War of the Worlds (2005)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning
IMDb beoordeling:
6,6 (503.568)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 juni 2005
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot War of the Worlds
"They're already here."
Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is te veel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,6 / 503568)
- Trailer (YouTube)
- The War of the Worlds (BoekMeter)
- War of the Worlds (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
Social Media
Acteurs en actrices
Ray Ferrier
Rachel Ferrier
Robbie Ferrier
Mary-Ann
Harlan Ogilvy
Vincent
Julio
Manny the Mechanic
Bartender
Grandmother
Video's en trailers
Reviews & comments
roozblooz
-
- 52 berichten
- 41 stemmen
Kzou het boek ook lezen als ik jullie was!
vind je het boek zo goed dan?
ik zal eens kijken in de bib of ik vind 
nele
-
- 225 berichten
- 267 stemmen
Gewoonweg zeer goede film met een sterke acteerprestatie van Tom Cruise. Dat kleine meisje (ik ben haar naam al vergeten) speelde trouwens ook niet slecht. Ik had wel het gevoel alsof ik haar al in andere films had gezien, maar ik zou niet weten welke...
3.5*
darkjaap
-
- 926 berichten
- 535 stemmen
je hebt het over dakota fanning
kan zeker zijn dat je haar al miss een keer in man on fire hebt gezien met denzel washington ze speelde idd niet slecht nee 
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Mooie film. Maar ik ben sowieso al gek van dit 'verhaal':
HG Wells --> boek
Jeff Wayne --> muziek
En dus deze film.
3.5*
roozblooz
-
- 52 berichten
- 41 stemmen
Gewoonweg zeer goede film met een sterke acteerprestatie van Tom Cruise. Dat kleine meisje (ik ben haar naam al vergeten) speelde trouwens ook niet slecht. Ik had wel het gevoel alsof ik haar al in andere films had gezien, maar ik zou niet weten welke...
3.5*
misschien had je er al gezien in de film dreamer. en fanning vind ik ook een goeie actrice. ik vind dat hier beter acteert dan in dreamer..
roozblooz
-
- 52 berichten
- 41 stemmen
Mooie film. Maar ik ben sowieso al gek van dit 'verhaal':
HG Wells --> boek
Jeff Wayne --> muziek
En dus deze film.
3.5*
en dan toch maar een 3.5? 
Scarecrow
-
- 563 berichten
- 170 stemmen
Goede film, maar geen meesterwerk. Tom Cruise en het meisje dat zijn dochtertje speelt spelen allebei zeer sterk en de special effects zijn prachtig. Vooral de vallende brug en de TriPods zien er erg goed uit.
De film is verder goed opgebouwd, vooral omdat het draait om 1 (verscheurd) gezin, en dus niet alle wereldproblemen etc. laat zien. Verder ontwikkeld het verhaal zich heel aardig, door rustig te beginnen en er steeds meer chaos en angst erin te laten slepen. Jammer vond ik dan weer het einde.
Ik heb het boek/verhaal van Wells ook gelezen, en het einde van de film is er inderdaad gelijk aan. En alhoewel ik het einde passend vond voor het boek, vond ik dat voor deze film niet. Binnen een paar seconden was het gedaan met de invasie, door gewoon een aards virus. Dit was niet alleen ongeloofwaardig (waarom zijn ze niet bij het begin van de invasie kapot gegaan?) maar bovenal erg abrupt. Je loopt de hele film met Cruise en zijn dochtertje mee, aliens ontwijkend, afvragend hoe het in godsnaam verder moet, en opeens zakken die dingen in elkaar... tja. Niet mijn soort einde. En de hereniging van de hele familie, met de terugkeer van de broer enzo, nee.... dat had niet gemoeten.
Verder (en hier is al meer - terecht - over geklaagd) vraag ik me af waarom aliens miljoenen jaren geleden hun machines in de aarde hebben gestopt om pas nu te gebruiken - en dat ook nog zonder dat mensen die machines ook ontdekt hebben. De aliens nemen dus een gigantische gok door het erop te wagen dat de mens hun oorlogtuig niet vind, en vervolgens met miljoenen jaren verouderde technologie de aarde aan te vallen. Vreemd.
