The Shawshank Redemption (1994)

4,42 15710

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

• Vanaf 25 juni in de bioscoop (re-release)
  • nummer 1 in de top 250

avatar van Arie18
Omdat ie ook in het complot zat.

Hij heeft gevangenen gedood.
Met z'n knuppel en met het geweer in die toren in het donker

Don Dijk
rikkie_90 schreef:
Bedankt voor de oplettendheid, ik post eigenlijk nooit spoilers en had dit ook niet door, en was ook niet op de hoogte hoe je die verbergt.
Nu wel iig, dankje!

You are welcome!

ik moet wel zeggen dat morgen freeman in heel wat goed scorende films zit, en hij acteert dan ook altijd zeer goed !
ook in kleine rollen

Heel erg goede film. Maar of het nou terecht is dat deze op nummer 1 staat, denk het niet, vind de gothfather toch beter

Pieter-nl
Ik heb hem nog niet gezien omdat hij mij helemaal niet aanspreekt.
Maar ik ga hem toch binnenkort maar eens kijken, want je weet maar nooit. Want ik had het zelfde als met forrest gump. Want dat spreekte mij eerst ook niet aan maar toch heb ik hem 5 sterren geven.
Binnenkort zal ik wel zeggen of ik hem leuk vond.

AC/DC
Heb m'n stem toch moeten verlagen door het volgende:

Andy zit 20 jaar in de gevangenis en verandert haast niets, hetzelfde geldt voor Red die ook rond de 40 jaar in de bak zit. Toch van die kleine dingen die wel belangrijk kunnen zijn.

avatar van doodah
Inderdaad wel een "fout", maar ik had er echt geen last van ofzo. Het was me zelfs niet opgevallen, totdat het hier werd vermeld.
Dus ik ga er niets voor aftrekken.

AC/DC
Ook niet alleen hierdoor hoor, ook door eerder vermeldde dingen. Vond het zijn magie ook wel verliezen na een tweede kijkbeurt

avatar van Hip-Hop Drunkie
Heb deze film met kerstavond gezien in december en was een zeer goede film, maar aangezien die hier op nummer 1 staat had ik wel wat meer verwacht....
Ik heb er al betere gezien....

avatar van Justinw
Ik begrijp ook niet waarom deze nou juist op nr. 1 staat. Maar buiten dat is het wel een super film dus hoge stemmen begrijp ik

Vind dit de beste film allertijden! Prachtig gefilmd! Verder is de verhaallijn erg goed opgebouwd en voegt elke scene wat toe. Alle aspecten die een film zo goed maken (humor,spanning,vriendschap etc) komen ruimschoots aan bod. Verder is de film perfect getimed. Doordat het verhaal door een ander dan de hoofdpersoon zelf verteld wordt is het nog spannender en onverwachter en voel je nog meer mee met de hoofdpersoon die geheel ten onrechte vast zit en wordt gekleineerd (vooral in het laaste gedeelte) door de verachterlijke gevangenis directeur die met zijn secondant de gevangenen terroriseert. De ontknoping van de film was geheel onverwachts en voelde als een bevrijding.

avatar van kimberlyVD
Enkele dagen geleden voor de tweede keer gezien.
Nog steeds een erg goede film maar toch was deze 2de kijkbeurt ietsje minder dan de eerste keer.
Doorgaans het verhaal was het allemaal prima en nog steeds heerlijk genieten. Ook kon ik nu meer op de details letten, maar nog steeds staat de film als een huis.
Maar vanaf dat Andy ontsnapt is, word het allemaal wat te langdradig.

Maar desondanks dat toch nog een zeer mooie film en nog steeds 4,5*, ondertussen wel verdwenen uit men top 10.

AC/DC
Vandaag Escape from Alcatraz bekeken, en vreselijk, wat zitten hier veel dingen in uit die film. Na het kijken van Escape from Alcatraz ben ik the Shawshank Redemption gewoon minder gaan vinden. Echt zóveel hetzelfde!

Echt een goede film, super acteerwerk door Tim Robbins en Morgan Freeman, goede setting, enzovoorts enzovoorts.
Normaal heb ik het niet zo van langdradige films, maar deze bleef toch boeiend vanaf het begin tot het eind.
Deze film bleef me ook verrassen, vooral de scene toen ze lieten zien hoe hij ontsnapt was, door middel van een kuil achter de 'mooie' poster.
Echt 1 van de beste films die ik ooit gezien heb!
een welverdiende 5 sterren!!

avatar van jumpstylemovie
debestee schreef:
goeede film.

