500 jaar te wachten op zoveel dommigheid

avatar van otherfool
Mike Judge, wie is er niet groot mee geworden? Erg leuk idee natuurlijk, zo'n gedegenereerde, continu stommer wordende wereld maar helaas erg slecht uitgewerkt, vandaar misschien dat de voice-over constant aan (de domme?) kijker uit moet leggen wat er precies gebeurt. Of was dat meta-humor? Het had allemaal wel wat meer tongue in cheek gekund in ieder geval in plaats van deze over the top opgeblazen onzin. Gevalletje jammer maar helaas.

avatar van Insignificance
Burleske toestanden in een onbehouwen satire. Misschien een beetje raar om een film in dom dystopia van domheid te betichten, Judge kan zich per slot van rekening altijd z'n concept verschuilen, maar daar komt het wel op neer. Best zonde, want het biedt alle gelegenheid om stevig de draak te steken met de populaire wansmaak, maar dat komt er niet echt van.

Iets als een Dildozer is me toch wat te gemakkelijk en met een TV show als Ow, My Balls! weet je wel hoe laat het is. Over 500 jaar is ass het nieuwe fuck en als Crews komt brullen zie ik daar de humor niet van in. Niet het enige volkomen mislukte typetje en Rudolph loopt er maar wat verloren bij. Wilson doet het tenminste vrij droog als Average Joe a.k.a. Not Sure.

De kitscherige aankleding van de toekomst past dan weer wel, maar verder blijft het veelal bij heel fout en nog flauwer met een hoog hit and miss gehalte, waarbij het laatste duidelijk de overhand heeft. Toch is het wel een paar keer raak. Hoe dat autootje (en meer) aan flarden wordt geschoten is lekker lomp en de Brawndo discussie iseen opleving. Net als The Un.

avatar van john mcclane 2
na het in die tijd leuke beavis and butthead,blijkt mike judge een neusje te hebben voor wat apparte kritische films.
deze film(maar vooral Office Space (1999)
jammer dat hij niet veel nieuwe films maakt.
er zit gewoon een kern van waarheid in,of dat een leuk vooruit zicht is ,lijkt me sterk.
maar de film heeft een licht anarchstisch toontje,met platte humor(au my balls,en de oscar genomineerde film ass
lage score verbaasd me.
» Dystopian Movie ‘Idiocracy’ Predicted America’s Cultural Downfall Alex Jones' Infowars: There's a war on for your mind!

avatar van frolunda
Vrij matige film war ik zelden om kon lachen.Alleen Dax Shepard vond ik op een gegeven moment wel leuk als Frito.Blijft desondanks qua niveau ver verwijderd van Mike Judge's vorige film Office Space.

avatar van Vinokourov
Wow, zwaar ondergewaarde film hoor. Idiocracy mikt op de cultfactor en slaagt daarin (toegegeven) maar half. Het idee dat over 500 jaar de wereld volslagen idioot is geworden en dat een average Joe en een hoer uit het jaar 2005 zich daar in moet redden is best tof. Met de humor zit het dan in het begin ook zeker goed. Helaas kakt de film halverwege behoorlijk in en lijken de ridicule situaties steeds minder effect te hebben. Afijn, het uitgangspunt is origineel en liefhebbers van vreemde eend in de bijt-films moeten zeker Idiocracy eens zien.

avatar van Rickyman
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een orgineel sf-filmpje inderdaad, dat een vrij realistisch en somber toekomstbeeld schetst.
Het wordt allemaal prachtig uitgebeeld, helaas is het verhaal nogal simpel en flauw uitgewerkt, de humor had wel scherper mogen zijn.
Toch leuk om gezien te hebben, alhoewel die 500 jaar sterk overdreven is.

avatar van Bélon
Vermakelijke pulp die het niet haalt bij Office Space (1999) maar een leuk tussendoortje is vanwege de meligheid en korte speelduur. Prima geschikt om op te zetten als je al wat bakkies op hebt.

avatar van the new guy
Ok. Upgrade van 1 naar 3. De juiste mood voor deze film is vereist.

gewoon domme humor, heerlijk.. een zesje

avatar van FlorisV
Het probleem is dat mensen dit als comedy zien. Eigenlijk is het pure horror. Een dystopie. Echt een angstaanjagende toekomst krijgen we voorgeschoteld. En we weten dat het vooral de cerebrale minusvarianten zijn die maar blijven kweken. De oudste beweging der wereld vergt immers weinig intelligentie.

Er is ook een groep die moet schaterlachen om de rijkelijk toebediende poep-en piesgrappen. Maar wie ze niet grappig vind is niet perse het verkeerde publiek. Dat doorziet hoe lomp men geworden is.

De film mag smakeloos zijn en lelijk er uit zien, dit is precies het schrikbeeld wat men voor wil schotelen over de toekomst. Geslaagd als dystopische satire.