Al met al een vrij aardig sci-fi drama, dat zich goed concentreerd op een paar personages. Jammer alleen dat ik de film soms ietwat te sloom vond en dat het einde te abrupt kwam. Maar een goede, spannende film voor een doordeweekse avond. 3*
predator 2
-
- 147 berichten
- 64 stemmen
zeker weten een goeie film ik heb hem 2 keer in de bioscoop gezien en daarnaar vond ik hem nog niet saai die special effects in die film
is gewoon net echt als of er een tripod voor je staat. top film!!
nacht
-
- 190 berichten
- 0 stemmen
niet zo geweldig eerlijk gezegd viel me tegen
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8286 stemmen
Verder (en hier is al meer - terecht - over geklaagd) vraag ik me af waarom aliens miljoenen jaren geleden hun machines in de aarde hebben gestopt om pas nu te gebruiken - en dat ook nog zonder dat mensen die machines ook ontdekt hebben. De aliens nemen dus een gigantische gok door het erop te wagen dat de mens hun oorlogtuig niet vind, en vervolgens met miljoenen jaren verouderde technologie de aarde aan te vallen. Vreemd.
Mmmm, miljoenen jaren geleden liepen er hier op deze aarde nog geen mensen rond, dus zo'n risico was dat toen niet. Bovendien zien de aliens ons toch maar als stom vee. Wij zijn toch ook niet bang dat onze koeien en varkens plotseling onze tanks en wapentuig grijpen en ons uitmoorden???
Maar los daarvan, het verhaal is een allegory en ik betwijfel of Spielberg zich dat heeft gerealiseerd, want hij heeft er nogal een ééndimensionaal verhaaltje van gemaakt. Helaas! Hij is niet de enige die dit doet (zie ook 'the Timemachine', Lord of the Flies, Lord of the rings e.v.a.!).....
Scarecrow
-
- 563 berichten
- 170 stemmen
Mmmm, miljoenen jaren geleden liepen er hier op deze aarde nog geen mensen rond, dus zo'n risico was dat toen niet. Bovendien zien de aliens ons toch maar als stom vee. Wij zijn toch ook niet bang dat onze koeien en varkens plotseling onze tanks en wapentuig grijpen en ons uitmoorden???
Oke, ik vind deze manier van kritiek afdoen wat kort door de bocht. Laat ik het anders zeggen: de mens loopt nu al een behoorlijke tijd hier op aarde rond (en in de ruimte) en zou dus (met onze technologie) die dingen in de grond zeker ontdekt hebben.
Verder legden wij in de jaren '70 toch ook geen wapentuig op de maan, voor als wij daar later oorlog wilden voeren? Stel dat we er nu allemaal machinegeweren en granaten neerleggen, mochten we er ooit oorlog willen voeren. Als we dat dan overtientalen, honderden, duizenden, of, zoals in War of the Worlds, miljoenen jaren doen, hoe ver denk je dat dat wapentuig verouderd is? Tegen die tijd werken we met laserguns, plasmabommen, ik noem maar wat. Het zou een grotere stap terug zijn dan dat we nu in Irak met pijl en boog zouden werken.
En wat betreft dat'" stom vee", ik vind je vergelijking wel grappig (en vrij onsubtiel), maar als slimme vakerns en koeien echt onze tanks en wapentuig afpakken en ons beginnen met uitmoorden, zou ik inderdaad wel bang worden...
Ik vind gewoon dat "wapens verstoppen" en miljoenen jaren later gebruiken een beetje stom, en alhoewel ik me er niet dood aan ergerde in de film en de film opzich wel goed vond, vind ik het, objectief gezien, een vrij groot negatief punt in het verhaal.
QuidQuoPro
-
- 154 berichten
- 184 stemmen
Tenenkrommend gezinsdrama tegen de achtergrond van een SF verhaal. Als ze die irritante kleine schreeuwlelijk bij een van de eerste scenes uit de auto hadden gemikt was het mischien wat geworden.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8286 stemmen
En wat betreft dat'" stom vee", ik vind je vergelijking wel grappig (en vrij onsubtiel), maar als slimme vakerns en koeien echt onze tanks en wapentuig afpakken en ons beginnen met uitmoorden, zou ik inderdaad wel bang worden...
Ik vind gewoon dat "wapens verstoppen" en miljoenen jaren later gebruiken een beetje stom.
Lang geleden heb ik het boek van H.G. Wells gelezen voor mijn Engelse boekenlijst en nu ik mijn grijze cellen wat beter heb geraadpleegd realiseer ik me ineens dat in het boek de aliens met capsules uit de lucht komen vallen (vanaf 'Mars' en dus niet al miljoenen jaren onder de grond zaten!). Waarom Spielberg en consorten er zo'n (inderdaad!) ongeloofwaardige draai aan hebben gegeven??? Misschien omdat nu bekend is geworden dat er op Mars geen leven aanwezig is? Je hebt dus gelijk dat dit absurd is! (ik verlaag meteen mijn beoordeling met een half punt!).
Wat betreft het 'vee': volgens mij zien de aliens in het verhaal ons mensen ècht niet anders als vee! Ze 'oogsten' ons en eten ons op. We zijn in hun ogen waarschijnlijk stukken minder intelligent en geavanceerd en wat wij daar zelf van vinden interesseert ze geen biet. Het is ook niet terzake!
