ad

Genre: Komedie / Sciencefiction

Geregisseerd door: Mike Judge

Met onder meer: Luke Wilson, Maya Rudolph en Dax Shepard

Over Idiocracy

"In the future, intelligence is extinct."

Joe, een doodgewone soldaat, wordt door het Pentagon uitgekozen om aan een geheim experiment mee te werken. Het is de bedoeling dat hij een jaar wordt ingevroren, maar hij wordt vergeten en ontwaakt pas in de 26e eeuw. Joe komt terecht in een samenleving waarin de bevolking op Aarde uit ontzettend domme mensen bestaat, zodat hij meteen de meest intelligente persoon op Aarde is...

imageimageimageimageimageimage

Cpl. "Average Joe" Bauers/"Not Sure"

Frito Pendejo

President Dwayne Elizondo Mountain Dew Herbert Camacho

Secretary of Defense

Secretary of State

Officer Collins

avatar van tbouwh

tbouwh

(...) Idiocracy begint met een rechtvaardiging van de titel. Hoe monden democratie en technocratie in het universum van Judge uiteindelijk uit in ‘idiocratie’? De scenarioschets is misschien wat kortzichtig, maar de aangevoerde hoofdreden is warempel bijzonder actueel: de intelligente laag van de bevolking ziet wat betreft zwangerschap te veel leeuwen en beren op de weg. Het stel dat Judge opvoert, stipt de ongunstige huizenmarkt aan (typisch, zo richting de beurskrach van 2008), en vandaag de dag zou je daar, naast het carrièreperspectief, een eco-politiek motief bij kunnen denken.

Judge’s filmische conclusie is snel en functioneel: als intelligente burgers het voortplanten staken, terwijl de dommen zich zorgeloos blijven voortplanten, is er over vijfhonderd jaar met zekerheid geen slimme geest meer over. In dit ideale tijdreisscenario ontwaakt officier Joe Bauers (Luke Wilson), proefkonijn voor een vergeten Pentagon-project, precies uit zijn cryo-slaap op het moment dat zijn modale IQ broodnodig is geworden.

KLIK voor mijn volledige artikel over deze film.

BBarbie

Een idiote film over een idiote samenleving. Als ik kijk naar wat er de laatste jaren en dan vooral de laatste tijd links en rechts op onze aardkloot gebeurt (Brazilië, VS, China), dan zou dit huiveringwekkende toekomstbeeld wel eens minder hypothetisch kunnen zijn dan we nu voor mogelijk houden. Goed dat wij er tenminste nu nog om kunnen lachen. Of is dat ook een teken van dommigheid?

avatar van paradoxnl

paradoxnl

Na de intro direct afzetten is mijn advies.

avatar van Neder0001

Neder0001

Grappig en vooral ook zo herkenbaar. De paniek toen ze erachter kwamen dat Joe niet gescand kon worden via een barcode op zijn arm! Nog even en ook dát is de realiteit. Idem voor de elektrische auto's die van afstand worden uitgeschakeld.

Vond het erg geestig en vol humor. Met een speelduur van net onder 1,5 uur ook zeker niet verveeld.