Tideland (2005)

Verenigd Koninkrijk / Canada
Drama / Fantasy

geregisseerd door Terry Gilliam
met Jodelle Ferland, Brendan Fletcher en Janet McTeer

Nadat haar moeder aan een overdosis heroïne is bezweken, wordt de jonge Jeliza-Rose door haar vader en rockzanger Noah meegenomen naar het platteland. Daar gaan ze wonen in het geboortehuis van Noahs moeder en maakt Jeliza-Rose bij aankomst meteen een spuit heroïne voor haar vader klaar. Zelf gaat ze op onderzoek uit in de prachtige weidse omgeving en ontmoet daarbij de chagrijnige buurvrouw Dell en diens verstandelijk gehandicapte broer Dickens. Maar onheil nadert...

Meneer Bungel
The monstershark NEVER dies!

''Is dit een mooie film of een mislukking?'' las ik net hiervoor. Dat heb ik ook wel af en toe gedacht tijdens het kijken. Gilliam komt zoals vanouds wel met wat visueel aantrekkelijke gedeeltes, maar érg bijzonder vind ik het allemaal niet. Gewoon goed te doen (met wel wat hoogtepuntjes, zoals de vormgeving van het konijnenhol) en veel schoonheid lag vooral in de prachtige omgeving^ en het vervallen huis^ (maar ook die 'opknapbeurt' werkte wonderwel). 'Tideland' draait dan ook meer om een (tamelijk heftig) verhaal. In de docu op de dvd werd ook al aangegeven dat het een meer character-driven film is, zoals 'The Fisher King'.

Mijn teleurstelling bij het missen van die schitterende werelden zoals Gilliam die zo vaak heeft neergezet werd dus ook goeddeels weggewerkt door het verhaal van een meisje dat niet anders gewend is dan de heroïnespuit voor papa klaar te maken en met haar vingertjes van de chocovoorraad van mama af te blijven, want anders... and then some. Gilliam noemde dit zelf 'Alice in Wonderland' meets 'Psycho' en ook al ben ik het daarmee niet oneens, ik zou zelf eerder zeggen 'Matilda' meets 'The Texas Chainsaw Massacre' (maar ja, dan moet je spoilertags gebruiken bij je marketing en dat gaat nu eenmaal niet ). Erg luguber en gedurfd bij vlagen, dat alleen al verdient een dikke pluim, die ook deels toebehoort aan de schrijver van de roman Tideland van Mitch Cullin.

Tenslotte vormen Ferland en Fletcher een overtuigend duo, een onmisbare kwaliteit bij een film die dan niet alles toont wat Gilliam in zijn mars heeft qua visuele uitgewerktheid, maar dat wordt wel ruimschoots goedgemaakt door een bijzonder en aangrijpend verhaal waar je dan weer koud en dan weer warm van wordt...

4,0*.

^ Zowel schrijver Mitch Cullin als Gilliam gebruikten ter inspiratie voor hun Tidelands, zonder het in eerste instantie van elkaar te weten, hetzelfde Christina's World van Andrew Wyeth.

-edit- ik lees net een aantal reacties van users die het verhaal te ver vinden gaan en ik geef toe dat een ongemakkelijk gevoel regelmatig op de loer ligt, maar te ver gaat het mijns inziens echt niet. Shall we call it... feelgood - the Gilliam way? klik.

avatar van WaynesW
Ik kom er ook niet doorheen.

2/5

avatar van emmes
Heb het afgezet na anderhalf uur. De fantasiewereld van het kind is ongeloofwaardig en saai, en niets kon me echt boeien. De vingerpopjes vond ik zelf irritant. Vooral het feit dat het nergens toe gaat vond ik heel frustrerend. Misser van formaat van Terry Guilliam.

avatar van Minority_Check
ik dacht dat het een soort the fall zou zijn
maar na een uur snapte ik er nog steeds niet veel van
het had veel beter gekund

avatar van Banjo
emmes schreef:

hier ben ik het mee eens!

En trouwens ik vind de film Pan's labyrinth vele malen beter en interessanter...

avatar van gizzegiz
Ongelooflijk mooie film!

avatar van Banjo
gizzegiz schreef:
Ongelooflijk mooie film!

deze film vond je geweldig en pan's labyrinth vond je niks, wat een gekke wereld is het toch....

avatar van DjFrankie
Ik zag een heel andere film als die ik op basis van de beschrijving verwachtte. Echter hij bleef ons boeien tot het einde, wat ik na het eerste kwartier niet had verwacht. Goeie rol van Jodelle Ferland.

avatar van K. V.
Dit was een speciale film. 'k wist dat het wel een specialleke ging zijn, maar hij kon me toch niet echt bekoren. De verschillende personages konden me niet zo bekoren en in de fantasiewereld van het kind kon 'k me ook niet echt inleven. Het verhaal had ook geen zo'n snel tempo, zodat de film redelijk langdradig overkwam.
'k heb de film wel uitgekeken, maar het zal toch maar voor een keertje zijn. De film is me te bizar en toch te weinig verhaal.
Speciaal en zeker niet voor iedereen weggelegd.

