Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.175.571)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop (Woerden)
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
idem...........idem...........en natuurlijk........idem dito!
ps: geen commentaar............ 
nckos
-
- 84 berichten
- 81 stemmen
Inderdaad geen commentaar. Notering klopt gewoon. Het geheel staat als een huis.
Soul Assassin
-
- 8 berichten
- 5 stemmen
Hoewel ik Shawshank Redemption zeker een goede film vind, vind ik de nummer 2 positie een beetje teveel van het goede voor deze film.
Waar de film voor mij niet helemaal slaagt is de voorspelbaarheid van dingen die op het eind gebeuren.
Zoveel de nadruk leggen op die poster, maakte het wel heel erg gemakkelijk om te doorzien wat het plan was
Ook waren er best veel stereotype karakters in de film te vinden, ik had liever wat complexere types gehad. Dat had de film zeker nog extra aangrijpend gemaakt.
Wat de film aan de andere kant weer goed maakt is natuurlijk het acteerwerk van Robbins en vooral Freeman, het op een overtuigende manier tonen van het zware leven in de gevangenis en het daarbij horende gegeven dat op het laatst opnieuw deelnemen aan de maatschappij nog niet eens zo gemakkelijk is. Ook de uitvoering van Robbins' plan vond ik vermakelijk om naar te kijken. 
4 sterrren van mij voor deze toch wel overschatte film.
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1832 stemmen
zozo wat een indrukwekkende prachtige film is dit, vanaf het begin was ik geboeit, de sfeer, acteerprestaties, de personages, het verhaal, allemaal boeiend.
het geeft ook een goed beeld van hoe hard ze in de gevangenis zijn. de film had nog een goed leuk einde ook.
enigste minpuntje was dat ze na 19 jaar in de gevangenis nog steeds hetzelfde er uit zagen.
deze film krijgt het maximale van mij.
5,0
Struan
-
- 53 berichten
- 275 stemmen
Ik vind deze film zeer overschat. Ik heb 'm 2 of 3 keer gezien, dus slecht vond ik 'm niet, maar het is allemaal zeer voorspelbaar en best wel een cliche gevangenis film. Ik zie dat ie nu zelfs op nr 1 staat.
De acteerprestaties zijn zeker goed, maar bv de directeur Norton wordt zo overdreven slecht en corrupt neer gezet dat dit weer zo'n typisch am. goodguy-bad wordt. Ook het einde is zeer overtrokken. Dit soort dingen vind ik echt jammer voor een film.
Ikheb het boekje gelezen en de film volgt het verhaal vrij nauwkeurig. Het blijft wel typisch Stephan King in zijn niet horrorverhalen. En die zijn bijna allemaal niet onaardig, maar toch niet echt goed.
murtcelP
-
- 393 berichten
- 962 stemmen
Hele mooie film waar je nog lang over blijft nadenken.
Jammer zijn wel de vele gevangenis-film clichés. Weinig origineels hierin. Ook voelde ik me tijdens de hele film niet zo betrokken met Andy. Het is allemaal heel erg wat hij meemaakt, maar er zijn genoeg films waar ik veel meer meeleef met de hoofdpersoon.
Zijn ingenieuse plan vond ik wel helemaal geweldig!
In mijn ogen niet de allerbeste film ooit gemaakt, ik vond 'm toch enigzins overschat...
Maar mooie muziek, goeie acteerprestaties en vooral heel erg boeiend! ****1/2
Razormane
-
- 2 berichten
- 7 stemmen
Deze film heeft alles wat een film aan elementen moet bevatten. Meer valt er voor mij niet over te zeggen.
5*
foussie
-
- 10 berichten
- 11 stemmen
blijft de beste film van stephen king voor mij ....
green mile komt aardig in de buurt
maar het verhaal en de acteer prestaties blijven top
Aloys/Bono/Axl
-
- 75 berichten
- 107 stemmen
Ik verwachtte er niet bijzonder veel van, en dat was terecht. Deze film is niks bij The Green Mile.
Hij was wel goed, maar niks bij The Green Mile, en hij is ook vreselijk over-rated.
3.5*/5
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Hoe kan het toch dat mensen massaal vallen voor deze film? Ik zie d´r werkelijk niks bijzonders in
thaasje
-
- 3 berichten
- 818 stemmen
Deze film duurt best lang,maar zeker de moeite waard om zo lang voor die buis te zitten.
De ontknoping van de film was helemaal verrassend.
Ik geef echt niet zomaar een 5,maar deze film is echt één van mijn favoriete films ooit,echt een aanrader voor iedereen om deze film te zien.
ghostman
-
- 5742 berichten
- 5 stemmen
Wat een waardeloze film zeg. Aantal jaartjes geleden heb ik TSR voor het eerst gezien. En toen viel hij me al vies tegen.
Sommige films verdienen een 2de kans, maar geloof me deze film gaat juist andere kant op.
