Clerks. (1994)

geregisseerd door Kevin Smith
met Brian O'Halloran, Jeff Anderson en Marilyn Ghigliotti

Dante heeft een vervelende baan in een winkel. Hij is nog steeds gek van z'n high school-liefde Caitlin, maar hij heeft nu een serieuze relatie met Veronica. Veronica wil dat hij z'n baantje opzegt, en gaat studeren. Dante's beste vriend Randall, die de videotheek naast de winkel runt, is nog minder gemotiveerd in z'n baantje. De film volgt de twee tijdens één werkdag, vol interessante gebeurtenissen.

avatar van goongumpa
Berserker! YouTube - Clerks - Berserker

Verder hoor je nummers van onder meer The Jesus Lizard en Alice in Chains in deze film.

avatar van mikey
Yeah that's deep! briljant dat Silent Bob de Moskoviet op 'seconde 20' even regisseert!

avatar van Number23
Superleuke filmdebuut van Smith. Zeker in het begin is de humor heel vlot en snel, maar na een tijdje gaan de dialogen tegenstaan. Ze worden heel snel opgerakeld en het lijkt alsof er dan even geen spontaniteit inzit. Ook is het personage Randal niet echt fijne beeldvulling. Maar de humor is fantastisch en de inhoud van de dialogen uniek.

avatar van Insignificance
Geinig projectje van Smith. Dat korrelige zwart-wit had voor mij niet zo gehoeven. Levert natuurlijk wel een troosteloos sfeertje op, maar een MTV velletje had het ook wel gedaan. Maar goed, het heeft nauwelijks iets gekost en levert een veelvoud op. Scherp en rap afgeleverde dialogen, zeker van beide clerks, bezopen gesprekken (Star Wars!), vreemdsoortige theorietjes, maffe taferelen met en zonder klanten en zelfs de voortgang kent ergens een hilarische piek. Iets met een intiem onderonsje op een donker plekje. Krakkemikkig, maar leuk.

avatar van Drs. DAJA
Totaal niet filmisch werkje waarin een groep vrienden anderhalf uur met monologen tegen elkaar staat te ouwehoeren. Los van de wat sfeervolle setting kon ik in Clerks. niets vinden wat deze film anderhalf uur kijktijd waard maakt.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Kevin Smith's studentikoze dubuutfilmpje Clerks is niet onaardig maar is uiteindelijk wekt het vooral nostalgische gevoelens op. Het troosteloze, nihilistische jaren '90 loser sfeertje is goed getroffen mede ook door de gekozen muziek en het grofkorrelig zwart/wit natuurlijk.

Toegegeven sommige dialogen zijn sterk, scherp en goed gevonden maar met 90 minuten aan geouwehoer zou het ook wel heel vreemd zijn mocht daar niets tussen zitten... Als film heeft het geheel imho toch wat te weinig te bieden. Acteerwerk is amateuristisch op zijn best te noemen, ontwikkeling zit er nauwelijks in en het geheel heeft nog het meeste weg van een aantal losstaande sketches waarvan de een meer geslaagd te noemen is dan de ander. Leuke bijrollen voor Jay and Silent Bob met hun Russische neef en die kerel die gebruik komt maken van het kleine kamertje
Kevin Smith is een interessante filmmaker en weet, ondanks dat ik hem nog nooit een echt briljante film heb vinden maken, altijd wel mijn nieuwsgierigheid op te wekken met zijn projecten. In die zin is het dan ook leuk om ook zijn debuut gezien te hebben. Het heeft alleen voor mijn gevoel alleen net iets te veel weg van een afstudeerfilmpje van een student aan de kunstacademie.

avatar van emmes
Geen film die aan mij besteed is. Twee goei grappen, een hoop gewauwel, slecht geacteerd en bij momenten echt vervelend en enerverend.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit moet wel de Plan 9 from outer space film zijn onder de komedies. Ik kende Kevin Smith enkel via Dogma (met daarin de typetjes Jay & Silent Bob) en Zack and Miri Make a Porno. Smith heeft dus duidelijk een talent voor humor. Maar hier is hij nog niet zover en wisselen goeie grappen en slechte probeersels elkaar nog af. Bovendien zijn de hoofdpersonages vrij irritant en is de setting wel zeer triestig. Af en toe is er nog hoop en kan ik me voorstellen dat de man achter deze film later beter werk heeft afgeleverd. Maar dit is nog onervarenheid met af en toe een leuke grap. Meer niet.

avatar van sinterklaas
I'm not even supposed to be here today!

