Over the Top (1987)

Actie / Drama

geregisseerd door Menahem Golan
met Sylvester Stallone, Robert Loggia en Susan Blakely

Ze zijn gescheiden maar nu haalt hij hun zoon van de militaire school om wat meer tijd aan hem te besteden. De moeder is ziek en wil dat ze elkaar beter leren kennen, maar haar vader wil niet dat zijn kleinkind in een wereld van trucks en armdrukken in competitieverband komt.

• vandaag om 22:30 uur op TV (RTL7)

Mooie film, goed geacteerd. Stallone at his best.

avatar van RuudC
Voor een Stallonefilm heeft Over The Top best z’n momenten, maar als actiefilm zakt het genadeloos door de mand. Er zal (bijna) niemand zijn die de voorkeur geeft aan een potje armworstelen boven een lekker potje ouderwetse actie. Doe mij dan ook maar een willekeurige Rambofilm. Op het acteerwerk en dergelijke valt weinig aan te merken. Ja, het zoontje is irritant, maar als hij van het begin af aan braaf meeging, zou dat andere aspect al helemaal geen meerwaarde hebben.

Toch wel een van Stallone's minste films, maar wel de beste film over armworstelen die ik ooit heb gezien. Dat het ook meteen de enige is zullen we dan maar even voor lief nemen...

Stallone is sympathiek in ieder geval, al komt de obsessie voor deze sport maar matig uit de verf. Zoonlief is ook wel een groot onderdeel van de oorzaak dat de film gewoon nergens echt goed wordt, omdat het een strontvervelend joch is die door een melodramatisch achtergrond verhaal van een zieke moeder ook niet de beste teksten toebedeeld krijgt. Het verveelt allemaal verder niet, maar echt spannend is zo'n armworstelwedstrijd nu ook weer niet om te zien.

avatar van Quentin
Niettemin is de soundtrack redelijk geniaal, afgelopen weekend nog op vinyl aangeschaft!

In ieder geval doet de titel de film alle eer aan.
Een ouderwets, kinderlijk eenvoudig, vlak en verbijsterend suf verhaal over een vader-zoon relatie en worstelende truckers, met een simpele, heldere boodschap. Ik zal wel kritiek krijgen, maar regelmatig vond ik het er super gay uitzien.
Eigenlijk zou een dergelijke film gemaakt moeten worden met een dosis passie en drama.

avatar van goongumpa
gauke schreef:
Ik zal wel kritiek krijgen, maar regelmatig vond ik het er super gay uitzien.
Deze poster alleen al . Wel iets typisch voor jaren '80 macho-actiefilms. Close ups van blinkende spierballen en bezwete borstkassen. En dan de fans die discussiëren over wie nu het best afgetrainde lichaam heeft, Stallone of Schwarzenegger. Grappig en paradoxaal (of misschien juist niet?).

avatar van Filmkriebel
Is ook een film die op een jonger publiek mikte. Misschien daarom wat soft en cheesy voor een Stallone film.

avatar van Beertje45
Eentje uit de gouden jaren van Stallone, de jaren 80. Stallone speelt een wat softer personage dan we van hem gewend zijn en ik vond het redelijk goed.

yorgos.dalman
Zeer aangenaam Stallone-vertier. Een van zijn meer onderkoelde rollen en waarom ook niet.

avatar van TomPSV
Erg vermakelijke film. Natuurlijk is het behoorlijk cliché en ook het armworstelen is geen bijzonder interessant onderwerp, maar ik kan toch altijd weer genieten van dat jaren 80-sfeertje. Daarnaast vind ik het leuk om Stallone in actie te zien. Hij behoort zeker tot mijn favoriete acteurs en had ook in deze film een mooie rol. Vooral de momenten samen met zijn zoon waren bijzonder. Misschien niet zoals we van hem gewend zijn, maar ik vond het erg vermakelijk om te zien. Verder heb ik ook erg genoten van de heerlijke muziek die in de film voorbijkwam. Eigenlijk vond ik bijna ieder nummer wel leuk. Ik ga zeker nog even kijken of ik die soundtrack nog ergens terug kan vinden.

Het laatste deel met dat armworsteltoernooi vond ik eerlijk gezegd wel wat minder, vooral omdat het nou niet echt een spannende sport is om naar te kijken. Maar overall gezien was dit zeker een leuke film om eens gezien te hebben. Zorgt voor een zeer vermakelijk avondje.

