Who's Harry Crumb? (1989)

Komedie / Mystery

geregisseerd door Paul Flaherty
met John Candy, Jeffrey Jones en Annie Potts

Harry is de laatste nakomeling van het notoire geslacht van uitstekende privé-detectives. Harry zelf is een onverbeterlijke kluns en dat is ook de reden waarom hij zijn eigen klein kantoortje heeft in een onbeduidend provinciestadje, terwijl de ambitieuze Eliot het kantoor van zijn familie runt met ijzeren hand. Op een dag krijgt Harry een telefoontje van het moederkantoor: ze hebben zijn hulp nodig in een ontvoeringszaak.

avatar van tommykonijn
Ik vond Who's Harry Crumb? zeker een leuke film. John Candy in een rol die hem op het lijf geschreven is, en hij deed het erg leuk. Best wel vaak moeten lachen om bepaalde situaties. Helaas hier en daar ook een paar flauwere grappen. Desondanks een film waar ik me zeker mee vermaakt heb.

avatar van DVD-T
John Candy is erg wisselvallig. Soms kun je erg om hem lachen, maar de andere keer is hij totaal niet grappig. Geroemd om zijn komische talent, maar ik zie hem toch ook graag spelen in een wat serieuze rol in JFK waarin zijn echte acteertalent naar boven komt.

Who's Harry Crumb is zo'n film waarin ik hem echt niet grappig vind maar eerder erg vervelend. Om 2 situaties heb ik kunnen lachen, en het verhaal steekt leuk in elkaar. De rest van de cast doet het nog redelijk waarbij Jeffrey een heerlijke rol speelt. Verder een lekker fout eighties sfeertje, maar voor de rest een ergernis om naar te kijken.

Matige film over een lompe privé detective die een ontvoeringszaak moet oplossen. Een uiterst mager verhaaltje dat niet bepaald weet te boeien. Sommige momenten zijn nog wel vermakelijk, wat toch voornamelijk te danken is aan John Candy die hier niets verkeerd doet. Echter zakt het soms net wat te vaak in voor 3.0 sterren.

avatar van Filmkriebel
Een komedie met John Candy is altijd een goed besteed moment. Hij speelt vaak de karikatuur van de domme en tactloze Amerikaan. Hoewel Harry Crumb doorgaans minder sterk gewaardeerd wordt als andere van zijn films heb ik toch een paar keer goed moeten lachen. Het zijn hier vaak visuele grappen zoals je ze in Franse films terugvindt; ik moest vooral aan Pierre Richard films denken. Ook enkele hilarische verkleedpartijen, zoals die Indiër en die allerlaatste. Het heeft allemaal niet veel om het lijf, die sullige detective die een ontvoering moet oplossen, maar het bleef wel over de hele lengte genietbaar, en dat is iets waar veel Amerikaanse komedies niet altijd in slagen.