Scary Stories to Tell in the Dark (2019)

Alternatieve titel: Scary Stories

Verenigde Staten / Canada / China
Horror / Mystery

geregisseerd door André Øvredal
met Zoe Margaret Colletti, Michael Garza en Austin Zajur

Stella is een jong meisje dat nog steeds wordt achtervolgd door de verdwijning van haar moeder op de avond van Halloween - een incident waarvan ze vermoedt dat haar vader meer weet dan dat hij toegeeft. Jaren later zijn Stella en haar vrienden betrokken bij een Halloween-grap die verkeerd afloopt. Maar zijn ze echt in de fout gegaan of was het het werk van een wraakzuchtige geest - een vrouwelijke geest die haar enge verhalen gebruikt om te jagen op een groep tieners, wanneer ze beginnen met het onderzoeken van de verdwijning van meerdere kinderen?

avatar van Phantasm
Leuk bedachte horror die lekker wegkijkt. Heb me er prima mee vermaakt.

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Uiteindelijk wel een beetje de horrorfilm geworden die ik ervan had verwacht. Verwacht dan ook geen doodenge horrorfilm a la Wan, maar een horror die meer op tieners richt met wel een paar lekker sfeervolle fantasy/horror momenten.

Acteerwerk is niet bepaald hoogstaand, maar dat maakt ook niet heel veel uit. Øvredal is ondertussen wel een redelijke naam geworden in de horrorbusiness, alleen heeft hij nog geen meesterwerken afgeleverd. En hiermee lijkt hij ook geen schot te gooien naar een grotere naam.

Desondanks is het verhaal leuk bedacht en prima uitgewerkt. Het tempo ligt best hoog en de inleiding is niet al te lang. Alhoewel er van spanningsopbouw niet veel sprake is en vaak te chaotisch wordt opgebouwd, blijft het wel vermakelijk.

Een aantal spannende horrormomenten, dat wel. De CGI is niet altijd even knap, maar je ziet wel dat er ergens redelijk budget in is gegaan. Camerawerk is soms wel knap, maar er wordt te weinig knaps mee gedaan om echt op te vallen uiteindelijk.

Interessante settings soms, maar in het algemeen breekt er niet altijd even veel sfeer door. Veel is ook wel te voorspellen, behalve dat de kinderen dood blijven, alhoewel met een open einde. Voor de rest is dit meer doorsnee horrorvoer dat voor TV later weleens leuk is.

Geen slechte horror, maar wel 1 met een interessant concept waar geen maximale spanning uitgehaald is. Jammer dat dit ook PG-13 is gebleven, en niet dat sprongetje naar R heeft gemaakt.

avatar van mcdaktari
Guillermo del Toro heeft zich er ook mee bemoeit. De trailer ziet er in ieder geval niet verkeerd uit. Ben hier wel benieuwd naar.

Leuk.

Øvredal blijft het wat mij betreft goed doen, al mis ik wel steeds dat béétje extra wat tot een echt meesterwerk zou kunnen leiden. Hier leunt hij duidelijk meer aan bij het werk van del Toro, zeker wanneer je kijkt naar de creature designs, maar zo goed als het werk van de producer wordt het niet.

Jaren 60, een groepje jongeren, een haunted house waar een luguber verhaal uit het verleden schuilt. Het zijn bekende elementen van een setup die wijzen op een horror voor iets jeudidgere kijkers. Dat is het op zich ook. Hoewel erg best wat heftige scenes inzitten is de echte gore beperkt en is het toch vooral een film die op spanning teert.

Behalve dan wat creepy en weirde creature designs. Die springen er echt wel uit en maken het een stuk beter. Ziet er verder ook allemaal erg goed uit, enkel die insecten op de vogelverschrikkers vond ik wat te cheesy, had zonder ook evenveel impact gehad. Maar je merkt wel dat dit een film is die met een aardig budget gemaakt is.

