War of the Worlds (2005)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning

Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is teveel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

avatar van Norris
ehs21 schreef:

Komt dat niet doordat die op batterijen loopt?? Weet de scene niet meer want heb hem een jaar geleden voor het laatst gezien maar dat zou een verklaring kunnen zijn.

Een auto start ook op batterijen, doch geen enkele auto reed meer

avatar van davidz352
jw070 schreef:
Wat een verschrikkelijke uien film was dit zeg, in het begin had ik er echt zin in maar na verloop van tijd leek het wel of het budget van Spielberg minder aan het worden was en aan het eind helemaal op was, hij werd per scene slechter en slechter om maar niet over het einde te spreken, ze vernietigen 1 tripod en dan komt er een half bezopen ET. uitvallen die nog net niet de woorden "sorry we ran out of money, THE END" kan uitbrengen, maar de rest van de tripods gaan nog even door, heeft Spielberg plannen voor een sequel, hoop het niet.

halbezopen ET

avatar van moviemafketel
Ook wel beetje vreemd dat ze een hele zooi mensen doormidden laserden en voor andere mensen weer een schattig mandje hadden bedacht. Leek wel een bakje pinda's waar ze af en toe een pindaatje uit namen. Je moet alles maar een beetje slikken als zoete koek anders is het al bijna een scary movie op zich.

avatar van MartiN_
Sommige stukken zijn geniaal, prachtige geluidseffecten, zeer spannende momenten en goed acteerwerk. De film is alleen geen topper door bepaalde details die je irriteren (zoals inderdaad die kooien en het zeer niet strategische Amerikaanse leger, die mensenmassa bij de boot die niet door een muurtje van 6 soldaten (die hand in hand staan) kunnen komen etc.).

Toch een leuke film om gewoon eens tussendoor te kijken!

Diego1994
Ik had veel meer verwacht van deze film, de spanning was wel goed, maar het verhaal sloeg op niks. De jongen die de aliens overleeft op z'n eentje en weer lekker bij z'n moeder is ?

avatar van Glacius
't Was mooier geweest als ze een wat rauwere versie van deze film hadden gemaakt.

avatar van MyOwnStyle
Redelijk verhaaltje, redelijke effecten, Cruise vond ik echt een miscast maar de film was wel vermakelijk genoeg om uit te kijken. 3*

neo (crew)
Bericht over spoilers verwijderd. Svp een alert insturen.

avatar van Ruiter13
Kan me een aantal kritiek punten op deze film best voorstellen, maar als je de geweldige aanval op groot scherm en met dolby hebt gezien, of je een klein beetje hebt kunnen inleven in de claustrofobische scenes bij de pond dan kun je deze film toch echt niet waardeloos noemen!
Daarbij speelt Cruise naar mijn mening ook een prima rol en het kleine bijrolletje van Robins was ook erg sterk.
En als je niet van Amerikaanse crap houd kan je beter geen spectakelfilms van Spielberg meer kijken!

avatar van Ro_mien
Ooit in de cinema gezien, toen vond ik hem geweldig (waarschijnlijk dank aan de effecten) en heb hem gisterenavond met m'n man opnieuw gezien, nadat ik hem helemaal enthousiast had gemaakt : "ja ja echt een goede film, lang geleden dat ik hem gezien heb, je gaat het echt een goede film vinden". Tjonge jonge : wat een spijt van die verloren 2u en half... Wat een SLECHTE film ! Bepaalde scènes hebben nog altijd hun effect, maar wat een fouten in deze film !! Alles valt stil, wagens, horloges, ... en toch zie je 1 iemand alles staan filmen met z'n camera, of bijvoorbeeld dat dat vliegtuig neerstort en dat alles gesloopt is, behalve de kamer waar zij zich in bevinden EN uiteraard hun wagen. Of dat ze gewoon met hun wagen kilometers kunnen rijden op de autostrade, zonder geblokkeerd te raken door andere wagens
Spijtig spijtig spijtig...

chandor013 schreef:
1.5 ster omdat tom cruise goed speelt
Je vehaaltje klopt helemaal alleen met die laatste zin sla je de plank helemaal mis, jammer...

