Clerks. (1994)

geregisseerd door Kevin Smith
met Brian O'Halloran, Jeff Anderson en Marilyn Ghigliotti

Dante heeft een vervelende baan in een winkel. Hij is nog steeds gek van z'n high school-liefde Caitlin, maar hij heeft nu een serieuze relatie met Veronica. Veronica wil dat hij z'n baantje opzegt, en gaat studeren. Dante's beste vriend Randall, die de videotheek naast de winkel runt, is nog minder gemotiveerd in z'n baantje. De film volgt de twee tijdens één werkdag, vol interessante gebeurtenissen.

avatar van JoeHallenbeck
Hebben jullie de film soms allemaal samen zitten te bekijken? Begint nu een beetje een thema te worden die lage cijfers.

avatar van Mug
Mug
Clerks was zondag op tv (MTV)...vandaar.

Maar goed, deze low-budget film is inmiddels al weer 10 jaar oud en heeft in de loop der jaren flink aan hilariteit etcetera ingeboet. Destijds ('94) lag ik met vele anderen huilend van het lachen met buikkramp in de 'bioscoop-stoel'. Zoveel Amerikaanse films over seks en met veel gevloek, maar ook met originele dialogen (Star Wars + Navy Seals) en ontwikkelingen werden niet uitgebracht alhier. Een verademing dus, destijds.
De tieners van toen (incl. ondergetekende) genoten in '94 van deze film. De tieners van nu (de 1 en 1,5* stemmers) genieten van Jay en Silent Bob in latere films, en kunnen niet begrijpen dat deze groezelige zwart-wit film met amateuristische acteurs van de straat in 1994 zo de hoogte in werd gehemeld.
Jammer, maar ik begrijp hun (de laagstemmers)standpunten wel.

Mug schreef:

Dat was bij veel jongeren van toen ook al het geval hoor.

@ NERD

die mensen die daarin spelen zijn geen acteurs, maar vrienden van Kevin Smith. En het zijn niet de grapjes waar je op moet letten, maar de conversaties. Het zijn gewoon hele leuke, satirische conversaties. En heel vaak kun je erom lachen. Tenminste, ik. Het is ook mijn favoriete Jay and Silent Bob film.

erg leuke film 4*

avatar van Brooklyn
NERD schreef:

Zat 1 grap in waar ik enorm hard om moest lachen

Ben ik toch benieuwd welke dat was

Devastation HCT schreef:

die mensen die daarin spelen zijn geen acteurs, maar vrienden van Kevin Smith.
het maakt de film niet beter...

avatar van as
as
mister blonde schreef:
het maakt de film niet beter...

Gelukkig ben jij blond(e)

Dit is echt gewoon zo'n film waar je fowel helemaal wild van bent ofwel niks voor voelt...
ik vond hem super

damon
ik vond um 3x niks.....een beetje naar losse dialogen luisteren.....terwijl er gewoon geen verhaal in zit......zo kan ik het ook! overhyped!

Sinds tijden weers eens herzien. Bij vlagen is dit filmpje echt geniaal, maar helaas wordt niet niveau niet lang genoeg vast gehouden en als het dan al weer even terug komt, zakt het ook net zo snel weer weg. Doe d'r een halfje af...

Ik snap niet waarom deze film niet in de top250 zit.
De enige kritiek die ik heb is dat er af en toe slecht geacteerd wordt. De anectodes die door het verhaal heen verteld worden maakt de film zeker boeiender en de conversaties zijn ook goed. Er zit eigenlijk wel een verhaal in, maar die is niet zo aan het oppervlak te vinden. En overhyped is 'ie zeker niet. Het was een bescheiden culthitje en kreeg snel een groepje fans. Maar overhyped is hij niet. De humor is oké. Ik lag een paar keer in een deuk en, zoals ik al eerder heb gezegd, de conversaties doen het hem. Ook het feit dat de budget zo laag was en dat het toch zo goed is geworden bewijst dat je voor minder geld betere films kan maken dan voor veel.

4*.

avatar van AHWA
Ik heb juist het idee dat er geen verhaal in hoeft te zitten. Het gaat erom dat het je duidelijk wordt dat winkelbedienden (in deze film) een saaie baan hebben en niet veel te doen hebben als het niet druk is.

