1941 (1979)

Komedie / Oorlog
118 minuten / 146 minuten (director's cut)

geregisseerd door Steven Spielberg
met Dan Aykroyd, John Belushi en Ned Beatty

Het is zes dagen na de aanval op Pearl Harbor. Er breekt paniek in Californië uit, wanneer waarschijnlijk een volgend doelwit van de Japanners aan de beurt is. Er blijkt een onderzeeër te zijn die als doelwit Hollywood heeft. Ondertussen raakt iedereen in paniek, terwijl ze hun land zouden moeten verdedigen.

avatar van james_cameron
Zwaar onderschatte komedie, chaotisch en totaal over de top maar visueel overweldigend en vaak erg grappig. Groots opgezet, met een enorme cast en tientallen memorabele set-pieces. Voor subtiliteiten ben je hier aan het verkeerde adres en niet alle grappen werken naar behoren, maar de energie en de durf van regisseur Spielberg werken aanstekelijk. Ik heb eindelijk de director's cut bekeken op dvd (voor een habbekrats te koop via Amazon UK). Deze is nog eens een half uur langer, dus nog meer chaos en bizarre vondsten. Dat is natuurlijk veel te lang voor een komedie, maar vreemd genoeg werkt de film na al die jaren nog steeds prima. Ook oogt hij helemaal niet gedateerd. Spielberg's enige grote flop inderdaad, maar hij gaat hier in ieder geval triomfantelijk ten onder, met opgeheven hoofd.

confucius
Heb nooit kunnen denken dat "Steven de Grote Spielberg" zich met zulken onzin zou bezig houden. Er mee lachen zat er niet in. Wat een flauwe zatte zever kreeg ik hier voorgeschoteld zeg. Maar, ´t is hem vergeven, zelf was hij nog maar een net uit de kluiten gewassen puber (33 jaar). Ik hoorde links en rechts de adjectieven: burlesk, knotsgek, kinderachtig en verbluffende. Tja, zo zie ik het niet. Ik zie het als iets dat net goed genoeg is om op de stapel "rommel" te gooien. Een halve plastieke ster.
Na deze rommel was Confucius toe aan een:
DEPRESSIEBEWUSTWORDINGSTHERAPIE.

avatar van Down_By_Law
Spielberg's minste, maar zo slecht vind ik 'm niet. Helaas is hij nergens, maar dan ook echt nergens, grappig, maar de film is nog altijd vermakelijk, spectaculair en vreemd genoeg heerlijk chaotisch. De muzikale ondersteuning door Spielberg's vaste componist John Williams is ongetwijfeld ook een pluspunt. Een perfect voorbeeld van "vorm boven inhoud", en bij vlagen werkt het.

Bart Simpson
Ik heb momenteel een boel oorlogsfilms ontdekt.
Nou merk ik dat ik helemaal niet zoveel oorlogsiflms heb als ik denk (ik heb er ongeveer 150 excl. vietnam, wo1, korea, irak oorlogfilms, alleen wo2).

Een wenslijst komt eraan

Hollis....wood? xD

avatar van Justinw
Bart Simpson schreef:
Ik heb momenteel een boel oorlogsfilms ontdekt.

Een wenslijst komt eraan

Ik ben ook bezig met een verzameling Alleen WWII. Maar dan de wat bekende Saving private ryan, der untergang Band of Brothers etc. als jij een lijstje heb wil jij dat dan ff naar mij sturen

Bart Simpson
Vanaf 3 december 2009 verkrijgbaar in Nederland!

Bart Simpson schreef:
Vanaf 3 december 2009 verkrijgbaar in Nederland!

Inderdaad Leuk dat die oude meuk weer verschijnt op dvd. Ook nog voor een bescheiden prijsje, deze moet ik hebben voor het archief. Als kind heb ik me kapot gelachen bij deze film.

avatar van Betamax
Regelmatig erg grappig.
Vooral John Belushi steelt de show.
Heb deze 31 jaar terug in de bios gezien en vond hem nog steeds leuk.

avatar van Justinw
boozebelly schreef:

Weet iemand ook waar die dan te verkrijgen is?

Edit: Thanks Zinema die ga ik bestellen.

Hier.

Edit: Graag gedaan Justinw. Houd wel even in het snotje dat er geen NL-subs bij zitten, maar dat is vast geen probleem.

De Director's Cut.

En ondanks dat deze erg lang duurt, vallen nu de puzzelstukjes beter op hun plaats. De film voelt namelijk minder chaotisch aan dan de bioscoopversie.

Toch blijven de meeste grappen van een melig niveau en moet de film het vooral hebben van de groots opgezette slapstick. Een echte hoofdlijn is er niet. Meer een aaneenrijging van plotjes.