Vermakelijke film over het armworstelen!
Ik geef hem 3 sterren

avatar van PascaL
Deze sinds kort gezien. Genieten van de cheesy 80's

avatar van kalant
typisch stallone zoals alleen hij dat kan maar is john rambo natuurlijk ")

avatar van Banjo
Dat armpje drukken is me nog bij gebleven van vroeger!
dat is best wel een goed stuk..
vandaar dat ik 3 sterren geef uit nostalgie..

avatar van Storkie
Einde is voorspelbaar, alles is voorspelbaar, maar TOCH weet Stallone (of toch Balboa ?) van een potje armpje drukken een mooi en spannend verhaal te maken.

Tegen verwachting in een goede film!

leuke film , meerdere malen gekeken met mijn gezin. Erg van genoten!

avatar van mikey
En dan te bedenken dat ik ooit deze film uit de flop 150 heb gestemd.

avatar van rcuppen79
Over The Top is een actiefilm met het nodige drama erin verwerkt. Om die reden werd de film destijds behoorlijk afgekraakt en flopte ze in de bioscopen. De film werd een sentimentele draak genoemd en hoewel het drama-aspect (een eenzame vader probeert zich te verzoenen met zijn 12-jarige zoon) niet geheel uit de verf komt, is het oneerlijk om de film als mislukt af te stempelen.

Sylvester Stallone doet zijn rol uit Rocky nog eens dunnetjes over en laat andermaal zien toch een bekwaam acteur te zijn. Ook de rol van z’n zoontje Michael, wordt hier overtuigend gespeeld door David Mendenhall, die hiervoor al de nodige ervaring had opgedaan met de nodige films en tv-series.

Het verhaal is wat voorspelbaar, maar is niettemin onderhoudend. Stallone heeft betere actiefilms gemaakt, maar deze is niettemin onderhoudend voor zolang hij duurt.

avatar van dvdfreak123
Eens iets anders of stallone zen gewone films. Film over armworstelen met wat drama erbij moet zeggen zie toch liever echt vechten en schieten enzo van Stallone maar heb me toch wel nog goed vermaakt met deze over the top. Moet zeggen Stallone kan voor mij ook niet snel veel slecht doen.

avatar van Richard_Voorhees
Een film met twee gezichten. Aan de ene kant hebben we het gedeelte waarin het vader-zoon relatie stuk niet helemaal lijkt te werken. De personages blijven hiervoor te plat en daarnaast is het hele idee net iets te ver gezocht om goed te laten werken. Daarnaast moet ik eerlijk toegeven dat ik liever naar boksende mannen of rontvliegende kogels dan naar overdreven zwetende mannen die armworstelen. Ik had deze jaren geleden eens op tv gezien en meende me te herinneren dat iemand zijn arm op luidruchtige wijze brak, maar helaas blijkt dit niet zo te zijn.
Aan de andere kant hebben we die heerlijke 80's vibe waar de film mee doorspekt is. De personages en kledij zijn soms heerlijk over the top. Zo valt armworstelaar John Grizzly en de bully in het tankstation. Ook de onnodige slowmotion is hilarisch. Verder werd ik positief verrast door de fijne 80's score waarvan vooral Sammy Hagar zijn "Winner Takes It All" zingt.
Lang niet Stallone's beste, maar mede door de 80's look van de film toch nog redelijk.

avatar van Beertje45
Richard_Voorhees schreef:
Denk dat je de gebroken arm verward met een scene uit The Fly, beste Richard Voorhees

avatar van mikey
Een paar jaar terug in een dating reality show gebeurde dat. Naar gezicht. Die knul kon zijn date ook vaarwel zeggen.

avatar van Richard_Voorhees
Dat weet ik niet Beertje45, ik had in mijn herinnering zitten dat de arm van John Grizzly eraan ging tijdens het armworstelen, maar dat gebeurde dus toch niet.

avatar van jankiebold
Toen gezien in de bioscoop...ik blijf nog steeds rillingen krijgen van de final battle met Bull....wat een mooi strak staaltje vakwerk zeg hey....

avatar van FunkStarr
Beertje45 schreef:

Er zit wel degelijk een scene in waarin iemand z'n arm breekt, maar het gaat vrij snel. Als je goed luistert hoor je de commentator zeggen "our German friend".

avatar van 84robkuh
Tja... Wat een draak van en film, maar kijk 'm toch elke keer als ie op tv is vrijwilllig en met plezier af. Misschien wel de meest voorspelbare film die ooit is gemaakt. Alles, maar dan ook alles is op voorhand te voorspellen in deze 13 in een dozijn film. En misschien maakt dat (in combinatie met de jaren 80 sound) hem juist weer zo leuk.