Het resultaat is een erg solide en vermakelijke horror film, die wat extra peper mist om nog hoger te scoren. Maar vervelen deed het zeker niet. Vind het in ieder geval niet erg dat z'n volgende ook nog dit jaar komt.

avatar van rep_robert
Onderhond schreef:
Leuk.
Hier leunt hij duidelijk meer aan bij het werk van del Toro, zeker wanneer je kijkt naar de creature designs, maar zo goed als het werk van de producer wordt het niet..

Ben niet bekend met de boekenreeks, maar het schijnt dat de creature designs juist erg trouw zijn aan de boeken. Dus ik denk dat je Del Toro iets teveel eer geeft daarvoor.
This “Scary Stories to Tell in the Dark” film is gonna be crazy (17 Photos) : theCHIVE

Vogelverschrikker Harold en the Pale lady komen iig al heel veel overeen met de boeken.

avatar van Walter S.
Best aardige horrorfilm, goed verhaal, zag er mooi uit. Typische je valt je er geen buil aan horrorfilm, geen topper, maar goed genoeg voor een minuut of 100 vermaak.

Halfvolle filmzaal, 22.00-0.00, geen klachten over de rest van de zaal.

avatar van soom
Oké, ik ging dooood.
Al dan niet van het feit dat ik vrolijk minstens vijf keer langs en om Antwerpen Centraal walste en m'n voeten tenslotte maar rust gaf bij de UGC. Waar ik Film Pegasus iets over zag schrijven in een topic.
Ik was dus ook wel echt benieuwd of ik voor een film kon gaan of voor een middag ontspanning.. Maar echt relaxed de bios uit kuieren zat er niet in. Want jeee, dit was echt zo eng vond ik!!

Echt, ik had dus werkelijk niet verwacht dat dit me zo de stuipen op m'n lede lijf zou jagen. Ik gooide m'n popcorn dan ook lekker over de vloer heen toen die vogelverschrikker Tommy vermoordde. Dat gebeurde op de meest gore manier die maar te bedenken is in mijn ogen..
Gelukkig kon ik daarna zelf m'n eigen troep opruimen, dat was heeel fijn.

Wat mij betreft kan dit zich meten met Rec en met één deel van Insidious.
Ohja, nachtmerries, kom maar door..

avatar van Henk huijbregts
ik ben dol op griezelfilms, zeker halloween thema. Dus ik dacht, cool scary stories. Maar helaas, ik vind het niet cool als mensen de zaal uit lopen en de film niet uitzitten. dat heb ik dus in deze ook niet gedaan. maar ik zat meer op het puntje van me stoel om weg te lopen, dan omdat het spannend en of eng was. Ik vindhet echt een kinder griezel film. neem bv de film trick 'r treat uit 2007 helaas ook niet eng, maar zo prachtig gemaakt, mooie setting en decors. Dus keek lekker weg. Deze film had niet van dat alles. jammer weer.

avatar van umbra
Meer dan aardige griezelfilm. Vooral 2de deel vd film boeide me zeer. Ook best goed geacteerd. Ik had er eigenlijk minder v verwacht, de zoveelste Halloween verhaaltjesfilm, maar was meer n beter dan dat, zat ook goed ineen n spanning zat er ook voldoende in. Mja algemeen positief gevoel hou ik hier toch aan over. 7/10

avatar van tattoobob
Zoals we weten gaat horror en coming of age achtige praktijken goed samen en dat zien we ook hier.
Dat er geen bloedige gore beelden zijn betekend niet dat een horror slecht is,deze film is heel erg sfeervol en kijkt fantastisch weg.
Zowel kwa spanning en op het visuele gebied is er genoeg te smullen.
Ja ik heb hier best van genoten.