, wat een amateur! Volgens mij is ie al geband, of niet?

avatar van MoviefreakRob
Een topfilm!
Heel mooi en droevig.

Hoe je ziet hoe Andy met een vriend in een gevangenis leeft en daar ontsnapt.

Ook weer de muziek heel mooi..

ik kan alleen maar zeggen 5.0!

avatar van markie1978
Goede film, jammer dat Tim Robbins niet meer zo vaak te zien is op het witte doek.

avatar van timiscool
Een Film met hoop dat je uit eindelijk vrijkrijgt. Geweldige Film

avatar van Jimbooo
Echt een onbegrijpelijk goede film!

avatar van jumpstylemovie
Gister op 3FM te winnen in een spelletje, terwijl hij gewoon voor €3,- in de winkel ligt. Ze hadden het wel over een meesterwerk bij deze film.

Reinbo
Vinden jullie dit nu echt zo'n goede film of zijn jullie gewoon ontzettend blij met het happy end? En stemmen jullie zo hoog in een door euforie ingegeven verstandsverbijstering. Het moet toch haast wel dat laatste zijn, want als film heeft het toch allemaal vrij weinig om het lijf?

avatar van Don MN
Ja, ik vond het een leuke en spannende film over vriendschap, vrijheid en interessant genoeg voor een hoog cijfer.

Reinbo
Ja, maar jij zit met je 4* een stuk onder het gemiddelde, een score die ik nog wel kan begrijpen. De vraag is eigenlijk gericht aan mensen die deze film onbegrijpelijk goed of geweldig vinden of het de beste film ooit vinden.

avatar van Filmkriebel
Ben het met Reinbo eens : dit is een zwaar overschatte film. Als gevangenisfilm vond ik hem niet zo bijzonder, als je hem bvb vergelijkt met "Escape from Alcatraz" of "Papillon". Over vrijheid en vriendschap bestaan er trouwens ook veel betere films.

Volgens mij is die zo populair omdat de wending op het einde zo goed gemonteerd was in de rest van de film, en niet meer dan dat. Daar heb je ook onmiddellijk dat "GOH" en "OMG" gevoel bij. Haal dat moment eruit en je hebt gewoon een standaard gevangenisdrama.

avatar van Don MN
Filmkriebel schreef:

Beide films vond ik ook beter. Ik heb nooit beweerd dat het de beste film qua vrijheid, vriendschap zou zijn. Een Forrest Gump, The Deer Hunter of La Haine doen dat veel beter, om maar eens voorbeelden te noemen.

Dat zal zeker de reden zijn, wanneer één van de twee het niet gehaald had zou de film juist aangrijpender zijn geweest, maar dat past natuurlijk niet in het plaatje.

avatar van MNV2
Ik heb meer de indruk dat deze film zo goed scoort omdat de ene de andere volgt in het geven van een score. Het feit alleen al dat dit de meest bekeken film blijkt te zijn op moviemeter is al verdacht, zeker omdat The Shawshank Redemption nu ook weer niet zo'n bekende film is in vergelijking tot andere kaskrakers als Pulp Fiction en The Godfather. Ik hoop dan ook dat spoedig The Godfather op numero uno terecht zal komen, in elk geval nog 0,03 ster te gaan..

Reinbo
Nee, ik denk dat mensen gewoon ontzettend onder de indruk zijn van het happy end. Blijkbaar geven de meeste filmkijkers weinig om originaliteit of 'filmkunst'. De massa is vooral consument in emotie. Zelfs als die zo makkelijk wordt geboden als hier (The Green Mile is nog zo'n voorbeeld) slikken ze het als zoete koek en delen ze meteen 5* uit. Ik vind dat ze de 'filmkunst 'daarmee veel te kort doen.

Maar ach, McDonalds is ook de grootste horeca ondernemer in ons land, zo las ik vandaag....

avatar van judgepaddy
Yep. En zo'n EO boodschap in deze donkere dagen van oorlog en economische recessie valt natuurlijk ook goed in de smaak.

Het is gewoon een enorm gelikt filmpje, duurt een goeie 3 uur, ziet er visueel duur uit en is een geslaagde feel-good. Niet zo vreemd dat hij eerst staat in de top 250, maar om nu bij deze film over "filmkunst" te beginnen en de de rest van de top 20 niet ... spreekt ook al boekdelen.

13woutie13
Onderhond schreef:

duurt de film echt 3 uur?
142 minuten is toch geen 180 minuten?