Heerlijke film met behoorlijke gestoorde trekjes.

Je hebt een dagje vrij, maar waarschijnlijk maakte je lichaam net een stofje aan om toch maar weer in je winkeltje te staan. Ja, je kan jezelf helemaal gek laten maken door dat stofje, maar je kan ook jezelf nog lekker een keertje omdraaien in je bed. Dante die kiest maar voor het eerste, en de dag begint al helemaal slecht. Dante krijgt eerst ruzie met zijn raamscherm, word meteen al geconcureerd door een beunhaas die al zijn klanten, die sigaretten willen kopen, kauwgom aansmeert omdat het zo slecht voor de gezondheid is. Heeft ook nog een hectische relatie met Veronica, omdat het nog maar net uit was met zijn oud-klasgenoot. Dan word hij ook nog eens uitgedaagd door een golfteam, en ja... zijn overbuurman en vriend, de gladde, asociale Randell, die een videotheek runt... daar heeft hij ook een hoop plezier mee... En dan ook nog eens die 2 dealers die steeds in en rond de winkel rondhangen.

En dan ben ik nog maar amper begonnen. Clerks laat gewoon op een hillarische wijze zien hoeveel dingen er fout kunnen gaan op de dag "dat je vrij hoort te zijn". En soms nog wel eens op een behoorlijke snijdende en pijnlijke manier van humor, helemaal bij die scene dat Caithlin onder invloed van opium seks bleek te hebben met een ouwe dode vent die een hartaanval heeft gekregen tijdens het masturberen op het toilet van de winkel, terwijl ze eerst dacht dat dat Dante was. OOOOEEEEHHH!! Echt zulke gemene in your face humor heeft Clerks gewoon.

Het feit dat deze film ook helemaal in het zwart-wit was geschoten blijft ook een erg mooie toevoeging. Een komedie waar je niet meteen zo zeer moet lachen tijdens het kijken van de film, maar waarbij de humor pas later erg hard aankomt, en goed...

Deze praatzieke en beruchte cultfilm, in zwart-wit, gaf het duistere beeld van een afwisselend verkoopbestaan van alledag, met krankzinnige, absurde en banale dialogen. De cynische lijn vond ik wel te pruimen, maar dat gold niet voor het zinloze gepraat en de ordinaire humor. Maar dat gold voor mij: een ander vindt dat juist briljant.

avatar van Boenga
Een komedie die weinig méér te bieden heeft dan humor, en die is helaas te beperkt en te eenzijdig om van een goeie film te kunnen spreken.
De personages, op zich nochtans best sympathiek, komen heel bovendien toneelmatig over. De dialogen springen eruit als bij twee tieners die voor de klas hun conversaties komen afhaspelen.

Prima soundtrack.

avatar van missl
Ik ben dus iemand die de schijnbare ordinaire humor wel kan waarderen, soms sloegen ze daarentegen ook compleet de plank mis. Leuke muziek ook.

avatar van flaphead
teleurstellend. als aardige cultfilm wilde ik onderhand deze prent ook wel zien, maar dat viel erg tegen. door lowbudget en houterig acteerwerk kan ik nog wel heen kijken in dit geval, maar feitelijk is het weinig meer dan wat random gekke verhalen temidden een constant klagende knul, waar de humor grotendeels ontbreekt. waar ik lekkere bizarre (zwarte) humor verwachtte, bleef het bij handvol goede dialogen/oneliners. uiteindelijk neemt de romantische plotlijn het vrijwel geheel over, om tot slot nog een portie drama van de koude grond erover te doen.