Wespen en mieren bouwen ook aardige constructies, maar als ze dat op een plek doen die ons niet aanstaat, dan gaat gewoon de brander of gifspuit erover, of niet soms?? Het komt niet in ons op om ons af te vragen of de wespen en mieren hier blij mee zijn!
Volgens mij is dit ook de dubbele bodem in het verhaal. Het is geen standaard SF-verhaaltje. Wells leefde in een tijd waarin de wetenschap ineens een grote vlucht nam en zijn boek is een aanklacht tegen de arrogante houding die de mens zich aan is gaan meten (b.v. t.o.v. andere levensvormen).
Scarecrow
-
- 563 berichten
- 170 stemmen
Lang geleden heb ik het boek van H.G. Wells gelezen voor mijn Engelse boekenlijst en nu ik mijn grijze cellen wat beter heb geraadpleegd realiseer ik me ineens dat in het boek de aliens met capsules uit de lucht komen vallen (vanaf 'Mars' en dus niet al miljoenen jaren onder de grond zaten!). Waarom Spielberg en consorten er zo'n (inderdaad!) ongeloofwaardige draai aan hebben gegeven??? Misschien omdat nu bekend is geworden dat er op Mars geen leven aanwezig is? Je hebt dus gelijk dat dit absurd is! (ik verlaag meteen mijn beoordeling met een half punt!).
Wat betreft het 'vee': volgens mij zien de aliens in het verhaal ons mensen ècht niet anders als vee! Ze 'oogsten' ons en eten ons op. We zijn in hun ogen waarschijnlijk stukken minder intelligent en geavanceerd en wat wij daar zelf van vinden interesseert ze geen biet. Het is ook niet terzake!
Wespen en mieren bouwen ook aardige constructies, maar als ze dat op een plek doen die ons niet aanstaat, dan gaat gewoon de brander of gifspuit erover, of niet soms?? Het komt niet in ons op om ons af te vragen of de wespen en mieren hier blij mee zijn!
Volgens mij is dit ook de dubbele bodem in het verhaal. Het is geen standaard SF-verhaaltje. Wells leefde in een tijd waarin de wetenschap ineens een grote vlucht nam en zijn boek is een aanklacht tegen de arrogante houding die de mens zich aan is gaan meten (b.v. t.o.v. andere levensvormen).
Ja hierin heb je wel gelijk. Ik vind dat 'wapens verstoppen' nog steeds dom, maar wat betreft dat vee heb je gelijk
Ik was dat van het 'oogsten' vergeten, en alhoewel ik je vergelijking weer wat vergezocht vind (eerlijk is eerlijk, de mens heeft meer bereikt dan de wesp of de mier) ben ik het met je punt eens.Maar goed, Spielberg is dan wat vrij geweest in Wells verhaal, Wells zijn boodschap kwam nog wel door in de film, en daarnaast blijft de film toch wel spannende momenten houden. Ik hou het dus op mijn 3*
hertogje
-
- 89 berichten
- 1309 stemmen
Wel goede film, maar het verhaal is wat apart. Het is dan ook Sci-Fi. Wel zeker goed acteerwerk en meerdere echt spectaculaire scenes.
Smaling
-
- 76 berichten
- 1291 stemmen
Tenenkrommend gezinsdrama tegen de achtergrond van een SF verhaal. Als ze die irritante kleine schreeuwlelijk bij een van de eerste scenes uit de auto hadden gemikt was het mischien wat geworden.
Hahaha precies.
Wat een irritant overgeacteerd k*t kind. Verpest bijna de hele film.
Het kleine beetje wat niet verpest wordt door haar wordt dan wel weer verpest door Cruise zelf.
QuidQuoPro
-
- 154 berichten
- 184 stemmen
Jip 
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Ik heb deze film zo vaak gezien dat ik hem vanavond denk ik niet ga kijken maar als ik niks te doen heb denk ik wel dat ik even over zap... 
Dianaa`
-
- 220 berichten
- 191 stemmen
Het is een tijdje geleden dat ik de film heb gekeken, maar ik kan me nog herinneren dat de film voor mij erg tegen viel.
Het verhaal vond ik niet zo interessant. De hele film bleef niet me niet echt bij. Hoewel de spectaculaire scènes wel leuk waren om te zien.
Danny2379
-
- 87 berichten
- 69 stemmen
vind deze wel zo slecht..
Tom cruise die ontzettend overacteert....
Film is ook veel te snel gefilmd.
Spielberg had hier de tijd voor moeten nemen.