avatar van Collins
Alweer een film met kinderen, dacht ik toen ik aan deze film begon. Niet dat dit feit per sé erg is. Nee, niet per sé, maar op de een of andere manier bekijk ik de laatste weken opvallend veel recente films waarin kinderen meedoen. Ik selecteer er niet op, maar het gebeurt gewoon. Misschien worden er de laatste tijd wel veel films geproduceerd die de combinatie horrortag-kind bezitten. Ik weet dat niet. Waarschijnlijk is het gewoon toeval en wordt het filmleven binnenkort weer normaal.
Deze film speelt zich af in de late jaren 60 ten tijde van Halloween. Tijdselementen als de drive-in bioscoop (waar Night of the Living Dead (1968) draait), een papieren krantenarchief, gedateerd tv-nieuws en grote auto’s zijn prominent aanwezig. Het oogt heel sfeervol. De film is gebaseerd op een boekenreeks uit de jaren 80 en 90 met griezelverhalen die veelal zijn gebaseerd op mythen en volksverhalen. Denk aan een kampvuur, een donker bos en een eng verhaal en je hebt de juiste filmstemming te pakken.
De hoofdpersonages zijn beginnende tieners die in aanraking komen met een demonisch boek vol verhalen. De tieners en het boek vormen het raamwerk waar de gebeurtenissen in de film aanhangen en uit voortkomen. De film gaat in uitstapjes uit het raamwerk een paar verhalen uit het boek af. Het spannende is dat de verhalen zich ook daadwerkelijk lijken af te spelen en wel in de directe omgeving van de personages. Moord en doodslag zijn aan de orde. Aan de tieners de taak om het demonische boek onschadelijk te maken.
Deze kleine blik op de inhoud van de film klinkt als een jeugdavontuur en dat is het ook wel een beetje. De verhaaltjes zijn wat stoffig en blinken niet uit in originaliteit. Het zijn veilige verhaaltjes. Spannend en een beetje eng, maar de spanning en de horror blijven altijd binnen duidelijke grenzen. Geen bloed en gore of hele krachtige jumpscares. Gewoon griezelige verhaaltjes met een twist. De film is dan ook gericht op een jeugdig publiek, vermoed ik.
De griezelmomenten worden voorzichtig aangelopen en zijn een veilige dwarsdoorsnede van elementen uit het horrorgenre. Geraffineerd en speels worden body horror, slasher, home-invasion en monsterfilm (hier en daar met behulp van acceptabele CGI) gecombineerd tot een leuke griezelfilm, waar de gemiddelde horrorkijker niet van wakker ligt.
Ik ook niet, maar ik vond de verfilming van de verhaaltjes in combinatie met het avontuurlijke sfeertje erg leuk en geslaagd.

avatar van Woland
Dit is een best aardig filmpje geworden, zodra je maar niet verwacht om op een harde, gore horror getrakteerd te worden. Het is een beetje kinderhorror, een Stranger Things-achtige horrorfilm, maar desondanks wel goed gedaan. Een leuk verhaal waar een boze geest van een meisje spookverhalen bedenkt die ook werkelijk uitkomen. Zoals de titel ook al een beetje vermoeden is het gezellig griezelen rond het kampvuur, en de sfeer is passend nostalgisch. Leuk begin jaren '70 sfeertje en de verschillende verhalen uit het boek zijn vermakelijk gedaan. Ja, wel veilig en alles, maar alsnog, vermakelijk was het wel.

avatar van ikkegoemikke
You don’t read the book.
The book reads you.

Een aantal Jaren geleden was er al de film “Goosebumps” gebaseerd op de verhalen van R.L. Stine met de niet zo grappige Jack Black. Het enige dat ik me hiervan nog kan herinneren is dat er een immense hoeveelheid figuren uit die boekenreeks werden gebruikt om de hoofdrolspelers het leven zuur te maken. Gelukkig maakt de film “Scary stories to tell in the dark” niet dezelfde fout. Deze film is gebaseerd op een gelijknamige iconische reeks verhalen geschreven door Alvin Schwartz. Een reeks van drie bundels, vol met enge horror kortverhalen over duistere wraak en bovennatuurlijke gebeurtenissen. Boeken die voor opschudding zorgde bij verontruste ouders die van oordeel waren dat deze verhalen (en vooral de lugubere illustraties) niet geschikt waren voor jonge kinderen. Tja, dat is dan iets wat mijn nieuwsgierigheid opwekt.

