Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.846)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
'Beste film ooit' is sowieso iets persoonlijks. Ik zie de top 250 meer als een graadmeter van wat de meerderheid van de gebruikers goed vindt, en niet wat objectief gezien 'goed' is. The Shawshank Redemption is nou eenmaal een zeer toegankelijke film en veel mensen kunnen dat waarderen. Ik kan dan ook enigszins wel begrijpen waarom veel mensen dit geweldig vinden, maar persoonlijk heb ik veel betere films gezien dan deze, zelfs binnen het genre gevangenisfilms (waaronder Le Trou en Cool Hand Luke).
Dat is inderdaad waar.
Mannnetje
-
- 11 berichten
- 107 stemmen
deze film kan je ook altijd wel kijken , het verveelt nooit.
zeker weten de beste film ooit.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
zeker weten de beste film ooit.
Haha, Mannnetje is er wel duidelijk over 
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Heb even je top films doorgezien en ben het met vele stemmen eens.. Hoe kom je hier op 2.5* uit???? Gevangenis als speeltuin, uitleg? Sentimenteel, beetje; overgewaardeerd, ABSOLUUT NIET en over onrealistisch ga ik niet eens in discussie. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe je zo'n meesterwerk een 2.5* kan geven, zie dit niet als aanval oid hoor
De interactie tussen gevangenen onderling en met bewakers is zo ontzettend tam en, ja, onrealistisch. Er zit in de hele film eigenlijk geen enkele 'disturbing' scene. En dat verwacht ik toch wel, bij een gevangenisfilm. Eigenlijk de enige memorabele passage is die van die oude man die buiten de gevangenis niet kan leven en zichzelf van het leven beroofd. Dat was een mooi subplotje.
Verder is de voice over van Freeman soms ontzettend onnodig. De man heeft een geweldige stem, maar teksten als
Ik begrijp dat deze film veel mensen aanspreekt. Het is een universeel verhaal, goed geacteerd, er zit drama in, maar het is eenvoudig te behappen en echt heel diep gaat het ook weer niet. De film staat steevast in de top 3 op IMDB, dus overgewaardeerd is hier zeker op zijn plaats.
filmliefhebber92
-
- 1196 berichten
- 2574 stemmen
Er zit in de hele film eigenlijk geen enkele 'disturbing' scene. En dat verwacht ik toch wel, bij een gevangenisfilm.
Nou dan is het een keer niet cliche en dat is het weer niet goed. haha.
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Nou dan is het een keer niet cliche en dat is het weer niet goed. haha.
Touche 
Laat ik het zo zeggen: ik mis het felrealisme, een smerige, rauwe, in-your-face sfeer die simpelweg onontbeerlijk is voor een gevangenis als setting in een drama dat serieus genomen wilt worden.
FilmProduction
-
- 59 berichten
- 78 stemmen
Ik wil deze film graag een keertje kijken, waar kan ik hem krijgen?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
HAFC1903
-
- 86 berichten
- 70 stemmen
Wat mij betreft absoluut de beste film ooit gemaakt.. Voortreffelijke acteerprestatie van Tim Robbins!
Masterbrain
-
- 409 berichten
- 1266 stemmen
Elke keer als je deze film ziet voelt het alsof je net wordt ontmaagd. 
BESTE FILM ALLER TIJDEN
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Elke keer als je deze film ziet voelt het alsof je net wordt ontmaagd.
Nou hoor je wel eens dat dat tegenvalt, maar ik hoop toch echt voor je dat de eerste keer beter was.
Masterbrain
-
- 409 berichten
- 1266 stemmen
Nou hoor je wel eens dat dat tegenvalt, maar ik hoop toch echt voor je dat de eerste keer beter was.
beetje coke dr bij en de plaatje is compleet. 
On: Wel jammer dat de hoofdrol speler Tim Robbins maar 2 goede films op zijn naam heeft staan namelijk The Shawshank Redemption en Mystic River....dat kan je niet zeggen tegen Freeman.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
On: Wel jammer dat de hoofdrol speler Tim Robbins maar 2 goede films op zijn naam heeft staan namelijk The Shawshank Redemption en Mystic River....dat kan je niet zeggen tegen Freeman.
En Jacob's Ladder en The Hudsucker's Proxy dan? Ook twee sterke films waarin Robbins het niet slecht doet (vooral in JL is hij erg sterk).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
beetje coke dr bij en de plaatje is compleet. 
On: Wel jammer dat de hoofdrol speler Tim Robbins maar 2 goede films op zijn naam heeft staan namelijk The Shawshank Redemption en Mystic River....dat kan je niet zeggen tegen Freeman.
Wat een onzin, dit is juist eerder een van zijn mindere rollen. Saaie boekhouder. 
