Scary Stories to Tell in the Dark (2019)

Alternatieve titel: Scary Stories

Horror / Mystery

geregisseerd door André Øvredal
met Zoe Margaret Colletti, Michael Garza en Austin Zajur

Stella is een jong meisje dat nog steeds wordt achtervolgd door de verdwijning van haar moeder op de avond van Halloween - een incident waarvan ze vermoedt dat haar vader meer weet dan dat hij toegeeft. Jaren later zijn Stella en haar vrienden betrokken bij een Halloween-grap die verkeerd afloopt. Maar zijn ze echt in de fout gegaan of was het het werk van een wraakzuchtige geest - een vrouwelijke geest die haar enge verhalen gebruikt om te jagen op een groep tieners, wanneer ze beginnen met het onderzoeken van de verdwijning van meerdere kinderen?

• Vanaf 8 augustus in de bioscoop

avatar van Phantasm
Leuk bedachte horror die lekker wegkijkt. Heb me er prima mee vermaakt.

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Uiteindelijk wel een beetje de horrorfilm geworden die ik ervan had verwacht. Verwacht dan ook geen doodenge horrorfilm a la Wan, maar een horror die meer op tieners richt met wel een paar lekker sfeervolle fantasy/horror momenten.

Acteerwerk is niet bepaald hoogstaand, maar dat maakt ook niet heel veel uit. Øvredal is ondertussen wel een redelijke naam geworden in de horrorbusiness, alleen heeft hij nog geen meesterwerken afgeleverd. En hiermee lijkt hij ook geen schot te gooien naar een grotere naam.

Desondanks is het verhaal leuk bedacht en prima uitgewerkt. Het tempo ligt best hoog en de inleiding is niet al te lang. Alhoewel er van spanningsopbouw niet veel sprake is en vaak te chaotisch wordt opgebouwd, blijft het wel vermakelijk.

Een aantal spannende horrormomenten, dat wel. De CGI is niet altijd even knap, maar je ziet wel dat er ergens redelijk budget in is gegaan. Camerawerk is soms wel knap, maar er wordt te weinig knaps mee gedaan om echt op te vallen uiteindelijk.

Interessante settings soms, maar in het algemeen breekt er niet altijd even veel sfeer door. Veel is ook wel te voorspellen, behalve dat de kinderen dood blijven, alhoewel met een open einde. Voor de rest is dit meer doorsnee horrorvoer dat voor TV later weleens leuk is.

Geen slechte horror, maar wel 1 met een interessant concept waar geen maximale spanning uitgehaald is. Jammer dat dit ook PG-13 is gebleven, en niet dat sprongetje naar R heeft gemaakt.

avatar van mcdaktari
Guillermo del Toro heeft zich er ook mee bemoeit. De trailer ziet er in ieder geval niet verkeerd uit. Ben hier wel benieuwd naar.

Leuk.

Øvredal blijft het wat mij betreft goed doen, al mis ik wel steeds dat béétje extra wat tot een echt meesterwerk zou kunnen leiden. Hier leunt hij duidelijk meer aan bij het werk van del Toro, zeker wanneer je kijkt naar de creature designs, maar zo goed als het werk van de producer wordt het niet.

Jaren 60, een groepje jongeren, een haunted house waar een luguber verhaal uit het verleden schuilt. Het zijn bekende elementen van een setup die wijzen op een horror voor iets jeudidgere kijkers. Dat is het op zich ook. Hoewel erg best wat heftige scenes inzitten is de echte gore beperkt en is het toch vooral een film die op spanning teert.

Behalve dan wat creepy en weirde creature designs. Die springen er echt wel uit en maken het een stuk beter. Ziet er verder ook allemaal erg goed uit, enkel die insecten op de vogelverschrikkers vond ik wat te cheesy, had zonder ook evenveel impact gehad. Maar je merkt wel dat dit een film is die met een aardig budget gemaakt is.

Het resultaat is een erg solide en vermakelijke horror film, die wat extra peper mist om nog hoger te scoren. Maar vervelen deed het zeker niet. Vind het in ieder geval niet erg dat z'n volgende ook nog dit jaar komt.