Kiss Me Kate (1953)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door George Sidney
met Kathryn Grayson, Howard Keel en Ann Miller

De hoofrolspelers in Cole Porters Kiss me Kate zijn ook in werkelijkheid getrouwd en hebben buiten het toneel dezelfde relatieproblemen. Hij heeft daar bovenop ook nog financiële problemen en twee onnozele gangsters willen een gokschuld innen.

avatar van Goodfella
Haha!! Dit is volgens m'n ma de beste film ooit! Wat Linda met Robin Williams heeft, heeft zij met die Howard Keel.

Bob Fosse (danser/choreograaf/regisseur - Cabaret, All That Jazz) speelt als jong broekie in deze film. Het verhaal is een variant op Shakespeare's Getemde Feeks, en in de VS wordt het nog steeds vaak op toneel gezet.
Het zingende tweetal hierboven nodigt niet bepaald uit tot kijken.

bestaat hier ook geen versie van met het duo Taylor-Burton?
Laat maar, heb hem al gevonden en gequoteerd

deze films is nergens te koop he, mn vader zoekt em al jaren?

Kijk eens op elcheapo.nl Zeker bij tien winkels te verkrijgen (wel nogal prijzig). Als ik jou was zou ik hem bij Amazon bestellen.

kappeuter (moderator)
De knop 'Vergelijk prijzen van deze DVD' nog niet ontdekt Gotti?

Is me nog niet eerder opgevallen nee. Niemand verteld mij hier ook wat...

Mr. Howard Keel wist al ... met zijn gevoel voor humor... indruk op mij te maken in 'Calamity Jane'. Hier doet hij dat nog eens over. Ik mag 'm graag zien!

Een muzikaal filmpje uit de jaren 40 en 50, ons allerbekend : een simpel "hit and run" verhaaltje en het inlassen van zang- en dansnummers door stars van het ogenblik.
"Kiss me Kate" is niet anders, maar als men denkt dat Shakespeare's "Timing of the Shrew" en de Cole Porterr's muziek garant staan voor filmische kwaliteit mag het wel vergeten.
Het geheel is de stupideit zelve, nummers als "So in love", "From this moment on" en "We open in Venice" ten spijt. Maar dat is muziek, filmwaarde mogen we vergeten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze luchtige musical met prima vertolkingen moet het voornamelijk hebben van de goede liedjes van Porter. Werd in de hoogtij dagen van 3-D (de jaren vijftig) ook in 3-D vertoond. Het bleek echter dat de film het in 2-D ook erg goed aan de kassa deed. Het blijft jammer dat dit soort klassiekers, evenals bijvoorbeeld Hitchcock's Dial M For Murder, niet in de oorspronkelijke 3-D vorm op DVD worden uitgebracht. Goed.

avatar van wibro
Dit soort musicals deden het goed in de jaren vijftig. Het gaf de mensen enigszins ontspanning, dit tegen de achtergrond van de Koude Oorlog, McCarthysme etc. Nu anno 2011 stellen dit soort musicals niets meer voor, maar de muziek van Cole Porter staat nog steeds als een huis. Mooiste scène; de balletscène - From this Moment on - aan het eind van deze toneelachtige musical. Voor de rest als film om snel te vergeten.

Hoewel dit niet mijn favoriete musical is, krijg ik bij het kijken ernaar toch steeds een blij gevoel. Ik kan het ook niet helpen. De mooie liedjes worden prima vertolkt en ook het verhaaltje (een variant op Shakespeare's "Taming of the Shrew") is best in orde. Hoogtepunt: het idiote duet van Keenan Wynn en James Whitemore.