• 15.849 nieuwsartikelen
  • 178.540 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.154 gebruikers
  • 9.381.208 stemmen
Avatar
 
banner banner

War of the Worlds (2005)

Sciencefiction / Thriller | 116 minuten
3,16 4.488 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 116 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning

IMDb beoordeling: 6,6 (503.568)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 juni 2005

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot War of the Worlds

"They're already here."

Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is te veel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Da's het probleem dan ook niet.


avatar van The Contender

The Contender

  • 439 berichten
  • 104 stemmen

Toch een leuke film. Goede special effects. Sommige gedeeltes vond ik toch wel iets tegenvallen. Idd zoals erwku al zei, maar ondanks dat toch leuk om te zien.


avatar van seth gecko

seth gecko

  • 499 berichten
  • 785 stemmen

ik ben behoorlijk onder de indruk van deze film.
Spielberg levert hier gewoon entertainment met de grote E af.

wat de film heel wat intenser en spannender maakt dan een film als independance day is het feit dat je heel het gebeuren door de ogen van Cruise en zijn kinderen ziet.
de camera zit de hoofpersonages vaak dicht op de huid en dat resulteert in hallucinerend knappe,ijzingwekkend intense beelden.
Het gegeven dat het gaat over een niet al te beste vader die zijn best doet om samen met zijn kinderen te overleven is schitterend uitgewerkt.
de film komt snel op gang en heeft een strak tempo.
de aanval van de aliens en het begin van de vlucht van de ferriers is erg spannende cinema
spielberg levert genoeg indrukwekende en spannende scenes af..rachel die een rivier gevuld met lijken ziet,
de auto doorheen de meute
de scene met de veerboot en vooral de scene waarin cruise moet kiezen tussen de twee kinderen zijn schitterend

Hoewel ik geen fan ben van Cruise wist hij hier net als in minority report opnieuw indruk op me te maken
ook Justin Chatwick en vooral Dakota Fanning zijn erg geloofwaardig .
Neem daar nog een Sterk script bij naar spektakelfilmnormen (niet al te veel uitleg over het hoe en waarom ,maar meer de nadruk op het gezinnetje dat probeert te overleven tussen de chaos) door David Koep.
een heerlijk bombastische filmscore van John Williams en een erg strakke regie van Spielberg die met de hulp van Janus Kaminszki niet opteert voor warrige snelle actiescenes zoals de laatste tijd een trend lijkt,maar knap gestileerde en erg duidelijk spektakelwerk.

een spektakelblockbuster met grote klasse
(
Het einde kan idd voor veel mensen een teleurstelling vormen,ik vond het,hoewel wat te snel afgehaspelt eerder een logische oplossing na de voorbij kleine 2 uur)

4.5*


avatar van Altijdklagen

Altijdklagen

  • 232 berichten
  • 1827 stemmen

Mooi spektakel, rauwe beelden prachtige geluideffecten!! Alleen een einde die werkelijk nergens op slaat!!!


Bacterien die de aliens verslaan?! Hallo!!! konden de aliens dat niet uitvogelen in de miljoenen jaren dat ze de aanval gepland hadden???!! Beetje jammer!


Verder redelijk geacteerd en het is gewoon puur vermaak...

Toch gaat mijn voorkeur uit naar ID4 tgv deze film...


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

@altijdklagen

Hoe kan je zoeken naar iets waarvan je niet weet wat het is. Als jij mijn kamer in loopt en ik zeg: ik wil dat je iets vind in mijn kamer, iets wat je nog nooit hebt gezien, nog nooit van hebt gehoord, je kan het niet eens kennen, je kan het niet zien, horen noch voelen. Hup, ga zoeken en kom maar terug als je het hebt...Dan denk ik dat je nooit terug zal komen

Verder: gebruik (spoiler) voor en (/spoiler) na het stukje text om de boel te verbergen

! let op, vervang de ( ) tekens door [ ] tekens... !


