On a Clear Day (2005)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Gaby Dellal
met Peter Mullan, Brenda Blethyn en Billy Boyd

Frank heeft een lage dunk van zichzelf en kampt tevens met een aantal andere problemen. Hij wil dit te lijf gaan door te proberen de ultieme test te doorstaan. Hij wil een poging gaan wagen om Het Kanaal over te zwemmen.

Kaffeefiltjer
Net verslag gehoord in het nieuws op één over deze film,
waar Brenda Blethyn zegt dat dit geen rasechte komedie is, want dat de situatie absoluut niet om mee te lachen is. Toch is het verloop en de oplossing die ze zoeken grappig, aldus Brenda Blethyn. De synopsis bovenaan geeft ook niet alles weer, volgens Roel:

Frank is zijn job kwijt en heeft daarom een lage dunk van zichzelf en besluit het kanaal over te zwemmen, en huurt met vrienden een boot. Dit alles doet hij zonder zijn vrouw er iets van weet, aangezien ze zuinig moeten leven.
Zijn vrouw heeft op haar beurt ook een geheim: Ze solliciteert voor een job als buschauffeur maar verzwijgt het omdat ze denkt dat haar man het er moeilijk mee zou hebben als zij de kostwinner is.

Geweldige mooie film met steengoede rollen van Peter Mullan en voor mijn de beste vrouwelijke actrice Brenda Blethyn.

Gewoon een leuke film met inhoud. Daar zouden er meer van moeten zijn. Bovendien een realistische film...met een positieve ondertoon.

Een opsteker.

avatar van johnrambo
Had mijn bedenkingen bij deze film.
Als je het script leest nodigt de film niet echt uit om te gaan kijken.
Hadden de meeste mensen waarschijnlijk, omdat er voor een film uit 2005 weinig commentaar geleverd is.
Achteraf blijkt dat wat in de film gebeurt, ook moeilijk te omschrijven is.

Deze film is geen verfilming van een groot spannend avontuur.
Het is een film die gaat over gevoelens, en hoe mensen daar mee om gaan.
En daar is deze film, dan ook zeer goed in geslaagd.
Het acteerwerk is van een groot niveau.
Het camerawerk is goed, en de muziek perfect geplaatst.
Na een rustig onwennig begin, word je de sfeer van de film ingetrokken.
Tot en met de laatste minuut de moeite waard.

Dus: 4 Sterren

avatar van helleke
Mooie feel good movie met prima acteerprestaties.
Leuk verhaal.
3,5 sterren

avatar van nightbreed
Prachtige dramafilm met mooi naturel acteerwerk.
De film wisselt ontroerende momenten af met grappige momenten waardoor de film niet al te zwaar wordt.
De balans tussen drama en komedie is perfect gedaan.

Mooi drama film met een mooi verhaal. Er wordt inderdaad lekker naturel in geacteerd wat de film alleen maar ten goede komt. Film had grappige momenten en was soms ook ontroerend. Zeer realistische film.

avatar van ®Tc
Komedie? Nu niet echt denk ik zo.

De film bevat zeker een luchtig sfeertje en dat kan ik wel appreciëren maar een komedie moet wel meer bevatten en dat is hier toch niet het geval. Het drama wordt zeker goed overgebracht maar enkel jammer dat het op het einde wat té wordt. Veel te veel sentiment, veel te veel cliché. Uiteraard wist je dat Frank het ging halen. Maar om het nu in z'n over-the-top jasje te steken

Jammer, want de acteurs deden echt wel hun best om het naturel te houden, zo zie ik het graag.

***

avatar van DVD-T
Mooi menselijk drama met alles er omheen.

Drama werkt best goed, en komt dankzij het sterke acteerwerk erg naturel over. Zo zou het ook in het er ook in het echte leven aan toe kunnen gaan. Toch is het niet altijd even constant en lijkt het af en toe erg makkelijk hoe ze met de situaties omgaan. Haalt wel een deel van die kracht weg. Gelukkig dat het nergens echt te zwaar wordt en is de film ontzettend luchtig gehouden met af en toe wat humoristische momenten. Dat maakt de film weer een heel stuk genietbaarder. Verder sterk acteerwerk ook, vooral van Peter Mullan die in My Name is Joe ook al zeer goed werk leverde. De aanvullende cast doet het ook goed. Het kanaal over zwemmen en de trainingen vooraf zijn ook mooi in beeld gebracht.

avatar van John Lee Hooker
Mooi drama. Echt super acteerwerk, goede uitvoering. Engels, dat vind ik wel een aangename stijl altijd. Ik houd niet van het accent maar het is goed realistisch en ziet er altijd erg overuigend uit. Mooi camerawerk af en toe. Een komedie is het absoluut niet... er komen wat simpele grapjes voorbij maar de hoofdtoon is toch wel drama. Fijn werkje weer van Engelse bodem.

avatar van Jan met de pet
Aardig niet meer en niet minder:3,0

avatar van Uzza_Sparta
erg vermakelijke film met goede akteer prestaties.
staat (weer) niet vermeld hier op moviemeter onder films op televisie maar is wel vannacht rond 1 uur te zien op BBC2
een aanrader

EDIT: de beschrijving hier op MM is wat beperkt. Is een comedy drama zoals de Britten dat goed kunnen maken. Hier de beschrijving op IMDB:

After decades of laboring as a Glasgow shipbuilder, Frank Redmond, a no-nonsense 55-year-old working-class man, suddenly finds himself laid off. For the first time in his life, he is without a job or a sense of direction, and he's too proud to ask for guidance. His best mates - rascally Danny, timid Norman and cynical Eddie - are there for him, but Frank still feels desperately alone. An offhand remark from Danny inspires Frank to challenge himself. Already contemplating the state of his relationships with loving wife Joan and all-but-estranged son Rob, Frank is determined to shore up his own self-confidence. He will attempt the near impossible - swimming the English Channel. As Frank plunges headlong into his new daily life, his astonished friends are swept along with him. Prodded by stalwart fish-and-chips shop owner Chan, the men support Frank, train him - and keep their goal secret from his wife and son..

On a Clear Day (2005) - IMDb

avatar van Darbie
Er zijn meerdere documentaires gemaakt over het fenomeen "Kanaalzwemmen" (Kanaal = het Nauw van Calais). Idioten of mafkezen kun je deze zwemmers noemen, maar al na een paar minuten kijken raak je toch gefascineerd en dan leef je al snel mee met de zwemmer en hoop je dat ie de overkant haalt.
Twee dagen geleden nog zwom een Britse arts van 70 jaar het Kanaal over en zal hiermee als oudste Kanaalzwemmer in het World Guinnes Book of Records komen te staan.

De film 'On a Clear Day' is een slap en vooral sloom, sentimenteel drama dat de term Kanaalzwemmen slechts gebruikt als vlag om de lege lading te dekken.

Voor meer informatie over dit onderwerp : Channel Swimming Association.

ARTE (On a Clear Day, maandag 23 april, 3:05 uur)
Aanrader

avatar van skip
Inhoudsvolle mooie film, inderdaad een aanrader. Gisteren gezien op BBC.

avatar van henrygreenways
Film met inhoud.
Prima

Redelijke film over een man die na 35 dienst ontslagen wordt, en vervolgens besluit om het Engels Kanaal over te zwemmen. Een typische Britse film die het sociaal working-class drama en feel-good movie met elkaar mixt. Hier en daar wat langdradig, maar het acteerwerk is dik in orde.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek/sportfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel een bekende acteur Peter Mullan (War Horse)...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...

Saaie film. Er gebeurd te weinig om me te boeien.