Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.370)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Je ging de film al in om te verlagen, dat vind ik wel jammer.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik verwachte een verlaging inderdaad. Bij herziening kan ik mijn aandacht meer vestigen op zaken die verder gaan dan het verhaal alleen en dat The Shawshank Redemption visueel niet bijzonder is, dat wist ik al. Dat werd nu alleen maar bevestigd. 0,5* verlaging is toch niet om hoog van de toren te blazen?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je ging de film al in om te verlagen, dat vind ik wel jammer.
Als zijn doel was om m te verlagen, had hij dat toch ook kunnen doen zonder de film te zien. Bovendien geeft hij in zijn eerste post een hele heldere onderbouwing.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Herziening doet vaak wonderen.
Dit zijn gewoon plotholes waar je je onmogelijk echt aan kunt storen. Tenzij je een perfectionistisch persoon bent. En in dat geval zou ik geen films kijken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jij bent blijkbaar gewoon wat trager. 
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Of totdat ze de film met een totaal andere insteek gaan bekijken. Niet om te genieten van een verhaal, maar om het te beoordelen voor een site, op zoek naar dingen die niet zouden moeten kunnen.
Ik durf te wedden dat in iedere film die je kijkt je wel iets kunt vinden dat twijfelachtig genoemd mag worden, als je met deze insteek films gaat beoordelen. Waarom je dan uberhaupt gaat kijken is mij een raadsel als je de verwachting hebt dat hij een onvoldoende gaat scoren. Of kijk je niet voor je plezier?
Achteraf wel ja. Maar als je dit tijdens de film wist, zonder dat je van iemand de clue al had gehoord, zou ik dat heel knap vinden. En bij een 2e keer kijken zijn dit soort verrassende elementen in iedere film weg. Dan kijk je sowieso al anders naar de film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar dat is toch ook belangrijk, hoe goed de film bij herziening is. Vind het vaak een teken van een echt goede film dat hij juist bij vervolg kijkbeurten steeds beter wordt. Dat zijn films met uitzonderlijke (cinematografische) kwaliteiten. FIlm kan immers zo veel meer brengen dan enkel het vertellen van een verhaal. Film moet zich laten voelen, net als muziek, of een schilderij waarvan je de afbeelding al kent, het moet constant nieuwe inzichten schenken, bijzondere details prijsgeven, pas dan is een film echt goed IMO.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Als je het over het verhaal op zich, effecten, geluid/soundtrack of acteerprestaties hebt wel ja. Maar begin je over dingen die je nu weet omdat je het verrassende plot van het verhaal al eerder gezien hebt dan is het vanzelfsprekend dat het dan anders overkomt. De verrassing is namelijk weg.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Klopt, maar films als Usual Suspects, Old Boy, Sixth Sence, Seven, Angel Heart heben ook twists, maar worden er de tweede keer juist interessanter op. Doordat je de film anders bekijkt, geeft die ook nieuwe inzichten. Bij deze is het omgekeerde het geval....omdat het niets anders is dan een makkelijk truukje om een happy end te creëren, zakdoekje pakken en 5* geven, nee ik kan er onmogelijk voor vallen....
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Daar gingen mijn posts helemaal niet over Reinbo, of jij de film wel of niet goed vind. Die mening is al duidelijk. 
Het ging over gezochte plotholes en een film op die manier gaan bekijken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
OK, ging mij verder ook niet zo zeer om dat het enkel mij werkt, maar wel over de houdbaarheid van de deze film, die is namelijk vanwege de twist maar 1 keer. Terwijl die bij de andere titels, minimaal 2 of zelfs meer is.
Plotholes vind ik zelf nooit zo erg, gaat om het gevoel dat de film opwekt, niet of het allemaal zo geweldig klopt of zo. Maar realistisch is het natuurlijk niet. Verder ga je films wel vaker met een bepaald verwachtingspatroon (her)kijken, maar dat komt lang niet altijd uit. Het viel Dutchtuga zelfs mee. en naast de vermeende plothole waren er genoeg andere zaken die 'm tegenvielen.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Verder ga je films wel vaker met een bepaald verwachtingspatroon (her)kijken, maar dat komt lang niet altijd uit.
Dit was juist ook een punt van mij. Ben het hier volkomen mee eens. Je gaat een film met een bepaald verwachtingspatroon (her)kijken en dat kan een 2e keer flink tegenvallen. Maar wat Dutchtoga aangaf was het tegenovergestelde en dat snap ik gewoon niet. Waarom ga je een film nou kijken als je vantevoren denkt dat het gaat tegenvallen?? Nogmaals, je kijkt een film toch voor je plezier. Je bent toch niet verplicht om te gaan kijken?