Masterbrain
-
- 409 berichten
- 1266 stemmen
Wat een onzin, dit is juist eerder een van zijn mindere rollen. Saaie boekhouder.
hoor wie het zegt snorrie borrie , ik zeg niet dat hij een slechte acteur is , maar de films en de rollen en hij is een echte legende , maar niet zo eentje van de niveau van Al Pacino en De Niro.
Als hij nou zo goed is waarom is hij nou nu out en zijn De Niro en Al Pacino nog steeds in , gezien de laatste film waar Tim Robbins nog goed uit de verf komt na The Shawshank Redemption is Antitrust en gezien de historie van 2000 tot 2012 van deze 3 heren , steken De Niro en Al pacino boven kop en shouder hem uit , maar dat is een andere klasse .
Tim Robbins heeft dankzij The Shawshank Redemption een Status bereikt die memorability oneindig is , maar daarna wat er met hem gebeurt is zoals Jacob's Ladder en The Hudsucker's Proxy zijn goede films , maar hij draagt de films wel goed ,maar de film bereikt toch een breekpunt wanneer hij net dat tikje meer niet brengt , terwijl de andere 2 heren meerdere meesterwerken op hun naam hebben staan.
maar goed ieder z'n eigen smaak.
Gisteren is gisteren en vandaag is vandaag .
Einde Topic.
{ By the way doe nu een Politie opleiding / stage , Boekhouden is echt saai.}
bozzy
-
- 2161 berichten
- 670 stemmen
moet hem eigenlijk nog een keer zien
Schande!
deze film MOET iedere film-liefhebber gezien hebben.
Dus waar wacht je op koekeloere deze film,hup hup en snel een beetje!!!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
hoor wie het zegt snorrie borrie , als hij nou zo goed is waarom is hij nou nu out en zijn De Niro en Al Pacino nog steeds in , gezien de laatste film waar Tim Robbins nog goed uit de verf komt na The Shawshank Redemption is Antitrust en gezien de historie van 2000 tot 2012 van deze 3 heren , steken De Niro en Al pacino boven kop en shouder hem uit , maar dat is een andere klasse .
Tim Robbins heeft dankzij The Shawshank Redemption een Status bereikt die memorability oneindig is, terwijl de andere 2 heren meerdere meesterwerken op hun naam hebben staan.
Uhm, ik stel helemaal niet dat Robbins nu zo goed is, enkel dat ik dit eerder als een vrij kleurloze rol van hem beschouw. Zijn werk in The Player, Hudsucker Proxy, Short Cuts, Arlingtong Rd en Jacobs ladder zijn veel beter en bovendien interessantere personages. En ik denk dat velen die iets verder kijken dan populair Hollywoodvermaak dat met mij eens zullen zijn.
Verder heeft "in' zijn weinig met acteerkwaliteit te maken, veel meer met star power. Zijn zat acteurs die geweldig kunnen spelen, maar hun tijd liever spenderen aan interessante art house producties dat met blockbusters met veel special effects. Dus je hebt er weinig kijk op, hetgeen ook wel blijkt uit je opmerkingen over deze toch erg middelmatige film.
En htf is snorrie borrie?
bozzy
-
- 2161 berichten
- 670 stemmen
hahaha Middelmatige film.
Kom op Reinbo dat kun je deze film niet noemen met zoveel fans.
Het is misschien voor jouw een middelmatige film maar voor vele andere niet.
Deze film bevat ontzettend veel aspecten...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind 'm op veel vlakken middelmatig Het is wel allemaal goed gedaan en professioneel uitgevoerd, maar qua verhaal, cameravoering, montage en acteerwerk is het toch allemaal redelijk standaard.
Dat er zo veel fans zijn komt juist door die middelmatigheid, de film schopt niemand tegen de schenen en biedt de kijker enkel wat die graag ziet en verwacht. Gewoon het zoveelste everyman beland onschuldig in het gevang, wordt gepest, overwint zijn problemen en komt vrij.Dat noem ik middelmatig. Verder acteert Robbins als een zombie hier, het pallet emoties dat hij laat zien is net zo veelzijdig als een zoutwoestijn. Nee, dan vind ik m in veel films een stuk veelzijdiger..
Annelien1987
-
- 33 berichten
- 81 stemmen
Superfilm. Ik heb deze film nooit eerder aandacht geschonken maar vond hem in de winkel voor 4,90€ en besloot om de aankoop te doen.
Het is een lange film maar hij heeft mij geen moment verveelt.
