The Legend of Tarzan (2016)

Actie / Avontuur

geregisseerd door David Yates
met Alexander Skarsgård, Samuel L. Jackson en Margot Robbie

Het is al jaren geleden dat de man ooit bekend als Tarzan (Skarsgård) de jungle van Afrika achter zich liet voor een nieuw leven als John Clayton, Lord Greystoke, met zijn geliefde vrouw, Jane (Robbie) aan zijn zijde. Nu is hij uitgenodigd om terug te komen naar de Congo als een handelsafgezant van het parlement. Hij is zich er echter niet van bewust dat hij als pion fungeert binnen een gevaarlijk spel vol hebzucht en wraak onder leiding van de Belgische kapitein Leon Rom (Waltz). Maar diegenen achter dit moorddadige plot hebben geen idee wat ze te wachten staat.

avatar van Brix
Zinema
Interessante visie.

Het probleem met Tarzan films die (deels) "realistisch"trachten te zijn is de vervreemding van het originele concept van schrijver Burroughs, te weten: puur fantasy.
Burroughs gaf zelfs vaker te kennen niet naar Afrika te willen reizen omdat het beeld dat hij in zijn hoofd had dat van een fantasiewereld was, en dat wilde hij niet verstoren met indrukken van het werkelijke Afrika.
M.a.w.: het Afrika dat hij bedacht bestaat niet.
Vandaar ook dat de Tarzan films die werkelijk in Afrika werden opgenomen allemaal zwaar teleurstellen voor wat de natuuropnames betreft.
Nergens is het dichte oerwoud te zien, met enorme bomen die zo dicht bij elkaar staan dat Tarzan er van tak tot tak kan springen (lianen gebruikt hij niet in de boeken, jammer dat hij dat in LOT wel doet, en overdreven zelfs)
Dat hebben de makers van The Legend of Tarzan digitaal opgelost, en naar mijn mening op een uitstekende wijze.
Een andere manier om e.e.a. in beeld te brengen is er niet.
Het mag er best een beetje fake uitzien wat mij betreft, al stoorde het mij eigenlijk nergens echt, integendeel zelfs.

De beste junglescènes in "Greystoke, The Legend of Tarzan, Lord of The Apes" waren bijvoorbeeld ook niet die welke in Afrika werden gefilmd, maar de studio opnames, die in Engeland werden opgenomen.
Herkenbaar fake, maar wel sfeervol.

Voor wat Skarsgard betreft, m.i. is hij toch een van de weinige Tarzan acteurs met acteertalent.
Van de pak weg 50 of meer Tarzan acteurs (die in de illegale producties inbegrepen) zijn er hooguit een stuk of vier met enige acteercapaciteiten geweest.

Dat de film minpunten heeft is wel een feit.
Toch blijft het voor mij de beste poging tot nog toe om recht te doen aan het origineel van schrijver Burroughs.

avatar van Boneka
Absoluut geen topper helaas, ook al zien de beelden er over het algemeen mooi uit, maar als je dan hoort dat de film voor 95% is opgenomen in Leavesden (vlakbij Londen) dan is er toch wel heel erg veel nep. Slechts de fraaie beelden boven Afrika zijn echt opgenomen met een helikopter. Volgens zeggen hadden ze anders 2 jaar in Afrika moeten opnemen. Maar goed moet zeggen het ziet er over het algemeen best mooi uit. Een van de betere stukken waren eigenlijk de flasbacks (Legend of Tarzan). Erg mooi gemaakt. Geldt ook voor de dieren die er in navolging van Planet of the Apes steeds beter uitzien. Geldt niet alleen voor de monkeys ook de olifanten en andere beesten zien er zeer mooi uit.

Veel minder is het dunne verhaaltje en de acteurs. Kende "Tarzan en Jane" nog niet. Samuel L. Jackson lijkt in de verkeerde film te zijn beland en badboy Christoph Waltz toont overeenkomsten met de film Water for Elephants. Dezelfde charme aan tafel en dit keer geen olitantenslurf die hem uitschakelt maar een happige krokodil .

De film die eigenlijk maar 1.40 uur duurde kwam bij mij wat gehaast over. Daardoor was ie eigenlijk nooit echt spannend. Vergelijk hem niet met King Kong, maar daar kon je de spanning lekker voelen.

Het CGI gedeelte vond ik soms ook wat overdreven. Met name bij het treinmoment. Je zou bijna denken dat het om superman ging. Ben blij dat ik The Junglebook nog moet bekijken. Misschien hadden ze na die film iets meer tijd in deze film moeten steken met een beter plot en betere regie.

avatar van dvdcrusher
Eindelijk eens een Tarzan film die mij wel kon aanspreken al mocht het soms allemaal ietwat rauwer zijn voor mij. Ik vind Alexander Skarsgård wel de geknipte acteur om de rol van Tarzan te spelen. Gespierd en er een beetje dom uitzien, ideaal! Samuel L. Jackson vond ik geen al te beste rol spelen. De ster van de film is evenwel Christoph Waltz die een van de sterkste personages neerzet die ik dit jaar al gezien heb. Camera- en stuntwerk zijn ook indrukwekkend. 4,5 sterren en kanshebber voor mijn persoonlijke top 10 van 2016. Alleszins een van de beste avonturenfilms die ik dit jaar heb gezien

avatar van mnrk
You, are Tarzan. Lord of the apes, King of the jungle. "Me, Tarzan. You, Jane."