Goed.

Justinw schreef:

Weet iemand ook waar die dan te verkrijgen is?

Edit: Thanks Zinema die ga ik bestellen.

Zelf heb ik hem bij de Free Record Shop gehaald. Die heeft gewoon Nederlandse ondertiteling hoor. En afgaande op de afbeelding heeft die bij Bol.com ook ondertiteling. Succes ermee

Zinema (crew)
Klopt, heeft wèl Nl-subs. Ze hebben een 'nieuwe' in huis. De vorige had geen nederlandse ondertitels. Dus bestellen Justin!

avatar van movie fan
redelijke film , er zaten goede grappen in , special effects waren goed , maar toch kon de film mij niet echt boeien kwa verhaal . vond de film niet slecht , maar ook geen topper . 3.5sterren

avatar van Jan W
Net de film na lange tijd weer teruggezien op dvd (2 disc special collection). Indertijd heb ik de film in de bios gezien en daarna nog een keer op tv. Bij weerzien valt me op dat deze film zeer grappige momenten kent, prima acteurs en vooral heerlijk druk is. Wat dat betreft doet de film me denken aan Hellzapoppin' uit 1941. Spielberg wilde ook een soort ode maken aan de jaren '40 films. Wat mij betreft is dat goed gelukt. Ook de filmgrapjes tussendoor en de zelfspot op eerdere Spielberg film (Jaws, Duel) zijn de moeite waard. Spielberg's beste? Bij lange na niet. Wel zijn grappigste. Wild Bill Kelso, hilarisch!
Op de 2de disc staat een documentaire waarin Spielberg cs terugblikken. Ook de moeite waard. Ik kocht 'm voor 5,39 bij Wehkamp. Gewoon de NL uitvoering.

de film is best leuk maar ook flauw ja .

special effects zijn zeer goed gedaan .

en john belushi is onvergetelijk als wild bill kelso

niet spielberg zijn best film . de diretor's cut is erg lang maar daar valt alles beter op zijn plaats

avatar van Film Fan
De film deed mij denken aan Burn After Reading van de Coen Bros. Ook nu waren er een stel gekken bij elkaar die zich door deze film heen worstelen. De ene nog idioter dan de ander wat regelmatig tot hilarische momenten zorgde. Vreemd dat de film zo laag scoort. Aykroyd, Belushi en natuurlijk Beatty hebben de lach aan hun broek hangen. Het camerawerk was goed in orde en ja het is een film uit 1979 wat goed te zien was, maar toch het was allemaal heel vermakelijk en daar was het precies om te doen bij deze film.

avatar van tommykonijn
Een film waar ik best wel wat hoge verwachtingen bij had, maar die uiteindelijk toch is tegengevallen. Als ik kijk naar de Special Effects in de film kan ik zeggen dat het er, zeker voor de tijd waar de film in is gemaakt, goed uitzag. Dan heb ik eigenlijk het voornaamste genoemd, want de humor sloeg niet echt aan bij me. In het begin dacht ik dat het nog wat kon worden, maar die gedachte ging al snel weg. Erg flauwe humor, die me maar een enkele keer tot lachen deed brengen. Dit zorgde ervoor dat ik me af en toe moeite moest doen om mijn aandacht erbij te houden. Ik kocht de film mede door 3 acteurs die erin zaten: Belushi, Aykroyd en Candy. Van Candy wist ik het, maar het leek alsof Belushi en Aykroyd maar een bijrolletje hadden in de rest van de chaos wat ik allemaal zag langskomen. Hysterische typetjes die erg 'over de top' geacteerd worden. Opzicht snap ik wel dat de chaos de bedoeling van de film is maar het komt wel heel rommelig over omdat er veel dingen tegelijk gebeuren. Grootste minpunt aan deze film van Spielberg is toch de humor die, als ik het goed begrijp, toch de film min of meer moest vertegenwoordigen. Enkele leuke vondsten (bijv. Dumbo), maar niet genoeg helaas.

avatar van kinjutsu
offermans schreef:
Erg slechte film.......hierna, ook als klein jongetje, besloot ik nooit meer Spielberg film's te kijken.

Relax schreef:
Gelukkig ben ik niet zo'n persoon zeg.. gelijk afkappen van de regisseur omdat er 1 flop is.
Ik kijk films, als ze leuk zijn zijn ze dat.. als ze tegenvallen dan sla ik deuren in.

Hahaha, gelukkig ben ik een persoon die geen van beiden handelingen uitvoert wanneer een film tegenvalt.

