Flightplan (2005)

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Schwentke
met Jodie Foster, Peter Sarsgaard en Sean Bean

De jonge weduwe Kyle Prat (Jodie Foster) raakt tijdens een vliegreis van Berlijn naar New York haar zesjarige dochtertje Julia kwijt. Het meisje lijkt spoorloos verdwenen en Kyle's frustratie groeit alleen maar wanneer niemand haar lijkt te willen geloven. Niemand van de overige passagiers of de crew heeft Kyle met Julia aan boord zien komen. Piloot Rich (Sean Bean) en politieman Carson (Peter Sarsgaard) willen haar wel geloven, maar alles wijst erop dat Kyle in haar eentje aan boord is gekomen. Door de twijfel en paranoia van iedereen om haar heen staat Kyle er helemaal alleen voor.

Een goede vermakelijke film. Er heerst een goede spanning. Is iemand anders ook de cameo van Matt Bomer opgevallen? Een goede film en een aanrader voor mensen die van spannende films houden.
Ik geef deze film een 7/10 (3,5/5).

avatar van Ste*
Ik dacht dat ik al eens half de plottwist had gehoord, maar ging halverwege twijfelen. Want omdat het er zo dik bovenop ligt dat Jodie in de war moet lijken en ze het bestaan van haar dochter fantaseert, ga je denken dat haar dochter écht kwijt is en dat dat de twist is. Wat dus ook zo is.

Het is jammer dat de film zo sfeervol begint maar halverwege wat al te hysterisch wordt, met een rondrennende en rondcommanderende Foster in een vliegtuig (dat overigens ongeloofwaardig groot en luxe is) waar maar geen einde aan lijkt te komen. En dan blijkt de uiteindelijke twist het geheel alleen maar vervelender te maken. Ik vond het allemaal veel te vergezocht en ongeloofwaardig om nog interessant te zijn, en bovendien is Carson een oervervelend personage (nog los van dat hij de badguy is).

Jammer, want het begon heel aardig met best wat potentieel, maar daar is naar het einde toe echt niks meer van over.

avatar van Fisico
Dgelijke film waarbij vooral het eerste uur het sterkst was. Bizar plot ook waarbij een moeder haar dochter kwijtraakt op een vliegtuig. En ook al is het een groot vliegtuig, dan hou je het toch niet voor mogelijk? Flightplan geeft een claustrofobisch effect dat recht evenredig is met de spanning. Ook Foster en Bean doen het meer dan behoorlijk, waardoor de film erg lekker wegkijkt.

Na een tijdje begon ik zelf te twijfelen en wachtte ik op één of andere flashback in het vliegtuig zónder meisje. Ik was heel even mee met de psychische stoornis. De film vertoont hier en daar wel wat plotgaten, maar dat hoeft de film niet zozeer te verpesten. Het blijft niet echt realistisch dat er werkelijk niemand het meisje heeft gezien. Nochtans verplaatsten ze zich naar achteren zodat ze languit konden slapen. De gijzelnemers daarentegen konden dit toch evenmin voorzien, idem trouwens bij het inchecken. Beetje raar toch wel.

Het einde was minder geslaagd. Rommelig en snel. Simpel ook. De opbouw van de gehele film werd teniet gedaan. Jammer eigenlijk, want deze film had wel degelijk het potentieel. Al bij al nog een degelijke voldoende.

leuke actiefilm, plot wat ver gezocht