Er zit scherpe humor in maar, tot mijn spijt, is het zowat totaal gebaseerd op geinig-gorig, vuilbekkende toestandjes en dialogen.
Mag best, maar in zijn geheel toch veel te éénzijdig, filmisch waardeloos en na een goed begin (tabak versus chewing gum) waren zware oogleden niet ver af. Nadien wel nog meermaals grappig maar ik blijf me toch verwonderen over de hoge IMDB-score.

avatar van Black Math
Erg leuk. Filmisch stelt het weinig voor. Zwart/wit zonder enige poespas, voornamelijk op één locatie zonder daglicht "omdat de luiken niet open konden", maar mijn huisgenote die me deze film liet zien vertelde me dat de werkelijke reden was omdat ze alleen buiten sluitingstijd, dus in de nacht, mochten filmen in deze winkel.

Maar de dialogen en gebeurtenissen zijn wel erg sterk. Met name erg kunnen lachen om Randell, die eigenlijk het slimst is, maar die het het minste interesseert. Ik moest bij hem een beetje denken aan De man die werk vond van Herman Brusselmans.

Als komedie in ieder geval erg geslaagd. 3,5*.

avatar van Left4Dead
Ik was er eerder aan begonnen, vaker dan eens. Maar nu de prent daadwerkelijk uitgezeten, het was me een aardige klus. Veel hoger waarderingen hier doet je denken met een prima prent in de luie stoel te zijn beland. Niets is minder waar, een hoop saaie dialogen vullen je hoofd en vliegen er meteen weer uit. Dialogen met weinig diepgang dus.

Humor, van de humor in deze prent moet je echt houden. Pubers die volwassen dreigen te worden, al snel volgt vuilbekkerij. Niet dat ik daar zo tegen ben maar het is hier erg plat en zonder reden. Schrijf daarbij dat de soundtrack ook nog eens een versterkende irritatiefactor toevoegt en dan ben je wel klaar met het product. Maar das nog niet alles, de monotone dialogen worden ook nog eens in monotoon zwart/wit met grove korrel weergegeven.

Nee dit is het in zijn geheel niet voor mij, ik heb niet eens een glimlach kunnen oplopen. Deze prent mist kwaliteit op alle vlakken. Een roof van kostbare tijd.

avatar van IH88
“This job would be great if it wasn't for the fucking customers.”

Deze eerste film van Kevin Smith boeide maar matig. Sommige dialogen waren sterk en de hele setting was best leuk, maar de personages zijn niet al te interessant en hun gesprekken evenmin. De acteurs zijn ook matig. Smith had weinig budget en je ziet dat er veel geïmproviseerd is. Bewonderenswaardig, maar een echt goede film levert het niet op.

avatar van Vidi well
"37?!"

Dit blijft een hele fijne film om terug te zien. De eerste keer dat ik hem zag deed hij me niet zoveel, maar na een paar keer vaker gekeken te hebben viel alsnog het kwartje, en nu staat hij hoog in mijn top 10. Het acteerwerk is niet alles, net als de montage, maar het geeft de film nu juist die doe-het-zelf mentaliteit waar een enorme charme vanaf straalt. Het nihilistische jaren '90 sfeertje is fijn getroffen, mede dankzij de grofkorrelige zwart-wit beelden en de rockende muziek van degelijke bands. Gesprekken die nergens heen gaan, net als de levens van deze hoofdpersonen. Rondhangen, een waardeloze baan hebben, muziek, hockey en wat drugs... Het leven van een paar jongelui in New Jersey. Mooi tijdsbeeld, erg grappig ook, maar vooral erg relaxed om te kijken naar hoe twee jongens hun leven op de rails proberen te krijgen en na een aantal ontberingen eindelijk in staat blijken om verantwoordelijkheid te nemen voor hun doelloze levens.