True Crimes (2016)

Verenigd Koninkrijk / Polen / Verenigde Staten
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alexandros Avranas
met Jim Carrey, Robert Wieckiewicz en Agata Kulesza

Wanneer een zakenman vermoord wordt, heeft de politie in Polen totaal geen idee wie de dader en diens motieven kunnen zijn. Er zijn geen aanwijzingen. Er wordt daarom gesproken over de perfecte misdaad. Tot het moment dat auteur Krystian Bala een boek publiceert waarin een moord wordt beschreven die akelig veel overeen komt met de moord op de zakenman.

Sobere, bijna deprimerende thriller. In het Polen van deze film schijnt de zon nooit, zien we bijna continue regen, dichte mist en droevig kijkende mensen maar helaas is True Crimes daardoor nog geen nieuwe Se7en geworden. Een tergend langzame vertelling zonder veel hoogtepunten en een aardige plotwending die veel te laat komt om de lethargie te doorbreken. Carrey, met een imposante baard waardoor hij de oudere broer van Arie Boomsma lijkt, doet zijn best en houd zijn gezicht dit keer keurig strak maar een betere acteur had meer uit deze dankbare rol kunnen halen. Regisseur Avranas zal tijdens het vervaardigen van deze film ergens onderweg gemerkt hebben dat dit het niet wordt, en probeert derhalve opzichtig de boel wat meer schwung te geven met enkele expliciete naaktscènes, waaronder een aantal shots van mevrouw Gainsbourg( hier verdrietiger dan ooit eerder). Dus als je daar op zit te wachten dan is dit wellicht toch je ding, maar persoonlijk denk ik dat deze productie vooral snel in de vergetelheid dient te geraken, één van de slechtere films uit 2016.