Honey, I Shrunk the Kids (1989)

2,59

Familie / Komedie

geregisseerd door Joe Johnston
met Rick Moranis, Matt Frewer en Kristine Sutherland

Wayne Szalinski is een verstrooide wetenschapper die een verkleinmachine ontwikkelt. Wanneer iemand een honkbal door de ruit en in de baan van de laser van de machine slaat, begint deze te werken. Wayne's kinderen en twee buurkinderen worden verkleind. Wayne veegt ze per ongeluk op, en zet ze weg bij het afval, en dus moeten de kinderen door de tuin reizen, terug het huis in. Ondertussen krijgen ze te maken met gigantische insecten, watersprinklers en een grasmaaier.

75 BERICHTEN 10 MENINGEN
avatar van Mescaline
Inderdaad, overdaad schaad

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Het was lang geleden dat ik deze nog eens gezien had. Ik kon me er eigenlijk nog best wel veel van herinneren. Het is echt Zo'n typische familiefilm, met een redelijk bekend verloop. Het hele verkleiningsproces is best aardig gedaan en voor de kinderen is het avontuur in de tuin zeker leuk om te zien.

Zelf ben ik net wat minder enthousiast. Slecht is het zeker niet en qua gedateerdheid viel het me ook nog wel mee. Moranis is een leuke professor, maar de kinderen zelf doen het toch wel wat minder goed.

Het is door het tempo en de degelijke regie in ieder geval onderhoudend genoeg om de anderhalf uur zonder kleerscheuren door te komen, al lukt dat de hoofdrolspelers natuurlijk niet allemaal.

avatar van Beertje45
Héél aardige familiefilm die ik me vooral herinner door de uitstekende special effects en het aandoenlijke spel van zowel de jongere als de meer ervaren akteurs. Lang geleden gezien, maar de film destijds vaak gezien en ik heb er alleen maar leuke herinneringen aan.

avatar van Beertje45
Sanderkeuh schreef:
Saaie film die er erg nep uitziet en de Special Effects vind ik ronduit slecht.
Na een half uur heb ik de film dan ook uitgezet, ik had namelijk nog geen zin om te slapen...

Geef mij maar die attractie in DLRP.

Ik vond de special effects van toen eerder heel goed. nogal wat beter dan veel van die cgi troep die men steeds vaker gebruikt de dag van vandaag.

avatar van Edie
Leuke film! Stop Motion zag er af en toe wat zwak uit, maar voorderest goede special fx in deze film. Leuk geanimeerd intro ook

Nergens werd de film echt saai, ook leuke muziek hier en daar vond ik. Leuk werkje van Stuart en Yuzna.

avatar van frolunda
Leuke familie film,niks aparts maar ik heb ze veel slechter gezien.Wel grappig dat Brian Yuzna hier aan meegeschreven heeft.

avatar van DBTim
Het stelt niet heel veel voor. Maar als kind heb ik deze film regelmatig gezien, dus het was leuk om hem weer eens terug te kijken

avatar van dekat
vond dit als kind een leuke film!

avatar van Rodger
Jeugd sentiment... weer gezien na lange tijd,.. blijft een leuke film.. zeker voor die periode..
2.5**

avatar van Vinokourov
Leuke film, ja toch! Een malle wetenschapper heeft op zijn zolder hightech apparatuur staan, waardoor per ongeluk zijn zoon en dochter plus twee buurkinderen verkleind worden tot miniscule wezens. Om het avontuur op gang te brengen worden ze via een vuilniszak gedropt in de tuin en dan moeten de vier verkleinde kinderen de weg terug naar huis vinden in de hoop dat ze weer tot normaal formaat terug getransformeerd worden.

Dat gebeuren in die tuin is het allerleukste en spannendste van de film, want het is een aaneenschakeling van actiescenes met supergrote bijen, mieren, een grasmaaier en ga zo maar door! Het deed me denken aan The Incredible Shrinking Man en al die andere oude sci-fi-films uit de jaren '50 waarin of personen verkleind worden of monsters enorm uitvergroot over het filmdoek wandelen. De special effects van deze film ontstegen ook niet veel dat niveau, maar ach... Deze verder typische familiefilm heeft zijn charmes!

avatar van thoyouknow1980
Heerlijke aandoenlijke comedy/Familie film
Eindelijk na heeel lang zoeken,en nadenken de dvd trilogie weten te bemachtigen.
Geen seconde spijt van de aanschaf want...wat zijn het toch een leuke films
Dit eerste deel is wel het beste,en voor mij een van de beste familiefilms ooit.
Verder valt op dat de film de tand des tijds goed doorstaan heeft vind ik dan.
De kleurrijke omgevingen,luchtige grappen,en een aandoenlijk verhaal,maken het mooi compleet

Ach.

Zo'n typische film die ik als jong jongetje in het begin van de 90s nog wel kon pruimen. Een redelijk leuk uitgangspunt, erg veel luchtigheid en netjes binnen de 90 minuten. Klassiek familievertier dus. Bijna 30 jaar later is het allemaal gevoelig minder, maar voor een keertje niet echt vervelend.

Vooral de decors zijn nog wel redelijk charmant, zeker het miertje. Maar ook de "regen" en de plantenjungle zijn best grappig op een knullige manier. Valt wel op dat er weinig aandacht aan schaal besteed is (een babymier tegen een schorpioen .. ehm) en ook qua tijdsverloop is het niet bepaald nauwkeurig (doen ze echt een dag over 5 relatieve kilometers). Maar dat zijn zaken die de film absoluut niet maken of breken.

De humor en personages zijn verder redelijk melig (type Suske & Wiske), de effecten zijn buiten hopeloos verouderd en qua regie is het allemaal weinig soeps. Voor Johnston was het een goeie film op een carriere op uit te bouwen, al stelt die kwalitatief uiteindelijk ook niet zo heel veel voor.

Geinig om nog eens teruggezien te hebben na al die jaren, maar veel kwaliteit kon ik er niet meer in herkennen. Wel nog wat charme.

avatar van bjerik76
na jaren weer eens herzien, blijft leuk.

avatar van clubsport
ik kan me herrinneren dat de special effects toendertijd er best spectaculair uitzagen , vooral de bijenscene was leuk gedaan .
Verder is het een aardige film en echt feelgood disney zal ik maar zeggen .

avatar van john mcclane 2
vind de score hier wel erg laag,misschien om dat het de tijds der tand niet heeft door staan ?
Vergeleken bij Ant-Man (2015 zeker niet .
Maar het is echt een leuke familie film, met wat daar bij komt kijken,,vleugje coming off age romatiek, wat (misshien) gezappig familie gedoe.
Maar het is wel dikke pret als de kids uiteindelijk klein zijn, en kijkt dan goed weg.
Rick Moranis is prima in zijn rol als science nerd en maakte na deze trilogie (ze werden wel steeds slechter ) weinig tot geen films meer ,,jammer.
Maar genoeg in zich om je met jong en oud te vergapen aan een leuk verhaal en levensgrote mieren .