Over the Top (1987)

Actie / Drama

geregisseerd door Menahem Golan
met Sylvester Stallone, Robert Loggia en Susan Blakely

Ze zijn gescheiden maar nu haalt hij hun zoon van de militaire school om wat meer tijd aan hem te besteden. De moeder is ziek en wil dat ze elkaar beter leren kennen, maar haar vader wil niet dat zijn kleinkind in een wereld van trucks en armdrukken in competitieverband komt.

Mooie film, goed geacteerd. Stallone at his best.

avatar van RuudC
Voor een Stallonefilm heeft Over The Top best z’n momenten, maar als actiefilm zakt het genadeloos door de mand. Er zal (bijna) niemand zijn die de voorkeur geeft aan een potje armworstelen boven een lekker potje ouderwetse actie. Doe mij dan ook maar een willekeurige Rambofilm. Op het acteerwerk en dergelijke valt weinig aan te merken. Ja, het zoontje is irritant, maar als hij van het begin af aan braaf meeging, zou dat andere aspect al helemaal geen meerwaarde hebben.

Toch wel een van Stallone's minste films, maar wel de beste film over armworstelen die ik ooit heb gezien. Dat het ook meteen de enige is zullen we dan maar even voor lief nemen...

Stallone is sympathiek in ieder geval, al komt de obsessie voor deze sport maar matig uit de verf. Zoonlief is ook wel een groot onderdeel van de oorzaak dat de film gewoon nergens echt goed wordt, omdat het een strontvervelend joch is die door een melodramatisch achtergrond verhaal van een zieke moeder ook niet de beste teksten toebedeeld krijgt. Het verveelt allemaal verder niet, maar echt spannend is zo'n armworstelwedstrijd nu ook weer niet om te zien.

avatar van Quentin
Niettemin is de soundtrack redelijk geniaal, afgelopen weekend nog op vinyl aangeschaft!

In ieder geval doet de titel de film alle eer aan.
Een ouderwets, kinderlijk eenvoudig, vlak en verbijsterend suf verhaal over een vader-zoon relatie en worstelende truckers, met een simpele, heldere boodschap. Ik zal wel kritiek krijgen, maar regelmatig vond ik het er super gay uitzien.
Eigenlijk zou een dergelijke film gemaakt moeten worden met een dosis passie en drama.

avatar van goongumpa
gauke schreef:
Ik zal wel kritiek krijgen, maar regelmatig vond ik het er super gay uitzien.
Deze poster alleen al . Wel iets typisch voor jaren '80 macho-actiefilms. Close ups van blinkende spierballen en bezwete borstkassen. En dan de fans die discussiëren over wie nu het best afgetrainde lichaam heeft, Stallone of Schwarzenegger. Grappig en paradoxaal (of misschien juist niet?).

avatar van Filmkriebel
Is ook een film die op een jonger publiek mikte. Misschien daarom wat soft en cheesy voor een Stallone film.

avatar van Beertje45
Eentje uit de gouden jaren van Stallone, de jaren 80. Stallone speelt een wat softer personage dan we van hem gewend zijn en ik vond het redelijk goed.

yorgos.dalman
Zeer aangenaam Stallone-vertier. Een van zijn meer onderkoelde rollen en waarom ook niet.

avatar van TomPSV
Erg vermakelijke film. Natuurlijk is het behoorlijk cliché en ook het armworstelen is geen bijzonder interessant onderwerp, maar ik kan toch altijd weer genieten van dat jaren 80-sfeertje. Daarnaast vind ik het leuk om Stallone in actie te zien. Hij behoort zeker tot mijn favoriete acteurs en had ook in deze film een mooie rol. Vooral de momenten samen met zijn zoon waren bijzonder. Misschien niet zoals we van hem gewend zijn, maar ik vond het erg vermakelijk om te zien. Verder heb ik ook erg genoten van de heerlijke muziek die in de film voorbijkwam. Eigenlijk vond ik bijna ieder nummer wel leuk. Ik ga zeker nog even kijken of ik die soundtrack nog ergens terug kan vinden.

Het laatste deel met dat armworsteltoernooi vond ik eerlijk gezegd wel wat minder, vooral omdat het nou niet echt een spannende sport is om naar te kijken. Maar overall gezien was dit zeker een leuke film om eens gezien te hebben. Zorgt voor een zeer vermakelijk avondje.

