Spinning Man (2018)

Zweden / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Simon Kaijser
met Guy Pearce, Pierce Brosnan en Minnie Driver

De professor Evan Birch is zogenaamd gelukkig getrouwd met Ellen, maar staat erom bekend affaires te hebben met zijn studenten. Hij is dan ook de hoofdverdachte in het onderzoek van de rechercheur Robert Malloy, wanneer een jonge vrouw vermoord wordt teruggevonden. Zeker omdat Birch geen alibi heeft.

avatar van gregory804
Goede psychologische thriller die me wist te boeien.
Bouwt mooi op al is de climax een beetje teleurstellend met een kort afgewerkt einde.

Ik heb bij Brosnan al in enkele films het gevoel gehad dat hij te hard zijn best deed/niet natuurlijk genoeg overkwam, wat me eerst zelfs deed twijfelen om te beginnen aan deze film. Echter zetten zowel Guy Pearce als Pierce Brosnan (toevalligheidje in de naam die tot veel misverstanden kan leiden ) een sterke rol neer.

7,5 - 8/10

avatar van Pastaman
Slappe film van het soort 14 in een dozijn.
Wel uitgekeken helaas.

Film die vooral spannend wil zijn, en daar, ondanks een redelijke sfeeropbouw, maar gedeeltelijk in slaagt. De centrale vraag waar het om draait, is professor Birch een moordenaar of niet?, krijgt na ruim anderhalf uur een verrassend maar onbevredigend antwoord, wat ook niet helpt bij een eindbeoordeling. Met twee betere acteurs in de hoofdrollen had het psychologisch steekspel tussen beiden bovendien beter gewerkt: Pearce is degelijk als altijd, Brosnan(als de wat vage rechercheur) is nog altijd geen groot acteur en zijn bekende maniertjes werken hier wat irritant waardoor zijn rol oogt als een gemiste kans. Thriller die inhoudelijk erg lijkt op Under Suspicion(2000, met Gene Hackman en Morgan Freeman) die op punten wel iets beter was. Derhalve met niet te veel verwachtingen beginnen aan deze Spinning Man, en je hebt misschien toch een leuke avond, maar van harte aanbevelen kan ik hem niet.

Best wel een interessante film, die tot (ongeveer) het eind weet te boeien.
Alleen het eind viel mij wat tegen.

avatar van mixmaster
Redelijke film die wat langdradig is en te weinig actie bevat om echt te boeien.
Het verhaal is wel goed uitgewerkt maar weet toch niet echt potten te breken omdat het allemaal wat te braafjes is.

avatar van Noodless
Is het onbevredigende einde bewust zo gedaan want wij willen de waarheid weten of wil de film de filosofie van de professor volgen zodat de kijker zich moet afvragen wat jouw interpretatie van de waarheid is ?

avatar van nadrin
Knappe film vrij origineel verhaal

avatar van schumacher
Ik vond die echt goed: verhaal is top, acteurs top, muziek top, spanning van het begin tot het einde ook, was echt goed en ja dan verwacht iedereen een spectaculair einde maar dat was het idd niet en dat vond ik mss ook net goed omdat al die andere films met hetzelfde eindigen.
Dit is ook geene aktiefilm he , het is een drama/mystery en ik vind hem geslaagd.
Je moet echt wachten tot het einde om te weten hoe de vork in de steel zit, echt wel fun omdat je weet dat het alle kanten uitkan in hetgeen er gebeurt is en met diene prof etc...

avatar van Collins
Een hele spannende film. Prima opbouw rond de hamvraag van de film: did he do it or did he not. De film manoevreert knap om en door deze vraag heen. Met suspense. Met verdachte gebeurtenissen. Met subjectief gedachtenvoer van het hoofdpersonage dat in beelden in de film vervlochten is. Met basale muziek die spanning oproept. Al die dingen wekken verwarring op.
Als kijker heb je geen vaste ondergrond. Het enige dat je als kijker hebt is twijfel. Er zijn momenten dat het antwoord op de hamvraag niet anders dan een duidelijk ja kan zijn. Er zijn daarentegen evenveel momenten dat het antwoord op de vraag helemaal niet stellig is. Het verhaal speelt een spelletje met de kijker. Een spannend spelletje. Dat zeker.
De flashbacks van de hoofdpersoon hebben een prominente rol. Ze doorsnijden het verhaal. Ze zaaien de belangrijkste vorm van twijfel. De hoofdpersoon geeft blijk van door elkaar lopende herinneringen. Niet helder en vastomlijnd. Personages en locaties bewegen door elkaar heen. Ze zaaien twijfel in het hoofd van de hoofdpersoon alsook in het hoofd van de kijker. Deugen de herinneringen? Deugen ze niet? De kijker heeft geen vaste grond onder de voeten, maar bevindt zich in een razend spannend doolhof van mogelijke scenario's, waarheden en leugens. Boeiend. Boeiend.
Mindfuck dus. Geslaagd tot het einde. Alhoewel, misschien is het einde in eerste instantie ietwat teleurstellend, maar in het scenario van de mindfuck past zo'n einde wel uitstekend. Ik kon er in tweede instantie in ieder geval goed mee leven.
Fijne personages ook. Brosnan is goed als detective. Beetje Colombo-esk. Iets over the top. Wel leuk. Minie Driver is altijd leuk om naar te kijken. En Pearce als instabiel lijdend voorwerp is ook goed.
Spannende film.