Spectaculaire en spannende sci-fi film. Eerste half uur is het beste gedeelte van de film, met ook de meest overtuigende special effects. Daarna zakt het allemaal wat in en wordt het verhaal van H.G. Wells wat minder gevolgd. Mooi camerawerk. De rol van Tim Robbins is nogal irritant, maar Tom Cruise blijft een prettige acteur om naar te kijken.

avatar van MyOwnStyle
chandor013 schreef:
1.5 ster omdat tom cruise goed speelt

Ben het er eigenlijk helemaal niet mee eens.

De film na een uur afzetten, vind ik sowieso al niet nodig.
Overdreven vond ik hem ook niet, integendeel, vond hem bij tijden zelfs te langdradig en niet echt boeiend genoeg.
En als laatste vond ik Tom Cruise het grootste minpunt van deze film. Hij acteerde, zoals wel vaker, erg slecht.

avatar van Stephan
Tom Cruise acteert eigenlijk altijd geweldig. Sommigen verwarren zijn privé met zijn werk... en da's jammer.

avatar van ExXxtreme
ik ben beter gewent van Spielberg

avatar van Stephan
ExXxtreme schreef:
ik ben beter gewent van Spielberg

Jouw leraar Nederlands vast ook van jou...

83Utreg!
Schaamteloos dat Spielberg zo slordig om is gesprongen met dit klassieke verhaal. Het orginele verhaal speelt zich af rond 1900. In die setting was het verhaal veel meer tot zijn recht gekomen.
Maar goed een eigentijds verhaal hoeft nog geen minpunt te zijn. Wat vooral erg is, zijn de nutteloze karakters, die geen van alle iets toevoegen aan het verhaal. Dat jankende meisje is zó erg dat zelfs Gandhi er agressief van zou worden. Kroes is ook een nutteloos figuur. Al die tijd is hij te zwak om te handelen, en als hij dan de indruk krijgt dat een van zijn medemensen (Robbins) misschien wel een probleem zou kunnen gaan worden, heeft hij ineens de ballen om immoreel tot moord over te gaan. Als hij nou was gaan samenwerken, maar ja mensen genoeg natuurlijk als een stel marsmannetjes je volledige ras aan het uitroeien zijn.

avatar van Pete_033
Het ergste van alles zijn de intervieuws met Spileberg waarin zegt dat Cruise zo geweldig acteerde. Belachelijk gewoon. Tommie was hier helemaal miscast. Tom is geen vader en al helemaal geen arbeider met zijn botoxkoppie, totaal ongeloofwaardig.

De kinderen zijn ook miscast en Dakota kan acteren maar moest hier volgens mij alleen schreeuwen, vreselijk irritant!

Ik vond de aanval van de aliens erg mooi gemaakt maar daarna kakt het wel erg in met belachelijke scenes.

Spielberg lost it? Zijn slechtste film?

Hier had heel veel ingezeten. Zeker als de film een 'ruwere' sfeer had gehad en niet het 'kinderlijke'. Je kunt de film een beetje vergelijken met Knowing die veel beter.

De voelt aan alsof die heel snel moet worden gemaakt, afgerafeveld zeg maar.

avatar van maus9
Stephan schreef:

Jouw leraar Nederlands vast ook van jou...

Ha ha goeie!

On-
Ik vind persoonlijk Tom hier wel goed acteren, alleen die dochter werkte me wel erg op mijn zenuwen. Ze voegt niet veel toe, behalve pijnlijke oren.

avatar van Zandkuiken
Hehe, geweldig als Cruise die boterham met pindakaas keihard tegen het raam aangooit. Dat ik vroeger zelf al eens een boterhammetje (met choco dan) aan de muur durfde plakken, verklaart waarschijnlijk veel.