avatar van seth gecko

seth gecko

  • 499 berichten
  • 785 stemmen

nou,ik vond dat einde op 1 of andere manier veel beter dan de meeste anderen blijkbaar.
natuurlijk had het op pure independenceday achtige manier opgelost kunnen worden dat de mensen een zwakke plek of superwapen konden uitdokteren en terugvechten,maar dat had ik stom gevonden na dat heel de film lang iedereen zo zwaar op zijn donder had gekregen van die aliens.
hoewel het einde wat te snel afgehaspeld wordt vind ik het heel plausibel.
de aliens komen miljoenen jaren geleden om die machines te begraven,toen de lucht nog zuiver was.
na al die tijd zit te lucht vol vervuiling en ziektekiemen
door uitlaatgassen,vervuiling en menselijke ziektes.
de mens zelf heeft een hele evolutie doorgemaakt en een imuniteitssysteem ontwikkeld tegen al die bacterien
die aliens hebben dat imuniteitssysteem niet en gaan ten onder aan een gemeen griepje
in mijn optiek een goeie vondst


avatar van HALLOWEEN

HALLOWEEN

  • 179 berichten
  • 149 stemmen

Bij War of the Worlds, The (2005):

2bme schreef:
Wat een tijd en geldverspilling deze film. Afgelopen weekend in de bioscoop gezien, maar ik had bijna geld terug gevraagd.
Ik heb de film uit 1953 niet gezien en ik kende het verhaal niet, maar het is het verhaal wat mij dus zo tegenviel.

De hele film aan het wegrennen voor die aliens en dan vallen ze ineens zomaar dood neer. Hoe hebben die dingen dan jaren in de grond kunnen overleven? Waarom zijn ze nooit eerder gevonden?
Waar zijn de overlevenden vanuit de ruimte?
Er klopt wel zo veel niet aan deze film dat het echt super irritant werd


Nog een 1,5* voor de effects, maar die mening kan ik nog naar beneden bijstellen..


Je denkt te veel naar je moet gewoon verstand op 0 zetten en kijken.

En trouwens die machienes zaten wel onder de grond maar die aliens niet, die aliens werden er in gzapt vandaar die blikzem.


avatar van 2bme

2bme

  • 13 berichten
  • 44 stemmen

Wat een tijd en geldverspilling deze film. Afgelopen weekend in de bioscoop gezien, maar ik had bijna geld terug gevraagd.
Ik heb de film uit 1953 niet gezien en ik kende het verhaal niet, maar het is het verhaal wat mij dus zo tegenviel.

De hele film aan het wegrennen voor die aliens en dan vallen ze ineens zomaar dood neer. Hoe hebben die dingen dan jaren in de grond kunnen overleven? Waarom zijn ze nooit eerder gevonden?
Waar zijn de overlevenden vanuit de ruimte? Of hebben ze ineens alle aliens naar de aarde gestuurd?



Er klopt wel zo veel niet aan deze film dat het echt super irritant werd

Nog een 1,5* voor de effects, maar die mening kan ik nog naar beneden bijstellen..


avatar van flipsen

flipsen

  • 1696 berichten
  • 482 stemmen

davidov schreef:

@altijdklagen

Hoe kan je zoeken naar iets waarvan je niet weet wat het is. Als jij mijn kamer in loopt en ik zeg: ik wil dat je iets vind in mijn kamer, iets wat je nog nooit hebt gezien, nog nooit van hebt gehoord, je kan het niet eens kennen, je kan het niet zien, horen noch voelen. Hup, ga zoeken en kom maar terug als je het hebt...Dan denk ik dat je nooit terug zal komen

Vind jij het ook zo jammer dat mensen het idee achter de film simpelweg niet snappen? En dan probeer je het uit te leggen, zo jij in deze quote hierboven doet, en dan reageren mensen niet en gaan de onterechte beschuldigen richting de aliens (dat ze dom zijn en onlogisch doen enzo) gewoon door.

Jammer is dat.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Dit is ook een raar voorbeeld, maar er zijn genoeg andere dingen die niet geloofwaardig zijn (die ik niet meer ga noemen, ze zijn al uitvoerig genoemd op eerdere pagina's).

