The Shawshank Redemption (1994)

4,42 15715

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

• Vanaf 25 juni in de bioscoop (re-release)
  • nummer 1 in de top 250

Reinbo
Ik vind enkel PF echt goed en hoe kom je erbij dat men 2008 als beste filmjaar zou bestempelen? Weinig uizonderlijks gezien....

avatar van Alfred Mok
Adrenal schreef:

Meen je dat? Vreemd.

Ja, er werd door vele mensen op tv gezegd dat 2008 1 van de beste filmjaren ooit was mede dankzij films zoals: The Dark Knight, Benjamin Button, Revolutionary Road, The Reader (al was die geloof ik in 2009 pas uit als ik me niet vergis), Indiana Jones IV en Wall-E. Tsja ik weet niet hoe jullie erover denken maar naar mijn mening zijn dit gewoon overschatten blockbusters en niet doordenkende films die je een geweldig gevoel geven als je de aftiteling ziet.

Reinbo
Ik geloof dat Indy 4 over de gehele breedte de grond is ingeboord. Wall E was ook niet veel en de rest zegt me zelfs weinig... Nee dat is 1994 een stuk beter.

Ik heb meer met 1999 (Fight Club, American Beaty) of 2001 (LotR, Moulin Rouge!)

ikke Transformers, Die Hard 4, Bourne Ultimatum, There Will Be Blood, allemaal 2007.

avatar van Alfred Mok
Iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen mening over Finalman, maar Transformers vind ik niet zo'n film geschikt voor iedereen. Daar moet je gewoon van houden.

jep
we gaan nu best weer ontopic beginnen zeker, anders worden onze berichten verplaatst.

Ik moet wel toegeven dat ik the shawshank redemption steeds minder waardeer. Vraag me niet hoe dit komt, maar na een 3e keer te bekijken, denk ik nu van, 'een 4e keer kijken zit er niet meer in voor mij op dit moment.'
Misschien raak ik het beu? Een paar weken geleden trok ik zelfs een punt af voor een grove fout in de film (die heb ik eerder al vermeld).

avatar van niethie
Ik heb hem ook met een halfje verlaagt. Het is dan wel twee jaar geleden dat ik hem zag maar sommige negatieve reacties zetten me toch een klein beetje aan het denken.

Ik vond dit zeker een fantastische film. Het verveelt geen moment. Had het wel hoog in de score verwacht, maar ook weer niet zo hoog als waar het nu staat.

AC/DC
Ik vind een film echt mijn top 10 waard wanneer een aantal herkijk beurten mij nog steeds blijven boeien, bij Shawshank Redemption had ik dat de 2de keer niet zo veel meer. Eerste kijkbeurt was geweldig maar met de 2de kijkbeurt had het z'n magie wat verloren. Vandaar dat ik hem uit m'n top 10 heb gehaald..

Ik vind dit echt een geweldig goede film....!! Ik heb hem nu 3 keer bekeken en hij blijft mooi. Het acteerwerk is super.]

Super Film

avatar van Don MN
The Shawshank Redemption
Grotendeels drie, en even vier was ik, in het jaar van Pulp Fiction, Forrest Gump en The Shawshank Redemption. Vijftien jaar later blijkt dat 1994 ons met drie prachtige films voorschotelde.
Om met de deur in huis te vallen vind ik Shawshank de minste van de drie, maar hij ligt vlak achter Forrest. De eerste kijkbeurt liet me met een voldaan gevoel achter, maar ik besloot lager te stemmen dan ik me had voorgenomen. Vooral vanwege de hoogste notering waar ik me vrij moeilijk in kon vinden. Daarin kan ik me nog steeds niet vinden, Shawshank is een film die eenzelfde boodschap brengt als Forrest Gump, het leven waarderen, vrijheid, vriendschap/liefde koesteren. F. Gump weet het iets overtuigender te brengen door middel van de originele ervaringen, waar Shawshank ze de hoofdrolspelers juist afneemt.
Voldoende positieve aspecten zoals de bijzondere vriendschap die Andy met Red opbouwt, het mishandelen van gevangenen en ze daarmee verwaarlozen i.p.v. ontwikkelen, ongerechtigheid en vreugde in duistere tijden.
Toch wil Darabont te vaak vrolijke stukjes in een gevangenis laten voorkomen en is het breekpunt van Andy wel héél ver weg. De geloofwaardigheid van de ontsnapping zullen de rollen over verdeeld zijn, eerste kijkbeurt werd ik aangenaam verrast, wetende wat er ging gebeuren liet het een te onrealistische indruk achter. De verassing bedekte het bijna onmogelijke ervan.
Tussen de gevangen zaten me iets te veel goedaardige gasten en was het wel erg makkelijk om de cipiers en directeur als slechterikken af te beelden, toch werden veel wreedheden realistisch blootgesteld wat het enigszins compenseerde. Robbins met z'n uitdrukkingsloze gezicht en diepe blauwe ogen speelt een fantastische rol en Freeman als altijd een prima bijrol, rollen sterk bezet.