Dit is een schoolvoorbeeld van hoe je een film niet moet maken. Deze film stelt intellectueel niets voor, filmtechnisch is deze film erg pover, het verhaal is te lang en weet je ook absoluut niet te boeien.
Om een beetje spanning erin te houden, proberen de filmmakers met het gevoel van de kijker te spelen. Maar dan is het zeker geen cinema meer. Een film moet van eigen kracht uitgaan en zekerheid uitstralen. Deze film straalt juist zoveel onzekerheid uit, ik bedoel: filmmakers hebben deze film volgepropt met te veel waardeloze sentimentele scènes, dat het (je) gaat irriteren!
0,0 / *****
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1832 stemmen
het verhaal is te lang en weet je ook absoluut niet te boeien.
dat het (je) gaat irriteren!
0,0 / *****
aan het gemiddelde te zien is niet iedereen het daar mee eens denk ik
dat je hem niet leuk vind oke, maar om een film als deze 0 sterren waard te vinden, dat snap ik niet hoor..
L. luchtloper
-
- 857 berichten
- 0 stemmen
Wat een waardeloze film zeg. Aantal jaartjes geleden heb ik TSR Deze film stelt intellectueel niets voor
0,0 / *****
Ik vind hem toch wel intellectueler dan de gemiddelde gevangenisfilm. Of je wilt het gewoon niet zien. Denk bijvoorbeeld aan thematieken zoals het institutionalised thema, het thema van extreem lange gevangenisstraffen voor een moord op een jonge, onwetende leeftijd. Zoals Red heeft gekregen.
Zijn commentaar bij de laatste herintredingsbeoordeling vind ik bijvoorbeeld interessant.
Andere thema's zoals de corruptie van de gevangenisdirecteur en het excessief geweld in gevangenissen.
Daarnaast de vertrouwensband die Dufrese in de jaren creeërd en dat uiteindelijk leid naar zijn ontsnapping.
Genoeg intellectueel voer voor een film.
ghostman
-
- 5742 berichten
- 5 stemmen
aan het gemiddelde te zien is niet iedereen het daar mee eens denk ik
dat je hem niet leuk vind oke, maar om een film als deze 0 sterren waard te vinden, dat snap ik niet hoor..
En ik ben het niet eens met “iedereen”, TSR is voor mij de zoveelste bevestiging dat velen elkaar na probeert te doen en geen sterke “eigen ik” (identiteit) hebben. En dan doel ik vooral op de jongere kijkers. Films waar ik van houd, worden juist door het grote publiek (leken) niet gewaardeerd.
TSR faalt (voor mij) gewoon op alle fronten.
ghostman
-
- 5742 berichten
- 5 stemmen
Ik vind hem toch wel intellectueler dan de gemiddelde gevangenisfilm. Of je wilt het gewoon niet zien. Denk bijvoorbeeld aan thematieken zoals het institutionalised thema, het thema van extreem lange gevangenisstraffen voor een moord op een jonge, onwetende leeftijd. Zoals Red heeft gekregen.
Zijn commentaar bij de laatste herintredingsbeoordeling vind ik bijvoorbeeld interessant.
Andere thema's zoals de corruptie van de gevangenisdirecteur en het excessief geweld in gevangenissen.
Daarnaast de vertrouwensband die Dufrese in de jaren creeërd en dat uiteindelijk leid naar zijn ontsnapping.
Genoeg intellectueel voer voor een film.
OMG, dat meen je niet? Dan kun je alles intellectueel noemen.
denk je nou echt dat deze film een aanklacht is tegen ‘extreem lange gevangenisstraffen”, corruptie of een studie van de menselijk ziel (als dat de bedoeling is dan is deze film nog slechter dan ik denk). a) De regisseur (Frank Darabont) staat niet bekend als een "intellectuele" filmmaker (hij is geen Kieslowski en TSR is niet Krótki film o zabijaniu), b) Ik ken genoeg andere films over gevangeniswezen die dat wel doen en dat dan doen vanuit ander perspectief.
Als je deze thema’s wilt aansnijden, maak je dan toch juist geen sentimentele film van. Maar zakelijk, haast emotieloze, documentaireachtige film.
Ken je The Thin Blue Line (1988) van Errol Morris. Die meesterlijke documentaire is intellectueel en is een werkelijke aanklacht / aanval op de Amerikaanse rechtelijke macht (systeem).
ghostman
-
- 5742 berichten
- 5 stemmen
Maar waarom is, bij de felste critici van deze film, typisch Italiaans sentiment (bv van Fellini) wel vaak acceptabel en het Amerikaans sentiment van "Redemption" bijna bijvoorbaat verdacht?
Italiaanse cinema (en cinema van Fellini in het bijzonder) is visueel (neorealisme) veel boeiender, intellectueel uitdagender, herkenbaar, veel leuker om naar te kijken, grappiger, en ‘typisch Italiaans sentiment’ is geen vals sentiment. Zo zijn de Italianen (is Italiaanse cultuur) gewoon, veel uitbundiger, temperamentvoller...