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Wat maakt het uit hoe vast de poster zat eigenlijk? Hij is gevlucht door waarschijnlijk dag in dag uit met dat kleine hamertje een paar cm uit te bikkelen. Het leuke is dat ik door het verhaal helemaal vergeten was dat hij in het begin een hamertje vroeg. Daardoor werkte het alsnog erg goed voor mij.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
op zoek naar dingen die niet zouden moeten kunnen.

Het leuke is dat ik door het verhaal helemaal vergeten was dat hij in het begin een hamertje vroeg. Daardoor werkte het alsnog erg goed voor mij.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Plotholes vind ik helemaal niet zo erg als de film geen kloppend complex plot pretendeert. Zal hier ook nooit punten voor aftrekken, vooral niet bij een film als deze. Word wel vervelend film kijken dan, horror is één van mijn favoriete genres, dan kan ik bijna geen horror film meer zien
.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dit was juist ook een punt van mij. Ben het hier volkomen mee eens. Je gaat een film met een bepaald verwachtingspatroon (her)kijken en dat kan een 2e keer flink tegenvallen. Maar wat Dutchtoga aangaf was het tegenovergestelde en dat snap ik gewoon niet. Waarom ga je een film nou kijken als je vantevoren denkt dat het gaat tegenvallen?? Nogmaals, je kijkt een film toch voor je plezier. Je bent toch niet verplicht om te gaan kijken?
Ach, als filmliefhebber kijk je soms niet enkel films voor je plezier, soms moet je gewoon je referentiekader scherp houden.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Ach, als filmliefhebber kijk je soms niet enkel films voor je plezier, soms moet je gewoon je referentiekader scherp houden.
Misschien kun je de term liefhebber dan beter vervangen door criticus. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Dit zijn gewoon plotholes waar je je onmogelijk echt aan kunt storen. Tenzij je een perfectionistisch persoon bent. En in dat geval zou ik geen films kijken.
Dan maar alles voor lief nemen?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik durf te wedden dat in iedere film die je kijkt je wel iets kunt vinden dat twijfelachtig genoemd mag worden, als je met deze insteek films gaat beoordelen. Waarom je dan uberhaupt gaat kijken is mij een raadsel als je de verwachting hebt dat hij een onvoldoende gaat scoren. Of kijk je niet voor je plezier?
.
Uiteraard, maar ben ook een criticus
Maar eigenlijk ben ik de film gewoon weer eens gaan zien omdat de eerste keer jaren geleden was. Ook als filmliefhebber ken je een ontwikkeling en het is interessant om te zien hoe je een film na vele jaren totaal anders kan beleven. In dit geval viel het trouwens nog erg mee, dus snap de heisa niet zo.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Daar gingen mijn posts helemaal niet over Reinbo, of jij de film wel of niet goed vind. Die mening is al duidelijk. 
Het ging over gezochte plotholes en een film op die manier gaan bekijken.
In mijn originele stuk is het nochtans een bijregel
Mijn verlaging had meer te maken met het visuele aspect. Ben ik nu degene die zoekt of zijn jullie dat?
filmliefhebber92
-
- 1196 berichten
- 2574 stemmen
Klopt, maar films als Usual Suspects, Old Boy, Sixth Sence, Seven, Angel Heart heben ook twists, maar worden er de tweede keer juist interessanter op. Doordat je de film anders bekijkt, geeft die ook nieuwe inzichten. Bij deze is het omgekeerde het geval....omdat het niets anders is dan een makkelijk truukje om een happy end te creëren, zakdoekje pakken en 5* geven, nee ik kan er onmogelijk voor vallen....
Avatar was ook zakdoekje pakken en 5*. Dus dat argument is flauwekul, maar je hebt al eerder aangeven dat je ook andere fatsoenlijk argumenten hebt. Maar ik vind het gewoon raar dat je nu net doet alsof iedereen die hier een vijf voor gaf naar zijn of haar zakdoekje moest graaien.
Prince AFCA
-
- 47 berichten
- 38 stemmen
Ik had helemaal niet het gevoel van doekje erbij aan het eind, totaal niet, het was gewoon een soort van voldaan gevoel. Zeker als je goed in de film zit. Het einde liet zien dat Andy zijn hoop op een beter leven beloond zag worden met het weerzien van zijn beste vriend. De quote van de film is ook ''Fear can hold you prison, Hope can set you free'' dat was uiteindelijk aan het eind van de film weer terug te zien.
Ik vraag me steeds af welke einde de kritische leden dan voor ogen zouden hebben.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Hoop zie ik liever uit een klein hoekje komen en niet opgedrongen, zoals Darabont dat maar al te graag doet. Maar nogmaals, dat is niet mijn grootste kritiekpunt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Avatar was ook zakdoekje pakken en 5*. Dus dat argument is flauwekul, maar je hebt al eerder aangeven dat je ook andere fatsoenlijk argumenten hebt. Maar ik vind het gewoon raar dat je nu net doet alsof iedereen die hier een vijf voor gaf naar zijn of haar zakdoekje moest graaien.
