True Crimes (2016)

Verenigd Koninkrijk / Polen / Verenigde Staten
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alexandros Avranas
met Jim Carrey, Robert Wieckiewicz en Agata Kulesza

Wanneer een zakenman vermoord wordt, heeft de politie in Polen totaal geen idee wie de dader en diens motieven kunnen zijn. Er zijn geen aanwijzingen. Er wordt daarom gesproken over de perfecte misdaad. Tot het moment dat auteur Krystian Bala een boek publiceert waarin een moord wordt beschreven die akelig veel overeen komt met de moord op de zakenman.

Sobere, bijna deprimerende thriller. In het Polen van deze film schijnt de zon nooit, zien we bijna continue regen, dichte mist en droevig kijkende mensen maar helaas is True Crimes daardoor nog geen nieuwe Se7en geworden. Een tergend langzame vertelling zonder veel hoogtepunten en een aardige plotwending die veel te laat komt om de lethargie te doorbreken. Carrey, met een imposante baard waardoor hij de oudere broer van Arie Boomsma lijkt, doet zijn best en houd zijn gezicht dit keer keurig strak maar een betere acteur had meer uit deze dankbare rol kunnen halen. Regisseur Avranas zal tijdens het vervaardigen van deze film ergens onderweg gemerkt hebben dat dit het niet wordt, en probeert derhalve opzichtig de boel wat meer schwung te geven met enkele expliciete naaktscènes, waaronder een aantal shots van mevrouw Gainsbourg( hier verdrietiger dan ooit eerder). Dus als je daar op zit te wachten dan is dit wellicht toch je ding, maar persoonlijk denk ik dat deze productie vooral snel in de vergetelheid dient te geraken, één van de slechtere films uit 2016.

avatar van ikkegoemikke
You're the girl in the inner room.
Alicja is your story.
You talked, he wrote it down.

Ik veronderstel dat het bijna onmogelijk is om voor een film gesitueerd in een Slavisch land een uitbundig kleurenpallet te gebruiken. Telkens het verhaal zich afspeelt in zo’n communistisch of ex-communistisch land trekt men een blik open met deprimerende kleuren. Hoe dichter men het moederland van communisme Rusland nadert, des te grijzer, grauwer en fletser de beelden worden. De troosteloosheid en somberheid spat van het scherm af. Alles lijkt kaal, onaangekleed en gewoonweg saai. Om dit euvel in een film te camoufleren, moet men toch over een boeiend en intrigerend verhaal beschikken die door kleurrijke acteurs worden vertolkt. Maar zelfs dat ontbreekt een beetje in “Dark crimes”. Zelfs Jim Carrey is voorzien van een grijze baard. Met een beetje verbeelding zou je de film kunnen zien als een oubollige zwart-wit film.

Dark Crimes” is gebaseerd op een artikel uit de Washington Post over Krystian Bala. Een schrijver die een onopgeloste moord tot in het detail beschreef in één van zijn boeken en op basis hiervan veroordeeld werd. Misschien een interessant item om een film over te maken, was het niet dat het tempo van de film gelijkaardig is aan het schrijven van een boek. Tergend langzaam. En daar kon Jim Carrey zelf niets aan verhelpen. Deze gekke-bekken-trekker die al eens met God overhoop ligt, geplaagd wordt door een bende pinguïns of laxeermiddel mengt met de koffie van zijn beste vriend, misdeed het niet in deze serieuzere rol. Spijtig genoeg heeft de carrière een immense stempel op deze brave man gedrukt en verwachtte ik elk moment een spastische grijns onder begeleiding van een absurd dansje vol benengezwaai. Zelf vind ik dat nogal logisch daar ik nooit anders heb geweten als het over Jim Carrey gaat. Er zijn maar weinig komieken die erin slagen om in een ernstige film te overtuigen.

Het enige wat deze film uitstraalt is saaiheid. En niet alleen door het uitzicht. Het verhaal is immens langdradig. En als opvulling verzon men er nog nevenplots bij. Zo krijg je het verhaal van de gedegradeerde rechercheur en de wilskracht om weerwraak te nemen op het onrecht dat hem is aangedaan. Vanzelfsprekend krijg je dan het verhaal van een rechercheur die voor hij op pensioen gaat deze zaak wil oplossen als eerherstel (Een beetje zoals Morgan Freeman in “Se7en”). Er is ook nog de verwaarloosde echtgenote die niet meer tegen de afwezigheid en het obsessieve van haar echtgenoot kan. En tenslotte is er het seks-slavinnetje Kasia (Charlotte Gainsbourg) en vriendin van de verdachte schrijver Kozlov (Marton “The Equalizer” Csokas), wiens drugsverslaving en SM-verleden voor sinistere beelden zorgt.

Er zijn enkel een paar opwindende momenten. En dat is telkens als de schrijver Kozlov in beeld komt. Zijn pseudo-intellectueel geneuzel is inhoudelijk misschien niet van wezenlijk belang, maar zijn charisma en persoonlijkheid vult het filmbeeld des te meer. Dat waren die enkele momenten waarop je de spanning en intensiteit kon voelen. Misschien dat Charlotte Gainsbourg bij bepaalde beelden ook voor een welbepaalde spanning zorgde. Alle lof echter voor Jim Carrey die hier in een verder niet zo indrukwekkende film toch een hoogst impressionante vertoning etaleert. Zijn stugheid, verbetenheid en de momenten waarin hij beseft dat hij het bij het verkeerde eind heeft (met kokhalzen als gevolg) worden door Carrey op een indrukwekkende manier gebracht. Maar meer valt er ook niet te zeggen over deze middelmatige film.