Meneer Bungel
Vreemd; ik heb indertijd niet gestemd of mijn stem is op mysterieuze wijze verdwenen... 4 stuks dus.

avatar van fappie
Brendan Flechter speelt geniaal. Verhaal is wat vaag. Aan de enige kant heeft het wel wat, maar het begin was niet erg boeiend. Acteerwerk en sfeer prima.

avatar van mjk87
Mooie sfeer en fijne muziek, maar een nogal wazige langdradige film. Ook het constante gebruik van die scheve camera wekte irritatie op. Wel goed spel verder. 1,5*.

avatar van jipt
Vond het begin nogal moeilijk doorheen te komen. Kon me ook weinig vinden in de situatie van het meisje en het was nog allemaal veel te speels. Ook al was haar situaties nog zo bedroevend. Pas wanneer we een uur in de film zijn wordt het pas meer een nachtmerrie en wordt het lekker bizar, vond dat erg fijn. Einde was prachtig. 3,5*

avatar van RuudC
Bijzonder is Tideland zeker, maar de herziening heeft de waardering ervoor flink aangetast. De film doet ergens denken aan Where The Wild Things Are, omdat beide de wereld laten zien door de ogen van een kind. Alleen ben ik WTWTA steeds meer gaan waarderen en Tideland minder. Er gebeurt hier namelijk niet zoveel. Vanaf het moment dat het karakter van Jeff Bridges (toffe rol!) sterft, gaat het eigenlijk hard achteruit. Dickens red de film nog enigszins, omdat hij ongelooflijk goed neergezet wordt. Het probleem is dat Tideland al snel stuurloos wordt. Het oogt veelbelovend, maar het draait uit op een teleurstelling. En dan zijn 120 minuten láng. Eerlijk gezegd weet ik al niet eens meer wat er in het laatste half uur gebeurt, omdat ik meer met andere dingen bezig was. Helaas, maar ook Terry Gilliam kan tegenvallen.

Vond het teveel van hetzelfde. Idee was erg orgineel. 90 min was beter geweest

avatar van Marvinleeaday
Vond hem toch wel de moeite waard, al was het een ietwat vreemde film.

Zeker een leuke film om te zien maar jammer dat het verhaal werkelijk negens toe leid.
Ik zal hem niet zo snel aan iemand aanraden, met een beetje beter plot hadden ze veel meer uit deze film kunnen halen, beetje jammer.

Fonzzz002
Ik ben een groot liefhebber van Terry Gilliam’s oudere werk. Films als Adventures of Baron Munchausen, Time Bandits & zijn deelname bij Monty Python zijn mij zeer bevallen vanwege de creativiteit & humor. Zijn laatste werk Tideland is mij niet alleen tegengevallen maar het is ook ronduit een nare & onplezante film om te kijken.

Wat Tideland omlaag haalt is het thema en dat het geen focus heeft. Het verhaal gaat over een meid met een naar leven: haar vader zit aan de drugs en ze woont in the middle of nowhere zonder vrienden of goede kennissen. Zij heeft daarom een fantasiewereld voor haarzelf bedacht waar ze zo in op is gegaan dat ze er constant in leeft. Als kijker zie je de wereld vanuit haar ogen, haar fantasiewereld. In tegenstelling tot de voorgaande Terry Gilliam films, waar altijd een doel of bepaalde focus is, bestaat Tideland grotendeels aan een compilatie van losstaande gebeurtenissen. Het formule word daardoor heel voorspelbaar en ging hij mij snel vervelen. Het formule gaat als volgt: er gebeurd iets in het echte leven en zij maakt er een fantasieverhaaltje omheen, het fantasieverhaal gaat nergens heen en in de volgende scene stoot ze tegen een andere gebeurtenis aan. Waarom mij dit zo heeft afgestoot is dat de dingen die zij meemaakt niet humoristisch, interessant of spannend zijn: maar gewoon naar, ik voelde me oncomfortabel bij grotendeels van de scenes. Bijvoorbeeld: haar vader overlijdt vroeg in de film. Het is geen zielig moment omdat zij er een verhaal omheen maakt, het is ook geen grappig moment door het nare gehalte van de gebeurtenis. Ik wist niet wat ik moest voelen bij deze scene, evenals grotendeels van de andere scenes.
Ik dacht dat, wanneer andere personages het spel zouden betreden, realiteit een rol ging spelen en het hoofdpersonage geconfronteerd werd met hoe ‘normale’ mensen reageren op de dingen die zij meemaakt. Dat had mij een interessante wending geleken, en het verhaal zou voortgeduwd worden. Integendeel: de mensen die ze tegenkomt blijken minstens zo vervreemd te zijn als zij. En de scenes gingen van oninteressant naar oncomfortabel, zoals het liefdesverhaaltje met de geestelijk beperkte jongen, of dat de oude vrouw lijken opzetten.