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Cruise meest waardeloze prestatie ooit, en aangezien ie dat vaak doet, is dit echt een bijzonder knappe prestatie. Visueel zit het wel goed. Samen met the day after tomorrow het meest door het verhaal en acteerprestaties verklote visuele spektakel.
En wells draait zich om in zijn graf als ie ziet hoe dit verhaal is verneukt tot een amerikaans feel goed geleuterfilmpje
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
wat een steen goede film, ophet moment ben ik die aan het kijken. Echt waar, sterk verhaal, goed verhaal goede acteer prestaties alles goed uitgevoerd mooie special effects. Ik weet niets wat niet goed is.
Gewoon een dik verdiende 5
Sunday
-
- 136 berichten
- 233 stemmen
Leuk om die verschillende reacties te lezen. De één vindt het helemaal niks en de ander gaat voor een topper. Vond het zelf wel een aardig filmpje. Mooi visueel spectakel waarin Cruise echt niet zo geweldig is. Kan veel overtuigender, vooral in het begin erg ongeloofwaardig.
Trouwens wel jammer dat die zoon dan op het laatst nog even terug komt. Da's weer zo'n momentje waarop je denkt "moet dat nou?".
3*
Thomas83
-
- 4030 berichten
- 3635 stemmen
Vermakelijke sciencefiction-blockbuster/rampenfilm. Goede special-effects, maar dan wel weer, zoals je kon verwachten, een totaal onnodig en moralistisch subplotje. Het cliché van de rebelse tiener duikt maar weer eens op.
Tom Cruise vind ik niet eens zo heel storend spelen (op enkele dramatisch slechte momenten na), maar goed zeker niet. Had Dakota Fanning maar een wat grotere rol gehad. Ze was daar al piepjong maar al zoveel charisma en talent. Al vind ik haar lang niet altijd overtuigen, maar dat mag Spielberg zich vooral aanrekenen.
Het camerawerk ziet er goed uit, maar lijkt af en toe iets al te hip te zijn.
Dat overbodige subplotje is vaak wel heel slecht. Af en toe wordt de film wat te Amerikaans arrogant: "They defeated the greatest power in the world" of: "In Japan hebben ze er een paar uitgeschakeld. wilde je me vertellen dat ze het in Japan wel kunnen en wij niet?"
Het einde van de film is wat makkelijk en veel te zoet en gesloten. Maar ja, dat komt niet echt als een verrassing natuurlijk.
Al met al een vermakelijke verstand-op-nul-film, maar geen bijzonder goede. De aliens zagen er wel goed uit, de decors zeker en de special-effects eigenlijk ook altijd. Vooral dat laatste viel me erg mee. Het persoonlijk subplotje was onnodig en de daden van de "onhandelbare puberzoon" nogal onlogisch als je het mij vraagt. Leuke film om eens te kijken (vooral in de bios dan), maar meer ook niet.
Arturo
-
- 192 berichten
- 143 stemmen
Goeie film, maar niet meer dan dat. Cloverfield heeft WotW beetje na-geaapt, alleen is deze film stukken beter. Goed geacteerd door Cruise en Fanning, maar ik raad Spielberg aan om zich te richten op films al LotR, doet die veel beter..
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Behoorlijk pover. War of the Worlds staat bol van de cliché's en is bijna lachwekkend standaard. De slechte vader die een balletje gaat gooien met zoonlief , zo begint het al, en je weet al meteen hoe dat gaat eindigen, en jawel.
De personages vullen het motief en het hoe en waarom van de buitenaardse schepsels zelf maar in met amateur-wetenschap. Het begint al met Cruise in het begin die weet te melden dat dit 'niet van aarde komt' en 'al lang onder de grond zit'. Hoe hij daarbij komt is op z'n minst twijfelachtig. Te simpele filmtruucjes die je maar zelden zo ziet in een eigentijdse film.
War of the Worlds is eigenlijk niets meer dan een jaren 50 rampenfilmpje, maar dan niet met reuzachtige vrouwen, krabmonsters of tomaten, maar wat 'coolers', en wel aliens die het altijd wel goed doen.
Spielberg-onwaardig dit. 2*
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Leuk, vermakelijk filmpje. De prachtige effecten en redelijk tot goed acteerwerk zorgen ervoor dat WotW 3 sterren krijgt. Verhaal boeide mij niet zo.
Gerelateerd nieuws
Iconische sciencefiction-thriller 'War of the Worlds' van Steven Spielberg vanavond op televisie
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

The Sixth Sense
Thriller, 1999
1.125 reacties

Jurassic Park
Avontuur / Sciencefiction, 1993
1.344 reacties

V for Vendetta
Thriller / Actie, 2005
1.155 reacties

Cast Away
Drama, 2000
793 reacties

9/11
Documentaire, 2002
220 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








