Tolkien (2019)

Alternatieve titel: A Light in the Darkness

Biografie / Drama

geregisseerd door Dome Karukoski
met Nicholas Hoult, Lily Collins en Pam Ferris

Het biografische verhaal over de schrijver van 's werelds meest geliefde fictieve wereld Middle Earth, J.R.R. Tolkien. Deze film onderzoekt de vormende jaren van de verweesde auteur wanneer hij vriendschap, liefde en artistieke inspiratie vindt tussen een groep buitenstaanders op school.

avatar van IH88
“Things aren't beautiful because of how they sound. They're beautiful because of what they mean.”

Sterke film over het leven van Tolkien. Vooral de manier waarop de makers met taal en de kracht van verbeelding omgaan vond ik een sterk punt, en de acteurs weten de soms wollige teksten ook vol overtuiging te brengen. Hoult, Collins en alle acteurs in de bijrollen, allemaal zijn ze fantastisch op dreef. De band tussen de vier vrienden wordt sterk uitgewerkt, en ook de band tussen Tolkien en zijn latere vrouw Edith is een sterk subplot.

In het laatste gedeelte worden de oorlogsjaren van Tolkien behandeld, en ook dit gedeelte werkt. We hadden bijna geen Lord of the Rings/The Hobbit gehad… Dit laatste gedeelte heeft een fijn soort melancholie over zich, en het is interessant om te zien op welke manier Tolkien iedere keer weer een nieuw puzzelstukje krijgt in zijn zoektocht naar zijn stem als schrijver. We weten allemaal waar het uiteindelijk toe leidt.

avatar van Roger Thornhill
Niet spectaculair of vernieuwend, maar integer en warm, met een mooie vriendschap tussen de vier leden van de TCBS en een ontroerende ontluikende liefde tussen de wonderschone Collins en Hoult – leuk om te zien dat een veelbelovend kindacteur het ook als volwassen acteur gered heeft. Wellicht had ik dit ook een boeiende film gevonden als de hoofdpersoon een andere achternaam had gehad.

Mooie biografische film over de schrijver van Hobbit en Lord Of The Rings.
Een verhaal over vriendschap en ook Wereldoorlog 1.
Prachtig in beeld gebracht allemaal, maar vond het leven van de man iets minder boeiend, al zijn de ervaringen in de oorlog natuurlijk wel imposant.
Toch wel een interessante film om de man achter de beroemde verhalen eens te leren kennen.

avatar van Mickey b
Zeer sfeervolle film. Grafisch mooi in beeld gebracht Engeland ten tijde van WO I. Ook Oxford universiteit mooi verfilmd. Verhaal zelf is leven van Tolkien en dit kon mij echt boeien. Altijd al iets gehad met de films Lord of the Rings en deze biografie geeft een inkijk in het leven van de schrijver. Het verbaasd mij wat hij heeft meegemaakt, zowel op liefdesvlak als op het slagveld van WO I. Ben daar wel van onder de indruk.
Na zien van deze film weer zin om nog eens de marathon-filmreeks van Lord of the Rings te herzien. Heb naast films nogal eens zin om een boek te lezen (als ik op reis ben). Ga mij toch nog eens moeten wagen aan het boek. Deze film is er eentje met een verhaal, een inhoud, een sfeer, kortom alles waar ik van hou in een goede film. Aanrader wat mij betreft...