Wat de film wel goed doet zijn de creatieve beelden. Onlangs dat de context waarin de beelden voorkwamen mij niet aansprak zaten er een paar sfeervolle, sterke shots bij. En hoewel het verhaal me heeft afgestote probeerde het op z’n minst iets nieuws, in tegenstelling tot de cliché films zonder enkele vormen van creativiteit.

avatar van DVD-T
Aangename verrassing.

Tideland mag dan wat aan de lange kant zijn en zakt op momenten wat in door met minder interessante momenten te komen. Toch is er genoeg moois te zien in deze film. Visueel is het vaak overdonderend. Het ziet er allemaal er bizar en mooi uit. Qua fotografie, set design en effecten is het allemaal erg mooi. Bizar is ook het verhaal van de aandoenlijke Jeliza-Rose die op jonge leeftijd al genoeg heeft meegemaakt en er nu min of meer alleen voor staat. Door te ontsnappen aan de realiteit creëert ze een fantasie wereld waarin ze er met haar poppenhoofd vriendinnen op uit trekt om de omgeving te verkennen. Hierbij ontmoet ze de vreemde Dell en Dickens. En daaruit volgen nog meer vreemde situaties en bizarre scenes. De film eindigt letterlijk met een knaller.

Acteerwerk is erg fijn. Vooral Jodelle Ferland is op haar jonge leeftijd al erg goed. Wat een talentje. Bridges doet het op zijn Dude's. Ook McTeer en Fletcher zijn perfect gecast. Maar het is dus vooral Ferland die hier de show steelt.

Heel anders dan het tegenvallende Brothers Grimm wat in hetzelfde jaar uitkwam. Wel meer Gilliam. En dit is hoe ik hem het liefst aan het werk zie. Ondanks een best zwaar onderwerp maakt hij er zowel narratief als audio/visueel en waar feest van.

avatar van tbouwh
Ik had zo mijn bedenkingen vooraf. Met name ook omdat nu juist Twelve Monkeys, die veelbejubelde Gilliam-film, flink tegenviel. Tideland viel me uiteindelijk gelukkig mee.

Vooral aan het begin had dit extravagante Alice-sprookje me helemaal mee. Een jong meisje (knappe rol van Jodelle Ferland) houdt zich staande in de slechts mogelijke gezinssituatie denkbaar, tot haar moeder het loodje legt en haar vader (een hilarische Jeff Bridges, jammergenoeg zijn we ook hem snel kwijt) besluit naar een vervallen landhuis te trekken. Hilarisch is Jeliza-Rose's temperament in het 'grote mensen-milieu' als ze tijdens de busreis daarnaartoe volledig meegaat in het asociale gedrag van haar vader.

Helaas vervalt de film na een half uur in de weergave van Jeliza-Roses sprookjeswereld. Extravagante figuren zijn we gewend van Gilliam, maar de geestelijk gehandicapte Dickens was mij echt te veel van het goede, zeker in combinatie met - u leest het goed - de pratende poppenhoofden. Wrang is in dit verband dat Gilliam veel doet met kinderlijke verbeelding en de gehele speelduur het perspectief van Jeliza-Rose handhaaft, maar tegelijkertijd duidelijk geen kinderfilm maakt; op een paar momenten is Tideland relatief grof en grafisch, terwijl Dickens' worsteling met seksualiteit om een psychoanalytische duiding vraagt (wat mij betreft was dat hele thema hier niet nodig, maar dat verder terzijde).

Misschien was mijn score lager uitgevallen als ik niet zulke lage verwachtingen had gehad, maar nu was ik toch redelijk tevreden, ondanks het uiterst matige tweede uur. Tijdens de grande finale brengt Gilliam op een intrigerende wijze realiteit en fantasie bij elkaar.