"Less is more". Maar in deze film is de uitspraak "More is less" meer van toepassing. Van af het allereerste begin barst de film los met een krankzinnige overdaad aan melige grappen. En het is zoveel dat het zijn doel daardoor mijlenver mist. Er is werkelijk helemaal niets leuk aan deze film.
Ik heb deze film heel lang geleden al eens gezien en toen vond ik er al niets aan. En daar is dus niets aan veranderd. Onvoorstelbaar dat Steven Spielberg hier zijn handtekening onder gezet heeft. En wat een enorme hoeveelheid weggegooid geld. En dan is er ook nog eens een director's cut van 146 minuten. Ik vond mijn versie van 118 minuten al veel en veel te lang duren.

avatar van mjk87
Moet een komedie grappig zijn? Niet per se denk ik, maar als zij dat dan toch probeert, dan moet het wel grappig zijn en moet je als kijker niet zien dat men het probeert, maar dat het nergens grappig wordt. Dan krijg je als kijker bijna plaatsvervangende schaamte.

Het verhaal is best een aardig gegeven. Niet dat Spielberg daar maar enig moment in geïnteresseerd lijkt, maar toch, het idee is er wel. Nee, de film is meer een Monty Python-achtige film met veelal sketches rond een centraal thema en een leidende rode draad. Enig verschil is dat deze 1941 niet grappig is. Pijnlijk onleuk zelfs. Irritant. Veel geblaat weinig vol, met mensen die alleen maar druk en hysterisch lopen te wezen, met veel grappen van dingen die kapot gaan, ontploffen of mensen die omvallen. Ieder zijn gevoel voor humor, maar dit? En dat 140 minuten lang (arme ik zag de director's cut, waarvan ik werkelijk niet weet waarom die er is gekomen). Elke gevoel voor timing ontbreekt, ook in de montage trouwens. De films van Ritchie hebben hetzelfde euvel, en ook die kon ik niet hardden.

Nee, een enkele grap mag best werken. De parodie op Jaws, de cowboy uit Dr. Strangelove (al is zijn aanwezigheid de enige echte grap overigens) en heel af en toe een flauw woordgrapje deed mijn mondhoeken krullen. Maar dat is veel te weinig voor dik twee uur. Verder is de fotografie echt lelijk te noemen, alsof er een constante waas voor de camera hangt. Dan is de aankleding verder nog wel prima, het camerawerk is top (dat shot met de Grand Canyon), en Spielberg weet echt wel hoe zijn beeld te vullen, maar als het er dan gewoon niet mooi uitziet door de kwaliteit van de camera.

1,0*, voor een enkel momentje, maar wat een nauwelijks uit te zitten en vermoeiend gedrocht is dit.

avatar van Moviestar1979
Een hele leuke film waarbij oorlog en humor met elkaar worden gecombineerd.

1941 (1979) Wordt vaak gezien als de 1e flop van Spielberg, maar werd in de box-office een succes.
Echter na Jaws (1975) en Close Encounters of the Third Kind (1977) waren de verwachtingen groot, en viel het resultaat voor de meesten tegen.

Dan Aykroyd en Mickey Rourke maakten hiermee hun Amerikaans filmdebuut.
Tevens was dit het laatste project voor A.D. Flowers van de special effects.
De rol van Wild Bill Kelso was in het begin niet zo heel groot, maar kreeg een belangrijke betekenis toen John Belushi tekende.
Verder werd er een Japanse crew ingeschakeld zonder enige acteerervaring.
Charlton Heston en John Wayne sloegen het aanbod af om de rol van Maj. Gen. Joseph W. Stilwell te vertolken.
Ze waren van mening dat de film onvaderlandslievend was, en dat Spielberg het project niet moest maken.
Echter is de film er gelukkig toch nog van gekomen, en overwoog Spielberg zelfs om er een musical van te maken.
Ook de rest van de cast is sterk.

Volgens Bob Gale is de film gebaseerd op enkele ware gebeurtenissen.
Zo heeft het leger daadwerkelijk in die tijd een luchtafweergeschut in de tuin geplaatst.
Daarnaast is er een scène te zien waarbij John Belushi uitglijdt, nadat hij het vliegtuig wilt instappen.
De bewuste scène werd niet geschrapt, omdat deze perfect paste bij de rol van Belushi.

De filmmuziek van John Williams is legendarisch.
De mars die in 1941 (1979) werd verwerkt, is de lievelingsmars van Spielberg.
Ik meen me te herinneren dat er ooit een game is verschenen voor de ouderwetse Commodore 64, maar 100% zeker weten doe ik dit niet.

Leuk detail is dat er binnen de set genoeg viel te beleven.
Zo duurde het filmen van de scène waarin het huis omver valt ontzettend lang.
Binnen de crew werden er daarom weddenschappen afgesloten.
De doelstelling was om te raden op welke dag en tijdstip de bewuste scène zou worden opgenomen.
Dan Aykroyd ging er uiteindelijk met de prijs vandoor.

