Alien: Resurrection (1997)
Genre: Actie / Sciencefiction
Speelduur: 109 minuten / 116 minuten (special edition)
Alternatieve titel: Alien 4
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Jean-Pierre Jeunet
Met onder meer: Sigourney Weaver, Winona Ryder en Ron Perlman
IMDb beoordeling:
6,2 (289.888)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 27 november 1997
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Alien: Resurrection
"It's already too late."
200 jaar na haar dood wordt Ellen Ripley (Weaver) gekloond om DNA van de Alien Queen uit haar te halen. Het bedrijf dat dit financiert wil namelijk de Aliens als wapens gaan gebruiken. Helaas blijken de Aliens slimmer dan ze dachten en binnen de kortste keren moet Ripley met behulp van een aantal ruimtepiraten ervoor zorgen dat de Aliens niet op aarde terecht komen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,2 / 289888)
- Alien Resurrection (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Ripley
Call
Vriess
Johner
Christie
Elgyn
Hillard
General Perez
Dr. Wren
Gediman
Video's en trailers
Reviews & comments
lagaiske
-
- 677 berichten
- 2177 stemmen
Deze film leunt weer dichter aan bij de tweede uit de reeks.
Daarom zijn deel 2 en 4 voor mij de beste.
Het maakt het altijd net iets beter wanneer er meerdere Aliens zijn.
Ook de cast mag er best wezen.
Alleen de laatste scene heeft me net iets teveel mee van het einde in deel 1.
Maar verder zeer aangename film.
damianodebeste
-
- 838 berichten
- 0 stemmen
Vond deze ook wel aardig wel veel minder dan 1 en 2 mer hij gaat wel Sigourney Weaver speelt weer goed lekker veel aliens alleen het verhaal is wel heel slap aliens kweken en aliens achter glazen kooienze weten toch dat dat bloed een zuur is dat overal doorheen brand verder was het ook erg voorspelbaar allemaal ze komen bij elkaar als de aliens ontsnapt zijn ze spreken een plan af en ze worden één voor één vermoordt tot er nog maar een klein groepje overblijft en die het redden toch een beetje een overbodig deel vind ik ik kan me ook echt heel erg irriteren aan het acteren van Winona Ryder.
Het is toch wel het minste deel van de 4 films ( ookal heb ik deel 3 niet gezien ) ze zeggen dat er ook een alien 5 gaat komen ben heel benieuwt naar de film Ik hoop dat hij beter wordt dan deze Vond trouwens de scene dat ze in dat lab zijn en dat ze al die mislukte klonen zien het leukst.
Moet binnenkort maar eens Alien 3 gaan kijken mijn verwachtingen zijn niet al te hoog maar bij Alien : ressurection hou ik het voorlopig op een 3,0
_Moonwalker
-
- 549 berichten
- 477 stemmen
Vond het verhaal erg ongeloofwaardig. Voor de rest was niets van de spanning te vinden. Aliens waren goed gemaakt deze keer en ze hadden er meer uit kunnen halen als ze een beetje beter hun best hebben gedaan.
Ik begrijp dat ze de hoofdactrice konden klonen door met haar bloed te klooien, maar dat ze dan ook de alien die in haar zat konden klonen? Behalve als hij met haar DNA was verstrengeld is dat onmogelijk. (Als we aannemen dat klonen van een persoon uit een bloed druppel mogelijk is.)
Verwacht er niet veel van.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Je kijkt sowieso al verkeerd naar de film als je een geloofwaardig verhaal verwacht. Dit is tenslotte een Alien-film.
_Moonwalker
-
- 549 berichten
- 477 stemmen
Je kijkt sowieso al verkeerd naar de film als je een geloofwaardig verhaal verwacht. Dit is tenslotte een Alien-film.

