Tolkien (2019)

Alternatieve titel: A Light in the Darkness

Biografie / Drama

geregisseerd door Dome Karukoski
met Nicholas Hoult, Lily Collins en Pam Ferris

Het biografische verhaal over de schrijver van 's werelds meest geliefde fictieve wereld Middle Earth, J.R.R. Tolkien. Deze film onderzoekt de vormende jaren van de verweesde auteur wanneer hij vriendschap, liefde en artistieke inspiratie vindt tussen een groep buitenstaanders op school.

avatar van kleintje 2
Ben wel erg benieuwd hoe deze biopic eruit gaat zien.

avatar van 3 2 1 cut
De trailer ziet er, alhoewel maar zeer kort, interessant uit. Ik heb wel eens wat over het leven van Tolkien gelezen maar dat was voor mij altijd wat vage informatie. Ja, voorlezen voor zijn kinderen, stukje WO I, zijn vriendschappen met andere schrijvers, de grote liefde voor zijn vrouw en dit allemaal samen ergens bronnen voor zijn boeken.

Nu net even Wikipedia geraadpleegd en daar staat inmiddels al meer op dan een aantal jaren geleden:

J.R.R. Tolkien - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org

Maar mooi dat er een biopic komt over deze man want wat zijn er veel grote schrijvers schatplichtig aan deze man. Denk alleen al aan een Stephen King, George R.R. Martin en J.K. Rowling. Ook veel muzikale grote bands zijn beïnvloed door de verhalen van Tolkien.

Deze schrijver verdient dit.

avatar van Nicolage Rico
Wel zin in. Al moet Karukoski zijn sporen nog wel verdienen. Hopelijk met deze film dan maar.

avatar van joeychim_
Vanaf 6 juni 2019 in de bioscoop (20th Century Fox via Warner Bros.).

avatar van Zwolle84
Morgen waarschijnlijk in de Pathé sneak.

Topfilm, mooi opgebouwd en krijgt echt een beeld hoe Tolkien gevormd is. O.a. hoe Sauron gevormd is, in het hoofd van Tolkien

avatar van Fisico
Hier ben ik ook wel in geïnteresseerd. Heeft de slagvelden van WOI meegemaakt (oa aan de Somme) en heeft mede hierdoor de veldslagen in LOTR geïnspireerd.

avatar van kleintje 2
Een nog wankel meesterwerk. Opmaak en muziek zijn goed gecombineerd. De liefde voor taal en vriendschap die deze film uitstraalt is erg mooi opmerkzaam gemaakt.

avatar van Fisico
Volgens Cinenews.be pas in september in de Vlaamse zalen.

avatar van Flat Eric
The Lord of The Hobbit & Co.

Draken, elfen, hobbits en meer van dat fantasy gespuis is aan mij in het geheel niet besteed.
Hele volksstammen lopen er mee weg met het genre.
Ondanks dat de verhalen van de schrijver Tolkien mij persoonlijk dus in het geheel niet aanspreken is het wel interessant om te vernemen wat de geschiedenis van Tolkien zelf is geweest. Jeugd, liefde, studentenleven, passie voor talen, WO I, het komt allemaal voorbij.
Inspiratie voor zijn verhalen komen voort uit zijn fantasie en ervaringen uit zijn leven.
Maar het is bovenal een film over broederschap en kameraadschap tussen 4 vrienden. De film is traag in die zin dat het allemaal rustig en op een verhalende wijze voortkabbelt met een dito muziekscore. Op zich prettig en passend bij de film, maar als je net als ik vandaag een drukke dag achter de rug hebt gehad dan kan dat onbedoeld ook wel wat slaapverwekkend werken.

avatar van Mads Smikkelsen
Nou draak van een film, slecht geacteerd, zwak script, gaap

avatar van Redlop
Nooit de moeite genomen om de boeken van Tolkien te lezen, maar ik geloof bij voorbaat dat ze een stuk beter zijn dan de films. De horror van WOI krijgt metaforisch gestalte in de LOTR-boeken, zo laat deze film zien, misschien zelf iets te nadrukkelijk. Het Broederschap-gedoe kon mij weinig boeien, mede omdat het zo clichématig werd neergezet.
Toch heeft de film wel enkele sterke kanten, zoals het fraai weergegeven beeld van Engeland begin 20ste eeuw, de loopgraven, maar het beste in de film is de aanwezigheid van Lily Collins, die haar schoonheid van haar moeders' kant moet hebben.

avatar van 3 2 1 cut
J.R.R. Tolkien. Sinds ergens 1981 een mysterieuze man voor mij die een waanzinnig mooie trilogie had geschreven wat ik toen voor het eerst las. Een soort half-God ook want hoe krijgt iemand het nu voor elkaar om zo’n waanzinnig epos te schrijven ? Een fantasy wereld ging voor mij open met eindelijk serieuze tovenaars, trollen, elfen en nog wat nieuwe soorten volken zoals Hobbits en Orcs. Ook een opening naar een bepaald soort muziek (progmuziek) die ik tegelijkertijd beluisterde tijdens het lezen van deze boeken. Een opening naar vele andere schrijvers zoals Tanith Lee en Stephen King. Een belangrijke individuele culturele reis was ingezet.

Wat mij in die reis opviel was dat als je iets hoorde van J.R.R. Tolkien (of zijn familie) dat ze weinig tot niets goedkeurden wat over zijn werk werd uitgebracht op film e.d. Ook de LOTR films van Jackson werden niet echt positief benaderd. Nee, de oudste zoon Christopher van Tolkien ging meer de ietwat droge kant op van de appendices en ‘De Kinderen van Húrin’ (uiterst droge kost). Oftewel Echte Literatuur bestudeerd en uitgebracht op wetenschappelijk niveau.