Deze film keek nog vlot weg. Tom Cruise zie ik altijd wel graag aan het werk, en ook hier draagt hij het gebeuren met gemak. Poot daar een of andere zoutzat eerste klas neer, en het werkt plots al een stuk minder. De rest van de cast deed me minder, hoewel Tim Robbins (normaal nochtans de uitstraling van een brave hond) hier best creepy voor de dag komt.

Tja, de met CGI overladen actie, het verhaaltje... Allemaal érg doorsnee, maar zoals gezegd is het nog redelijk onderhoudend.

Piepklein drietje.

avatar van JohnWilliams
Naar mijn mening niet zijn beste film maar zeker 1 die je MOET zien van Spielberg.

Ik blijf deze filmposter zo raar vinden, iedere keer als ik dit topic bezoek zie ik weer een basketbal die door een skelet-achtige hand vastgehouden wordt. Denk toch dat ze beter de standaard blauw groene aarde daarvoor hadden kunnen gebruiken.

avatar van noke
Als ik echt aan iemand een hekel heb dan is het Tom Cruise wel! En dit is de enige film met Tom die ik kan zien, de rest wil en kan ik niet eens zien. Goed verhaal, maar kan er toch niet meer dan 2,5* voor geven.....komt natuurlijk door mr Cruise

avatar van erik neuteboom
Een goede SF film met veel special effects, af en toe werkelijk genieten wat men tegenwoordig met computers kan, vooral het begin en het slot! Maar het is wel een film met die typisch Amerikaanse boodschap 'family first', zoals dr. Phil dat zo graag predikt in zijn one-man-shows. Dat maakt het qua verhaal voor mij wel wat minder, het werkt bijna als een stoorzender (zeer subjectief dus). Maar over het algemeen heb me goed vermaakt, het is een onderhoudende mix van actie en SF, niets meer en minder, leuk om over een paar jaar weer eens te zien.

Ik heb me toch wel mooi 112 minuten vermaakt met deze film. Sommige dingen in de film zijn inderdaad wel heel slordig, alles pakt precies goed voor hun uit, een beetje ongeloofwaardig inderdaad. Maar toch heb ik me zeer vermaakt met die bloeddorstige sadistische robots, en de mooie effecten in deze film. Amerika is veranderd in 1 groot bloedbad, met grote gewelddadige monsters.

Ondanks dit alles had er veel meer ingezeten in deze film. Een aantal kleine aanpassingen in het verhaal en dit was werkelijkwaar een topfilm geweest. Ik snap niet dat Steven Spielberg hier tevreden mee is, want zulke fouten kan je je als topregisseur niet veroorloven, en daar word je door velen op afgerekend.

Hoe dan ook, ik heb me zeer vermaakt. De effecten, de monsters, en de stad hebben deze film wel gered. Ik geef hem 4 sterren, maar ik begrijp best dat veel mensen dit laag beoordelen vanwege de fouten in deze film.

Gewoon kijken deze film, je kan je er prima mee vermaken.

avatar van sierrra
Ik vind dat Spielberg een verrassende invalshoek heeft gekozen voor deze film. Het is niet het grote gevecht tegen de invaders geworden, maar een down to earth benadering waarin we het wel en wee van een ontwricht gezin volgen, dat probeert aan de invaders te ontsnappen. Als je een groot actiespektakel verwacht zal deze film je echter weinig boeien. Ik denk dat Spielberg er goed aan heeft gedaan er geen Independence Day 2 van te maken.

avatar van lexiepexie
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaardeloze film! meer ga ik er niet over zeggen

magnifique
Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van Hollywood-films, ook niet van Tom Cruise en de bekende kliek. Ik hou ook niet zo van Science-Fiction(uitgezonderd films met Schwarzenegger), en al helemaal niet als het weer allemaal zogenaamd in Amerika gebeurd (meestal New York of Los Angeles).

Deze film werd mij echter opgedrongen door mijn broer, hij zei: De spanning in combinatie met de lokatie's is het waard om deze te kijken. De dvd liet hij bij mij achter.

Ik heb gekeken...en ja...spannend was deze film voor mij!

avatar van sofripa
Stephan schreef:

Yep! En deze film, zekers de invasie is top