En als het idee bij veel mensen niet goed overkomt, zegt dat misschien ook wel iets over de uitwerking ervan.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

flipsen schreef:
(quote)


Vind jij het ook zo jammer dat mensen het idee achter de film simpelweg niet snappen? En dan probeer je het uit te leggen, zo jij in deze quote hierboven doet, en dan reageren mensen niet en gaan de onterechte beschuldigen richting de aliens (dat ze dom zijn en onlogisch doen enzo) gewoon door.

Jammer is dat.


Best wel, maar je went er aan he... Ik zie het wel vaker gebeuren

En de uitwerking slecht? nou het had iets meer aandacht kunnen krijgen, maar dat is het probleem niet. Het probleem is dat ik hier allemaal mensen zie waarvan ik me afvraag of ze wel logisch kunnen denken. Ze vinden het vreemd dat aliens niet weten wat wij weten en niet de exact zelfde leef omgeving kennen. Ze vinden het vreemd dat ze geen backup stuurden naar een planeet waar je meteen doodgaat ...zie je het al voor je?
-alien kapitein-: Generaal! al onze aliens gaan dood op aarde door een onbekende oorzaak
-generaal-: niet door wapens?
-kapitein- nee, we weten niet hoe het komt maar we gaan massaal dood.
-generaal-: ah....ik weet de oplossing: stuur alles op aarde af wat we hebben...


Een film hoeft niet alles uit te kauwen... dan kijk ik baantjer wel die het ff 3x piekfijn kan uitleggen. Een goede film zegt niet meer dan nodig is en gaat er van uit dat het publiek slim genoeg is om zelf de gaten met wat logica in te vullen... Iets wat wel vaker fout gaat als mensen een ID:4 film verwachten en uiteindelijk dit krijgen...


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6678 berichten
  • 2288 stemmen

Tom Cruise vindt nieuwe uitdrukking uit

De Amerikaanse filmster Tom Cruise is verantwoordelijk voor een nieuwe uitdrukking: ,,Jumping the couch''. Wellicht beseft hij het zelf wel niet. De uitdrukking kwam tot leven toen Cruise als een wilde op de zetel sprong in de talkshow van Oprah Winfrey en zijn liefde voor Katie Holmes uitschreeuwde.

Sindsdien gebruiken verschillende Amerikanen de uitdrukking 'jumping the couch' voor een persoon die doordraait en zichzelf niet meer onder controle heeft.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/nb1908cruise.jpg

---

Bron@Het nieuwsblad


avatar van seth gecko

seth gecko

  • 499 berichten
  • 785 stemmen

whahaha....dat is zo schitterend

t'was ook wel behoorlijk genant om zien

Tommeke heeft zijn midlifecrisis te pakken denk ik en loopt helemaal te trippen over zijn 26jarig maagdje dat toegegeven er wel heel ok uitziet

ik verwacht dat hij binnenkort met een harley begint rond te toeren


avatar van mazdalfa

mazdalfa

  • 252 berichten
  • 228 stemmen

Eerst was er het boek van H.G. Wells (1898!!!), daarna het hoorspel van Orson Welles, een film in 1953 en een LP-musical versie van Jeff Wayne....en nog steeds vinden mensen dat in 2005 Steven Spielberg een "vergezocht gegeven" heeft gebruikt. Cultuurbarbaren zijn het. Hoe kun je in vredesnaam van Spielberg verwachten dat hij een modern gegeven filtert uit een boek dat van 1898 dateert en tegelijkertijd dicht bij het boek blijft. Dat kan dus niet.

Wat Spielberg wel heeft gedaan is, ondanks de aanwezigheid van de opnieuw uitermate obligaat acterende Tom Cruise, een spetterende aktiefilm afleveren, die geen moment verveeld. De man doet wat de man als geen ander kan: de massa amuseren. Als je daar weinig voor voelt, dan moet je deze film niet gaan kijken. Maar ben je uit op een lekker stuk entertainment dat je gedurende een uur of twee laat ontsnappen uit je eigen dagelijkse beslommeringen, dan ben je hier aan het juiste adres.