Vermakelijke film over het armworstelen!
Ik geef hem 3 sterren

avatar van PascaL
Deze sinds kort gezien. Genieten van de cheesy 80's

avatar van kalant
typisch stallone zoals alleen hij dat kan maar is john rambo natuurlijk ")

avatar van Banjo
Dat armpje drukken is me nog bij gebleven van vroeger!
dat is best wel een goed stuk..
vandaar dat ik 3 sterren geef uit nostalgie..

avatar van Storkie
Einde is voorspelbaar, alles is voorspelbaar, maar TOCH weet Stallone (of toch Balboa ?) van een potje armpje drukken een mooi en spannend verhaal te maken.

Tegen verwachting in een goede film!

leuke film , meerdere malen gekeken met mijn gezin. Erg van genoten!

avatar van mikey
En dan te bedenken dat ik ooit deze film uit de flop 150 heb gestemd.

avatar van rcuppen79
Over The Top is een actiefilm met het nodige drama erin verwerkt. Om die reden werd de film destijds behoorlijk afgekraakt en flopte ze in de bioscopen. De film werd een sentimentele draak genoemd en hoewel het drama-aspect (een eenzame vader probeert zich te verzoenen met zijn 12-jarige zoon) niet geheel uit de verf komt, is het oneerlijk om de film als mislukt af te stempelen.

Sylvester Stallone doet zijn rol uit Rocky nog eens dunnetjes over en laat andermaal zien toch een bekwaam acteur te zijn. Ook de rol van z’n zoontje Michael, wordt hier overtuigend gespeeld door David Mendenhall, die hiervoor al de nodige ervaring had opgedaan met de nodige films en tv-series.

Het verhaal is wat voorspelbaar, maar is niettemin onderhoudend. Stallone heeft betere actiefilms gemaakt, maar deze is niettemin onderhoudend voor zolang hij duurt.

avatar van dvdfreak123
Eens iets anders of stallone zen gewone films. Film over armworstelen met wat drama erbij moet zeggen zie toch liever echt vechten en schieten enzo van Stallone maar heb me toch wel nog goed vermaakt met deze over the top. Moet zeggen Stallone kan voor mij ook niet snel veel slecht doen.

avatar van Richard_Voorhees
Een film met twee gezichten. Aan de ene kant hebben we het gedeelte waarin het vader-zoon relatie stuk niet helemaal lijkt te werken. De personages blijven hiervoor te plat en daarnaast is het hele idee net iets te ver gezocht om goed te laten werken. Daarnaast moet ik eerlijk toegeven dat ik liever naar boksende mannen of rontvliegende kogels dan naar overdreven zwetende mannen die armworstelen. Ik had deze jaren geleden eens op tv gezien en meende me te herinneren dat iemand zijn arm op luidruchtige wijze brak, maar helaas blijkt dit niet zo te zijn.
Aan de andere kant hebben we die heerlijke 80's vibe waar de film mee doorspekt is. De personages en kledij zijn soms heerlijk over the top. Zo valt armworstelaar John Grizzly en de bully in het tankstation. Ook de onnodige slowmotion is hilarisch. Verder werd ik positief verrast door de fijne 80's score waarvan vooral Sammy Hagar zijn "Winner Takes It All" zingt.
Lang niet Stallone's beste, maar mede door de 80's look van de film toch nog redelijk.

avatar van Beertje45
Richard_Voorhees schreef:
Denk dat je de gebroken arm verward met een scene uit The Fly, beste Richard Voorhees

avatar van mikey
Een paar jaar terug in een dating reality show gebeurde dat. Naar gezicht. Die knul kon zijn date ook vaarwel zeggen.

avatar van Richard_Voorhees
Dat weet ik niet Beertje45, ik had in mijn herinnering zitten dat de arm van John Grizzly eraan ging tijdens het armworstelen, maar dat gebeurde dus toch niet.

avatar van jankiebold
Toen gezien in de bioscoop...ik blijf nog steeds rillingen krijgen van de final battle met Bull....wat een mooi strak staaltje vakwerk zeg hey....

avatar van FunkStarr
Beertje45 schreef:

Er zit wel degelijk een scene in waarin iemand z'n arm breekt, maar het gaat vrij snel. Als je goed luistert hoor je de commentator zeggen "our German friend".

avatar van 84robkuh
Tja... Wat een draak van en film, maar kijk 'm toch elke keer als ie op tv is vrijwilllig en met plezier af. Misschien wel de meest voorspelbare film die ooit is gemaakt. Alles, maar dan ook alles is op voorhand te voorspellen in deze 13 in een dozijn film. En misschien maakt dat (in combinatie met de jaren 80 sound) hem juist weer zo leuk.