Over the Top (1987)

Actie / Drama

geregisseerd door Menahem Golan
met Sylvester Stallone, Robert Loggia en Susan Blakely

Ze zijn gescheiden maar nu haalt hij hun zoon van de militaire school om wat meer tijd aan hem te besteden. De moeder is ziek en wil dat ze elkaar beter leren kennen, maar haar vader wil niet dat zijn kleinkind in een wereld van trucks en armdrukken in competitieverband komt.

avatar van Hollywood-west36
Toch nog een aardig hoge rating voor deze film, maar hij is stiekem ook wel leuk.
Die soundtrack is overigens soms wel heel erg, en dan heb ik het over vooral over de jaren 80 nummers die ertussendoor klinken.

avatar van FunkStarr
De soms mierzoete 80's muziek is zo fout inderdaad maar past ook wel weer een klein beetje in de geest van deze film, al hadden ze van mij ook betere muziek mogen gebruiken, op het einde is de muziek wel sterk trouwens tijdens het daadwerkelijke toernooi.

avatar van rep_robert
Over the Top is natuurlijk een ontzettend foute jaren 80 film. Het script is hilarisch, het acteerwerk laat soms te wensen over en het is allemaal te stompzinnig voor woorden. Het mierzoete verhaal met het zoontje is ook om te crinchen af en toe. Het glazuur springt nog net niet van mijn tanden af als je dat jochie weer eens sip ziet doen.

En toch is het niet verschrikkelijk om naar te kijken. De foute muziek, de zwetende mannen, de ontzettend gekke bekken tijdens het armworstelen (ze zullen vast veel lol hebben gehad tijdens het maken) en de vele foute figuren maken het toch af en toe nog een enigszinsaanvaardbare rit. De finale is een geweldig, hoe ze zoiets doms zo lang met spanning kunnen rekken.
Wellicht dat er nog een klein beetje jeugdsentiment aan vast hangt in combinatie met mijn voorliefde voor de foute jaren 80, want dit zorgt voor een kleine verhoging in mijn score.

2,0 >2,5*

Over The Top is een typische Stallonefilm. Stallone speelt Lincoln Hawke een trucker die een eenzaam bestaan leidt en als hobby armpje drukken heeft en wil meedoen aan het kampioenschap in Vegas. Op een dag moet hij zijn zoon Michael, met wie hij nooit contact heeft gehad, van militaire kostschool halen en naar zijn ernstig zieke moeder brengen in Las Vegas. Michael moet weinig Lincoln hebben omdat hij is opgestookt door zijn opa(Robert Loggia) die Lincoln maar een klaploper vind. Gaandeweg krijgen de twee een betere band. Over The Top is niet Stallones beste film. De armwrestlingscenes zijn goed maar de rest van het verhaal is mij iets te gekunsteld en daarom sleept de film zich voort. Stallone kan als geen ander underdog-heroes vertolken en ook nu lukt dat weer prima. Stallone kan ook erg goed de onhandige vader spelen. Je ziet dat hij wel graag een vader wil zijn maar totaal niet weet hoe en daarom krijg je veel awkward moments. Helaas heeft hij met David Mendenhall een matig kind-acteur tegen overzich met wie hij nauwelijks chemie heeft. Al wint hij wel met armpjedrukken van Henry Bowers uit It part 1(2017) Over The Top is als dramafilm niet geslaagd maar als sportfilm is hij okay. Verder heeft hij ook fraaie shots waar de truck door het Amerikaanse landschap rijdt met Meet Me Halfway van Kenny Loggins op de achtergrond. De soundtrack is dan ook een van de pluspunten in de film.