Een absolute aanrader voor de liefhebbers van humor.
Het is misschien niet de beste van Spielberg, maar zeker ook niet de slechtste!!
Ik heb een aantal keren flink kunnen lachen.

3,5 *

avatar van Vinokourov
Bizarre misser in Spielbergs oeuvre. Het is een komedie dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. In Californië wordt iedereen hysterisch en paranoïde wanneer Pearl Harbor is aangevallen. Een Japanse onderzeeër, wat lollige piloten (waaronder Belushi) en nog allerlei onsamenhangende personen moeten voor de humor zorgen. Het is echter dramatisch niet-grappig en de film heeft ontzettend veel herrie en opvallend veel explosies. Michael Bay moet hier inspiratie hebben opgedaan! Als klap op de vuurpijl is de muziek van John Williams ook nog irriterend.

avatar van Dogie_Hogan
Vanaf 5 mei 2015 verkrijgbaar op Blu-ray.

avatar van W.V.
Overschatte film, de verwachtingen waren destijds hoog gespannen, na Jaws en Close encounters van Spielberg. Dat viel dus tegen en bleek dat comedy toch moeilijker was om te maken dan Spielberg in eerste instantie dacht. Een slechte film is het niet geworden, maar er zijn te weinig echt grappige momenten in de film om voortdurend de aandacht vast te houden. Blijkt dus ook maar weer eens dat een sterrencast geen garantie voor succes is. De acteurs doen hun best, maar ze hebben te weinig materiaal om goed uit de verf te komen. Jammer maar helaas deze film, maar ach Spielberg heeft zich daarna vele malen gerevancheerd.

PLEIDOOI VOOR EEN ZEER ONDERGEWAARDEERDE FILM!!!
Als ik meerdere malen moet huilen van het lachen, en bij de 2e en 3e keer kijken weer, tja dan begrijp ik niet waarom deze film een slechte recentie krijgt.En ik lach echt niet zo makkelijk. Ja het is enigzins flauwe scheet humor op sommige momenten, maar je wordt wel bedolven onder de komische momenten en de ene grap is nog onzinniger dan de andere.

Ik kijk altijd onbevangen naar een film, zonder vooroordeel. Ook ben ik niet kritisch op een verhaallijn of zo. Een film bestaat uit meer, muziek, acteren, effects, goede plot enz. en die ontdek ik wel tijdens de film. Trailers kijk ik dus lieve niet en recenties lees ik nooit vooraf.

De MEDIA verziekt zo veel filmplezier met hun uitgesproken mening! Mijn advies: volg die alleen als je exact dezelfde smaak hebt als de recensent.

Veel recenties over deze film worden geplaatst door mensen die met verkeerde verwachtingen naar de film kijken. Ik begrijp niet waarom ze dat niet erkennen en gewoon geen recentie geven of geen te lage score. De media had eerder bepaald dat dit een flop moet zijn en de lammeren volgen. Deze film is voor mensen die Mr. Bean lachwekkend vinden of Monty Pyton of de doorsnee Engelse humor

Vergeet niet dat humor heel persoonlijk is en die moet je niet beoordelen maar begrijpen. Mensen die deze film niet (willen) begrijpen moeten er niet iets van gaan vinden. Net als ik de top 10 in moviemeter niet begrijp, maar ik zie dat slechts als waar de massa van houd en beoordeel dit niet.

Vind gerust een film slecht, maar baseer dat wel op feiten en niet op de media. Beoordeel humor films vooral niet wanneer je de clou niet begrijpt zoals hier vaak het geval is. Deze film gaat over onzin en de draak steken met alles wat los en vast zit. En naar mijn mening is dat super geslaagd.

Dus hou je van een film waarin je in een razend tempo alle clishés en Amerikaanse waarden op de hak genomen ziet worden. Ga hem dan zeker kijken. Heb je de eerste 10 minuten nog niet in je broek gezeken van het lachen, dan is de film niet voor jou bedoeld, zo simpel is het.
Ik denk ook dat deze film het meest geslagd is voor de oudere kijker, die snap de grappen beter omdat die linken naar ander efilms en gebeurtenissen die op de hak genomen worden. Het begint al met Jaws 1, waar ik heel erg van onder de indruk was maar de huidige jonge kijker vind dat nu nog maar een lauwe film. Tja robot Haai versus digitale Autobots dat is geen match.

Het is zeker geen oorlogsfilm, er vallen immers geen doden?FilmsAreFun

Ga hem kijken oudere kijker of jonge kijken zonder vooroordeel en lach je gek.