Je mag toch wel een beetje logica verwachten? Maar je hebt gelijk. 
Phantasm
-
- 7591 berichten
- 7500 stemmen
Deel 2 en 4 vindt ik de beste uit deze filmreeks, kijken allebei lekker weg.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Vrij over-the-top allemaal, maar zo slecht is deze film helemaal nog niet. Je moet natuurlijk niet te veel nadenken bij deze film, en er zitten een aantal aardig grote plotholes in, maar zo storend vond ik het niet. Het is tenslotte wel Jean Pierre Jeunet als regisseur, dan weet je wat je kunt verwachten. Toch jammer dat Michael Wincott zo snel het loodje legt, en die rare Hybrid was ook niet echt geslaagd. Maar de sfeer en mooie plaatjes maken veel goed. Uitblinker was de onderwaterscene, die zowel spannend als goed gefilmd was. Ik vond deel 3 van David Fincher (saai!) in ieder geval een stuk minder dan deze.
Kan me hier grotendeels in vinden.
Eraan toevoegen dat het Giger-gehalte betrekkelijk hoog blijft in dit vervolg. De decors en het design van de Alien ademen weer dat futuristische, biomechanische sfeertje. Sommige shots leken wel letterlijke verfilmingen van Giger's Necronomicon. Verder enkele creatieve gore-momenten gezien, maar helaas ook veel mislukte comedy-momenten.
De onderwaterscène behoort inderdaad tot de beste uit de film; mooi kleurgebruik en een flinke dosis suspense. Spijtig dat ze zo kortstondig is, maar dat maakt ze wel des te intenser. Afknapper is inderdaad de hybride die het Giger-gehalte mist en daarbovenop nog eens overbodig emotioneel is. De manier waarop hij het loodje legt is dan weer een prachtig stukje horrorcinema.
Eindbalans: erg vermakelijk allemaal, met als enige stoorzender enkele zwak uitgewerkte personages en de flauwe machohumor.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
wat ik ook al niet snap, in Alien 3 springt Ripley in die soort van vuur, brandend heet, maar als je in vuur springt verdwijnt alles en dat soort vuur was precies lava, hoe komen ze aan DNA als Ripley is weggevaagd
Dat DNA kan bijvoorbeeld komen van haren die in een borstel zaten, zweet dat in een T-shirt zat, speeksel aan de rand van een glas. Allemaal zaken die na haar dood nog steeds binnen handbereik zijn. Niet te druk over maken dus
.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Dat DNA kan bijvoorbeeld komen van haren die in een borstel zaten, zweet dat in een T-shirt zat, speeksel aan de rand van een glas. Allemaal zaken die na haar dood nog steeds binnen handbereik zijn. Niet te druk over maken dus
.ja dat zou wel kunnen, maar als ze dat dan klonen zit de Alien toch niet in haar buik
of wel soms.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Niet te veel bij nadenken. Uiteraard klopt er geen zak van. Het is aan het einde van Aliens ook heel erg onwerkelijk dat de Queen nog even snel een ei in het schip heeft gelegd (wat de crash van Ripley's ruimteschip in Alien 3 zou moeten verklaren).
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
weet ik, maar dat is in feite niet gebeurd in Aliens 
Joyy
-
- 514 berichten
- 28 stemmen
helaas voor jeunet ging hij met deze film de mist in
niets voor hem, een vervolg op een bestaand concept, met een flinterdun allang uitgemolken verhaal
maar zonder jeunet was het waarschijnlijk een triest niemanddalletje geworden
dus,niet meer doen jeunet, je hebt genoeg in huis om geheel zelfstandig naar eigen inzicht en verhaal een prachtige film te maken zoals je inmiddels al tig keer hebt bewezen
verhaal slaat nergens meer op, een 2 voor de moeite
kaydegreef
-
- 303 berichten
- 0 stemmen
Ik vond hem beter dan Alien 3.
Daarom 4*
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Vond deze ook beter dan Alien3, maar Alien en Aliens zijn toch van een hoger niveau. Maar wat kan je anders verwachten van een 4de film over hetzelfde wezen?