avatar van boemboem27
kijkt lekker weg omdat je toch wilt weten hoe het in elkaar steekt.
en maar wachten op het plot..nou dan komt er helaas wel een heel zwak einde aan.
Brosnan speelt op zich goed.
echt drama mysterie.
goed te kijken als je toch niets te doen hebt

avatar van Brabants
Redelijk psychologische thriller over een man die door zijn aantrekkingskracht op jonge studenten in de problemen komt. Binnen het genre niet geheel vernieuwend en bijkomstig zeer traag van aard met een behoorlijk saaie protagonist. Het einde is een echte anticlimax die het geheel zo gezien compleet maakt.

avatar van Left4Dead
Guy Pearce en Pierce Brosnan, ben geen groot fan van beiden al moet ik toegeven dat ik de laatstgenoemde de laatste tijd meer ga waarderen. Maar allebeide, en de rest van de cast idem, spelen het verhaal prima. Op het eerste gezicht lijkt het om een aardige mysterie te gaan. Helaas is de climax eentje van de jammerlijke soort.

Het verhaal slurpt je binnen en je begint de verdachtmakingen te geloven, Op een gegeven moment dacht ik zelfs aan moeder de huisvrouw als verdachte. Een mooie misleiding, de uitkomst is helaas een een stukje zure appel en breek het redelijk solide verhaal in stukken. En dat is jammer te noemen omdat het daarmee mijn beoordeling bemoeilijkt en daardoor niet verder kom dan 3**.

De cast red de prent, regie is goed maar het einde nekt de prent.

avatar van Left4Dead
Noodless schreef:

Zijn vrouw gaf eerder aan dat hij in zijn eigen leugens verzuipt en ze op een gegeven moment ziet als de waarheid. De prent doet dit met filosofie als kapstok, de man is een waarschijnlijk lichtelijk sociopaat. Eerder in de film stelt hij tijdens een les ook de vraag over hoe waarheid te interpreteren, manipulatief kun je daar mee omgaan volgens hem. Een kwestie hoe je de zaak draait, keert of went kun je het in je voordeel laten werken.

De film laat alles in het midden, zelf het einde geeft geen conclusie over het feit dat hij wel een moord heeft gepleegd of het een ongeluk was. M.a.w. je mag zelf weten of je hem gelooft of niet.

Aardige film waarin een leraar mogelijkerwijs iets te maken heeft met de verdwijning van een tienermeisje. Een prima opgebouwde en vooral ook onderhoudende en soms ook wel spannende thriller met een ietwat frustrerend einde. Een paar interessante, filosofische dialogen. Guy Pierce en Pierce Brosnan hebben een paar goeie scenes samen. Net geen 3.5 sterren.

avatar van GoodOldJack
Erg matig en ja ik snap de bedoeling achter het einde wel maar het werkte voor mij niet. Brosnan op geen moment goed aan t spelen. Zelfde geldt voor de vrouw van t hoofdpersonage;

avatar van filmkul
Redelijke thriller/drama. Het verhaal is best aardig en is een mix van spanning en drama. De uitwerking is goed. De opbouw is prima en de film verveelt geen moment. Kaijser weet de kijker tot het einde te boeien met de vraag wat er nu precies gebeurd is. Pearce en Brosnan zijn goed op elkaar ingespeeld en ook Driver doet het goed. De combi van de inhoud van de film en de filosofie van docent Pearce is verrassend. Prima thriller drama. 3.5/4.0

avatar van bounze
Leuke film maar met een zwak einde. Verder is alles al gezegd.

avatar van DjFrankie
bounze schreef:
Leuke film maar met een zwak einde. Verder is alles al gezegd.

zou ik exact hetzelfde zeggen