Mooi weergegeven vrienschappen tussen de gedetineerden, je leeft mee met het hoofdpersonage, het einde vond ik zeer geslaagd. Het was idd niet realistisch op bepaalde momenten maar het stoorde mij niet. Zeker een aanrader.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Ik vind 'm op veel vlakken middelmatig Het is wel allemaal goed gedaan en professioneel uitgevoerd, maar qua verhaal, cameravoering, montage en acteerwerk is het toch allemaal redelijk standaard.
Dat er zo veel fans zijn komt juist door die middelmatigheid, de film schopt niemand tegen de schenen en biedt de kijker enkel wat die graag ziet en verwacht. Gewoon het zoveelste everyman beland onschuldig in het gevang, wordt gepest, overwint zijn problemen en komt vrij.Dat noem ik middelmatig. Verder acteert Robbins als een zombie hier, het pallet emoties dat hij laat zien is net zo veelzijdig als een zoutwoestijn. Nee, dan vind ik m in veel films een stuk veelzijdiger..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik zeg toch ook niet dat het verhaal niet prima in elkaar steekt. Maar dat vind ik een minimale vereiste voor een dramafilm. Robbins acteerd goed, maar niet uitzonderlijk. Verder is zijn personage gewoon best saai. Kleurloze boekhouder die z'n directeur voor de gek houdt. Veder zal het best dat meer mensen het goed vinden. Il Divo, Nick en Simon en de schilderijen van Bib Ross zijn ook populair.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Dat er zo veel fans zijn komt juist door die middelmatigheid, de film schopt niemand tegen de schenen en biedt de kijker enkel wat die graag ziet en verwacht. Gewoon het zoveelste everyman beland onschuldig in het gevang, wordt gepest, overwint zijn problemen en komt vrij.Dat noem ik middelmatig.
Dus jij wilt eigenlijk beweren dat een "veilige" film altijd middelmatig is? Halveer je stem voor Avatar dan ook maar. Dit slaat natuurlijk nergens op

TSR bewijst juist het tegenovergestelde over "veilige films die niemand tegen de schenen aan schoppen"/
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Qua verhaal is Avatar inderdaad best middelmatig, maar die film weet dan tenminste op visueel vlak te verbluffen. Dat kan ik van TSR helaas niet zeggen, die film heeft geen uitzonderlijke artistieke kwaliteiten waar ik warm voor loop.
Verder zie ik niet hoe TSR het tegenovergestelde bewijst. Om tot publiekslieveling uit te groeien moet je zo veel mogelijk vrienden maken en zo min mogelijk mensen tegen de schenen schoppen. Dat doet TSR juist bij uitstek. De beste Disneyfilm die niet van Disney is.
Masterbrain
-
- 409 berichten
- 1266 stemmen
Een film draait alleen om 3 dingen , Entertaiment , Entertaiment en Entertaiment.
TSR is Entertaiment.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Qua verhaal is Avatar inderdaad best middelmatig, maar die film weet dan tenminste op visueel vlak te verbluffen. Dat kan ik van TSR helaas niet zeggen, die film heeft geen uitzonderlijke artistieke kwaliteiten waar ik warm voor loop.
Maar ook die film bewijst dat een film met een simpel plot aanstekelijk uitgewerkt kan worden. Jij weet als "filmkenner" net zo goed als iedereen dat een verhaal op zichzelf niet zo belangrijk hoeft te zijn. Visueel hoef je het ook niet voor te doen bij deze film, maar toch is de hele film behoorlijk meeslepend. Dat is eigenlijk de grote kracht van deze film, het weet je te pakken. Zonder dat het op cinematografisch gebied hoeft uit te blinken. Een echte acteursfilm dus.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een film draait alleen om 3 dingen , Entertaiment , Entertaiment en Entertaiment.
TSR is Entertaiment.
Een erg kortzichtige stelling. Maar het verbaast me niet gezien je eerdere post.
Films moeten beroeren, dat is veel breder dan enkel entertainment.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar ook die film bewijst dat een film met een simpel plot aanstekelijk uitgewerkt kan worden. Jij weet als "filmkenner" net zo goed als iedereen dat een verhaal op zichzelf niet zo belangrijk hoeft te zijn. Visueel hoef je het ook niet voor te doen bij deze film, maar toch is de hele film behoorlijk meeslepend. Dat is eigenlijk de grote kracht van deze film, het weet je te pakken. Zonder dat het op cinematografisch gebied hoeft uit te blinken. Een echte acteursfilm dus.
Klopt, maar ook de uitwerking vind ik hier op geen enkel vlak noemenswaardig. Enkel de plot twist is leuk. Maar behalve ongeloofwaardig is bij herziening daar de jeu wel vanaf. Nee, ik kom echt niet meer hoger dan een 2,5-3 bij deze.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








