• 8.562.571 stemmen

Genre: Komedie / Sciencefiction

Geregisseerd door: Mike Judge

Met onder meer: Luke Wilson, Maya Rudolph en Dax Shepard

Plot Idiocracy

"In the future, intelligence is extinct."

Joe, een doodgewone soldaat, wordt door het Pentagon uitgekozen om aan een geheim experiment mee te werken. Het is de bedoeling dat hij een jaar wordt ingevroren, maar hij wordt vergeten en ontwaakt pas in de 26e eeuw. Joe komt terecht in een samenleving waarin de bevolking op Aarde uit ontzettend domme mensen bestaat, zodat hij meteen de meest intelligente persoon op Aarde is...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Cpl. "Average Joe" Bauers/"Not Sure"

Frito Pendejo

President Dwayne Elizondo Mountain Dew Herbert Camacho

Secretary of Defense

Secretary of State

Officer Collins

Alle Media

avatar van tbouwh

tbouwh

(...) Idiocracy begint met een rechtvaardiging van de titel. Hoe monden democratie en technocratie in het universum van Judge uiteindelijk uit in ‘idiocratie’? De scenarioschets is misschien wat kortzichtig, maar de aangevoerde hoofdreden is warempel bijzonder actueel: de intelligente laag van de bevolking ziet wat betreft zwangerschap te veel leeuwen en beren op de weg. Het stel dat Judge opvoert, stipt de ongunstige huizenmarkt aan (typisch, zo richting de beurskrach van 2008), en vandaag de dag zou je daar, naast het carrièreperspectief, een eco-politiek motief bij kunnen denken.

Judge’s filmische conclusie is snel en functioneel: als intelligente burgers het voortplanten staken, terwijl de dommen zich zorgeloos blijven voortplanten, is er over vijfhonderd jaar met zekerheid geen slimme geest meer over. In dit ideale tijdreisscenario ontwaakt officier Joe Bauers (Luke Wilson), proefkonijn voor een vergeten Pentagon-project, precies uit zijn cryo-slaap op het moment dat zijn modale IQ broodnodig is geworden.

KLIK voor mijn volledige artikel over deze film.

BBarbie

Een idiote film over een idiote samenleving. Als ik kijk naar wat er de laatste jaren en dan vooral de laatste tijd links en rechts op onze aardkloot gebeurt (Brazilië, VS, China), dan zou dit huiveringwekkende toekomstbeeld wel eens minder hypothetisch kunnen zijn dan we nu voor mogelijk houden. Goed dat wij er tenminste nu nog om kunnen lachen. Of is dat ook een teken van dommigheid?

avatar van paradoxnl

paradoxnl

Na de intro direct afzetten is mijn advies.

avatar van Neder0001

Neder0001

Grappig en vooral ook zo herkenbaar. De paniek toen ze erachter kwamen dat Joe niet gescand kon worden via een barcode op zijn arm! Nog even en ook dát is de realiteit. Idem voor de elektrische auto's die van afstand worden uitgeschakeld.

Vond het erg geestig en vol humor. Met een speelduur van net onder 1,5 uur ook zeker niet verveeld.

avatar van Dick2008

Dick2008

Leek me vroeger toen ik hem tegenkwam al niks maar heb het nu maar eens geprobeerd. Eigenlijk vooral vanwege Luke Wilson, die toch wel aardige films op zijn naam heeft staan.

(En wederom verkeerde informatie vooraf met zoals op de dvd staat "hilarische film, buitensporige grappen waar iedereen om kan lachen!̈ ). Zucht.

Deels een soort komische variant op de Time Machine. Aan Wilson ligt het niet die doet het goed. Helaas heel veel sex georiënteerde grappen en het antwoord op hoe gaat dit nu aflopen is ook teleurstellend. Ook de achtergronden zien er vaak zeer nep uit.

Wilson als Joe werkt bij defensie. Zijn werk stelt niet veel voor en hij doet de hele dag niet veel. Hij wordt verplicht mee te doen aan een geheim experiment. Hij wordt ingevroren maar helaas voor hem wordt het experiment vergeten en ontwaakt in het jaar 2505.

Hoewel de film nog redelijk van start gaat, gaat het snel achteruit zodra hij in de toekomst is beland. Als drama had het verhaal wel gewerkt maar als komedie eigenlijk helemaal niet. Ook hoe het afloopt is verre van tevredenheid. Jammer van mijn tijd.

avatar van mrkos

mrkos

Deze film was helemaal zo slecht nog niet. Ik kon af en toe best lachen.

3 sterren.

avatar van teigertje

teigertje

• 2076 stemmen

Maffe science fiction komedie film.

Waarin de mens in de toekomst olie dom is.

En omtrent dit gegeven een knotsgekke aaneenschakeling van gekkigheid.

Geinige film maar geen uitspringer.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Povertjes.

Leuk idee en op verschillende vlakken ook goed uitgewerkt. Het is alleen moeilijk om over de ganse lijn even inventief en creatief uit de hoek te komen. Dat uit zich na een tijdje in wat flauwe mopjes, mopjes die ook in herhaling vallen.

De maatschappijkritiek is anders wel amusant. En spijtig genoeg ook niet eens zo ver gezocht, niet in 2006 en ook niet in 2022. Luke Wilson is een perfecte cast als grijze muis en ook Dax Shepard kon ik wel hebben. De rest is wat minder, maar dat hangt toch vaak samen met het materiaal dat voorhanden is en dat is net te min voor een film van anderhalf uur.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1999 stemmen

Een leuk uitgangspunt, maar wanneer de makers niet veel anders kunnen verzinnen om de stupiditeit van de mensheid in de 26ste eeuw te illustreren dan grappen over geld, kont en Gatorade begin ik toch te vermoeden dat de makers zèlf ook enigszins stupide zijn, ófwel omdat ze geen beter script dan dit kunnen verzinnen ófwel omdat ze misschien zelf ook wel hard om die grappen moeten lachen. Dat zal wel niet eerlijk zijn tegenover de makers, maar de humor was vaak zó platvloers (het boertige uiterlijk van de ministerraad!) dat de boodschap er bij inschoot wat mij betreft. Misschien had ik al nattigheid moeten voelen toen de scène waarin Luke Wilson steeds maar niet snapte wat Maya Rudolphs broodwinning was maar blééf slepen, alsof het ons nog even moest worden ingepeperd dat de kijker meer begreep dan Luke Wilson, terwijl Rudolphs dubbelzinnige antwoorden ook al niet heel gevat waren.