Deze film kijkt lekker weg, Sigourney Weaver, toch al geen doetje in de eerdere Alien films, is taaier dan ooit, de Aliens zien er geweldig uit, hybride vond ik er in tegenstelling tot sommige anderen wel geslaagd. Eigenlijk verveel je je nooit bij deze film, alleen is het allemaal niet bijster origineel meer. Maar laat dat de pret vooral niet drukken 
acdc 16
-
- 31 berichten
- 245 stemmen
ik snap waarom ze hier zo een lage punten voor geve was 1 van de beste alien films van mij krijgt die een 4
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Wederom een zwak deel. Zelfs misschien wel het saaiste deel van allemaal, maar ik vond 3 nog net wat slechter. Bovendien heb ik dit deel voor m'n gevoel lang geleden al eens gezien, of op z'n minst een stuk.
Dat de film zo saai is komt denk ik vooral doordat de actie wel erg standaard is. Het script kent wat nieuwe elementjes, maar die kun je moeilijk een verrijking noemen. Sowieso is dat klonen van Ripley een redelijk ridicuul uitganspunt, maar als het daar bij had gebleven had ik me denk ik nog prima kunnen vermaken. Wat ze niet hadden moeten doen is de Alien menselijke trekjes geven. Als er iets pure evil en monsterlijk was dan waren het de Aliens wel.
Al met al een behoorlijk standaard vervolg van de reeks.. het is wel mooi geweest. 2*
Melvin Udall
-
- 536 berichten
- 0 stemmen
Deze is weer net wat beter dan 3 maar de snaar van 1 en 2 wordt weer niet geraakt. Meer humor in dit deel en de onderwater scene is erg goed gemaakt maar het laatste monster is dan weer zo belachelijk 'fout' dat ie de film bijna om zeep helpt.
Wel grappig om eens een totaal andere Ripley te zien.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Wat ze niet hadden moeten doen is de Alien menselijke trekjes geven. Als er iets pure evil en monsterlijk was dan waren het de Aliens wel.
het laatste monster is dan weer zo belachelijk 'fout' dat ie de film bijna om zeep helpt.
Vind ik dus niet. Waarom zouden de Aliens niet mogen muteren? Het feit dat die hybride een kruising vormt tussen mens en Alien vind ik net vernieuwend en dus goed gevonden.
De Alien Queen komt namelijk uit Ripley en heeft klaarblijkbelijk een aantal van Ripley's genen overgenomen. Of dat realistisch dan wel wetenschappelijk verklaarbaar is, daar wil het niet over hebben, het is nu eenmaal een sci-fi film over buitenaardse wezens. Dat de Alien Queen dan ook op "menselijke wijze" van de hybride bevalt vind ik ergens wel logisch (in zoverre je in dit soort films van logica kan spreken). Dat die hybride er dus ook anders uitziet is in diezelfde logica doodnormaal. Je kan de nieuwe creatie natuurlijk wel niet smaken (da's persoonlijk) maar de film helpt hij zeker niet om zeep. De menselijke trekjes vind ik dus een goeie vondst. Wel heb je gelijk dat de hybride de Alien zelf nooit kan overtreffen. Maar dat hoeft ook niet.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
En zoals die hybrid aan zijn einde komt is toch wel een aardig ziek stukje. Verder is deze film totaal niet serieus te nemen; alles is zo over-the-top als het maar kan. Als je je over de serieuze toon van de eerste drie films kunt zetten dan is het best een aardige film.
En zo'n onderwaterscene is gewoon tien keer stoerder dan die belachelijke achtervol-
ging in Alien-view (waardoor gelijk alle spanning weg is) in Alien³.
Btw, iedereen zit nou wel te kankeren op Jeunet maar de verantwoordelijke voor het script is toch echt Joss Whedon.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
En zo'n onderwaterscene is gewoon tien keer stoerder dan die belachelijke achter-
volging in Alien-view (waardoor gelijk alle spanning weg is) zoals in Alien³.
