Rudy (1993)

Biografie / Sport

geregisseerd door David Anspaugh
met Sean Astin, Jon Favreau en Ned Beatty

Rudy groeit op in een mijndorpje waar veel mensen uiteindelijk gingen werken, maar wilden daarvoor in de plaats liever football spelen bij de Notre Dame. Rudy's cijfers zijn alleen een beetje laag, hij heeft weinig atletische vaardigheden en is veel kleiner dan andere sporters. Maar hij besluit niet op te geven zich aan te sluiten bij het footbal team.

neo (crew)
wederom een uitstekende score van goldsmith

neo schreef:
wederom een uitstekende score van goldsmith

Inderdaad. De film heb ik nog niet gezien, ben er wel naar benieuwd.

avatar van kelly79
Prachtige rol van Sean Astin. Hij zou veel meer wwardering moeten krijgen voor zijn werk.

avatar van hendriks
prachige film zit te w8 tot die op dvd komt

avatar van mrklm
Schaamteloos sentimentele verfilming van het waargebeurde verhaal van Daniel E Ruttiger (bijgenaam Rudy), een jongen uit een mijnwerkersstadje dat is opgegroeid met de liefde voor American Football en vooral voor The Notre Dame Fighting Irish dat verbonden is aan Notre Dame University. Hoewel hij fysiek ongeschikt is om op het hoogste niveau mee te spelen, weet hij door een combinatie van koppige volharding en een overdosis inzet toch een plaats te bemachtigen in het team. Dat geeft hem de motivatie om een universitaire studie te behalen die voor hem onbereikbaar leek. Rudy heeft nog één grote droom, maar naar mate de maanden verstrijken lijkt het er steeds meer op dat die droom niet in vervulling zal gaan.

Dit bevat alle ingrediënten voor een standaard sportdrama en je kunt de bingokaart er gerust bij pakken: er komen genoeg clichés voorbij om een bingoprijsje in ontvangst te kunnen nemen. Maar door de oprechte vertolking van Sean Astin in de hoofdrol en goed ondersteunend werk van Ned Beatty (als Rudy's vader), Jon Favreau (als de bolleboos die Rudy helpt bij zijn studie) en Charles S Dutton (als een man die het stadion onderhoudt) zal het niet meevallen om die brok in je keel - en wellicht een traantje - te verbergen aan het onvermijdelijke slot.

avatar van rep_robert
De film heeft het bouwjaar gewoon meezitten. 1993 en de periode waarin de film zich afspeelt roepen dusdanige nostalgische gevoelens op dat het wel erg overdreven personage van de sympathieke Sean Astin voor lief kan worden genomen. Vooral het eerste half uur kreeg je haast het idee dat hij ze niet allemaal 100% op een rijtje heeft in de bovenkamer. Verder is alles bijzonder happy en feel good. Je moet het maar net kunnen trekken. De focus ligt voornamelijk op het halen van het football team van Notre Dame. Hierdoor verdwijnen de subplotjes met Favreau en familieleden naar de achtergrond en voegen ze niet zo heel veel toe aan de film.

Het is een beetje een onevenwichtig geheel wat dat betreft, maar er zit zoveel plezier in de film dat ik het wel kan vergeven.