Complete recensie hier

avatar van joolstein
Een aangename verrassing. Neem een willekeurige bioscoopfilm gericht op tieners; het zijn vaak veilige, niet erg schokkende werkjes, soms nog wel aardig om te kijken maar vaker weten ze niet meer dan de doelgroep te bedienen. Toen regisseur Andre Øvredal aankondigde dat hij een film gebaseerd op verschillende verhalen uit de boekenserie van Alvin Schwartz ging maken was ik benieuwd. Echter sloeg dit direct weer om in twijfel omdat ook de naam Guillermo del Toro werd genoemd. Geen slecht regisseur maar zijn laatste films vallen toch wel onder veilig en weinig horror. Kon de film nu nog wel het enge gevoel overbrengen dat je krijg als bij het lezen met een zaklamp onder de dekens?

Het antwoord daarop is; Ja want zo hoort een op jonger publiek gerichte film te zijn! De film is misschien dan wel niet bloederig, maar kent een paar effectieve jumpscares, gadverdamme momentjes en het is prima griezelen voor jongere. Daarnaast oogt de heerlijke jaren '60 Halloween-setting prachtig, en de jonge acteurs zijn niet irritant en in het geval van hoofdrolspeelster Stella, gespeeld door Zoe Margaret Colleti, kan je zelfs wel spreken van een zeer goede vertolking. Het is ook een moderne keuze van de makers om een horrorverhaal eens te vertellen vanuit het oogpunt van een meisje. Onder het overkoepelende verhaal (tevens een verademing om de overbekende anthologie-structuur uit de weg te gaan) zit ook het welbekende verhaal over de angsten van jongeren naar volwassenwording.

De film is meer dan goede introductie in het horrorgenre voor een jonger publiek en daarnaast een leuk avontuur voor oudere horror-fanaten. Er wordt een deur op een kiertje opgelaten voor een vervolg, laat die maar gauw komen zal ik willen zeggen!

avatar van Kondoro0614
“Today is Election Day, people. Vote against Vietnam, vote against destruction, vote against sending our children to die! “

Inderdaad een hele aangename verassing. De film wist me van het begin tot het einde te boeien en hij was eigenlijk zo voorbij, zonder dat ik er erg aan had. Ik wist niet goed wat ik van de film moest verwachten maar de film had het zelfs in zich om me een keer te laten schrikken, en dat gebeurd niet meer heel snel naar mijn mening. De film is een leuke Halloween prent, alhoewel de bloed wel ver te zoeken is. Maar dat was overduidelijk geen must in deze film want met het sfeertje en de spanning op het juiste moment weet de film verrassend door de bocht te komen en hij laat je gewoon genieten. Geen overdreven shit, en precies op momenten zoals het hoort, ik was onder de indruk.

En dit is naast ‘The Autopsy of Jane Doe’ de tweede film waarmee Øvredal mij toch weet te vermaken en vooral weet te verassen. De man ligt binnen mijn smaak en hij heeft toch net dat gene wat we nodig hadden voor de film. Onderhouden en netheid hoort daar wel bij maar zoals ik ook al eerder zei, nergens werd het overdreven. Echter, laat Øvredal soms wat dingen liggen op vooral spannende momenten die net de klapper op de vuurpijl konden betekenen, en waardoor de film toch minder bombastisch was dan wat hij daadwerkelijk kon worden.

De cast is leuk, er word wederom gebogen naar een jeugdige cast en deze spelen de film prima uit. De jaren zeventig looks deden de film een positief dasje om en ik heb er echt van genoten. Ook de ‘monsters’ vond ik er erg goed uit zien en is met zorg en onderhoudende hand in elkaar geplakt en verwerkt tot deze film.

Het verhaal was leuk. De vrienden gaan met Halloween naar een verlaten woning waar de mythe heerst dat het er spookt. Ze komen achter een geheime kamer die ze binnen treden en nemen vervolgens een boek mee met de enge verhalen van de vrouw die er heeft gewoond, en daar ook is overleden. Nadat ze de boek mee hebben genomen word er een jongen vermoord door een eng verhaal, die de geest van de vrouw wederom opschrijft. Ze is boos en gaat iedereen langs die betrokken was bij het stelen van het boek. Ze moeten een weg zien te banen door alle overleden mensen en de geest tegen houden, dit is niet zonder slag of stoot en word best spannend en griezelig in elkaar gezet.