Dat sowieso.. maar zo goed waren die ook weer niet.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Vind ik dus niet. Waarom zouden de Aliens niet mogen muteren? Het feit dat die hybride een kruising vormt tussen mens en Alien vind ik net vernieuwend en dus goed gevonden.
De Alien Queen komt namelijk uit Ripley en heeft klaarblijkbelijk een aantal van Ripley's genen overgenomen. Of dat realistisch dan wel wetenschappelijk verklaarbaar is, daar wil het niet over hebben, het is nu eenmaal een sci-fi film over buitenaardse wezens. Dat de Alien Queen dan ook op "menselijke wijze" van de hybride bevalt vind ik ergens wel logisch (in zoverre je in dit soort films van logica kan spreken). Dat die hybride er dus ook anders uitziet is in diezelfde logica doodnormaal. Je kan de nieuwe creatie natuurlijk wel niet smaken (da's persoonlijk) maar de film helpt hij zeker niet om zeep. De menselijke trekjes vind ik dus een goeie vondst. Wel heb je gelijk dat de hybride de Alien zelf nooit kan overtreffen. Maar dat hoeft ook niet.
Ik struikel ook niet over het al dan niet wetenschappelijk kunnen ontstaan van deze half alien, half mens. Als je dat gaat doen blijft er van deze film al sowieso niks over, ook helemaal niet belangrijk wat mij betreft. Wat het probleem is, is dat je een Alien krijgt die als een soort trouwe labrador wat weemoedige geluiden produceert en Ripley kopjes geeft. Ik viel zowat van de bank van het lachen.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Tja, je kan erom lachen of je kan dat innovatief vinden. Ik ga voor dat laatste. Jeunet had op veilig kunnen spelen en die hybride even kil en meedogenloos als de Aliens kunnen maken, maar dat had niets bijgebracht aan het verhaal. Hij nam een risico met die menselijke hybride en zijn geluidjes en maniertjes, en ik vind dat knap. Maar da's mijn mening. Ieder zijn eigen mening natuurlijk 
Melvin Udall
-
- 536 berichten
- 0 stemmen
Mijn mening dan nog maar even omtrent die 'foute' Alien... Hij gaat wat mij betreft voorbij aan alles wat Scott en Cameron en in mindere mate Fincher getracht hebben te bereiken. Het gaat wat ver om te zeggen dat ie de hele reeks parodiert maar je krijgt toch wel een heel ander beeld ineens. Van nietsontziende keiharde moordmachines naar een naakt mormel met een neus waar Michael Jackson zelfs om zou lachen. Een gevecht met de queenalien was misschien een herhaling van zetten geworden maar had wel weer het kille van Alien naar boven kunnen brengen.
Jeunet de beste man maakte hierna Amelie dat zal zijn lieflijke karakter verklaren. Overall doet deze film wat een film moet doen en dat is vermaken en daarin is ie voor mij geslaagd.
Enemy Number 1
-
- 49 berichten
- 248 stemmen
beter dan deel 3 actie is goed moest een paar keer lachen gewoon een leuke film.
bild
-
- 318 berichten
- 0 stemmen
Mijn eerste film uit de alien reeks en een grote ontgoocheling. Eerst en vooral bevat deze prent enkele irritante acteurs, met name Sigourney Weaver en Ron Perlman. De prent barst van scriptfouten en is zit vol met clichés. De actie is zo standaard dat het gewoon niet meer leuk is en absoluut niet spannend. Al bij al weinig positiefs en veel nagatiefs ! Standaard, clichématig en scriptfouten.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Mijn eerste film uit de alien reeks en een grote ontgoocheling. Eerst en vooral bevat deze prent enkele irritante acteurs, met name Sigourney Weaver en Ron Perlman. De prent barst van scriptfouten en is zit vol met clichés. De actie is zo standaard dat het gewoon niet meer leuk is en absoluut niet spannend. Al bij al weinig positiefs en veel nagatiefs ! Standaard, clichématig en scriptfouten.
Hmm..niet erg snugger om met het laatste deel van de franchise te beginnen...En als je Sigourney Weaver een irritante actrice vindt dan moet je de andere delen best ook al niet gaan kijken. Maar als je je daar toch zou kunnen over zetten, dan raad ik je vooral Alien en Aliens (deel 1 & 2 dus) aan 