Een leuke en vermakelijke actie/avonturen film van David Yates...

Het "oude" verhaal is natuurlijk bekend, en de manier waarop dit terug komt in deze film is prima gedaan, dat samen gevoegd met het verhaal wat we nu te zien krijgen zorgt voor een leuke avonturen film...

Alexander Skarsgård is best een prima Tarzan en wordt prima bijgestaan door Samuel L. Jackson en Margot Robbie als Jane is gewoon , maar zoals altijd speelt Christoph Waltz al zijn rollen top....

De score in deze film was ook in orde...
Rupert Gregson-Williams - The Legend of Tarzan (2016) - MusicMeter.nl

avatar van bjerik76
wat een slecht script over hoe het verder afliep met Tarzan met daarop volgend een nieuw avontuur.
Het begint al vrij rommelig, als je niet vantevoren even leest waarover het gaat is het snel onduidelijk wie/wie is en wie wat wil, en met welke reden.
nieuwe bevolkingsgroepen, nieuwe twisten die (ik) onterecht vind m.b.t. de voorgaande klassiekers en/of Disney varianten.

Mooie beelden, prachtige speciale effecten en redelijk goede vertolkingen, allemaal positief.
Maar... het verhaal is zwak, veel nieuws brengt deze film ons niet tegenover de vroegere Tarzan films.
Misschien wel een aanklacht tegen het Belgische bewind destijds in Congo, maar verder vond ik het toch maar een saaie boel, gelukkig zijn ze de mooie beelden die deze film toch het bekijken waard maken.

avatar van Barry83
De film begint veel te rommelig waardoor je nooit echt lekker in het verhaal van de film komt te zitten. Verder is het een vrij saaie film. Daar kunnen de mooie beelden helaas weinig aan veranderen. Jammer had er zeker meer van verwacht.

Eigenlijk valt over deze film alleen 2 zaken te vertellen die het de moeite van kijken zeer waard maken, en dat zijn de mooie natuur\animatie beelden in HDR en natuurlijk Margot, ik heb een zwak voor Australische schoonheden. Ik heb de film dus lekker rustig helemaal uitgekeken, 5 sterren dus voor deze 2 zaken!

avatar van the new guy
Zoveel geld beschikbaar, zulke goede acteurs en de moderne technieken. Dan ziet het er dus goed uit. De film is echt best vermakelijk, met name omdat de film zichzelf niet zo serieus neemt. Er zitten genoeg kleine grapjes in om ervoor te zorgen dat je weer wat ontspant. Dat is ook wel nodig want de echte filmkijker zit zich vrij vaak op te vreten van irritatie. De regisseur heeft t nog leuk verbeeld door de tijdslijn wat door elkaar te gooien, maar de verhaallijnen zijn eigenlijk allemaal niet interessant genoeg.

avatar van Jokkie
Margot Robbie

avatar van Phantasm
Had hier toch wel wat meer van verwacht, maar toch leuk om een keer gezien te hebben.

Een hele mooie verfilming en vervolg van het verhaal tarzan. Goed acteerwerk door de hoofdrolspelers. Jammer is, dat als je een beetje bekend bent met figuratiewerk, dat dat nog te wensen overlaat. Zelf meegespeeld in een Nederlandse film, mocht daardoor ook een kijkje nemen hoe het allemaal in zijn werk gaat van dichtbij. Daardoor ben ik anders naar films gaan kijken. Let veel meer op het gehele plaatje, de kleine details en vooral het werk op de achtergrond wat natuurlijk een hele belangrijke bijdrage hoort te zijn om een film te maken voor wat hij is. Zonder figuratie geen film!
En juist dat vond ik in deze film niet overtuigend.
Het verhaal in deze film vond ik meeslepend maar had vooral in het begin van de film soms het idee even de draad kwijt te zijn met betrekking op de overgang tussen verschillende scenes.
Graag had ik op het einde, wanneer men ziet dat Jane en Tarzan een nakomeling ter wereld hebben gebracht, iets willen zien dat dat nieuws bij elk dier in de jungle te horen zou zijn.
Al met al een hele mooie verfilming!

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/drama/romantiek film...
Uitstekend verhaal...
Uitstekend mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend 3D, schitterend...
Uitstekend geluid/muziek Dolby Digital met 7.1....
Uitstekend acteerwerk...
Uitstekend camerabeweging...
Heerlijk genoten...
Top!!!

avatar van DVD-T
The Legend is nergens echt indrukwekkend.