Conclusie
Het interesseert me momenteel weinig welke notering een film heeft, dus krijgt Shawshank z'n welverdiende stem terug. Een film die je bijblijft en een goed gevoel achter laat, voornamelijk wat 't leven te bieden heeft. Meer een feel-good movie dan een eyeopener, dat dan weer wel.

avatar van markie1978
AC/DC schreef:

Helemaal mee eens deze film is zo goed, en toch geen oscars.
Als wijze van uitzondering zouden ze voor deze film een oscar moeten uitreiken me terugwerkende kracht. Als er een film is die een Oscar verdient is het deze wel, en juist deze film heeft er nooit een gehad. De Oscar uitreiking heeft sinds dien niet meer de zelfde waarde voormij.

avatar van Micha2
Ik vind de film toch wat te cliché voor een oscar.

Blijft toch een geweldige film.

avatar van misterwhite
Ik vind het een erg mooie film met een zeer sterk verhaal. Het is echt een aanrader voor iedereen.

Eerste keer dat ik de film zag was ik uitermate verrast. Het verhaal is heel erg mooi verteld.
Ik las hier ergens dat iemand het te cliché vond voor een oscar, hier ben ik het niet mee eens. Bijna elke film is eigenlijk wel cliché. Het is maar net hoe je tot dit cliché tot stand komt en of je het verwacht. Bij deze film had ik uitkomst niet op deze manier verwacht en vond ik het cliché uiteindelijk nog wel terecht ook.
De mooiste film voor mij op dit moment!

avatar van doodah
Je kan je natuurlijk ook afvragen of het deze film is die cliché is, of alle andere films met dezefde kenmerken die later zijn gekomen en er zo dus clichés van hebben gemaakt.

Het is een geweldige film, maar eerlijk gezegt vind ik hem niet plaats 1 waardig.

avatar van rep_robert
Tot mijn grote schaamte had ik deze film nog nooit eerder gezien, altijd maar uitstellen en uitstellen.

Nu heb ik hem eindelijk bekeken en ik vond het werkelijk waar prachtig!
Wat een gevoel, acteerwerk, camera, decors.
Gewoon heerlijk allemaal!
Het verhaal is natuurlijk niet het beste aller tijden(hoe Andy in de gevangenis beland), maar dat is wat mij betreft ook ondergeschikt aan de rest.

En wat het einde betreft, je kan het ongeloofwaardig vinden, maar ik vind van niet.

Als je ziet hoe hij al die zaakjes regelt voor de bewakers, hoe hij gematst wordt bij een celinspectie, hoe de bewakers die verkrachters aanpakken VOOR Andy...allemaal van die dingen die er toe hebben geleid dat zijn cel niet de controle heeft gehad die andere cellen wel zouden hebben gekregen

5 sterren!

Reinbo
Je kan natuurlijk altijd proberen recht te lullen wat krom is.

avatar van rikkie_90
Wat een geweldig film is Shawshank Redemption. Heb hem net voor de 2e keer gezien en vond hem wederom geweldig. De hele film ziet er perfect uit, en de acteerprestaties van Robbins en vooral van Morgan Freeman zijn werkelijk subliem.
En het einde, tsja ik vond het echt schitterend. Het is echt een eind goed al goed, maar dat kwam in deze film zo mooi tot uiting. Dat ze elkaar uiteindelijk toch nog vinden, het had niet anders af mogen lopen.

Schitterende film
5+ *

avatar van rep_robert
Reinbo schreef:
Je kan natuurlijk altijd proberen recht te lullen wat krom is.

Ik prefereer de term logisch nadenken whehe

Don Dijk
Rikkie90: Denk om uw spoilers!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Don Dijk schreef:
Rikkie90: Denk om uw spoilers!

Spoilertags geplaatst.

avatar van rikkie_90
Bedankt voor de oplettendheid, ik post eigenlijk nooit spoilers en had dit ook niet door, en was ook niet op de hoogte hoe je die verbergt.
Nu wel iig, dankje!

The shawshank redemption is een zeer goede film, met name door het verhaal en het acteerwerk van Freeman en Robbins. Deze film zet een goed beeld neer van de gevangenis. Je zit zeker aan het beeldscherm gekluisterd tot het einde. Ik geef er een 4 voor.

Een vijfje vind ik em net niet waard helaas. 4.5* is ook goed!

avatar van steventje
Het was een interessante film de shawshank redemption.
Zoals eerder gezegd waren de meeste gevangenen braaf of was dit concept niet goed uitgewerkt...
Dat blanken en zwarten in die tijd zo 'close' met elkaar omgingen zoals Red en Andy verbaast me ook een beetje.
Het verouderingsproces leek niet plaats te vinden
Op het einde werd die gevangenisbewaker ook gearresteerd. Waarom eigenlijk?