Jij bent echt hardleers of je kan niet lezen. Mijn 5* voor Avatar zijn puur voor het visuele aspect. Als het net zo saai in beeld was gebracht als deze had ik het een 1* gegeven.
Maar vertel mij dan maar waarom je hier d=anders de volle 5* aan geeft?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik had helemaal niet het gevoel van doekje erbij aan het eind, totaal niet, het was gewoon een soort van voldaan gevoel. Zeker als je goed in de film zit. Het einde liet zien dat Andy zijn hoop op een beter leven beloond zag worden met het weerzien van zijn beste vriend. De quote van de film is ook ''Fear can hold you prison, Hope can set you free'' dat was uiteindelijk aan het eind van de film weer terug te zien.
Ik vraag me steeds af welke einde de kritische leden dan voor ogen zouden hebben.
Zakdoekje was ook meer beeldspraak voor de makkelijk opgewekte emotie, van mijn part voor vreugde tranen. En wij critici klagen niet enkel over het eind, de personages, de art direction, het visuele en de thematiek zijn gewoon boooooring.
filmliefhebber92
-
- 1196 berichten
- 2574 stemmen
Jij bent echt hardleers of je kan niet lezen. Mijn 5* voor Avatar zijn puur voor het visuele aspect. Als het net zo saai in beeld was gebracht als deze had ik het een 1* gegeven.
Maar vertel mij dan maar waarom je hier d=anders de volle 5* aan geeft?
En jij kan blijkbaar niet lezen. Er staat toch ik weet dat je ook andere fatsoenlijke argumenten hebt. Het ging er om dat jou bericht overkwam alsof iedereen die die film een 5 geeft een mietje is die meteen zijn zakdoekje er bij moest pakken.Daar had ik kritiek op.
Wat ik zo goed vind aan deze film is o.a.de sfeer is geweldig, de acteerprestatie zijn goed, een film die IK meerdere malen kan zien en het is gewoon mijn genre mijn soort.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik zou graag willen weten wat er zo geweldig is aan de sfeer? Ik had vaak niet eens het gevoel in een gevangenis aanwezig te zijn. Darabont lijkt ook amper aandacht te besteden aan de setting. Waar komt de sfeer dan vandaan? Om een recent voorbeeld te noemen: Shutter Island. Daar wordt wel aandacht aan de setting besteed.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Is een ander genre. In een gesticht kun je veel meer spelen met sfeer/werkelijkheid/fantasie.
Hier wordt gewoon mooi sober gefilmd, de tijdgeest komt goed over. Acteerwerk is niks mis mee, muziek uitstekend. Er wordt af en toe eens iemand in elkaar geramd. Andy heeft het in het begin erg zwaar zelfs. Het verhaal maakt deze film, de emoties, vriendschapsbanden, het haast niet meer kunnen herinneren hoe de echte wereld buiten de muren er ook alweer uitziet. het zit prima in elkaar allemaal.
filmliefhebber92
-
- 1196 berichten
- 2574 stemmen
Ik zou graag willen weten wat er zo geweldig is aan de sfeer? Ik had vaak niet eens het gevoel in een gevangenis aanwezig te zijn. Darabont lijkt ook amper aandacht te besteden aan de setting. Waar komt de sfeer dan vandaan? Om een recent voorbeeld te noemen: Shutter Island. Daar wordt wel aandacht aan de setting besteed.
Over sfeer is te twisten ik hou van een sober gefilmde film. Eigenlijk is niet te omschrijven het is een gevoel. Laat ik het zo zeggen ik vond het gezellig. Al is dat niet de beste omschrijving.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Is een ander genre. In een gesticht kun je veel meer spelen met sfeer/werkelijkheid/fantasie.
Hier wordt gewoon mooi sober gefilmd, de tijdgeest komt goed over. Acteerwerk is niks mis mee, muziek uitstekend. Er wordt af en toe eens iemand in elkaar geramd. Andy heeft het in het begin erg zwaar zelfs. Het verhaal maakt deze film, de emoties, vriendschapsbanden, het haast niet meer kunnen herinneren hoe de echte wereld buiten de muren er ook alweer uitziet. het zit prima in elkaar allemaal.
Prima in elkaar, maar niet overtuigend. Shutter Island kan wel een ander genre zijn, maar mij ging het om het in beeld brengen van een grote inrichting, waar isolatie de orde van de dag is. Ken denk ik geen film die het zo slecht doet als The Shawshank Redemption. En de muziek? Welke muziek? Ik kan me een stuk herinneren tegen het eind, maar dat was het dan ook. Niets karakteristieks wat de sfeer eventueel kracht bijzet.
Op papier klinkt het verder allemaal erg zwaar wat Andy meemaakt, maar zoals ik al eerder zei, het gevangeniswezen lijkt hier wel een walk in the park.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