Het verhaal van Tarzan is erg bekend. Zelfs al heb je nog nooit geen Tarzan gezien, weet je wie het is. Zijn roep, zijn band met de dieren en natuurlijk is het geen Tarzan zonder dat de man door de Afrikaanse jungle slingert. The Legend of Tarzan heeft een interessant verhaal. Helaas wordt daar veel te weinig mee gedaan. En dat is met meer elementen in deze film. Met de legende, het verhaal en de personages. De film kent ook een hele rare pacing. De actie scenes zijn in een flits voorbij, de flashbacks halen het tempo ontzettend naar beneden en zijn verder ook totaal niet van belang voor dit verhaal.

De enige die er nog wat van probeert te maken is Waltz. Maar dat is zeker niet dankzij het script. Skarsgård komt totaal niet overtuigend over als Tarzan. Robbie doet het best leuk, maar er wordt nauwelijks gebruik van haar talent gemaakt.

De beelden maken af en toe best veel indruk. Vooral shots van de omgevingen zijn een lust voor het oog. Het kleuren pallet wat Yates en zijn DP hebben gekozen is dan weer erg lelijk. De actie is best leuk, maar wordt een beetje verziekt door ietwat te opzichtige CGI momenten die je toch wel wat uit de film halen. De muziek is prima en ook is de sounddesign van een hoog niveau.

Deze vertelling van Tarzan heeft het gewoon niet. Op narratief vlak is er ondanks een geweldig uitgangspunt gewoon te veel mis, waar het technisch, buiten de color timing om, toch best goed in elkaar zit. Typisch geval van hier had veel meer in gezeten.

Redelijke film waarin Tarzan onder valse voorwendselen terug naar de jungle wordt gelokt. Het toch al wat simpele verhaal mist nogal wat vaart (ook vanwege de montage waarin het klassieke Tarzan-verhaal via flashbacks wordt verteld). Een goed begin en een actie-vol einde. De film ziet er mooi uit en de cast bestaat uit aardig wat bekende namen. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van martijn011
Man man man, wat een vreselijk slechte film is dit zeg.
Ik weet niet wie er aan de montageknoppen heeft gezeten maar ik heb zelden een film gezien waarvan het verhaal zo slecht naar voren kwam. De film springt van de hak op de tak, flashbacks zonder enige toegevoegde waarde en eigenlijk is de film niet meer dan dat een man z'n vrouw moet redden die in handen is gevallen van de slechteriken.

Een slechterik die ik trouwens normaal gesproken heel hoog heb zitten maar deze keer bakt Waltz er ook weinig van. Komt nog bij dat hij deze rol nu ontelbare keren heeft gespeeld na z'n verbluffend goede optreden in Inglourious Basterds.
Skarsgard ziet er wel goed uit maar mist totaal het charisma om Tarzan te vertolken. Ook een waardeloze rol. Samuel L. Jackson is alleen maar irritant, Margot Robbie gaat nog wel.
Laat ik verder maar geen woorden meer verspillen aan dit gedrocht, voor de mooie natuur die in de film zit geef ik nog anderhalve ster.

avatar van K. V.
Dacht eerst dat het een remake ging zijn, maar dit was niet het geval. Zo was het wel eens een ander verhaal. Het was geen slechte film, maar echt waw vond ik hem ook niet, misschien mocht hij een tikkeltje korter.
De film zag er zeker niet slecht uit en de cast deed het ook prima.
Een leuke avonturenfilm, geen meesterwerk, maar toch wel eens het bekijken waard.

avatar van panax
prachtige beelden
prachtige special effects
rommelig verhaal
volgens mij had er veel meer in kunnen zitten wat het verhaal betreft!

Werkelijk schitterende verfilming van Tarzan
Waarvan het laatste half uur zo spectaculair is.

Prachtige film muziek

Geweldige mooie verfilming van het legendarische verhaal van Tarzan

Aangezien ik deze film nu een paar keer heb gezien, begon ik me toch echt af te vragen waarom deze film minder dan 3 sterren gemiddeld heeft. Na een beetje scrollen door de 46 meningen, zie ik dat het per persoon toch relatief veel verschilt. De enige component die overheerst is het verhaal wat oppervlakkig is. Goed, daar kan ik inkomen.

Doch wordt dit gecompenseerd door de gekozen historische invalshoek (George Washington Williams, gespeeld door Samuel L. Jackson speelt een sleutelrol in de geschiedenis van de Congo onder gezag van Leopold II, Leon Rom, gespeeld door Christopher Waltz gold als inspiratie voor Kurtz in de klassieker Heart of Darkness, de aanwezigheid van de Force Publique), wat juist weer veel gewicht geeft aan de film en haar verhaal.

Daarbij spelen Samuel L. Jackson, Christopher Waltz en Alexander Skarsgard alle drie meer dan behoorlijk, is het visueel genieten (Tarzan vs. Akut is toch wel heel mooi weergegeven hoor). Ik ergerde me enkel aan de geforceerde rol van de geëmancipeerde Jane, al speelt Margot Robbie zelf wel oke.