O ja, en voor de azijnpissers die zo'n moeite hadden met het verhaaltje van buitenaardse wezens die de aarde aanvallen en "plotseling" omvielen: hier is een citaat uit het boek van H.G. Wells uit (nogmaals): 1898....
"....En daaromheen verspreid - enkelen in hun omgevallen oorlogstuig, enkelen in de nu verstarde Werkmachines, en een twaalftal van hen stijf en zwijgend in een rij gelegd - lagen de Marsbewoners - dood! - gedood door de rottings- en ziektebacteriën waartegen hun organismen niet bestand waren; verslagen zoals het Rode Wier werd verslagen; verslagen door de nederigste dingen die God in Zijn wijsheid op deze aarde had neergezet, nadat alle menselijke hulpmiddelen hadden gefaald."


avatar van kelu

kelu

  • 28 berichten
  • 23 stemmen

Gave film.

Weer een ijzersterke film van Spielberg echt een goeie verfilming. Heb hem een tijdje geleden in de bios gezien ik dacht in het begin dat het een middelmatige film was maar dus niet. Dit is echt een toppertje. Aanrader.


avatar van chrissie

chrissie

  • 749 berichten
  • 5039 stemmen

nou, ik was in elk geval blij dat ze het einde van de buitenaardse wezens behouden hebben zoals in het boek en in de oude versie. Ik zou zwaar teleurgesteld geweest zijn, moest de mensheid met technologie overwonnen hebben.


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

Ken je nog lager dan 0,5 stemmen voor deze slappe k*tfilm met het meest denderende einde als de propaganda machine eromheen?


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

mazdalfa schreef:
Eerst was er het boek van H.G. Wells (1898!!!), daarna het hoorspel van Orson Welles, een film in 1953 en een LP-musical versie van Jeff Wayne....en nog steeds vinden mensen dat in 2005 Steven Spielberg een "vergezocht gegeven" heeft gebruikt. Cultuurbarbaren zijn het. Hoe kun je in vredesnaam van Spielberg verwachten dat hij een modern gegeven filtert uit een boek dat van 1898 dateert en tegelijkertijd dicht bij het boek blijft. Dat kan dus niet.

Oneens. Wat in het verleden werkte hoeft niet perse te werken vandaag de dag. Met dat einde kan hij nu echt niet meer wegkomen. Zelfs de mensen die film goed vinden morren er over.



O ja, en voor de azijnpissers die zo'n moeite hadden met het verhaaltje van buitenaardse wezens die de aarde aanvallen en "plotseling" omvielen: hier is een citaat uit het boek van H.G. Wells uit (nogmaals): 1898....
"....En daaromheen verspreid - enkelen in hun omgevallen oorlogstuig, enkelen in de nu verstarde Werkmachines, en een twaalftal van hen stijf en zwijgend in een rij gelegd - lagen de Marsbewoners - dood! - gedood door de rottings- en ziektebacteriën waartegen hun organismen niet bestand waren; verslagen zoals het Rode Wier werd verslagen; verslagen door de nederigste dingen die God in Zijn wijsheid op deze aarde had neergezet, nadat alle menselijke hulpmiddelen hadden gefaald."


Precies. Daar moet je nu niet meer mee aankomen.


avatar van mazdalfa

mazdalfa

  • 252 berichten
  • 228 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Oneens. Wat in het verleden werkte hoeft niet perse te werken vandaag de dag. Met dat einde kan hij nu echt niet meer wegkomen. Zelfs de mensen die film goed vinden morren er over.

Daar heb ik ook wel oog voor, Wouter. Maar als Spielberg nu voor een volledig ander einde had gekozen, dan had je je moeten afvragen of je wel met een verfilming van het H.G. Wells-verhaal te maken hebt. In die situatie had hij dan beter een nieuw, origineel verhaal kunnen schrijven voor een actie-SF film. Dat had ook gekund.