Dat is de boodschap naar mijn idee.

avatar van Jordy
Jordy (admin)

Smith gaat een vervolg maken

(heeft lang stand gehouden, z'n bewering dat hij klaar was met het View Askew-wereldje...)

Nog een dag met Randal en Danté?

Meer gelul in de ruimte, waarschijnlijk.

Ik weet niet hoe vaak de gemiddelde stemmer hem nu heeft gezien maar volgens mij is dit echt een film die je vaker moet zien voordat je hem echt gaat waarderen. Althans dat gold voor mij de eerste keer toen ik hem op MTV zag vond ik de film 3 keer niks maar laatst had ik hem nog ik een keer gezien en ik vind hem nu steeds beter worden.

avatar van NERD
Brooklyn schreef:

Ben ik toch benieuwd welke dat was

Beetje late reactie maar vooruit, omdat jij het bent.

Moest er even over nadenken welke het ook alweer was Maar het was de scene waar ze hockey spelen op het dak van de winkel, als de bal naar beneden valt en die gast vraag "are there any balls down there". Vooral de reactie van Jay lag ik om in een deuk. Weet niet precies meer wat ie zei, maar de timing en toon was perfect, en dat was iets wat ik bij de rest van de film nogal vond ontbreken.

Er komt een vervolg: The Passion of the Clerks

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Zie 4 berichten hierboven.

avatar van AHWA
Ik heb bijna heel het nieuwe projecten-topic afgezocht en niks gevonden. Dus heb ik het daar eerst gepost.

Staat het dus hier ook al

ze zijn vrij rap hier met dat soort info.
zag het net ook toevallig ergens staan, maar de hoop op de primeur was alweer snel vervlogen

avatar van Blokland
Geweldige film! De amateuristische sfeer maakt het geheel alleen maar charmanter! Jammer alleen dat Kevin Smith in al die jaren daarna weinig tot niets heeft bijgeleerd...

****

Geweldige film, enorm genoten. Jay en Silent Bob rule! Heb hem een tijd lang op video gehad (maar jammergenoeg als verjaardagskado aan een vriend van me gegeven). Heb hem zeker al 7 keer gezien, maar hij blijft leuk. Vooral:

waarom heet hij Snowball? en als de videotheekbediende de pornobestellingen doorgeeft aan de telefoon, terwijl er een mevrouw met kind staan te wachten om een Disneyfilm te huren. Ook aan het eind als de vriendin een heerlijke beurt geeft aan de dooie man op het toilet, en daarna geestelijk gestoord wordt afgevoerd. magnifiek!

Een film die ik al meerdere malen bekeken heb en die ik de 7e keer nog steeds in 1 ruk uitkijk, krijgt van mij een dikke 5.

avatar van SmuttWars
Gewoon een toffe flick! Ik kan `em niet vaak genoeg zien! ****

Nog steeds Smith zijn beste werk, Smith is imo nog steeds 1 van de beste dialoogschrijvers die er momenteel zijn en dat komt mooi naar voor in deze film. Fantastische film ^^

avatar van De GeuS
Paar grappig stukjes, paar keer een glimlach; 2,5*

avatar van as
as
Update Clerks vervolg:

Kevin Smith Passionate About "Clerks"
Author: Garth Franklin

In a posting on the View Askew site, Kevin Smith confirmed an April 8th start of shooting date for this "Clerks" sequel along with a few other tidbits:

"This week, we're having a reading of the script, with Brian, Jeff, Mewes and others...This isn't gonna be a cameo-heavy or star-heavy affair. Jay and Silent Bob have about as much screen time as they had in "Clerks." This is Dante and Randal's flick all the way. This is the funniest thing I've ever written. It's also really poignant. We'll still be making a "Clerks" cartoon movie, separate of this.

Some of the key players from the "Clerks" saga who've already read the 143 page first draft: Mos, Jeff, Brian, John Pierson, Bob Hawk. Jay's reading the new, refined 119 page second draft this week. Once they were all on board, any doubt or hesitation I might've felt about monkeying with the original's legacy disappeared completely."

All in a days work

De amateuristische manier van hoe deze film tot stand is gekomen siert deze film. Alhoewel je het script niet amateuristisch kunt noemen. Ik vraag me echter wel af of deze film ook goed gescoord zou hebben met een groter budget en een professionele cast. Ik denk het niet.

kan best wel eens kloppen maar een groter budget had waarschijnlijk tot een andere film geleid