bild
-
- 318 berichten
- 0 stemmen
Hmm..niet erg snugger om met het laatste deel van de franchise te beginnen...En als je Sigourney Weaver een irritante actrice vindt dan moet je de andere delen best ook al niet gaan kijken. Maar als je je daar toch zou kunnen over zetten, dan raad ik je vooral Alien en Aliens (deel 1 & 2 dus) aan
Alien 1 zal ik zeker nog eens bekijken. Het genre is anders, zo staat het toch vermeld op moviemeter daarom blijf ik me interesseren in de alien reeks en zal ik alien 1 zeker bekijken als hij voorbijkomt.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2254 stemmen
Indien ik mij ertoe aan tracht te zetten de positieve punten op te noemen die Alien: Resurrection bezit, stuit ik op onoverkomelijke moeilijkheden. Verder dan het mooie ontwerp van de aliens, een terugkerend deuntje uit de eerste Alienfilm, het idee van een verstrengeld alien-mens-DNA en - en hier spreekt de psychoanalyticus in mij - het Oedipuscomplex dat in de film op weinig subtiele wijze verschijnt kom ik namelijk niet; alles bij elkaar amper genoeg om een kwartier vermakelijke film mee te vullen.
Het is eenvoudig aan te wijzen waar het mis is gegaan met deze film, te weten het script, dat volstaat met irritante personages, clichématige en voorspelbare gebeurtenissen, ongeloofwaardigheden en een uitgangspunt - het klonen van Ripley - dat nog belachelijker is dan het uitgangspunt van Alien³. Ik kan het regisseur Jeunet welhaast moeilijk kwalijk nemen dat hij met een dergelijk stupide film is aan komen zetten; hij kon ook moeilijk anders met zo'n barslecht scenario als dit. Desondanks treft hem ook enige blaam; hij was het immers die voor de bijzonder lelijke aankleding van de film heeft gezorgd, de barslechte acteerprestaties heeft goedgekeurd en de ontwerper van de kruising tussen mens en alien geen duchtige trap onder zijn reet heeft verkocht.
Derhalve doet Alien: Resurrection weinig meer dan de liefhebber van de voorgaande Alienfilms een klap in hun gezicht verkopen. Ik zou haast zo ver willen gaan dat dit overbodige vierde deel de reputatie van de originele franchise - die wat mij betreft logischerwijs ophoudt na het derde deel -, die toch al niet meer geheel onbevlekt was, heeft besmeurd door op stompzinnige wijze zijn reet af te vegen met alles wat Alien voorheen was. Doch dat kan ook de irritatie in mij zijn die spreekt.
1,5*
SgtP
-
- 111 berichten
- 143 stemmen
Zoals ik al aangaf bij deel 3. Dit deel valt in het niets bij deel 2.
Maar toch zijn het vermakelijke films die lekker weg kijken.
3*
Pre- en sequels

Alien³
1992
508 reacties

Aliens
1986
1.227 reacties

Alien
1979
2.124 reacties
Gerelateerd nieuws

'Alien: Earth' is een hit op Disney+: zó kijk je alle 'Alien'-films in chronologische volgorde

Videogame-tie-ins: Vijf films waarvan je misschien niet wist dat ze een eigen game kregen

Dit is 'Alien V' van Neill Blomkamp: het deel in de reeks dat nooit verscheen

'Alien'-schrijver en producer David Giler (77) overleden
Bekijk ook

Blackadder Back & Forth
Komedie / Historisch, 1999
1 reactie

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Aliens
Sciencefiction / Actie, 1986
1.227 reacties

The Thing
Horror / Sciencefiction, 1982
1.465 reacties

Predator
Actie / Sciencefiction, 1987
1.350 reacties

Microcosmos: Le Peuple de l'Herbe
Documentaire, 1996
117 reacties
Gerelateerde tags
androidhuurlingdystopiesmokkelvervolgbuitenaards wezenverraadcloningschepselwetenschapperflamethrowerdisembowelment smugglerunderwater scenegene manipulation man in wheelchairbreeding genetic engineeringregeneration xenomorphalien queenexplosive decompression absurdridiculous
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