Ik ben van mening dat als je kiest voor een verfilming van een boek, dat je dan dat boek ook (op zijn minst op hoofdlijnen, en dus inclusief de intentie van de oorspronkelijke schrijver) moet volgen. Je kunt wat schuiven met locatie en een klein beetje met de karakters, maar de basis (en bijbehorende einde) moet je ongemoeid laten. Dan hoef je vervolgens het resultaat nog niet geweldig te vinden als kijker, maar er wordt wel tot op zekere hoogte integer omgesprongen met een boek.


avatar van MWX

MWX

  • 341 berichten
  • 1885 stemmen

goeie verfilming vn het boek in de huidige tijd had inderdaad wat meer actie in gemoggen maar verder liep de film lekker het voelde goed aan zonder meer een van de bettere films die ik heb gezien.

4.5*


avatar van movieslave

movieslave

  • 22 berichten
  • 75 stemmen

Vlotte actie en lekkere (beeld)effecten. Terugkerende 'stoombootgeluid' een beetje irri.

Scenario en diepgang al in veel recente blockbusters matig.

Had meer in gezeten, dus 2,5*


avatar van Kriss

Kriss

  • 9 berichten
  • 10 stemmen

Er klopt heel veel niet aan deze film en daar heb ik me heel erg aan gestoord. Zoals dat ze uit die kelder komen en alles is kapot er liggen zelfs brokstukken van vliegtuigen, maar de auto die is nog helemaal heel hmm heel raar. Of dat die zoon regelrecht in een ontploffing loopt maar aan het eind nog leeft tja wat kan ik zeggen. De film is mooi gemaakt meer ook niet geef em 2 sterren voor de mooie beelden.


avatar van Altijdklagen

Altijdklagen

  • 232 berichten
  • 1827 stemmen

Na er nog veel over gelezen te hebben en de film toch nog maar eens gekeken te hebben, moet ik zeggen dat de film me iets beter bevalt..

ik kan het einde nu beter hebben.

toch hadden de aliens nog eens kunnen komen kijken door middel van een verkennings squadron en dan uit kunnen vogelen dat de lucht misschien toch niet zo gezond is.

Al met al een mooi spektakelfilm... en dank u voor de uitleg over de spoilers..

Vonden trouwens meer mensen die scene in de kelder met de slang, niet erg veel lijken op een scene uit jurrasic park in de keuken met 2 raptors en 2 kinderen?!


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Altijdklagen schreef:
Vonden trouwens meer mensen die scene in de kelder met de slang, niet erg veel lijken op een scene uit jurrasic park in de keuken met 2 raptors en 2 kinderen?!

Ja, eigenlijk wel goed gezien. Scene in JP is wel veel spannender en gewoon mooier!


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6678 berichten
  • 2288 stemmen

JoeCabot schreef:

(quote)

Ja, eigenlijk wel goed gezien. Scene in JP is wel veel spannender en gewoon mooier!

Die scene in WOTW was zowat het enigste memorbale aan de film.Je hoorde de zaal echt ademen.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Mwaa, ik viel toch meer op de actiescenes.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31157 berichten
  • 5452 stemmen

Pieter Montana schreef:
(quote)


Die scene in WOTW was zowat het enigste memorbale aan de film.Je hoorde de zaal echt ademen.


Die scene deed me meer denken aan de kelderscene van Signs waarin ze zich schuilen voor de aliens. Daar was het trouwens enger omdat er meer met suggestie gewerkt werd.


avatar van Rudie

Rudie

  • 141 berichten
  • 161 stemmen

Heb deze film nog eens bekeken... thuis op de buis en dat was beduidend minder spektakel natuurlijk. Ik vond em nu niet meer zó bijzonder. Eerder gaf ik deze film 5 sterren maar kom nu niet verder dan 3. Vermakelijk blijft ie wel


avatar van pikedre

pikedre

  • 87 berichten
  • 660 stemmen

wel redelijk... leuke effecten


avatar van ramses

ramses

  • 14 berichten
  • 0 stemmen

leuk film waar je niet teveel moet over nadenken,
zeer goed van spielberg dat hij het einde behoud zoals vroeger
-wat wel irritant bleek is die diep uitgewerkte slechte relatie tussen vader-kinderen, waarom was nodig.
-dat meisje dat constant loopt te krijsen
-dan nog die zoon die op het einde springlevend komt aanlopen (samen met de ganse familie) zo typisch amerikaans.
toch een pluim voor de effecten en de beklemende sfeer