Voor een film van meer dan 30 jaar oud best ok. Kijkt mooi weg, hoewel dat joch behoorlijk irritant staat te spelen!

avatar van AJK
AJK
Ja ik hou wel van fictieve films.
Vooral als ze goed zijn.
Ik beoordeel altijd een film wat het met mij doet
op het moment dat ik het zie.
Het is een hele mooie kinderfilm.
Stallone speelt zijn rol goed.
Zolang hij zijn best niet doet om een karakter acteur te worden maar stereotype karakters speelt blijft het genieten.Het jongetje kwam wat irritant over.
Die dikke sterke kale bullebak was dan weer
geniaal.I love the 80 s
3.0

avatar van Metalfist
The world meets nobody halfway. When you want something, you gotta take it

ik heb vaak wat zijprojectjes wanneer ik films kijk en dat gaat dan van het oeuvre van persoon X of Y volledig te krijgen of eens wat meer te zien van een bepaalde maatschappij. Over the Top is zo'n film die perfect in die twee categorieën valt, want het is a) met Sylvester Stallone en b) de film werd geproduceerd door Cannon. Beide verantwoordelijk voor een aantal erg vermakelijke actiefilms en ik was wel benieuwd wat dit ging brengen. De titel beloofde in ieder geval al veel goeds, hoopte dan ook op een lekker over the top filmpje.

En dat krijg je ergens wel maar ook niet helemaal. Vind het in ieder geval een erg vreemde combinatie: een truckchauffeur die aan armworstelen doet en ondertussen een band probeert te krijgen met zijn van hem vervreemde zoon. Al bij al een tikkeltje voorspelbaar, maar Hawk is een aimabel personage en het is vooral in de finale dat de film nog wat punten weet te sprokkelen. Compleet overdreven natuurlijk en toch.. Het heeft wel zijn charme om een underdog het te zien opnemen tegen een aantal kolossen van venten. Jammer genoeg moet het drama dan weer wat de bovenhand krijgen (dat gesprek tussen Hawk en zijn zoon over hun nieuw te starten bedrijfje is wel erg slecht) maar tegen dan heb je er best al wel een vermakelijk filmpje opzitten. Heerlijk jaren '80 ook met een blèrende rocksoundtrack waarvan één nummer gezongen wordt door niemand anders dan Sammy Hagar van Van Halen faam. Zoals gewoonlijk in de films van Sly is er ook nog een beetje ruimte weggelegd voor zijn broer Frank Stallone die hier het nummer Bad Night brengt.

Stallone was oorspronkelijk niet van plan om mee te spelen in Over the Top maar naar het schijnt bleef regisseur Menahem Golan hem maar geld aanbieden waarna hij uiteindelijk toch geplooid is. Hij heeft in ieder geval in slechtere films meegedaan en dat is vooral te wijten aan het feit dat dit soort rollen hem toch goed afgaan. Kan me geen andere acteur in het genre voorstellen die met dit soort melodramatische nonsens weggeraakt. Het is niet iedereen gegeven dus en dat zal vooral David Mendenhall geweten hebben. Mendenhall is ronduit irritant als het zoontje van Stallone en ook Susan Blakely kan als de vrouw van Hawk niet op de meest denderende dialogen rekenen. Dan was Robert Loggia trouwens nog wel een leuke toevoeging als de grootvader, geeft Stallone nog een goede tegenstander, maar het zijn vooral toch figuren zoals Rick Zumwalt (Bull Hurley), Bruce Way (Grizly) en Randy Raney (Mad Dog Madison) die de show stelen.

Begrijp perfect dat dit afgekraakt wordt, begrijp perfect dat dit de hemel wordt ingeprezen. Ik zit er zowat half en half tussenin maar vond het in ieder geval een vermakelijk filmpje. Komt natuurlijk wel bij dat Stallone sowieso één van mijn favoriete actiefiguren is maar ook het jaren '80 sfeertje ligt me wel. Nooit verwacht dat ik een film over armworstelen de moeite waard ging vinden.

avatar van Sergio Leone
Nog net te doen.

Heel af en toe vermakelijk, maar vooral een slappe hap. Gelukkig ook niet te zwaarwichtig zodat het nergens lamlendig wordt. De speelduur tikt aardig weg en het foute sfeertje ligt er voldoende dik bovenop.
Sylvester Stallone vind ik zelfs in dit soort rollen tekortkomen. Wat mij betreft heeft die veel te weinig komisch talent voor deze niet-serieuze onzin.

avatar van Hollywood-west36
Toch nog een aardig hoge rating voor deze film, maar hij is stiekem ook wel leuk.
Die soundtrack is overigens soms wel heel erg, en dan heb ik het over vooral over de jaren 80 nummers die ertussendoor klinken.