Ik heb de boeken nooit gelezen, ik doe niet aan boeken lezen maar de plaatsjes die ik heb gezien lijkt het verdomd goed op het boek. Ik was overtuigd en inderdaad er is een klein gaatje voor een tweede deel, het ‘open eind’ is niet volledig open en als ze geen tweede deel willen dan is het mooi afgesloten, maar ruimte voor een tweede werd er wel gemaakt. Erg leuke zit en zeker voor de jongeren niet te eng, nauwelijks bloed te vinden namelijk.

avatar van Macmanus
Ok.

Had op iets meer gehoopt. De film begint een beetje Stephen King achtig, vrij lange aanloop, het is Halloween, we leren drie outcast kennen + een bully en een new guy. Dan vinden ze het boek en krijgen we een soort mix tussen Final Destination en Goosebumps. Øvredal is een nette filmmaker maar hij heeft hier wat moeite om het echt boeiend te houden. De film is ook erg vol. Waardoor het meer dan eens de echte horror wat ophoudt. Ook als de horror er dan is, gaat het wat volgens het boekje. Het ziet er allemaal piekfijn uit maar het mist een eigen smoel.

2,5 sterren.

avatar van macrobody
Persoonlijk heb ik niets met Halloween, gewoon een van de zovele dagen in het consumeer paradijs voor de massa, maar dit is een alleraardigste film om eens op te zetten op een dag als vandaag.
Ik denk voor kinderen misschien wel iets te scary.

avatar van james_cameron
Vermakelijk horror-werkje, geproduceerd door Guillermo Del Toro, dat op slimme wijze een aantal losse enge verhaaltjes weet te combineren tot een spannend geheel. Iets teveel gericht op een wat jonger publiek zodat echte narigheid ontbreekt, maar de vlotte regie van regisseur Andre Øvredal (die eerder indruk maakte met Trolljegeren en The Autopsy Of Jane Doe) maakt veel goed. Daarnaast is de plot best inventief en fris, met een aantal oprecht griezelige momenten.

avatar van schumacher
In het begin vond ik het best oke maar derna zakte het wat in, tijdsduur was me te lang bij zo'n film, had beter geweest als die 15 min korter was.
Beetje horror maar met pubers, kon er nog net mee door.

avatar van Brabants
Scary Stories to Tell in the Dark is een visueel fraai uitgewerkt horror filmpje. Verhaaltechnisch lijkt het in eerste instantie ook aan te sluiten. Helaas zakt het naar het einde allemaal wat in en is het einde zo standaard dat je broek afzakt. Blijft om die reden allemaal wat middelmatig.

avatar van huiguh
Kinder-horror, vond er weinig aan.
Idee is wel leuk, en de film ziet er visueel goed uit.
Maar echt boeiend en spannend wordt het nooit, blijft veel te braaf.
En dat einde....... Nee, tegenvaller.

avatar van Alathir
Scary Stories to Tell in the Dark is wat mij betreft één van de beste horrorfilms van dit jaar. Hoewel de hoofdrollen gespeeld worden door kinderen hoeft dat geen probleem te geven. Ze acteren zeker niet slecht. Het verhaal vond ik erg leuk bedacht. Ik hou sowieso van verhalen en deze bevat één groot verhaal en dan allemaal kleine verhaaltjes waardoor er steeds iemand sterft. De vraag is kunnen ze dit tegenhouden en vooral hoe? De uitkomst van dit verhaal houdt je tot het einde in de ban en de special effects zien er zeer goed uit. Er zitten ook momenten van drama en romance in de film. Ook is er aandacht voor de achtergrond van de belangrijkste personages en wordt er zo een sterk fundament gevormd voor de rest van de film. Øvredal bouwt verder op die basis.

Ja, het klopt dat de film op zich niet echt buiten de lijntjes kleurt maar het is een leuke wegkijker. Een mix tussen de typische haunted house films en Final Destination afgewerkt met een Goosebumps sausje. Tweede film dat ik zie van Øvredal en ook deze is erg goed. Een regisseur om in het oog te houden.