Scary Stories to Tell in the Dark (2019)

Alternatieve titel: Scary Stories

Verenigde Staten / Canada / China
Horror / Mystery

geregisseerd door André Øvredal
met Zoe Margaret Colletti, Michael Garza en Austin Zajur

Stella is een jong meisje dat nog steeds wordt achtervolgd door de verdwijning van haar moeder op de avond van Halloween - een incident waarvan ze vermoedt dat haar vader meer weet dan dat hij toegeeft. Jaren later zijn Stella en haar vrienden betrokken bij een Halloween-grap die verkeerd afloopt. Maar zijn ze echt in de fout gegaan of was het het werk van een wraakzuchtige geest - een vrouwelijke geest die haar enge verhalen gebruikt om te jagen op een groep tieners, wanneer ze beginnen met het onderzoeken van de verdwijning van meerdere kinderen?

avatar van Noodless
Sfeervolle horrorprent die een knipoog is naar andere films rond het thema Halloween en films met verschillende griezelverhaaltjes, maar hier wordt het toch even anders aangepakt. De rode draad is niet één of ander banaal verhaaltje tussendoor, maar de personages zelf die allemaal hun problemen hebben en te maken krijgen met de wraak van een geest en een geheimzinnig boek waarin griezelverhalen niet alleen geschreven zijn maar ook plotseling en spontaan verschijnen. Mooi opgebouwd en goed vertolkt door de jonge cast. Echt griezelig wordt het niet, maar er zitten wel een paar knappe horrorelementen in de film verweven. De effecten, de locaties ( het oude huis en het kleine stadje ) , de jaren 60 setting en de geluidseffecten dragen allemaal bij tot een vermakelijke sfeervolle horrorfilm. Jammer van de simpele uitwerking naar het einde toe. 7/10

avatar van aspers
Tja, het is maar wat je verwachtingen zijn. Als je echt een gruwelijk enge horror verwacht dan is dit waarschijnlijk niet je ding.

Het is een beetje een 'instap'horror en ik kon 'm wel waarderen. De sfeervolle jaren 60 setting is goed neergezet en eigenlijk volg je hier ook een soort 'losers club'. Tot zover een vergelijking met It of Stephen King. Want daarmee doe je deze grootmeester toch echt te kort!

Het grote verschil is dat deze film nergens echt eng wil worden. Het komt op een of andere manier heel braaf (en soms lachwekkend) over. Ik kon dat wel pruimen. Daardoor deed het mij sterk denken een de serie 'Kippevel' (of Goosebumps) die vroeger op TV was. Dat waren ook een beetje enge verhaaltjes, maar op een luchtige manier verteld.

Nu zou ik dit niet mijn kids van 10 voorschotelen, maar dit is wel een van de luchtigste Horrorfilms van de laatste tijd.

Verder stoorde ik mij wel aan het feit dat het de resterende groep vrij weinig doet dat er weer een van hun het loodje heeft gelegd. Ze pakken het dagelijkse leven wel erg gemakkelijk weer op.

Maar al met al, leuk filmpje. Maar verwacht geen enge film.

avatar van alexspyforever
Ik vond deze film eigenlijk heel aardig tot goed tot ongeveer een uur verstreken was. Vooral het concept vond ik wel erg fijn. Het jammere is dat eens de film in een bepalende fase begint te komen, het mysterie wordt langzaam ontrafeld, dat het er een stuk minder gaat uitzien; Ik doel er dan vooral op dat de monsters er eerder lachwekkend begonnen uit te zien. het einde maakt iets goed maar uiteindelijk blijft het toch iets te veilig en kan het de lijn van het sterke eerste uur niet doortrekken.

avatar van AmazingPP
Wat een aangename verrassing weer. Om mij nog te kunnen verrassen op horror gebied, dan moet je best wel met wat komen en dat doet deze film. Goed in elkaar gezet, zeer prettig script, goede acteerprestaties en leuke effecten. Het had allemaal iets goorder gemogen wat mij betreft, maar ik heb enorm genoten van deze film. Vier sterren.

avatar van leatherhead
Beter dan verwacht. Niet vanwege het plot, dat is gewoon weer hetzelfde dertien in een dozijn riedeltje over een eeuwenoude vloek. Inclusief geforceerd tijdsbeeld (dit keer de 60's *gaap*) en lichtelijk irritante koters in de hoofdrol. Waar Øvredal echter excelleert zijn de 'verhalen' zelf, net name dan de creature designs. Die Red Room scene met dat bleke wezen is niks minder dan geniaal en weird. Leek wel weggelopen uit één of andere obscure Japanse horror, niet direct verwacht van een film als deze die verder redelijk formulematig te werk gaat.

Het is dus vooral steeds uitkijken naar de volgende horrorsequentie, wat mij betreft vormen die de essentie van deze film. Daarbuiten is het vooral plotpuntjes afvinken, maar gelukkig ligt het tempo hoog genoeg om nergens echt te vervelen. Kleine 3,5*.

avatar van Boeikens
Anders dan menig kortverhalen anthologieën is hier alles verweven tot één verhaal. De hand van Del Toro heeft hier zeker wel mee ervoor gezorgd dat het geheel goed sfeervol is opgebouwd.
Het verloop van het hele gebeuren, waar een wraakzuchtige geest slachtoffers maakt door een verhaal te schrijven deed me vaak wat denken aan Final Destination. Het geheel loopt vrij vlot, het acteerwerk is best ok maar het bleef me allemaal véééél te braaf.

Wat een verrassing! In het begin had ik mijn vraagtekens, maar nadat ze het boek hebben gevonden gaat het loos. Super verhaal, mooie special effects en prima acteurs. Gaat dat zien!!!!!

avatar van K. V.
Ik dacht eigenlijk dat het allemaal aparte verhalen gingen zijn, maar het was toch één verhaal. Vond het toch wel een toffe film. Super groezelig of spannend wordt het nooit, maar vervelen deed het evenmin.
De cast deed het ook goed en had toch wat meer dan zo'n typische slashercast.
Verder was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.