Hier hebben we gewoon te maken met het valse sentiment. Dit is wat anders.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
De film is prachtig geacteerd door Robbins en Freeman, het verhaal is ook prachtig met op het einde het gelukkig weerzien tussen de vrienden ietsje daarvoor de prachtige rede van Freeman.
5*
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Italiaanse cinema (en cinema van Fellini in het bijzonder) is visueel (neorealisme) veel boeiender, intellectueel uitdagender, herkenbaar, veel leuker om naar te kijken, grappiger, en ‘typisch Italiaans sentiment’ is geen vals sentiment. Zo zijn de Italianen (is Italiaanse cultuur) gewoon, veel uitbundiger, temperamentvoller...
Hier hebben we gewoon te maken met het valse sentiment. Dit is wat anders.
Als ik je goed begrijp is Amerikaans sentiment bijvoorbaat vals? En Italiaans sentiment oprecht? En journalisten, kunstenaars, intellectuelen en hoeren zijn bijvoorbaat interessanter? Ik denk dat deze film qua manier van vertellen en gevoelsopbouw....voor heel veel mensen herkenbaarder is dan de intellectueel gelaagde films van Fellini......het is maar met welk doel je een film maakt. Ik ken weing bewust gemaakte publieksfilms die ondanks de cliché's je meeneemt in een bepaald gevoel....dat is technisch gezien knap vakwerk.
Wat menig intellectuele filmer niet voorelkaar krijgt namelijk een goeie publieksfilm maken komt omdat vaak een belangrijk eigenschap bij die filmer ontbreekt: bescheidenheid....Veel ambiteuze en pretentieuze filmers kijken neer op mensen die niet zo intellectueel geïnteresseerd zijn......dat levert soms prachtige eigenzinnige films op, maar niet voor de massa.....en elitaire films kunnen vaak ook tenenkrommend pathetisch zijn.
Tendentieuze waardering van o sterren dat is vals!
ghostman
-
- 5742 berichten
- 5 stemmen
Als ik je goed begrijp is Amerikaans sentiment bijvoorbaat vals? En Italiaans sentiment oprecht? En journalisten, kunstenaars, intellectuelen en hoeren zijn bijvoorbaat interessanter? Ik denk dat deze film qua manier van vertellen en gevoelsopbouw....voor heel veel mensen herkenbaarder is dan de intellectueel gelaagde films van Fellini......het is maar met welk doel je een film maakt. Ik ken weing bewust gemaakte publieksfilms die ondanks de cliché's je meeneemt in een bepaald gevoel....dat is technisch gezien knap vakwerk.
Opaatje wordt na zoveel jaren vrijgelaten, hij kan maar niet wennen aan de vrijheid en pleegt uiteindelijk zelfmoord. Dit is geen kunst of vakwerk. Dit is een wanhoopsdaad en onkunde. Dit is puur op het gevoel van de kijker spelen om alleen maar het verhaal interessant te houden.
Wat menig intellectuele filmer niet voorelkaar krijgt namelijk een goeie publieksfilm maken komt omdat vaak een belangrijk eigenschap bij die filmer ontbreekt: bescheidenheid....Veel ambiteuze en pretentieuze filmers kijken neer op mensen die niet zo intellectueel geïnteresseerd zijn......dat levert soms prachtige eigenzinnige films op, maar niet voor de massa.....en elitaire films kunnen vaak ook tenenkrommend pathetisch zijn.
Tendentieuze waardering van o sterren dat is vals!
Bij een echte artiest gaat artistiek succes boven commercieel succes. En elke Hollywood film die Bollywood film probeert te zijn, is bij voorbaat kansloos en is gedoemd tot mislukken!
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ken je The Thin Blue Line (1988) van Errol Morris. Die meesterlijke documentaire is intellectueel en is een werkelijke aanklacht / aanval op de Amerikaanse rechtelijke macht (systeem).
Lijkt me een loze vergelijking. Alsof deze film op de eerste plaats over de Amerikaanse rechtelijke macht gaat. Dat is maar een klein plotpuntje.
ghostman
-
- 5742 berichten
- 5 stemmen
Lijkt me een loze vergelijking. Alsof deze film op de eerste plaats over de Amerikaanse rechtelijke macht gaat. Dat is maar een klein plotpuntje.
User=L. luchtloper beweert dat dit een intellectueel meesterwerk is (over rechtspraak) en ik verwijs hem gewoon naar “echt” intellectueel meesterwerk dat ook over rechtspraak gaat, The Thin Blue Line. Niet meer en niet minder.
elke Hollywood film die Bollywood film probeert te imiteren, is bij voorbaat kansloos en is gedoemd tot mislukken! 
Zuzuu
-
- 557 berichten
- 757 stemmen
Ik ben verrast en erg benieuwd naar deze film.
Ik zal hem binnenkort bekijken.
kos
-
- 46748 berichten
- 8895 stemmen
Ondanks alle cliche's, wordt ik er stil van..
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.381 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.571 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