Ook deze film heeft geen ‘toestemming’ van de Tolkien nazaten gekregen. En als je een beetje doorgrondt waarom niet dan is dat, vanuit hun wetenschappelijke visie gezien, ook wel begrijpelijk. Het gaat literair gezien niet diep en exact genoeg. Was deze film een college geweest, gegeven door een PhD vanuit de Nordic Philology, wie weet !!

Ik zag zelf een mooie romantische film die vanuit het beleefde leven van Ronald Tolkien de eerste ingrediënten laat zien hoe hij tot het maken van The Hobbit en de Lord of The Ring kwam. Ook een inkijk in het Engelse leven van voor WO I. Een lichtelijke commerciële inslag met wat raakvlakken met ‘Dead Poets Society’, ‘Titanic’ en ‘Downton Abbey’. Twee prima hoofdrolspelers (Nicholas Hoult: een mix van Benedict Cumberbatch en Eddie Redmayne - en actrice Lily Collins (hmmm, Redlop Pa Collins heeft ook duidelijk zijn looks in haar gezicht overgebracht en Jill Tavelman vind ik dan weer niet zo’n knapperd ).

Je zag vanuit deze film de invloeden op The Shire, The Fellowship, 4 vrienden, Beren en Lúthien, Mordor, Smaug, de Balrog, het Hobbit volk, de veldslagen, de invloed van Wagner en het Nibelungenlied en andere Hobbitsteedse zaken.

En ik kan alleen maar buigen voor deze grote schrijver en zijn grote invloed op mijn eigen ontwikkeling. Maar dat is mijn eigen biopic..

avatar van JacoBaco
Wist niet zo goed wat ik van deze film kan verwachten. Wellicht is dit dan voor de echte Tolkien fans, want ik kan hier niet zoveel mee. Ja de biografie maakt duidelijk waar zijn inspiratie vandaan is gekomen, maar daadwerkelijk fascinerend vind ik het niet. Een vriend van mij vertelde ten tijden van The Lord of the Rings films dat Tolkien nogal uitgebreid van stof is en in zijn boek(en) een complete bladzijde besteed aan het omschrijven van bijvoorbeeld een eikenboom. Waardoor de manier van vertellen best wel stroperig/kruiperig is. Net zoals deze film dus.

Ik hoopte dat deze Tolkien biografie boeiender zou zijn, maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mezelf omdat ik er een beperkte of andere kijk op heb. The Fellowship of the Ring staat in mijn top 10 van favoriete films aller tijden en van deze film/biografie had ik iets anders verwacht, maar ik weet dus niet zo goed wat. Helaas was het een karige ervaring voor mij. Wat ik gezien heb is een ietwat saaie film over een vriendengroepje met een vleugje romantiek, stukjes WOI en af en toe wat fantasie.

Het is vooral een overbodige film geworden voor mij.

Met verdeelde verwachting naar toe geweest.
Ik wist dat het een verhaal over het leven van Tolkien zou zijn.
Dat is boeiend omdat het het verhaal van een meesterlijke verhalen verteller is die miljoenen mensen mee heeft genomen naar zijn bedachte wereld midden aarde.
Dat maakt ook dat je vanaf minuut 1 gewild of ongewild verwijzingen zoekt naar de lort en hobbit films.
Dit leid dan wel weer af van het oorspronkelijke verhaal.
Al met al een vermakelijke kennismaking met Tolkien en waar hij zijn inspiratie vandaan heeft .

avatar van Iron Maiden
Wat een saaie bedoeling. Het proces naar The Lord of the Rings of een kijkje in zijn persoonlijkheid komt amper aan bod. Waarom is hij bijv. zo gefascineerd door talen? In plaats daar vaan krijgen we een ongeïnspireerde lovestory en een soort Dead Poets Society variatie te verduren. Dan duren 111 minuten opeens best lang. Het camerawerk is op bepaalde momenten wel erg mooi en indrukwekkend, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

avatar van Verhoeven
Het leven van de schrijver Tolkien door de lens van zijn kinderjaren:
Als eerste katholieke professor in Engeland sinds de Reformatie ontworstelde J.R.R. Tolkien zich tijdens zijn leven aan religieuze discriminatie. Nu is hij er opnieuw aan onderworpen.
En:
Maar Tolkien is hetzelfde lot beschoren als zijn vriend C.S. Lewis in Shadowlands. De filmmakers verzwijgen zoveel dat de kijker uiteindelijk weinig meer weet over deze eigenaardige, enerverende, geniale en diepreligieuze man. Tolkien is als het ware in het model van Hollywood gepropt, waar hij bij uitstek niet inpast. Omdat het katholicisme in zijn werk impliciet is, valt dat ook in de verfilmingen te ontdekken. Maar wie Tolkiens brieven en beschouwingen leest, kan niet om het expliciete geloof heen dat hij beleefde, deelde en verdedigde. Het verbaast in dit opzicht niet dat Lewis uit Tolkien is gehouden, net zoals er geen plek voor Tolkien was in Shadowlands. Hun vriendschap en ook het einde daarvan had sterk religieuze wortels.

avatar van mrklm
Technisch verzorgde biografie probeert soms iets te nadrukkelijk een link te leggen tussen gebeurtenissen en personen in Tolkiens leven die de inspiratiebron waren voor zijn legendarische boeken, maar compenseert die wat gekunstelde aanpak met een technisch uitermate verzorgde productie en een aantal indrukwekkend gefilmde droomsequenties en meeslepende reconstructies van Tolkiens ervaringen op het slagveld van WOI.